facebook

סיפורה של תלונה: אי-שמירת העתקי מסמכים בדבר שינוי מעמד אישי במרשם האוכלוסין (12.3.23)

בעקבות פניית נציבות תלונות הציבור חודדו ההנחיות בדבר חובתה של רשות האוכלוסין וההגירה לשמור במרשם האוכלוסין העתק של כל מסמך רשמי שמגישים תושבים לצורך עדכון בדבר מצבם האישי

תושבת חיפה המשתייכת לעדה היוונית-קתולית פנתה לנציבות תלונות הציבור בבקשה לסייע לה לשנות את הרישום בדבר מצבה האישי במרשם האוכלוסין. לדבריה היא גילתה שמזה למעלה מ-35 שנה היא רשומה במרשם האוכלוסין כנשואה, אף שמעולם לא נישאה. המתלוננת הוסיפה כי היא פנתה לרשות האוכלוסין זה מכבר בבקשה לתקן את הרישום השגוי לטענתה, אך הרשות התנתה את שינוי הרישום בכך שהמתלוננת תציג לה פסק דין הצהרתי בדבר מצבה האישי.

במסגרת הבירור שעשתה נציבות תלונות הציבור נעשה ניסיון להתחקות אחר הסיבה לרישומה כנשואה. עלה כי משרד הפנים אינו יכול להמציא את המסמך או תעודת הנישואין שעל בסיסה שונה הרישום, כיוון שבשנות התשעים של המאה העשרים המשרד לא נהג לשמור מסמכים רשמיים בדבר שינוי מצבם האישי של תושבים ואף כיום הוא עדיין אינו שומר אותם, על אף חשיבותם הרבה.

הנציבות הסבירה למתלוננת כי אין באפשרותה להורות לרשות לשנות את הרישום בדבר מצבה האישי על סמך המסמכים שהיא המציאה, וכי עליה לפעול לפי הנחיית רשות האוכלוסין. אולם הנציבות העירה לרשות האוכלוסין כי יש צורך שתשמור העתקים של המסמכים הרשמיים בדבר מצבם האישי של תושבים, שבהתבסס עליהם מתבצעים שינויים במרשם. 

בעקבות התערבות נציבות תלונות הציבור בוצע תיקון ליקוי מערכתי, ורשות האוכלוסין הוציאה הנחיה בדבר החובה לשמור העתק מכל תעודה ציבורית שמוגשת לצורך עדכון מצב אישי במרשם האוכלוסין.