facebook

המבקר אנגלמן: "איש לא יהיה חסין מביקורת עמוקה ונוקבת, הן בדרג המדיני, הן בדרג הצבאי והן בדרג האזרחי" (11.1.24)

בימים האחרונים יצא מכתב על תחילת מלאכת הביקורת לכלל הדרגים... ביצוע ביקורת נוקבת ומקיפה בעת הזו על כלל הדרגים היא חובתנו המוסרית לנרצחים, לחטופים ולכלל אזרחי ישראל

​​

בהמשך להודעתו לציבור של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על התחלת הביקורת על המחדלים שקדמו לטבח שמחת תורה, 7.10, יצא בימים האחרונים מכתב ההודעה על תחילתה של מלאכת הביקורת לכלל הדרגים - ראש הממשלה, השרים הרלוונטיים, וכן לגורמים הרלוונטיים לעבודת הקבינט המדיני-ביטחוני, הקבינט הכלכלי-חברתי, לגורמי צה"ל והמערכת הממשלתית. 

איש לא יהיה חסין מביקורת עמוקה ונוקבת, הן בדרג המדיני, הן בדרג הצבאי והן בדרג האזרחי. 

בנוסף, המבקר כבר הבהיר כי ככל שתוקם ועדת חקירה ייקבעו גבולות גזרה ביחס לנושאים שייבדקו. ובכל מקרה יצוין כי הביקורת אינה מאיינת כלל וכלל הקמת ועדת חקירה ממלכתית. ההיפך הוא הנכון: חוק מבקר המדינה מאפשר למנות ועדת חקירה על בסיס דוחות של המבקר. ביצוע ביקורת נוקבת ומקיפה בעת הזו על כלל הדרגים היא חובתנו המוסרית לנרצחים, לחטופים ולכלל אזרחי ישראל. 

מבקר המדינה אנגלמן ירד לשטח מהיום הראשון מפרוץ המלחמה ומתח ביקורת נוקבת על הממשלה, כולל הוצאת מכתב לראש הממשלה המפרט את כלל הכשלים והמחדלים שהוא ראה בסיורים הרבים אותם קיים. 

כאמור, הביקורת תבחן את פעילות כלל הדרגים - המדיני, הצבאי והאזרחי, לרבות היבטים של אחריות אישית. המבקר הדגיש כי הביקורת תיגע בכל רבדי הכשלים והליקויים לפני ה-7.10, במהלך יום הטבח ואחריו. הביקורת המיידית שהחל בה משרד מבקר המדינה נוגעת בכל הסוגיות האזרחיות ובחלק מהנושאים הביטחוניים, כמו כיתות הכוננות ועוד. 

כפי שהמבקר שב והבהיר, ביקורות על הכשלים שקדמו לטבח ה-7.10 ופעילות הצבא באותו יום ולאחר מכן יתבצעו בהתאם להתפתחות המלחמה. זאת על מנת לאפשר לצה"ל להתמקד בלחימה בעת הזו ולפעול עד לניצחון על האויב. כל אמירה אחרת הינה חסרת כל שחר. צר לנו שבעלי אינטרס מבקשים לפגום במעמדה ובסמכותה של ביקורת המדינה, אך משרד המבקר לא יירתע ויקיים ביקורת שורשית ונוקבת בלי שאיש יהיה חסין מפניה".