facebook

למען האזרחים גם בימי חירום

נציבות תלונות הציבור ממשיכה לסייע לאזרחים גם בימי החירום של מניעת התפשטות הקורונה

נציבות תלונות הציבור ממשיכה לסייע לאזרחים גם בימי החירום של מניעת התפשטות מגפת הקורונה. בהנחיית מבקר המדינה בכובעו כנציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן, אנשי הנציבות ממשיכים בעבודתם ומסייעים לאזרחים אשר נמצאים במצוקה עקב טיפול לקוי או פגיעה בזכויות של האזרחים על ידי רשויות השלטון וגופים ציבוריים. דגש מיוחד ניתן בהנגשת מידע וסיוע ליישובי פריפריה ובכללם דוברי השפה הערבית. בנוסף אנשי הנציבות ממשיכים גם בחירום (כפי שהם עושים בשגרה) להתנדב ולסייע לאוכלוסיות הגיל השלישי. 


הפנייה לנציבות מתאפשרת באמצעות טופס מקוון באתר המשרד, וזאת כיוון שלאור הנחיות משרד הבריאות, לשכות הנציבות סגורות. כמו כן ניתן לשלוח תלונה בדואר אלקטרוני לכתובת: ombudsman@mevaker.gov.il. במקרים דחופים ניתן לפנות באמצעות הטלפון 02-6665373 ולהשאיר הודעה במענה ואנשי הנציבות ישיבו בהקדם.  

הנציבות עושה בימים אלה ככל יכולתה על מנת לתת מענה ולטפל בתלונות המגיעות אליה בהקדם האפשרי. בשל המצב הנציבות נותנת קדימות לטיפול בתלונות דחופות. 

כך למשל בימי משבר הקורונה, אנשי הנציבות סייעו לאזרחים שפנו במגוון נושאים, בהם: אי יכולת להגיש טפסים מקוונים באתרי הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה, קשיים ביצירת קשר עם משרד הבריאות, בחינות מקוונות במוסדות להשכלה גבוהה, קשיים שלתלמידים ביישום הלמידה מרחוק ועוד.  

מנהלת הנציבות, עו"ד ד"ר אסתר בן חיים, מסבירה כי בימי שגרה נציבות תלונות הציבור מטפלת בכ- 14,000 תלונות בשנה, במגוון נושאים הנוגעים לפגיעה בזכויותיהם של המתלוננים על ידי רשויות השלטון וגופים ציבוריים. מנתוני הנציבות עולה כי שיעור התלונות בקרב קבוצות שונות בפריפריה החברתית – כלכלית וכן דוברי השפה הערבית נמוך משמעותית משיעורם באוכלוסייה. מיעוט התלונות נובע, בין היתר, ממגוון חסמים, בהם: קשיי שפה,  חוסר מודעות לזכויות, חוסר אמון ברשויות ועוד. 


במשרד המבקר מדגישים שעם כניסתו לתפקיד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור חרט אנגלמן על דגלו לפעול לקידום ולמצוי זכויותיהן של אוכלוסיות המתגוררות בפריפריה החברתית והגאוגרפית במדינת ישראל. במסגרת כך, המבקר הנחה על העמקת ביקורות השטח, קידום ימי עיון (ימי אוריינטציה), סיורים ותצפיות במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות, ביקור במוקדי קבלת קהל וחלוקת שאלונים לציבור על טיב השירות הניתן להם. שיתוף הציבור יקדם את ההגנה על האוכלוסיות ראויות לקידום וימקד את עבודת משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בסוגיות המהותיות "בעיני הציבור".