נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה תורמת מהידע ומהניסיון שלה לעבודתם של נציבי תלונות הציבור והממונים על פניות הציבור
נציבות תלונות הציבור, העוסקת בבירור תלונות על כל הגופים הציבוריים במדינת ישראל משנת 1971, משמשת גם הבית המקצועי של נציבי תלונות הציבור והממונים על פניות הציבור במגזר הציבורי בישראל ומעמידה לרשותם את הידע המקצועי והניסיון העשיר שלה. זאת מתוך הכרה בחשיבות תפקידם של העוסקים במלאכת בירור התלונות במגזר הציבורי.
במסגרת זו עורכת הנציבות כנסים וימי עיון מקצועיים שבהם מתקיימת למידת עמיתים בסוגיות מקצועיות ונדונים נושאים מרכזיים העולים מהדוחות השנתיים והדוחות המיוחדים של נציב תלונות הציבור.
נוסף על כך, הנציבות מפרסמת מידעונים מקוונים שבהם היא מעדכנת את קהיליית העוסקים בבירור התלונות במידע הנוגע לאירועים מקצועיים שהיא מקיימת, להחלטות העקרוניות של נציב תלונות הציבור ולדוחות שהוא מפרסם.
הנציבות משתפת פעולה עם האקדמיה בכמה אפיקים:
- ליווי מקצועי של הקליניקה "נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה" שפועלת בבית הספר למשפטים במכללה האקדמית צפת.
- פרסום מאמרים מקצועיים בכתב העת "מראות - עיונים בביקורת המדינה ובבירור תלונות הציבור".
- פרסום גיליון מאמרים חגיגי לציון יובל להקמתה של הנציבות.
- ייזום מחקר חדשני ופורץ דרך בנושא מועילות ההגנה של הנציבות על חושפי שחיתות. את המחקר ביצע מכון מאיירס ג'וינט ברוקדייל.
הנציבות פועלת גם במישור הבין-לאומי, והודות לניסיונה הרב היא משמשת מקור מידע גם עבור אומבודסמנים ברחבי העולם.
על בסיס הניסיון והידע הרב שצברה, פרסמה הנציבות מסמך קווים מנחים (Best practice paper) בנושא השימוש בגישור ככלי לבירור תלונות. בשנת 2023 אימץ ארגון ה-IOI (ארגון האומבודסמנים הבין-לאומי) את המסמך האמור, ובשנת 2024 אימץ הארגון את מסמך הקווים המנחים של הנציבות בנושא ההגנה על חושפי שחיתות.
הנציבות משתתפת פעילה בכנסים מקצועיים בין-לאומיים, מקיימת למידת עמיתים עם מוסדות אומבודסמנים מקבילים, מעורבת במחקרים בנושא בירור תלונות שמבצעים אומבודסמנים ברחבי העולם, מפרסמת באופן תדיר ידיעות במידעונים של ארגון ה-IOI ושל ארגון ה-AOM (ארגון האומבודסמנים של ארצות אגן הים התיכון). כמו כן ביצעה הנציבות ביקורת עמיתים על תהליכי העבודה של האומבודסמן הפרלמנטרי הבריטי.
נציבות תלונות הציבור מכירה בחשיבותן הרבה של פעילויות אלה ורואה בהן כלי משמעותי לשיפור השירות במגזר הציבורי ולהבטחת זכויות הפרט, בהיותה המוסד המרכזי המברר את תלונות הציבור בישראל.