המתלוננת, אישה בת 87, חולה במחלה סופנית ורתוקה למיטתה, החליטה לשנות את שם משפחתה ולחזור לשם נעוריה.

המתלוננת פנתה למוקד השירות של רשות האוכלוסין וההגירה (רשות האוכלוסין), ושם הנחו אותה להגיש את הבקשה לשינוי שם המשפחה באמצעות בתה בלשכת השירות של רשות האוכלוסין, בלי שתידרש להתייצב בלשכה. זאת בכפוף להצגה של אישורים רפואיים, ייפוי כוח ומסמכים נוספים.

ואולם כאשר הגיעה הבת ללשכת השירות כדי להגיש בשם אימה את הבקשה, נאמר לה שאי אפשר להגיש את הבקשה ללא התייצבות של האם בלשכה, מאחר שעובדי הלשכה מחויבים לאמת תחילה את זהותו של המבקש.

בעקבות פניית נציבות תלונות הציבור ונוכח הנסיבות המיוחדות של המקרה נרתמה רשות האוכלוסין למצוא פתרון במהירות. ואכן נמצא פתרון: קרוב משפחה של המתלוננת הסיע את נציגת רשות האוכלוסין מהלשכה הרלוונטית לבית המתלוננת ובחזרה, וכך היה באפשרות הנציגה לאמת את זהות המתלוננת ולוודא כי השינוי נעשה מרצונה ובדעה צלולה.

נציבות תלונות הציבור ביקשה מרשות האוכלוסין לחדד את ההנחיות שניתנות לעובדי מוקד השירות שלה, כדי למנוע מתן מידע לא מדויק לפונים לגבי חובת ההתייצבות האישית.