facebook

הסיקור התקשורתי בעקבות דוח המבקר בנושא "טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם"

מקבץ כתבות וריאיונות ששודרו בעקבות הדוח

הדוח המיוחד "טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם" אשר פורסם אתמול זכה לסיקור נרחב באמצעי התקשורת. להלן מקבץ כתבות וריאיונות שנעשו בנושא:

 

כתבה בחדשות ערוץ 2

במהלך הכנת הדוח, משרד מבקר המדינה פנה לציבור והזמין אותו להשתתף בתהליך הביקורת, לראשונה ובאופן חדשני. זאת, מתוך מטרה לעמוד באופן בלתי אמצעי על נקודת ראותו של הציבור בכל הנוגע לטיפול הניתן לקשישים הסיעודים ולנטל שנושאים בני המשפחה המטפלים בהם. חדשות ערוץ 2​ ליוו את בני המשפחות של אותם קשישים סיעודיים עת העידו בפני אנשי המשרד על הקשיים השונים ועל הנטל הכספי והנפשי שגבה מהם הטיפול בהוריהם. לכתבה התראיינה גם ליאורה שמעוני, סמנכ"לית ומנהלת חטיבה בחטיבה לביקורת תחומי חברה ורווחה במשרד מבקר המדינה.

 

כתבה בחדשות ערוץ "כאן 11"

הכתבה סקרה את הדוח ואת דברי המבקר, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, מול הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת. ניתנה התייחסות מיוחדת להשפעת הכשלים המתוארים בדוח על התא המשפחתי, הבנים והבנות שצריכים לדאוג להוריהם הקשישים. לכתבה התראיין גם בני גולדמן, מנהל אגף לביקורת תחומי חברה ורווחה במשרד מבקר המדינה.

 

ריאיון עם בני גולדמן בתכנית הרדיו "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ברשת 103FM

ריאיון רדיופוני עם בני גולדמן, מנהל אגף לביקורת תחומי חברה ורווחה במשרד מבקר המדינה. גולדמן סיפר על ממצאי הדוח ועל כשלי מדיניות האכיפה של משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי. לדבריו: "בדו"ח הזה ניסינו להבין את הקופסא השחורה, מה קורה בבית של הקשיש והאם הכסף מגיע ליעדו. בעקבות בדק בית שביצענו, הגענו לתוצאות מאד עגומות ואנו בספק אם הקשישים מקבלים טיפול ראוי. [...] המדינה צריכה לקחת אחריות. המשפט האחרון בדו"ח צריך להדהד לכולנו: 'חוסנה של מדינה אינו מתבטא רק בעוצמתה הביטחונית והכלכלית אלא גם בדאגה לאזרחים הוותיקים, בני משפחתנו הם'. הגיע הזמן שהנושא הזה יהיה על סדר היום".
 

ריאיון עם ליאורה שמעוני בתכנית הרדיו "צבע הכסף" עם יאיר ויינרב ברשת "כאן ב" 

ריאיון רדיופוני עם ליאורה שמעוני, סמנכ"לית ומנהלת חטיבה בחטיבה לביקורת תחומי חברה ורווחה במשרד מבקר המדינה. שמעוני סיפרה על כשלי מדיניות משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי. לדבריה, ההכשרה המקצועית של המטפלות היא חשובה ומחויבת המציאות, אבל "מרבית המטפלות לא עוברות כל הכשרה. לפי ההסכם בין המוסד לביטוח לאומי לחברות הסיעוד רק 30% מהמטפלות צריכות לעבור הכשרה מקצועית מסודרת". היא הסבירה כי הבעיה המרכזית היא ניהול הכספים של משרדי הממשלה - לדבריה: "המדינה נותנת 5.8 מיליארד שקלים בשנה לטובת גמלאות הסיעוד. המיצוי של השקל הוא לא אפקטיבי. הוא לא מגיע למקומות הנכונים. אנחנו קובעים לקשישים מה הם צריכים לקבל אנחנו לא מתחשבים בדעתם. אפשר באותו הכסף לעשות יותר. זה מה שהדוח מצביע עליו ובמובן הזה, הדוח הזה הוא באמת חשוב וחריג, משום שאנחנו אומרים - קחו את הכסף שיש, תנהלו אותו טוב יותר."

 

ריאיון עם עוז ברקו בתכנית הרדיו של רינו צרור בגלי צה"ל

ריאיון רדיופוני משותף עם ח"כ איציק שמולי ועוז ברקו, סגן מנהל אגף במשרד מבקר המדינה, האחראי על הביקורת במשרד הרווחה והביטוח הלאומי. ברקו סיפר על תהליך שיתוף הציבור במהלך הכנת הדוח ועל כשלי מדיניות משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי. לדבריו, "הלכנו לבדוק מי אחראי לאיכות הטיפול ושם גילינו מצב של התנערות מאחריות. לא ביטוח לאומי ולא משרד הרווחה תופסים את עצמם כאחראים להבטיח את איכות הטיפול. יש איזה סוג של התנערות. מי שהיה אמור לעשות את הביקורת על איכות הטיפול זה בעצם העובדים הסוציאלים, אבל מתוקף חוק ביטוח לאומי, הוא זה שבעצם אחראי על חוק הסיעוד. האחריות היא כמובן של ביטוח לאומי".

 

ריאיון עם עמיחי שי בתכנית "הבוקר הזה" עם אריה גולן ברשת "כאן ב"

ריאיון רדיופוני עם ניצב (בדימוס) עמיחי שי, יועץ בכיר לתפקידים מיוחדים במשרד מבקר המדינה. שי אמר שמדובר ב"דוח מכונן, שנגע, נוגע וייגע לכל אחד מאיתנו". הוא פירט את הקשיים שחווים בני המשפחה של הקשישים הסיעודיים. לדבריו, "המדינה לא עושה את מה שהיא צריכה לעשות ואז בני המשפחה צריכים לבוא ולמלא את מקומם. כתוצאה מכך, הם נשחקים". הוא הזהיר כי "אחד הממצאים המשמעותיים הוא שהממשלה לא ביצעה עבודת מטה שצופה את יום הדין. אוכלוסיית הקשישים רק הולכת וגדלה וכתוצאה מכך, מן הסתם, יגדל מספר הקשישים  שזקוקים לטיפול סיעודי [...] ואם הממשלה, משרד הרווחה והביטוח הלאומי לא ייערכו לעניין הזה, אנחנו עוד כמה שנים נמצא את עצמנו בפני שוקת שבורה בנושא הזה".