לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

חשבונית מס משמשת לניכוי מס התשומות הכלול בה וכתוצאה מכך הקטנת החבות של עוסק במע"ם. נוסף על כך, סכום החשבונית ללא מע"ם משמש לתיעוד המאפשר התרת הוצאה ועקב כך הקטנת הכנסתו החייבת של נישום לצורכי מס הכנסה. 

חשבונית פיקטיבית היא חשבונית שהוצאה שלא כדין ואשר בה מוצגים עסקה שלא בוצעה בפועל או צדדים לעסקה שאינם הצדדים השותפים לה או סכום, מכר או שירות שאינם משקפים את העסקה בפועל, זאת במטרה להקטין את החבות במע"ם ואת ההכנסה החייבת לצורכי מס הכנסה.  

רשות המיסים בישראל מנסה להיאבק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות כבר יותר משני עשורים. בסקר סיכונים של רשות המיסים לשנת 2022 נכללה תופעת החשבוניות הפיקטיביות בקטגוריית סיכון "עסקי/אסטרטגי" ודורגה בין עשרת הסיכונים בדרגה הגבוהה ביותר שהרשות נדרשת להתמודד עימם.

תופעת החשבוניות הפיקטיביות הולכת ומתרחבת עם השנים, בשל קלות הביצוע של מעשי מרמה, בין היתר באמצעות ניכוי מע"ם הכלול בחשבוניות פיקטיביות; הקטנת ההכנסה החייבת המדווחת למס הכנסה ולמוסד לביטוח לאומי והמס המשולם בגינה; הקטנת השבח במיסוי מקרקעין; והחזרים על מיסי דלק. השימוש והסחר בחשבוניות פיקטיביות גורמים לאוצר המדינה נזק הנאמד במיליארדי ש"ח בשנה. 

מלבד ההיבט הכספי, חלוקה לא שווה של נטל המס בשל העלמות מס, ובכלל זה הקטנת חבות המס באמצעות חשבוניות פיקטיביות, גורמת לתסכול ולפגיעה במוסר תשלומי המס של משלמי המס בישראל. נוסף על כך, הפצה וניכוי של חשבוניות פיקטיביות הם מרכיב מרכזי בפשיעה החמורה של משפחות הפשע וארגוני הפשע בישראל. ארגונים אלה משתמשים בחשבוניות פיקטיביות ככיסוי לפעילותם הפלילית ולהסוואת ההון שהושג במסגרת פעילות "לגיטימית" הרשומה בחשבונית, כך שמלבד הקטנת חבות המס, החשבוניות הפיקטיביות משמשות כלי להלבנת הון מפעילויות לא חוקיות. 


נתוני מפתח

  • 2.51 מיליארד ש"ח בשנה

    היקף הנזק השנתי המינימלי המוערך לקופת המדינה מתופעת החשבוניות הפיקטיביות

  • 1,814

    שומות בנושא חשבוניות פיקטיביות שנערכו במע"ם בשנים 2022-2019

  • כ-7 מיליארד ש"ח

    סך כל המע"ם שחויב בשומות בנושא חשבוניות פיקטיביות שנערכו במע"ם בשנים 2022-2019

  • 3% בלבד (180 מיליון)

    שיעור הגבייה משומות בנושא חשבוניות פיקטיביות שנערכו במע"ם בשנים 2022-2019

  • 71%

    שיעור השומות מתוך כלל השומות בנושא חשבוניות פיקטיביות בשנים 2019-2022 בהן לא חויב כפל מס, הגם שניתן לחייב את מפיצי ומנכי החשבוניות הפיקטיביות בהתאם...

  • 59%

    שיעור התיקים בנושא חשבוניות פיקטיביות בין השנים 2022-2019 בהם לא הוטל כופר ולא הוגשו כתבי אישום מכלל התיקים בנושא חשבוניות פיקטיביות שהועברו לבחינה...

  • 66%

    שיעור התראות מערכת א' בחשד לניכוי מס מחשבוניות פיקטיביות שלא טופלו במשרדי מע"ם ובמשרדי פקידי השומה בין השנים 2022-2017

  • רק 309

    התראות "קריטיות" שעלו במערכת ב' ברשות שנבדקו והוזנו למערכת א' מתוך אלפי התראות "קריטיות"

פעולות הביקורת

​בחודשים נובמבר 2022 - פברואר 2023 בדק משרד מבקר המדינה את פעולות רשות המיסים בנושא חשבוניות פיקטיביות. הביקורת נעשתה ברשות המיסים ובדיקות השלמה נעשו ברשם התאגידים, במשטרת ישראל ובפרקליטות המדינה. בביקורת נבדקו הפעולות של רשות המיסים למניעה וסיכול של תופעת החשבוניות הפיקטיביות ולטיפול שומתי בתופעה זו, וכן התוכניות הייעודיות העתידיות הקיימות ברשות למאבק בתופעה. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    גביית חובות משומות בנושא חשבוניות פיקטיביות - סך הגבייה משומות בנושא חשבוניות פיקטיביות בשנים 2019 - 2022 היה רק כ-180 מיליון ש"ח, זאת לעומת נזק מינימלי מוערך לקופת המדינה במונחי מע"ם של כ- 2.51 מיליארד ש"ח בשנה; לעומת קרן המס לחיוב בשומות בנושא חשבוני...
  • dislike
    אומדן הנזק מתופעת החשבוניות הפיקטיביות - בביקורת הועלה כי אף שסך הנזק המינימלי הנגרם מתופעת החשבוניות הפיקטיביות במונחי מע"ם הוא 2.51 מיליארד ש"ח, רשות המיסים ביצעה אומדן חלקי של הנזק הממוצע לקופת המדינה במונחי מע"ם בלבד, ולא בוצע אומדן של הנזקים הנגרמ...
  • dislike
    טיפול מע"ם בתופעת החשבוניות הפיקטיביות באמצעות עריכת שומות - עלה כי במשרדי מע"ם נערכו 1,367 שומות בנושא חשבוניות פיקטיביות בשנים 2019 - 2022, שהן 75% מכלל השומות בנושא זה . החיוב בשומות אלו היה 1.5 מיליארד ש"ח, שהוא 22% מכלל החיובים בשומות. ביחידה לפשי...
  • dislike
    הגשת כתבי אישום בגין חשבוניות פיקטיביות - בתיקי ביקורת שבהם בוצעו פעולות חקירה או בתיקים שבהם מדובר בעבירה פלילית, וסכום העבירה גדול מ-150,000 ש"ח, יש לפתוח דוח גילוי עבירה (דג"ע) שמשמעותו הפניית תיק הביקורת למחלקה המשפטית ברשות המסים לצורך בחינתו בהלי...
  • dislike
    העברת תיקים בנושא חשבוניות פיקטיביות ממשרדי מע"ם ליחידות החקירות - עלה כי במועד סיום הביקורת מ-91 התיקים שהועברו בשנים 2018 - 2022 לפי הוראת הנוהל בנושא "אופן הטיפול בתיקים פליליים במשרדי המע"מ האזוריים", התקבלו לטיפול בחטיבת החקירות ברשות המסים עשרה ת...
  • dislike
    טיפול מס הכנסה בתיקי מע"ם שבהם נמצאו חשבוניות פיקטיביות - נמצא כי מטה מס הכנסה אינו מבצע מעקב ובקרה על עריכת שומות בנושא חשבוניות פיקטיביות, מתוך רשימת תיקי המטה, על ידי מפקחי השומה. בהיעדר מעקב ופיקוח בנושא לא ניתן לדעת מה הוא היקף הטיפול במערך מס הכנ...
  • dislike
    בשנת 2016 החלה רשות המיסים בפיתוח מערכת ניהול סיכונים המסוגלת להציף חברות וישויות חשודות ליחידות השדה. נמצא כי המערכת אינה מחוברת למערכות מידע רלוונטיות של רשות המיסים ולמערכות אחרות רלוונטיות מחוץ לרשות. לכן אין מערכת א' מאפשרת להציף סימנים מחשידים...
  • dislike
    מערכת מודיעינית ייעודית ברשות המיסים המנגישה את המידע מבסיס הנתונים בשע"ם לצורך תחקור ואימות של חשדות, ואשר תוצריה היו אמורים לשמש את משרדי מע"ם ופקידי השומה במאבקם בתופעת החשבוניות הפיקטיביות.
  • dislike
    רשם החברות - דיווח רטרואקטיבי על העברת מניות משמש במקרים מסוימים כלי להסוואה של הפצת חשבוניות פיקטיביות, כך שמפיץ חשבוניות פיקטיביות, המוכר כמפיץ במערכות רשות המיסים, נקלט בחברה קיימת ואילו העברת המניות אינה מדווחת. נוכח היעדר האפשרות לאכוף את החובה לד...
  • dislike
    מתווה פעולה ארצי לטיפול בחשבוניות - בשנת 2021 מינה מנהל רשות המיסים צוות משימה משולב במטרה לפתח מתווה לטיפול בתופעת החשבוניות הפיקטיביות באמצעות הכלים הקיימים ברשות המיסים, וזאת עד מציאת פתרון מחשובי. בחודשים יולי - ספטמבר 2021 ביצע צוות המשימה המשולב...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי רשות המיסים תפעל לגביית חובות משומות בנושא חשבוניות פיקטיביות ולביצוע השומות בתיקים פעילים, סמוך ככל האפשר למועד העבירה.
    • [alt]
      מומלץ כי רשות המיסים תפעל לשיפורים טכנולוגיים של מערכת א', ובין היתר ליצירת קישורים אוטומטיים למאגרי מידע הקיימים בה ולדיגיטציה של הטפסים במערכת, מאחר שבשיפורים אלה יש כדי להגדיל את כמות הסיכולים, לשפר את איכותם ולהפיצם ב"זמן אמת" ישירות ליחידות הקצה...
    • [alt]
      מומלץ כי רשות המיסים תפעל לזיהוי התארגנויות להפצה וניכוי של חשבוניות פיקטיביות מוקדם ככל הניתן. לצורך כך מומלץ כי הרשות תפעל להשלמת פיתוח מערכת ב' המאפשרת הצפת התראות העשויות למנוע אובדן מס, כדי להפיק את מלוא התועלת הגלומה בה.
    • [alt]
      נוכח השימוש בחברות חדשות ובחברות קיימות לצורך ביצוע עבירות מס מהותיות בתחום החשבוניות הפיקטיביות, מומלץ כי רשות המיסים, רשם החברות והמחלקה למשפט כלכלי בייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים יפעלו לבחינת דרכים למניעה של הקמת חברות חדשות וחילופי בעלי מניות בחברות ק...
    • [alt]
      על רשות המיסים לאגם את הידע הרב שנצבר ביחידותיה השונות בקשר לתופעת החשבוניות הפיקטיביות, לצורך איחוד הסמ"חים ומציאת האיזון בין המערכות הקיימות לבין המערכות שבפיתוח. זאת לשם מציאת פתרון לתופעת החשבוניות הפיקטיביות שישלב פעולות מניעה, סיכול וב...

    סיכום

    תופעת החשבוניות הפיקטיביות הולכת ומתרחבת עם השנים. השימוש והסחר בחשבוניות פיקטיביות גורם נזק מינימלי, במונחי מע"ם, המוערך בכ-2.51 מיליארד שקלים בשנה לאוצר המדינה. נוסף על כך, הפצה וניכוי של חשבוניות פיקטיביות הם מרכיב מרכזי בפשיעה החמורה של משפחות פשע וארגוני פשע בישראל, ומהווים אמצעי למימון ארגוני טרור.

    במהלך העשור האחרון פעלה הרשות בכמה אפיקים למציאת פתרון ממוחשב לתופעה רחבת היקף זו. לצורך זה, הוקמה יחידה שתפעל למיגור תופעת הפשיעה הנעשית באמצעות חשבוניות פיקטיביות ולשיפור יכולות ההתרעה אל מול עברייני החשבוניות הפיקטיביות. כמו כן, הוקמו ועדות למציאת כלים טכנולוגיים, ואף הוחל באפיון ופיתוח של מערכות למניעה וסיכול של הפצה וניכוי של חשבוניות פיקטיביות. באף אחד מהאפיקים לא הושלמו המהלכים שהרשות החלה בהם, ולמעשה אין בנמצא פתרון הוליסטי המשלב מניעה בשלב מוקדם ככל הניתן ואיתור מהיר ואכיפה אפקטיבית לאחר גילוי פעולות הפצה וניכוי של חשבוניות פיקטיביות.

    העיכוב המתמשך מזה שנים בהקמת מערכות ממוחשבות למניעה, סיכול ובקרה שייעשו על בסיס המידע שהיה אמור להתקבל באמצעותן, והטיפול החלקי במפיצים ובמנכים של חשבוניות פיקטיביות, גרמו לאורך השנים נזק מינימלי לקופת המדינה, במונחי מע"ם, שהוערך כאמור ב-2.51 במיליארדי שקלים בשנה וכן לאובדן הרתעה מצד עברייני מס והתבססות ארגוני פשיעה המשתמשים בחשבוניות פיקטיביות לצורך הלבנת הון והסוואת פעילותם הפלילית.

    על רשות המיסים לפעול לתיקון הליקויים שצוינו בדוח זה. מוצע כי רשות המיסים תפעל לרתימת הפרקליטות והמשטרה, כדי לאחד כוחות לטיפול מערכתי בתופעת החשבוניות הפיקטיביות. כל זאת כדי למגר את התופעה ולמנוע המשך פגיעה בקופה הציבורית, במשילות המדינה ובמלחמה הנדרשת בהלבנת ההון ובארגוני הפשיעה.