facebook

המבקר אנגלמן: "נבדוק את היערכות הממשלה להסלמה אפשרית בימי הרמדאן" (21.2.2024)

המבקר גילה בוועידת התקומה והחוסן הלאומי של ynet ו"ידיעות אחרונות", כי צוותי הביקורת כבר החלו לבדוק את ההגנה על קו התפר באזור "עוטף ירושלים": "סיירתי במקום ואני מוטרד מאוד ממה שראיתי"

​​​

​​מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, הופיע בוועידת התקומה והחוסן הלאומי של ynet ו"ידיעות אחרונות" (20.2.2024) והתייחס לשורה של נושאים שנמצאים על סדר היום הציבורי ועל סדר יומה של ביקורת המדינה.

המבקר גילה כי לאחר שסייר לאחרונה לאורך קו התפר הנחה את צוותי משרדו לפתוח בביקורת שתבדוק את ההגנה על התושבים החיים ב"עוטף ירושלים". 

"צוותי ביקורת המדינה כבר מסיירים היום בשטח. נבדוק פערים במכשול 'עוטף ירושלים' אל מול סיכונים נוכחיים; את כשירות המעברים; את היערכות המשטרה והצבא לתרחישי חדירות מחבלים; תרחישים שלא נערכו אליהם לפני 7.10 - וגם דיונים שנערכו בקבינט המדיני-ביטחוני בסוגיה".

המבקר הדגיש כי "לקראת הרמדאן אסור שהכשלים שהיו בדרום יישנו. על הממשלה להיערך לכך בצורה יסודית - כולל בידוק בכל המחסומים העוטפים את ירושלים. אני מאוד מוטרד, חייבים להיערך לזה. אסור שהכשלים שיהיו בדרום יישנו".

המבקר אנגלמן התייחס בשיחה עם העיתונאי יאיר קראוס גם לנושאים הבאים:

על ביקורת המלחמה: "הביקורות נעשות כלפי כלל הדרגים - המדיני, הצבאי וגם האזרחי - החל מסוגיות שקשורות בעורף וכלה במשרד ראש הממשלה. במקומות כאלה של כשל כה מהותי נגיע לאחריות אישית של כלל הגורמים הכפופים לביקורת המדינה – החל מראש הממשלה, שר הביטחון, כלל השרים הרלוונטיים, וגם כלפי דרגי הצבא ודרגים אזרחיים. הבדיקה שלנו יוצאת לדרך על כולם".

על הממשק בין ביקורת המדינה לבין ועדת חקירה ממלכתית: "ככל שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, נתאם איתה גבולות גזרה. כך עשינו גם לאחר אסון מירון. לצד זאת, כל גורם חייב לשאול את עצמו מה הוא צריך לעשות - ותפקידנו הוא לבקר. אנחנו לא יכולים לצאת להפסקה. חשוב שתהיה ביקורת אובייקטיבית ויסודית".

על דוחות הביקורת שהתריעו: "ביקורת המדינה עוסקת גם בשגרה בהיערכות לחירום. בשנים האחרונות פרסמנו שורת דוחות בנושאים שפגשו אותנו ב-7.10 - החל ממוכנות של כיתות הכוננות ועד לפינוי אוכלוסייה. למשל, דוח שפרסמנו לפני שנתיים העלה שאין בכלל תוכניות לפינוי שדרות וקריית שמונה. אם ה-7.10 מחדד משהו זה את החשיבות של כלל מקבלי ההחלטות להיות קשובים לביקורת ולהפיק לקחים מבעוד מועד".

על עצמאות הביקורת: "זה חוסנה הדמוקרטי של מדינת ישראל, שיש גורם בלתי תלוי ועצמאי שמחליט מתי לבקר ועושה את הביקורות בצורה עצמאית. המחויבות היחידה שלי היא לציבור בישראל".