facebook

מבקר המדינה על הצבת צוערות בשמירה על מחבלי הנוחבה: "סיכון מיותר להטרדות מיניות" (2.4.24)

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן: "אני קורא לשר הביטחון ולרמטכ"ל לשנות את ההחלטה ולא להציב את הצוערות בפני סיכון מיותר להטרדות מיניות".

​מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף היום (שלישי, 2.4.24) בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח שהתקיימה באילת. בפתח דבריו, התייחס המבקר לפרסומים מהימים האחרונים לפיהם צוערות בקורס קצינים קיבלו פקודה לשמור על מחבלי הנוחבה. זאת לאחר שלפני כשנה פורסם דוח על מוגנות חיילות חובה, בו נכתב כי סוהרות בשירות חובה חוו הטרדות מיניות מצד אסירים ביטחוניים.

לדברי המבקר אנגלמן, "ראיתי פרסומים לפיהם צה"ל הטיל על צוערות בקורס קצינים לשמור על מחבלי הנוחבה שנשבו. 

​הדבר עומד בניגוד לדוח מוגנות חיילות שפרסמנו לפני קצת יותר משנה ומלמד שלא הופקו הלקחים מהדוח הנוקב.

בדוח עלה כי קיים יחס מטריד בעל אופי מיני מצד האסירים הביטחוניים כלפי חיילות החובה בשירות בתי הסוהר וכי קיים היעדר גיבוי מצד הדרג הפיקודי לסוהרי החובה בעבודה מול אסירים ביטחוניים. לאחר שצוותי הביקורת נפגשו עם חיילות חובה ששירתו בכל בתי הכלא שבהם כלואים אסירים ביטחוניים, נמצא בשאלונים ששלחנו כי 38 אחוז מהן חוו פגיעה מינית אחת או יותר. 

לא ניתן לקבל את העובדה שלאחר שמדינת ישראל נכוותה בעבר ממחבלים כלואים שמטרידים מינית סוהרות חובה, יטילו על צוערות בצה"ל לשמור על מחבלים  שהיו שותפים בפשעים מיניים ב-7 באוקטובר. אם נצרף את העדויות אל אלו שנשמעו מהיום ובעת האחרונה, על חטופות שחוו וחוות הטרדות מיניות - הכתובת רשומה על הקיר.

אני קורא לשר הביטחון ולרמטכ"ל לשנות את ההחלטה ולא להציב את הצוערות בפני סיכון מיותר להטרדות מיניות".


לקריאת הדוחות:

"מוגנות משרתי החובה (חיילות וחיילים) ביחידות המשרד לביטחון הפנים - דוח ביניים מיוחד​", פורסם בנובמבר 2022

"שירות חיילי חובה ביחידות המשרד לביטחון לאומי", פורסם בינואר 2024