לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
יועצים; התקשרויות; התקשרות עם יועצים; התקשרות ללא מכרז; ניגוד עניינים; תעריפים; פרסום מידע לציבור

רקע

​רשויות מקומיות נוהגות להתקשר בפטור ממכרז עם יועצים לסיוע בביצוע תפקידיהן (יועצים חיצוניים). היועצים מספקים לרשויות שירותי ייעוץ במגוון רב של תחומים, ובהם אדריכלות, הנדסה, ייעוץ ארגוני, יחסי ציבור, ראיית חשבון, ייעוץ כלכלי ועוד. ההתקשרויות האמורות כפופות להוראות הדין והנחיות משרד הפנים, על פיהן מחויבות הרשויות המקומיות להתנהל תוך הקפדה על שקיפות, שוויוניות, מינהל תקין, יעילות ושמירה על כספי ציבור.

 

נתוני מפתח

  • 1,121

    סך ההתקשרויות עם יועצים חיצוניים בשנים 2019 - 2021 של שש רשויות מקומיות שנבדקו: עיריית אשדוד (508), מועצה אזורית באר טובייה (54), מועצה מקומית בנימ...

  • 9.5 מיליון ש"ח

    שילמה המועצה האזורית באר טובייה ליועצים שעימם התקשרה בשנים 2019 - 2021

  • 2.7 מיליון ש"ח

    שילמה עיריית הרצלייה ליועצים שעימם התקשרה בשנים 2019 - 2021

  • 63%

    שיעור התשלום לחמשת היועצים שעימם התקשרה עיריית הרצלייה בשנת 2021, שהשתכרו הכי הרבה מתוך סך התשלומים ששולמו ליועציה

  • 67%

    שיעור התשלום לחמשת היועצים שעימם התקשרה המועצה האזורית באר טובייה בשנת 2021, שהשתכרו הכי הרבה מתוך סך התשלומים ששולמו ליועציה

  • 67%

    שיעור התקשרויות המועצה האזורית באר טובייה עם יועצים חיצוניים בשנים 2019 - 2021, שבהן לא נמצא נספח ביטוחי, מתוך 54 התקשרויות

  • 65%

    שיעור התקשרויות המועצה האזורית באר טובייה עם יועצים חיצוניים בשנים 2019 - 2021, שבהן לא מולא או לא נמצא שאלון לאיתור ניגוד עניינים, מתוך 54 התקשרויות

  • 2.09 מיליון ש"ח

    סכום התקשרויות המועצה האזורית באר טובייה עם יועצים חיצוניים בשנים 2019 - 2021 באמצעות הזמנות עבודה שלא כללו פירוט על התחייבויות וזכויות הצדדים ובלי...

פעולות הביקורת

​בחודשים יוני -אוגוסט 2022 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב אחר תיקון הליקויים המרכזיים שהועלו בדוח הקודם (הביקורת הקודמת) בכל הקשור להעסקת יועצים חיצוניים על ידי רשויות מקומיות (ביקורת המעקב). במסגרת זו נבדק יישום "נוהל התקשרויות לביצוע עבודה מקצועית הדורשת ידע ומומחיות מיוחדים או יחסי אמון מיוחדים בפטור ממכרז" (נוהל משרד הפנים או הנוהל) שפורסם בחוזר מנכ"ל משרד הפנים לאחר פרסום הדוח הקודם ושנועד להסדיר את התקשרויות הרשויות עם יועצים חיצוניים. נוסף על כך ערך משרד מבקר המדינה ביקורת על נושאים נוספים שלא נכללו בדוח הקודם: תיעוד מסמכי ההתקשרות עם יועצים, תשלום ליועצים ועלויות העסקת היועצים. ביקורת המעקב נעשתה בעיריית הרצלייה, במועצה האזורית באר טובייה ובמשרד הפנים. בדיקות נוספות באמצעות הפצת שאלון נעשו בעיריות אשדוד, גבעתיים וקריית ביאליק ובמועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה שנבדקו גם בביקורת הקודמת. 

הביקורת הקודמת:

מבקר המדינה, דוחות על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2015 (2015), "העסקת יועצים חיצוניים על ידי רשויות מקומיות".


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    בקרת משרד הפנים על התקשרויות הרשויות המקומיות עם היועצים החיצוניים - משנת 2018 ועד מועד הביקורת משרד הפנים לא עשה ביקורת ומעקב על התקשרויות של הרשויות המקומיות עם יועצים חיצוניים, ולא בדק אם הרשויות פועלות בעניין זה בהתאם להוראות הנוהל שקבע. עם זאת, יצ...
  • dislike
    בקרת הרשויות המקומיות על העסקת היועצים החיצוניים - בביקורת הקודמת עלה כי עיריית הרצלייה לא הסדירה את הליכי הדיווח של היועצים על פעילותם, את הפיקוח של העירייה עליהם ואת מנגנון אישור דרישות התשלום של היועצים. המועצה האזורית באר טובייה מסרה למשרד מבקר המד...
  • dislike
    מנגנונים להסדרת ההתקשרות עם יועצים ברשויות המקומיות - למועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה אין נוהל שמסדיר את הליך התקשרויותיה עם יועצים חיצוניים, לרבות ניהול מאגר היועצים, בחינת ההתקשרות עם יועצים וניהול ההתקשרות עד סיומה.
  • dislike
    בחינת חשש לניגוד עניינים - בביקורת הקודמת עלה כי המועצה האזורית באר טובייה לא פעלה במשך תקופה ממושכת להסדרת סוגיית החשש לניגוד העניינים בהעסקת יועצים חיצוניים, וגם אחרי שפרסם משרד הפנים הנחיות בעניין זה היא השתהתה כארבע שנים ביישומן. המועצה לא קבעה בהס...
  • dislike
    תיעוד מסמכי התקשרות עם יועצים - במהלך ביקורת המעקב המועצה האזורית באר טובייה לא איתרה מסמכים הנוגעים להתקשרויותיה עם יועצים בשנים 2019 - 2021, בהם הסכמים, הזמנות עבודה, נספחים ביטוחיים של חלק מהיועצים ושאלונים לאיתור חשש לניגוד עניינים. במסגרת התייחסות...
  • dislike
    התקשרויות באמצעות הזמנות עבודה וללא הסכם - בביקורת הקודמת הועלה כי בשנים 2012 - 2014 התקשרה המועצה האזורית באר טובייה ב-18 מקרים עם יועצים באמצעות הזמנות עבודה וללא הסכם שיעגן את פרטי ההתקשרות המהותיים, כגון מטרות ההתקשרות, דרישותיה, תקופת ההתקשרות, הת...
  • dislike
    הקמת מאגר יועצים ופרסום דבר קיומו - נמצא כי בדצמבר 2021 החלה המועצה האזורית באר טובייה להקים מאגר יועצים ממוכן; המאגר פורסם בינואר 2022, אולם עד למועד סיום הביקורת ועדת השלושה של המועצה לא עשתה בו שימוש. כמו כן, נכון למועד קיום הביקורת ב-30 תחומי ייעוץ...
  • dislike
    פרסום מידע על התקשרויות הרשויות עם יועצים חיצונים באתרי המרשתת הרשותיים - המועצה האזורית באר טובייה לא פרסמה באתר המרשתת שלה כ-73% (47 מתוך 64) מהחלטות דיוני ועדת ההתקשרויות - ועדת השלושה - לגבי התקשרויות המועצה עם יועצים חיצוניים בשנים 2019 - 2022, של...
  • dislike
    עלויות העסקת יועצים על בסיס שעתי - משרד הפנים לא קבע עבור הרשויות המקומיות הוראה בכל הקשור לתעריפי התקשרות עם יועצים חיצוניים, ולא הנחה אותן להתבסס על הוראת תכ"ם (תקנות כספים ומשק) שפרסם אגף החשב הכללי במשרד האוצר (חשכ"ל) לשימוש משרדי הממשלה על תעריפי...
  • like
    נוהל משרד הפנים להתקשרויות עם יועצים - עד תום הביקורת הקודמת באמצע שנת 2015 לא פרסם משרד הפנים נוהל לרשויות המקומיות בכל הנוגע להתקשרותן עם נותני שירותים במסגרת הפטור ממכרז. בביקורת הנוכחית נמצא כי הליקוי תוקן באופן מלא. בחוזר מנכ"ל משרד הפנים 8/2016 פ...

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ כי משרד הפנים מתוקף תפקידו כמאסדר הפעילות של הרשויות המקומיות, יפעל לקביעת מנגנון פיקוח ובקרה על התנהלות הרשויות בכל הנוגע להתקשרויותיהן עם יועצים חיצוניים, שיכלול בין היתר התייחסות לתדירות שבה יבוקר הנושא בביקורות המבוצעות על ידו. על הרשויות המק...
  • [alt]
    על עיריית הרצלייה והמועצה האזורית באר טובייה להקפיד לפעול בשקיפות ולפרסם את החלטותיהן המנומקות בהתקשרויותיהן עם יועצים חיצוניים. כן עליהן לקבוע מנגנוני פיקוח ובקרה על פעילותם של היועצים.
  • [alt]
    על המועצה האזורית באר טובייה להקפיד לחתום על הסכמי התקשרות עם היועצים שיסדירו ויפרטו את כלל ההתחייבויות והזכויות של הצדדים. כמו כן, מומלץ כי המועצה תפעל להגדלת מספר המציעים במאגר שהיא מקימה.
  • [alt]
    על המועצה האזורית באר טובייה לקבוע בנהליה הנחיה בדבר החובה למילוי שאלון לאיתור ניגוד עניינים כתנאי להתקשרות עם יועץ חיצוני. כמו כן, על המועצה להקפיד כי כלל היועצים החיצוניים שעימם היא מתקשרת ימלאו את השאלון טרם תחילת ההתקשרות עימם ושיועץ משפטי מטעם המו...
  • [alt]
    מומלץ כי בדומה לפרסום חוברת התעריפים של החשכ"ל, יבחן משרד הפנים את הצורך בפרסום חוברת עם תעריפי מינימום ומקסימום להעסקת יועצים ברשויות מקומיות על פי סיווג לתחומי ייעוץ שונים, או לחלופין ינחה את הרשויות להתבסס על תעריפי החשכ"ל.

סיכום

​הרשויות המקומיות משמשות כנאמן הציבור בכל פעולותיהן, והן נוהגות להתקשר עם יועצים חיצוניים בפטור ממכרז לסיוע בביצוע תפקידיהן במגוון רב של תחומים. ההתקשרויות האמורות מסתכמות בסכומים ניכרים, כך המועצה האזורית באר טובייה שילמה ליועצים בשנים 2019 - 2021 כ-9.51 מיליון ש"ח, ועיריית הרצלייה שילמה ליועצים שעימם התקשרה בתקופה האמורה סכום של כ-2.68 מיליון ש"ח. בדוח הביקורת הקודם נמצא כי הרשויות המקומיות שנבדקו התקשרו עם יועצים חיצוניים בסכומים ניכרים שלא בהתאם לכללי המינהל התקין ובהליכים שאינם שקופים ואינם שוויוניים. ממצאי ביקורת המעקב העלו כי חלק מהליקויים מהדוח הקודם תוקנו, חלקם תוקנו חלקית וחלקם לא תוקנו. משרד הפנים תיקן את הליקוי בדבר סיום גיבוש הנוהל להסדרת התקשרויות של הרשויות עם יועצים בפטור ממכרז. עם זאת, נמצא כי המשרד לא קבע מנגנון פיקוח ובקרה על התנהלות הרשויות בכל הנוגע להתקשרויותיהן עם יועצים חיצוניים. כמו כן עיריית הרצלייה והמועצה האזורית באר טובייה לא כללו בנוהליהן הוראות לגבי בקרה על התקשרויותיהן עם יועצים חיצוניים ועל עבודתם, ולא נמצאו מסמכים שלפיהן הן מבצעות את הבקרה האמורה. המועצה האזורית באר טובייה לא הקפידה להתקשר עם היועצים באמצעות הסכמים הכוללים את פרטי ההתקשרות המהותיים ואת הזכויות והחובות של כל צד להסכם. מומלץ כי משרד הפנים והרשויות המקומיות יקימו מנגנוני פיקוח ובקרה על התקשרויות עם יועצים חיצונים. כמו כן, על הרשויות המקומיות להקפיד לפעול בהתאם להוראות הדין ולנוהל משרד הפנים בהתקשרויותיהן עם היועצים.


עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמת:

מבקר המדינה, דוחות על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2015 (2015), "העסקת יועצים חיצוניים על ידי רשויות מקומיות".