לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
בטיחות בדרכים; תאונות דרכים; מניעת תאונה

רקע

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), הגם ששיעור האוכלוסייה הערבית הוא כחמישית מאוכלוסיית ישראל, שיעור המעורבות של אוכלוסייה זו בתאונות דרכים קטלניות גדול ביחס לשיעורה באוכלוסייה הכללית - וזאת הן מבחינת מספרם של ההרוגים (פי 2 בקירוב) והפצועים קשה בתאונות אלה (פי 1.5 בקירוב) והן מבחינת מספר הנהגים המעורבים בהן (פי 1.9).

על תחום הבטיחות בדרכים אמונים כמה גורמים. על פי הדין, הרשות המקומית היא האחראית לנושא הבטיחות בדרכים בתחום שיפוטה. הרלב"ד, משרד החינוך, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (משרד התחבורה) ואגף התנועה במשטרת ישראל פועלים, כל אחד בתחום סמכותו ואחריותו, להגברת הבטיחות בדרכים.

על פי חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, התשס"ו-2006 (חוק הרלב"ד), מתפקיד הרלב"ד לפעול להגדלת מימון הפעולות בתחום הבטיחות בדרכים ברשויות מקומיות, ובכלל זה פעולות לשיפור תשתית התחבורה ואמצעי הבטיחות בדרכים עירוניות, וכן לפקח על ביצוע פעולות שמומנו כאמור. 


נתוני מפתח

  • 33.3%

    מההרוגים בתאונות דרכים בשנים 2014 - 2020 נמנו עם האוכלוסייה הערבית לעומת שיעורם הכללי באוכלוסייה - 21% (בשנת 2020 - 100 הרוגים מהאוכלוסייה הערבית ב...

  • פי 1.9

    שיעור מעורבותם של נהגים מקרב האוכלוסייה הערבית בתאונות דרכים בשנים 2014 - 2020 לעומת מעורבותם של נהגים מהאוכלוסייה היהודית

  • 24.4%

    מהפצועים קשה בתאונות דרכים בשנים 2014 - 2020 (3,840) נמנו עם האוכלוסייה הערבית

  • כ-17 מיליארד ש"ח

    העלות המוערכת של נזקי תאונות הדרכים למשק בשנה

  • רק 10%

    שיעור כיתות ו׳ שהפעילו משמרות זה"ב במוסדות החינוך בחברה הערבית בשנת הלימודים התשפ"ב (2021 - 2022)

  • רק ב-17%

    מתאונות הדרכים שהתרחשו מינואר 2019 עד מאי 2022 (11 מתוך 64 תאונות) ברשויות שנבדקו הייתה למשטרה כתובת מדויקת של מקום התאונה

  • 33 ק"מ

    אורכם הכולל של הכבישים הלא מוארים בג'ת, בכפר קאסם ובתל שבע

  • 75%

    שיעור הירידה בתקציב שהעבירה הרלב"ד לרשויות הערביות בשנת 2020 (2 מלש"ח) לעומת שנת 2018 (כ-8 מלש"ח)

פעולות הביקורת

בשנת 2020 פרסם משרד מבקר המדינה דוח בנושא "פעולות להגברת הבטיחות בדרכים בתחומיהן של רשויות מקומיות בחברה הערבית" (הדוח הקודם או הביקורת הקודמת). בביקורת הקודמת בדק משרד מבקר המדינה את הפעולות להגברת הבטיחות בדרכים שנעשו בכמה תחומים: חינוך והסברה לבטיחות בדרכים, ניהול הבטיחות בדרכים, טיפול בתשתיות בתחום הבטיחות בדרכים ואכיפה.

בחודשים יולי-אוגוסט 2022 בדק משרד מבקר המדינה את הפעולות שנעשו לתיקון הליקויים העיקריים שצוינו בדוח הקודם (ביקורת המעקב). ביקורת המעקב נעשתה בעיריית כפר קאסם ובמועצות המקומיות ג'יסר א-זרקא, ג'ת ותל שבע (הרשויות המקומיות שנבדקו או הרשויות שנבדקו). בדיקות השלמה נעשו ברלב"ד, במשרד החינוך, במשרד התחבורה ובמשטרת ישראל. 

הביקורת הקודמת:

הביקורת הנוכחית:



תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    מעברי חציה - בביקורת הקודמת נמצא כי בתחום ג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע קיימים מעברי חציה שצבעם דהה עד כדי כך שקשה להבחין בהם. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי לא תוקן: ברשויות שנבדקו צבעם של חלק גדול ממעברי החציה דהה, ולעיתים לא ניתן לזהות שהיו במקומ...
  • dislike
    תאורת רחובות - בביקורת הקודמת נמצא כי רחובות שלמים בתחומי שיפוטן של ג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע לא היו מוארים כיאות, ובחלקם לא הייתה תאורה כלל, לרבות במעברי החציה. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי תוקן במידה מועטה: נמצא כי ברשויות המקומיות ג'יסר א-ז...
  • dislike
    פסי האטה - בביקורת הקודמת נמצא כי בתחומי שיפוטן של ג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע קיימים פסי האטה שלא נצבעו וקשה להבחין בהם מבעוד מועד בשעות היום, כל שכן בשעות החשיכה. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי לא תוקן: נמצא כי ברשויות שנבדקו עדיין קיימים אזורים...
  • dislike
    מדרכות - בביקורת הקודמת נמצא כי מדרכות ג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע חסומות על ידי מכלי אשפה, על ידי מרכולתם של סוחרים ועל ידי כלי רכב החונים עליהן. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי לא תוקן: נמצא כי מדרכות ברשויות המקומיות שנבדקו, שהן צרות בדרך כלל, ח...
  • dislike
    תמרורים - בביקורת הקודמת נמצא כי בתחום השיפוט של ג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע יש תמרורים שהם מפגע בטיחות והם לא טופלו על ידי הרשויות המקומיות. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי לא תוקן: נמצא כי ברשויות שנבדקו יש מפגעים בטיחותיים הנוגעים לתמרורים: תמרו...
  • dislike
    קטעי דרך לא סלולים - בביקורת הקודמת נמצא כי בג'יסר א-זרקא, בג'ת, בכפר קאסם ובתל שבע קיימים קטעי דרך רבים שאינם סלולים. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי לא תוקן וקטעי דרך באורך של 18 ק"מ ומעלה עדיין לא סלולים.
  • dislike
    משמרות הזה"ב - בביקורת הקודמת עלה כי שיעור כיתות ו׳ שהפעילו משמרות זה"ב במוסדות החינוך בחברה הערבית בשנת הלימודים התשע״ט (2018 - 2019) היה 8%, לעומת 54% במוסדות החינוך בחברה היהודית. בביקורת המעקב עלה כי שיעור כיתות ו׳ שהפעילו משמרות זה"ב במוסדות החינו...
  • dislike
    רישום של הסדרי תנועה - בביקורת הקודמת נמצא כי בג'יסר א-זרקא, בג'ת, בכפר קאסם ובתל שבע לא ניהלו רישום של הסדרי התנועה בתחומי השיפוט שלהן, בכלל זה של התמרורים המוצבים בהן, ולכן לא היה אפשר לדעת מי החליט על ביצוע הסדרי התנועה ומתי. בביקורת המעקב עלה כי הל...
  • dislike
    מידע ברשויות המקומיות על מוקדי תאונות דרכים - בביקורת הקודמת נמצא כי הרשויות המקומיות שנבדקו - ג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע - לא דרשו מהמשטרה נתונים על מוקדי תאונות הדרכים, ולא קיבלו באופן שוטף נתונים על התאונות שקרו בתחומי שיפוטן. בביקורת המעקב...
  • dislike
    מידע במשטרה על מוקדי תאונות דרכים - בביקורת הקודמת נמצא כי בידי המשטרה לא היו נתונים על מקומן המדויק של רוב תאונות הדרכים שהתרחשו בשנים 2015 - 2018 בג'יסר א-זרקא, בג'ת, בכפר קאסם ובתל שבע; מתוך 192 תאונות דרכים רק לגבי 13 תאונות (7%) הייתה כתובת מדויקת...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ לרשויות המקומיות שנבדקו לקדם הכנת תוכנית אב לתחבורה, שכן היא כלי תכנוני חשוב שיספק להן מבט מקיף וכולל על צורכיהן התחבורתיים והבטיחותיים, אשר בהתבסס עליה הן יוכלו להכין תוכניות עבודה שנתיות. עוד מומלץ לרשויות המקומיות שנבדקו להכין תוכנית תִמרור ול...
    • [alt]
      על הרשויות המקומיות ג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע לדאוג שתשתיות הכבישים יהיו תקינות, כדי לשמור על בטיחות התושבים, לרבות ילדים, ולאפשר בין היתר את הפעלת מערך הזה"ב. על הרשויות המקומיות שנבדקו לדאוג לכך שמעברי החציה ופסי ההאטה בתחומי השיפוט שלהן יה...
    • [alt]
      מומלץ שהרשויות המקומיות ייעזרו במתנדבים רבים לביצוע פעולות הסברה בנושא הבטיחות בדרכים בקרב תושבי היישוב וכי הרלב"ד תעודד את הרשויות המקומיות להקצות משאבים מתאימים לצורך כך. עוד מומלץ למשרד החינוך לפעול להגדלת מספר רכזי הזה"ב במוסדות החינוך בחברה הערבית.
    • [alt]
      מומלץ לראשי הרשויות המקומיות ג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע למנות לתפקיד מנהל המטה עובד שיש באפשרותו למלא את התפקיד באופן מקצועי ומלא על פי היקף המשרה שנקבעה לו. מומלץ למשרד הפנים ולראשי הרשויות המקומיות לבחון דרכים לחיזוק מעמדו של מנהל מטה הבטיחו...
    • [alt]
      מומלץ לרשויות המקומיות שנבדקו לפעול להסדרת שמות הרחובות והשילוט בתחומי השיפוט שלהן כדי שיהיה אפשר לציין מקום מדויק של תאונות דרכים בתחום שיפוטן.

    סיכום

    בשנת 2020 פרסם משרד מבקר המדינה דוח בנושא "פעולות להגברת הבטיחות בדרכים בתחומיהן של רשויות מקומיות בחברה הערבית". לאחר פרסום דוח הביקורת הקודם נמצא כי גם משנת 2020 שיעור מעורבות האוכלוסייה הערבית בתאונות דרכים, לדאבון הלב, גדול יחסית לשיעורה מכלל האוכלוסייה. 

    בביקורת המעקב נמצא כי חלק מהליקויים תוקנו באופן מלא או חלקי: משרד התחבורה העביר לחברת נתיבי איילון את סמכויות ההכנה והיישום של תוכניות לסגירת פערי תשתיות ביישובים הערביים; הרשויות המקומיות שנבדקו הכינו בשיתוף עם הרלב"ד תוכניות עבודה שנתיות סדורות; הוכשרו מנהלי מטות הבטיחות (למעט במועצה המקומית ג'יסר א-זרקא), והם עבדו באופן שוטף עם הרלב"ד. 

    עם זאת, נמצאו ליקויים שתוקנו במידה מועטה, ובכלל זה: השיפור בהפעלת משמרות הזה"ב בחברה הערבית הינו נמוך, בעיקר בשל מצב התשתיות והמפגעים הקיימים בסביבת בתי הספר ובשל היעדר הכשרות בנושא מצד המשטרה (למעט בעיריית כפר קאסם); פרסומי ההסברה ברשתות החברתיות ובאתר של הרלב"ד באינטרנט (מרשתת) וההסברה באמצעות מתנדבים טעונים שיפור של ממש.

    בביקורת המעקב נמצאו ליקויים שלא תוקנו: כל הרשויות שנבדקו אינן מחזיקות בתוכנית אב לתחבורה, הן אינן פועלות על פי תוכנית תמרור ואינן מבקשות מהמשטרה מידע על מוקדי תאונות דרכים בתחום שיפוטן. ברשויות המקומיות שנבדקו יש כבישים ומדרכות לא סלולים וקיימים ליקויים הנוגעים להסדרי התנועה ולהתקני הבטיחות, הפוגעים בבטיחותם של משתמשי הדרך, לרבות ליקויים מסוכנים בסביבת מוסדות החינוך. בתחום האכיפה נמצא כי מלבד עיריית כפר קאסם המקיימת אכיפה והטלת קנסות באזור התעשייה החדש "לב הארץ", כל הרשויות שנבדקו אינן מבצעות אכיפה כיוון שלא התקינו חוק עזר או בשל היעדר תוכנית תמרור. המועצה המקומית תל שבע לא התקינה חוק עזר ואינה גובה כספים ועקב כך לא קיימים מקורות מימון רשותיים להסדרת התשתיות.

    כדי להקטין את מספר תאונות הדרכים והנפגעים בתחומי שיפוטן של הרשויות המקומיות הערביות, על כלל הרשויות המקומיות להציב את נושא הבטיחות בדרכים בראש סדר העדיפויות שלהן ובכללן ג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע, על אף הקשיים הכלכליים וההתמודדות המתמדת עם האלימות הגוברת, וכן עם שלל הבעיות העומדות לפתחן של הרשויות הערביות, שעליהן הצביעו כחסם לפעילותן בתחום הזהירות בדרכים, נדרשת מעורבות רבה יותר של הרשויות המקומיות בחברה הערבית גם בקידום הבטיחות בדרכים. כמו כן על הרבל"ד ומשרדי התחבורה והפנים לדאוג לתיקון הליקויים שעלו בדוח, לעקוב אחר תיקון הליקויים על ידי הרשויות, לפעול להשלמת הפיתוח הנדרש בתחומי שיפוטן של הרשויות ולבצע פיקוח ואכיפה בתחום הבטיחות בדרכים.