facebook

מפגש חשיפה של נציבות תלונות הציבור בנושא הגנה על חושפי שחיתויות (7.5.24)

נציבות תלונות הציבור קיימה מפגש חשיפה מיוחד בנושא מועילות ההגנה של נציבות תלונות הציבור על חושפי שחיתות.

​​​​

נציבות תלונות הציבור קיימה ב-7.5.24 מפגש חשיפה מיוחד בנושא מועילות ההגנה של נציבות תלונות הציבור על חושפי שחיתות. את המפגש הנחתה עו"ד מירית דניאל, עוזרת בכירה למנהלת נציבות תלונות הציבור.

למבקר המדינה ונציב תלונות הציבור יש סמכות מיוחדת לבדוק תלונות של עובדים שעניינן טענות לפגיעה בהם ובעבודתם בשל חשיפת מעשה שחיתות במקום העבודה.

למבקר המדינה ונציב תלונות הציבור יש סמכות להוציא צווים מיוחדים בעניין זה, ובכלל זה להורות על ביטול פיטורים או על מניעת פגיעה בתנאי ההעסקה, ובמקרים מתאימים אף לקבוע פיצוי כספי לעובד/ת בשל הפגיעה.

במפגש היום נחשף לראשונה מחקר מיוחד שיזמה נציבות תלונות הציבור ושערך מכון מאיירס- ג'וינט-ברוקדייל (להלן - מכון ברקדייל), מכון המחקר החברתי-יישומי המוביל בישראל, בנושע מועילות ההגנה של נציבות תלונות הציבור על חושפי שחיתויות.

המחקר החדשני ופורץ הדרך כולל סקירה מקיפה של הספרות הבין-לאומית בנושא ההגנה על חושפי שחיתות; ניתוח נתונים על תלונות של חושפי שחיתות שביררה הנציבות במשך השנים; ראיונות עומק שביצע מכון ברוקדייל עם עובדים שחשפו שחיתות במקום העבודה; וסקר כמותי בקרב עובדים אשר הגישו תלונה לנציבות תלונות הציבור הכוללת בקשה להכיר בהם כחושפי שחיתות. המחקר גם כולל המלצות משמעותיות שמטרתן לטייב את הטיפול בתלונות של חושפי שחיתות ואת הגנה המוצעת להם. 

במפגש החשיפה נשאו דברי ברכה מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מר מתניהו אנגלמן ומנכ"לית (זמנית) מכון ברוקדייל גב' סיגל אשר.

המבקר והנציב אנגלמן אמר כי, "המאבק בשחיתות נועד לשמור על שלושה ערכים מוגנים בחברה: האמון של הציבור בעובדי הציבור, טוהר המידות של עובדי הציבור והאינטרס הציבורי עליו מופקד עובד הציבור. מדובר במאבק חשוב מאין כמוהו ולכן החליט המחוקק בישראל לספק הגנה לחושפי מעשי שחיתות.

עם כניסתי לתפקיד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור ביקשתי לוודא כי ההגנה המוענקת לחושפי שחיתות היא הגנה מועילה שמגשימה את מטרות החוק. בהתאם לכך שיניתי את המדיניות בנוגע לסעד הזמני ותחמתי את הצווים הזמניים לתקופת זמן בהתאם לנסיבות, עם אפשרות להארכה כאשר יש לכך הצדקה, וזאת כדי להביא לקיצור הבירור. 

על סמך הניסיון הרב שנצבר בנציבות תלונות הציבור בטיפול בחושפי שחיתות, סברתי שיש בידינו מסד נתונים לעריכת מחקר פורץ דרך על מועילות ההגנה שניתנה לעובדי ציבור ושתוצאותיו יקדמו את הנושא בארץ ובעולם. מכאן נולד המחקר הנחשף פה היום שביצע מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל אשר הקדיש מחשבה רבה ומשאבי זמן רבים ללמוד את הנושא ולבצע את המחקר באופן רחב ומעמיק כאחד. 

הסמכות שניתנה למבקר המדינה ונציב תלונות הציבור נועדה לעודד עובדי ציבור לחשוף מעשי שחיתות ובכך לתרום לביעורה של השחיתות המכרסמת בערכי הסולידריות החברתית ופוגעת בתקינות פעילותן של המערכות הציבוריות. 

התרעות על מעשי שחיתות אינן מתקבלות לרוב באהדה במקום העבודה, לממונים במקום העבודה אין עניין שבמקום העבודה ידבק כתם על מעשי שחיתות והם לעתים קרובות אינם מעוניינים להתעמת עם העובד או הממונה המושחת. יתרה מכך, מעשיו של עובד שחושף מעשי שחיתות מעוררים לא אחת עוינות מצד חבריו לעבודה אשר חוששים למעמדם ולמעמדו של מקום העבודה. כך, עובד החושף מעשי שחיתות נתפס כ"בוגד" וכ"מלשין" אשר פוגע באינטרסים של הארגון ובאווירת שיתוף הפעולה במקום העבודה, ופעמים רבות ננקטים נגדו צעדי ענישה. 

משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור ימשיך לפעול בנחישות כדי להגן על חושפי השחיתות, ויעשה כל שביכולתו להגביר את המודעות לנושא זה. המאבק בשחיתות הציבורית הוא חשוב מאין כמוהו, ולכן יש לספק הגנה לחושפי מעשי השחיתות, הנוטלים בו חלק.

אנו חבים לחושפי מעשי השחיתות תודה והערכה רבה".

בתחילת המפגש הציגו ד"ר עו"ד אסתר בן חיים, מנהלת נציבות תלונות הציבור, וד"ר טל לנטו, חוקרת בצוות הבטחת איכות במכון ברוקדייל, את הנתונים העיקריים שעלו במחקר.

לאחר מכן התקיים שיח מומחים בנושא "ההגנה על חושפי שחיתות ממחקר ליישום", בהנחיית עו"ד מאיה מנחם, מנהלת אגף בכירה בנציבות תלונות הציבור. בשיח השתתפו השופטת (בדימ') נילי ארד, נשיאת בית הדין הארצי לעבודה לשעבר ; עו"ד שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים; ד"ר ליאור בסרמן נבון, חוקרת בצוות הבטחת איכות במכון ברוקדייל; ועו"ד טלי כהן, היועצת המשפטית לנציב תלונות הציבור. 

בסיום המפגש המרתק התקיים שיח בהנחיית עו"ד צרויה מידד לוזון, עוזרת בכירה למנהלת נציבות תלונות הציבור, ובו חלקו עימנו חושף שחיתות ומנהל בכיר לשעבר בגופים ציבוריים גדולים את סיפורם, חוויותיהם והצעותיהם. 

ד"ר עו"ד אסתר בן חיים אמרה בדברי הסיכום כי נציבות תלונות הציבור תמשיך לעשות כל שביכולתה כדי להגן על חושפי השחיתות, וקראה לעובדי משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור ולכלל הגורמים הרלוונטיים שעוסקים בנושא זה לשמש שגרירים של משימה לאומית זו.

​נציבות תלונות הציבור פעלה ופועלת להטמעת המלצות המחקר, במטרה לטייב את ההגנה על חושפי שחיתות, ומאמינה כי המחקר ישמש כר פורה למחקרים עתידיים בעניין.