facebook

המבקר אנגלמן: נבדוק את התמודדות הממשלה עם סיכוני הבינה המלאכותית (3.3.24)

בכנס השנתי של לשכת המבקרים הפנימיים, הודיע מבקר המדינה כי משרדו החל לבחון את ההתמודדות עם ניסיונות לייצר משבר פנים-ישראלי באמצעות שימוש ב-AI – ואת הצורך בחוק שיטיל על הרשתות החברתיות את האחריות לתכנים לא חוקיים המתפרסמים בהן, כפי שיש באירופה

​​

​​​במסגרת ביקורת מלחמת "חרבות ברזל", בודק משרד מבקר המדינה גם את התמודדות הממשלה עם סיכוני הבינה המלאכותית – כך הודיע המבקר מתניהו אנגלמן (29.2.2024). 

בנאום שנשא בכנס השנתי של לשכת המבקרים הפנימיים בישראל שנערך בנס ציונה, הסביר מבקר המדינה כי הביקורת על סיכוני ה-AI תבחן בין היתר את "התמודדות הממשלה עם מבצעי תודעה (השפעה), הפעולות של האויב או של מדינות אחרות לייצר משבר פנים ישראלי, קבוצה אחת נגד השנייה, באמצעות הפצת פייק ניוז".

המבקר הוסיף כי "במסגרת הביקורת אנחנו בוחנים גם מי הם הגורמים הרלוונטיים הפועלים בנושא בישראל, מה הן דרכי הפעולה שלהם, אלו כלים מצויים בידם והאם ישנם חסמים או פערים בנושא; האם ישנו שיתוף פעולה ביניהם והאם ישנו גורם שתפקידו לתכלל ולהיות אחראי על ניטור ואכיפת איומי הביטחון הלאומי וערכי הדמוקרטיה ברשתות החברתיות?".

הביקורת תבדוק גם אם תפיסת ההפעלה שגיבש צה"ל בנושא בסוף שנת 2022 מיושמת במהלך מלחמת "חרבות ברזל". עוד יבחן המבקר האם נעשו פעולות להעלאת מודעות הציבור לסכנה: "ככל שהציבור יהיה מודע יותר לקיומם של מבצעי השפעה על התודעה ברשתות החברתיות, כך הוא יגלה ביקורת רבה יותר כלפי הנעשה בממד זה, ובסופו של דבר יעילותו של דפוס פעולה זה עשויה להיפגע".

הביקורת תבחן גם את הצורך באסדרת החקיקה להטלת האחריות על הרשתות החברתיות בכל הנוגע לתכנים המתפרסמים בהן: "בשונה ממדינות האיחוד האירופי בהן נחקק חוק השירותים הדיגיטליים DSA, האמון על האסדרה והטיפול בתוכן לא חוקי ברשת, מדינת ישראל לא נערכה עם המסגרת החקיקתית המתאימה להטלת אחריות על הרשתות החברתיות".