facebook

יום הזיכרון לשואה ולגבורה

פעילות משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור לציון יום השואה

היום, יום חמישי, ה-2 במאי 2019, מצוין יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

השנה, נחשפנו לשיח חדשני שלא הכרנו עד היום - "הסטורי של אווה" הוא מיזם חינוכי וחברתי שבא להנגיש את הוראת השואה לדור הצעיר דרך שימוש ברשת החברתית "אינסטגרם".

מבקר המדינה התייחס להוראת השואה והנחלת לקחיה במערכת החינוך בדוח הביקורת הוראת השואה והנחלת לקחיה במערכת החינוך. מממצאי הביקורת עלה שמשרד החינוך לא השכיל להקנות באופן שיטתי את הנושא בכל שכבות הגיל; לא הוכנה תכנית לימודים כוללת להוראת השואה וחלק ניכר מהעיסוק בנושא הועבר מבתי הספר למכונים פרטיים.

נוסף לעבודת הביקורת של משרד מבקר המדינה, פועלת נציבות תלונות הציבור כל השנה בסיוע לניצולי השואה. הנציבות מסייעת לניצולים בטיפול מול גופים הכפופים לסמכות הנציבות על פי חוק, כגון הרשות לזכויות ניצולי השואה והקרן לרווחה לנפגעי השואה במשרד האוצר.

הנציבות אף משמשת לעיתים גשר בין הניצולים לגורמים פרטיים או כאלה שאינם כפופים על פי חוק לסמכותה ויוזמת שיתופי פעולה על מנת לסייע במיצוי זכויות הניצולים וטיוב הטיפול בהם.

להלן כמה דוגמאות לתלונות שבהן טיפלה נציבות תלונות הציבור:

סיוע לקבלת החזר כספי רטרואקטיבי עבור ניצולת שואה הלוקה בדמנציה 

ניצולת שואה בת 96 הלוקה בדמנציה גילתה בשנת 2017 כי יכלה לקבל סיוע מהרשות לזכויות ניצולי שואה במימון עלות העסקת עובד זר עוד בשנת 2010, השנה שבה הוכרה הדמנציה. אולם, הרשות לזכויות ניצולי שואה דחתה את הבקשה להחזר רטרואקטיבי בגין התקופה שממועד ההכרה. בעקבות התערבות נציבות תלונות הציבור, נערך ברשות דיון חוזר בבקשה ובו הוחלט, לאור הנסיבות הקשות של ניצולת השואה, לאשר השתתפות רטרואקטיבית במימון החל מחודש יולי 2010.

סיוע לזוג ניצולי שואה בקבלת החזרי משכנתא  

זוג קשישים ניצולי שואה, אשר מתקיימים מקצבת זקנה בתוספת השלמת הכנסה, פנו למשרד השיכון בבקשה לקבל החזרי משכנתא. הם טענו כי לא היו מודעים קודם לכן לזכותם להשתתפות משרד השיכון. משרד השיכון דחה את בקשתם. בעקבות פניית הנציבות, משרד השיכון בדק את המקרה, והשיב כי אי מתן הסיוע היה מקרה חריג וכי המשרד פועל באופן תכוף לאיתור זכאים ומיצוי זכויותיהם. משרד השיכון זיכה את ניצולי השואה בהחזרי השתתפות לשנים 2011-2017 בסך 12,700 ש"ח.

סיוע בקבלת מענק מוועידת התביעות 

ניצול שואה פנה לנציבות תלונות הציבור מאחר ונתקל בקשיים לקבל מענק מוועידת התביעות. נציבות תלונות הציבור פנתה אל וועידת התביעות וכן, לרשות לזכויות ניצולי השואה לבירור מעמדו של המתלונן. הבירור העלה כי הדיון בבקשה ממתין להמצאת צילום תעודת זהות. הנציבות יזמה שיתוף פעולה בין הגורמים השונים ובעקבות כך, נערך אימות חתימה של המתלונן במועדון היום אליו הוא נוהג להגיע. החתימה נשלחה אל ועידת התביעות - ועם סיום ההליכים אושרה הבקשה והמתלונן קיבל את המענק.

בנוסף לכך, פנייתה של הנציבות אל הרשות לזכויות ניצולי השואה העלתה כי ניצול השואה אינו מוכר על ידי הרשות, ועל כן, נשלח אליו טופס למילוי בקשה למענק שנתי כדי שניתן יהיה לבחון את זכאותו למענק ולהטבות גם מהרשות.