facebook

השתתפות בכנס איגוד האומבודסמנים של מדינות אגן הים התיכון שהתקיים בקפריסין (2.12.22)

ד"ר עו"ד אסתר בן חיים, מנהלת נציבות תלונות הציבור, נשאה דברים בנושא "תפקידו של מוסד האומבודסמן בשמירה על שלטון החוק". בהרצאתה הציגה את המבנה הייחודי של מוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בישראל, והדגישה את שיתוף הפעולה המפרה בין התפקידים

מימין לשמאל: גב' ארינדה בלנצה (Erinda Ballanca), האומבודסמנית של אלבניה,

ד"ר עו"ד אסתר בן חיים, גב' מריה סטיליאנו לוטידס (Maria Stylianou Lottides), 

האומבודסמנית של קפריסין; עו"ד קרן מרדכי.

ד"ר עו"ד אסתר בן חיים, מנהלת נציבות תלונות הציבור, השתתפה בכנס שארגנו מוסד האומבודסמן של קפריסין וה-AOM, איגוד האומבודסמנים של מדינות אגן הים התיכון ((Association of Mediterranean Ombudsmen. הכנס התקיים בניקוסיה שבקפריסין ב-2.12.22, והשתתפו בו נציגים ונציגות מ-17 מדינות.

הכנס התקיים בסימן "30 שנה להקמת מוסד האומבודסמן של קפריסין: שלטון החוק, עקרונות ושיתוף שיטות עבודה מיטביות ביישום סמכויות מוסד האומבודסמן ככלים לקידום זכויות אדם בסיסיות ולהגנה עליהן".

בכנס התקיימו שלושה חֶברֵי דיון (פאנלים) מרתקים. חבר הדיון הראשון עסק בעיקרון של שלטון החוק בהקשר של הגנה על זכויות האדם; חבר הדיון השני עסק בתפקיד האומבודסמן בקיום שלטון החוק; וחבר הדיון השלישי עסק בתפקיד ה-NHRI (National Human Rights Institute) ובשימוש בשיטות עבודה מיטביות וכלים לקידום זכויות האדם והגנה ושמירה עליהן.

ד"ר עו"ד אסתר בן חיים נשאה דברים בחבר הדיון השני, בנושא "תפקידו של מוסד האומבודסמן בשמירה על שלטון החוק". 

בהרצאתה הציגה ד"ר עו"ד בן חיים את המבנה הייחודי של מוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בישראל, והדגישה את שיתוף הפעולה המפרה בין התפקידים - תפקיד מבקר המדינה בהגברת שלטון החוק באמצעות ביצוע ביקורות, ותפקיד נציב תלונות הציבור בשמירת שלטון החוק כלפי הפרט. ד"ר עו"ד בן חיים ציינה כי שילוב תפקידים זה מכפיל את כוחו של משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור הישראלי.  

עוד פירטה ד"ר עו"ד בן חיים לגבי סמכות מבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור; לגבי המקום המרכזי שנתן לו המחוקק הישראלי בשמירה על שלטון החוק; ולגבי האפשרות של תיקון פגם כללי שנחשף בעת בירור תלונה פרטנית, ככלי מרכזי בהגברת שלטון החוק.

לסיום הדגישה ד"ר עו"ד בן חיים את החשיבות שבהמשך מתן עצמאות למוסד האומבודסמן ולהעצמתו כמוסד בעל תרומה ניכרת לפיקוח ולאכיפה של שלטון החוק על ידי רשויות השלטון.

אל ד"ר עו"ד בן חיים התלוותה עו"ד קרן מרדכי, עוזרת בכירה למנהלת תלונות הציבור.