facebook

מיהודי אתיופיה ועד להכשרה הקלינית של רופאים: הכנסת דנה בדוחות מבקר המדינה (26.2-20.3.2024)

הטיפול של אגף השיקום באלפי נכי צה"ל שנוספו מפרוץ המלחמה, העלאת שארית יהודי אתיופיה לישראל, שירות חרדים בצה"ל - והסדרת ההכשרה הקלינית של רופאים: הכנסת דנה בדוחות המבקר

​​במהלך החודש האחרון דנה הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת בשורה של נושאים שהשתקפו בדוחות שפרסם מבקר המדינה בשנים האחרונות. 

כך, הדוח אודות השירותים הרפואיים שניתנים לנכי צה"ל במאי 2019, וביקורת המעקב​ שפורסמה במרץ 2022, הובאו בפני הוועדה (26.2.2024) בעקבות העלייה במספר הלוחמים שנפגעו בגופם ובנפשם מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. מאז ה-7.10 קיבל אגף השיקום במשרד הביטחון את האחריות לטיפול בכ-5,000 נכים חדשים.

מנהל החטיבה לביקורת מערכת הביטחון, איתן דהן, התייחס לביקורת המעקב על האגף לשיקום נכים: "הדוח נגע במחסור ברופאים מחוזיים ובהשלכותיו, בפיקוח ובבקרה על רמת השירות הרפואי הניתנים לנכי צה"ל על ידי גורמים חיצוניים, במלווים לנכי צה"ל ובהעברת מידע רפואי מקופות החולים לאגף השיקום - סוגיה משפטית וטכנולוגית. בשנת 2020, אגף השיקום העניק שירותים רפואיים ל-57,000 נכי צה"ל בהיקף של כמיליארד שקלים. עלות המלווים לשנה זו הגיעה לכחצי מיליארד שקלים נוספים".

דהן ציין את העומס הרב שבו נתונים הרופאים המחוזיים: כל רופא מחוזי אחראי בפועל לטיפול בכ-3,700 נכי צה"ל אל מול כ-1,500 מבוטחים הרשומים אצל רופאי המשפחה  בקופות החולים. "השינוי שנעשה בעניין הזה הוא נקודתי ולא מספק. תהליך החתימה על הסכם קיבוצי עליו סוכם עם משרד האוצר, טרם הסתיים. בראייה שלנו זה חשוב מאוד", אמר דהן. 

דיון נוסף שערכה הוועדה (28.2.2024) עסק בנושא הסדרת הביטוחים הסיעודיים​ עליו נכתב בהרחבה בדוח מבקר המדינה מאוקטובר 2017. הוועדה התמקדה באתגרים העולים מקצב הזדקנות האוכלוסייה המהיר בישראל שצפוי להביא לכך שמספר הנזקקים לסיוע מחברות הביטוח ומהביטוח הלאומי צפוי לגדול באופן ניכר בשנים הבאות.  

מנהל החטיבה לביקורת תחומי כלכלה ותשתיות לאומיות, צחי סעד, אמר לח"כים כי "הדוח והצביע על משבר בתחום הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים. הגורמים האחראיים לכשל רב השנים הם המפקחים על הביטוח בשנים מסוימות, שאפשרו את המשך שיווק הביטוחים, בעלי הפוליסות הקבוצתיות והיועצים לפוליסות שסייעו בשיווקם. וכן, חברות הביטוח שיכלו לפעול בצורה משמעותית כדי למנוע את המשבר". 

"בהמשך לפרסום הדוח, המפקחת על הביטוח באותה העת החליטה על הפסקת הסדרת הביטוחים במתכונת הזו. לכן הנושא הזה היום פחות רלוונטי ונותרנו בעיקר עם הביטוחים הפרטיים וכן הביטוחים הסיעודיים של קופות החולים, נושא שהיום נמצא על הפרק".

בדיון שנערך בנושא הסדרת ההכשרה הקלינית של רופאים בין מערכת הבריאות לאקדמיה​ (5.3.2024) אמרה מנהלת החטיבה לביקורת תחומי חברה ורווחה, ליאורה שמעוני, כי המבקר צפוי לפרסם ביקורת מעקב על הדוח שהתפרסם במאי 2018: "מצאנו שחלק מהליקויים תוקנו וחלקם לא. קיבלנו כבר את תשובת הגופים המבוקרים לביקורת שערכנו השנה. אנחנו רואים שמשרד הבריאות התייחס לכך בצורה מאוד רצינית ועשה פעולות רבות שאני מניחה שנשמע עליהן כאן. עם זאת, מדובר על מערכת שעדיין לא מסוגלת להגיד שהממשק בין המערכת האקדמית שמכשירה את הרופאים, לבין המערכת הרפואית המפעילה אותם, מסודר עד הסוף. לא מדובר רק על תוספת משאבים, שזה דבר שנדרש - אלא גם על הדרך בה התהליכים מוסדרים". שמעוני קראה לבחון "איך מנצלים את כל הפוטנציאל כך שכל הסטודנטים יקבלו את ההכשרה המתאימה". 

סגנית מנהל אגף י"ג בחטיבה, רוני גבריאלי, הציגה את הליקויים שעלו בדוח, ובהם אופן ניהול מערך ההתמחויות והצורך בהגדלת מספר הרופאים המומחים בישראל. גבריאלי ציינה כי המבקר המליץ אז לקבוע תוכנית רב-שנתית שתסדיר את הנושאים הללו. 

העלאתם של היהודים שנותרו באתיופיה לישראל עלתה לסדר היום בדיון משותף של הוועדה לענייני ביקורת המדינה ושל ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות (18.3.2024). בדיון עלה כי מדובר ב-1,226 יהודים שנמצאו מתאימים לעלייה לפי קריטריונים שנקבעו בהחלטת ממשלה. מדובר בממתינים אשר היו אמורים לעלות במסגרת מבצע "צור ישראל" (החלטת ממשלה 713), במסגרתו כבר הגיעו לארץ 3,000 עולים חדשים.

בני גולדמן, מנהל אגף ט"ו בחטיבה לביקורת תחומי חברה ורווחה, סקר את עיקרי חוות הדעת שפרסם מבקר המדינה בספטמבר 2008 בנוגע ליישום החלטות הממשלה באשר לעליית בני הפלשמורה​: "מבקרי המדינה לדורותיהם מלווים את הנושא של העלאת יהודי אתיופיה וקליטתם על פני השנים. המבקר דאז, מיכה לינדנשטראוס ז"ל, ביקר במחנות באתיופיה וציין בחוות הדעת כי מספרם של בני הפלאשמורה השוהים בהם אינו סופי. המתחמים בהם המתינו בני הפלאשמורה התמלאו שוב ושוב. אנחנו מבינים שעברו החלטות ממשלה והנושא הזה עדיין נמצא על סדר היום".

חברי הכנסת דנו (20.3.2024) גם בדוח מבקר המדינה בנושא שירות חרדים בצה"ל​ ממאי 2012, כחודש לאחר הדיון הקודם בנושא. "קיימנו דוח ביקורת על סוגיות במימוש תוכנית שח"ר לגיוס חרדים. ראינו שההיקף הכולל של המתגייסים היה נמוך והייתה פעולה חסרה של תוכנית שח"ר. חלק מהליקויים תוקנו וחלקם עדיין לא", אמר איתן דהן.