מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, פירסם (1.7.25) את הדוח השנתי של נציב תלונות הציבור לשנת 2024. במהלך שנת 2024 קיבלה נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה 21,592 תלונות על הגופים הציבוריים. 46% מהתלונות התגלו כמוצדקות או שבאו על תיקונן - ומדובר בגידול של 7% לעומת שנת 2023. 

בשנה שעברה חל זינוק של 500% במספר התלונות על המשרד לביטחון לאומי (1,436 מסך התלונות שהתקבלו). הסיבה: מאות אלפי הבשות לרישיונות לכלי ירייה שהוגשו לאחר פרוץ המלחמה. למעלה מ-85% מהתלונות על המשרד לביטחון לאומי נמצאו מוצדקות.

המבקר והנציב אנגלמן: "זינוק של 500% במספר התלונות מחייב בדק בית במשרד לביטחון לאומי"

"זינוק של 500% במספר התלונות בנושא בקשות לרישיון נשק מחייב בדק בית במשרד לביטחון לאומי", אמר המבקר והנציב אנגלמן. "נתון מטריד נוסף הוא העובדה שגם בסיום שנת 2024 - למעלה משנה מתחילת מלחמת חרבות ברזל - נמצאות אלפי תלונות מוצדקות על משרדי הממשלה. על השר לביטחון לאומי ועל השרים הרלוונטיים האחרים לשים מול עיניהם את השירות לציבור בעת חירום זו ולפעול לתיקון הטעון שיפור".

יצוין כי 33% מכלל התלונות היו על השירות לציבור, 9% בנושא חינוך והשכלה, 7% עסקו בצרכנות, 5% עסקו ברישוי (כלי ירייה, נהיגה, רכב ועסק), 4% בנושא בריאות ו-4% בנושא מיסים.

עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל החלה הנציבות להפעיל את הקו החם, מוקד סיוע טלפוני למי שנזקקו לעזרה מול הגופים הציבוריים במצב החירום. עם פתיחת מבצע "עם כלביא", הרחיב הקו החם את פעילותו. במקביל, יצאו צוותי הנציבות לגבות תלונות בשטח: עד כה נערכו ביקורים בכ-90 מרכזי מפונים ברחבי הארץ ובשטחי כינוס של חיילי מילואים.

נציבות תלונות הציבור בשבילך - גם במלחמה

מה-7.10.23 ועד 31.12.24 התקבלו בנציבות תלונות הציבור 3,872 תלונות הקשורות למלחמת חרבות ברזל - 2,269 מתוכן התקבלו במהלך שנת 2024 67.1% מהתלונות הקשורות למלחמה שלנציבות תלונות הציבור הייתה סמכות לבררן נמצאו מוצדקות או באו על תיקונן.

בכל הנוגע לתלונות הנוגעות למלחמת חרבות ברזל, נרשם שיעור גבוה יותר: 67.1% מהתלונות הללו נמצאות מוצדקות או שבאו על תיקונן.

בנציבות תלונות הציבור התקבלו 999 תלונות של מפונים הנוגעות למצב החירום (מתחילת המלחמה עד לסוף 2024). מדובר ב-26% מכלל התלונות שהתקבלו בנושא זה. התלונות העיקריות של המפונים היו בנושאים הבאים: מענקים הקשורים למצב החירום, השירות לציבור (תפקוד מוקדי השירות, הטיפול בפניות), פינוי האוכלוסייה והטיפול במפונים, פיצויים על הנזקים שנגרמו מהמלחמה, גמלאות (קצבאות לנפגעי פעולות איבה ודמי אבטלה).