לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (פקודת מס הכנסה), וכן בחוקי מס אחרים דוגמת חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 נקבעו עונשים למי שמבצע עבירות מס, לרבות עונשים פליליים חמורים. זאת, כדי להרתיע נישומים מהעלמת הכנסות. 

רשות המיסים בישראל (רשות המיסים) מחלקת את העבירות שנקבעו בתחום לעבירות בסיסיות ולעבירות מטריאליות (מהותיות). העבירות הבסיסיות הן עבירות מסוג עוון וחטא, ויכולות לנבוע גם מרשלנות של הנישום, בלי שיש מאחוריהן כוונה פלילית. לעומת זאת, העבירות המטריאליות הן מעשים או מחדלים המתבצעים בכוונת מכוון. הן עשויות לכלול שימוש במרמה, עורמה ותחבולה, והן עבירות חמורות המגיעות לדרגת פשע. 

למשל, סעיף 220 לפקודת מס הכנסה עוסק במעשי מרמה שמבוצעים על ידי אדם במזיד, בכוונה להתחמק ממס או לעזור לאדם אחר להתחמק ממס. פקידי שומה לחקירות (גם יחידות החקירות) ממונים על ההפעלה והביצוע של הטיפול הפלילי בנישומים. פקיד שומה לחקירות הוא פקיד שקיבל סמכויות חקירה פליליות ממנהל רשות המיסים וכן הרשאה מהשר הממונה על המשטרה להשתמש בסמכויות הנתונות לקצין משטרה בקשר לחקירה, גביית עדויות ורישומן, חיפושים ותפיסת מסמכים. 


נתוני מפתח

  • 22% מהתוצר המקומי, שהיה 488.5 מיליארד דולר בשנת 2021

    היקף הכלכלה השחורה בישראל על פי מחקר של הבנק העולמי משנת 2010

  • 936 ו-567 חקירות של תיקים

    נעשו על ידי מס הכנסה ועל ידי אגף המכס והמע"ם (בהתאמה) בשנים 2019 עד 2021 רק ב-166 (17.7%) וב-68 (12%) מתיקים אלה הטיפול הסתיים, והיתר נמצאים בחקירה...

  • 453 תיקי חקירות

    נפתחו נגד חשודים בשנים 2012 - 2021, וטרם הוגש בהם כתב אישום

  • ב-79% מנותני השירות הפיננסיים (צ'יינג'ים)

    שנבדקו בשנת 2022 במסגרת מבצעי הטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, נמצאו ליקויים (ב-37 מ-47 נותני שירות פיננסיים שנבדקו)

  • 20 חוקרים

    מספר החוקרים במשרד פקיד שומה חקירות בירושלים, האחראי לאזור הגיאוגרפי הגדול בארץ, הכולל 347,897 נישומים, נכון לשנת 2022

  • ל-13%

    מהנישומים שנחקרו על ידי משרדי השומה לחקירות, ושהטיפול בהם הסתיים בגזר דין, לא נקבעו שומות על ידי משרדי השומה

  • 21%

    מהתיקים שנחקרו בשנים 2019 עד 2021 היו בסכומים של פחות ממיליון ש"ח. 34% מהתיקים כאמור היו בסכומים של 1 מיליון עד 3 מיליון ש"ח, ו-45% מהתיקים היו בסכ...

  • 15 חקירות בלבד

    בתחום המטבעות הווירטואליים בשלוש שנים, לעומת מספר הישראלים שסוחרים בהם - 200,000 ישראלים, לפי דוח הכלכלנית הראשית

פעולות הביקורת

​בחודשים ספטמבר 2022 עד פברואר 2023 בדק משרד מבקר המדינה את פעולותיה של רשות המיסים בתחום החקירות. הביקורת נערכה בהנהלת רשות המיסים, במשרדים אזוריים של מס הכנסה ובמשרדי יחידות החקירות של מע"ם. בדיקות השלמה נעשו במחלקה המשפטית של המכס והמע"ם ובפרקליטות המדינה. 

תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    תקינת כוח האדם במשרדי השומה לחקירות של רשות המיסים - רשות המיסים לא קבעה את תקן כוח האדם הדרוש ליחידות החקירות בהתאם להיקף משימותיהן ולאיכותן. למשל, עד סוף שנת 2022 מספר החוקרים בחוליות המטריאליות במשרד פקיד שומה חקירות ירושלים היה הקטן ביותר (20) מבין...
  • dislike
    עבודת המודיעין לצורך פתיחת תיקי חקירה - בביקורת עלה כי רק 12% מתיקי החקירה (14 מ-112 תיקי חקירה) שפתחו משרדי השומה לחקירות בשנים 2019 עד 2021 נפתחו עקב מידע שהגיע מיחידות המודיעין שלהם. ביחידות המודיעין של מס הכנסה אין תהליך של איסוף והערכה של מידע; אי...
  • dislike
    קביעת יעדים לחקירה - בביקורת עלה כי בשלוש שנים - משנת 2019 עד שנת 2021 - פתחה רשות המיסים בכ-1,500 חקירות, אולם בפרק זמן זה נסגר הטיפול בתיקים של רק כ-16% מהן. ביתר התיקים (84%) הטיפול נמשך, הן ביחידות החקירות והן בפרקליטות המדינה או במחלקה המשפטית של...
  • dislike
    הגבלת זמני החקירה - בינואר 2019 אושר במליאת הכנסת תיקון מס' 87 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, ובו נקבע בין היתר כי יש לקצוב תקופות מרביות של משך הליכי חקירה ושל טיפול בתיק עד להגשת כתב אישום. בהתאם לכך נקבע בנוהל של רשות המיסים בעניין...
  • dislike
    היקף החקירות בתחום המטבעות הווירטואליים - עלה כי יחידת יהלום טיפלה בכ-15 תיקי חקירות בנושא זה. נכון לפברואר 2023, מועד סיום הביקורת, רוב החקירות נמצאות בבחינה של פרקליטות המדינה לקראת הגשת כתבי אישום. טיפול בכ-15 תיקים, לעומת אומדן של 200,000 ישראלים ש...
  • dislike
    מוקד מודיעין משולב - משטרת ישראל, רשות המיסים, והרשות לאיסור הלבנת הון - במרץ 2007 הוקם מוקד מודיעין משולב שתכליתו לשפר את התמונה המודיעינית הנוגעת לארגוני הפשיעה. במוקד המודיעין אמורים להיות שותפים דרך קבע אנשי משטרה, נציגי רשות המיסים ונציגי הרשות לא...
  • dislike
    הטיפול המשפטי בתיקי החקירות - על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה מאוגוסט 2010, אשר עוגנו בהמשך במסגרת חקיקה, בעבירות מסוג חטא יש לפעול להגשת כתב אישום בתוך חצי שנה, בעבירות מסוג עוון - בתוך 12 חודשים, בעבירות מסוג פשע שדינן עד עשר שנות מאסר - בתוך 18 חוד...
  • dislike
    סגירת תיקים של צוותי חקירות משותפים בידי פרקליטות המדינה - בסיכום מיולי 2016 בין מנהל רשות המיסים לפרקליט המדינה בנושא חלוקת העבודה בין התביעה הפלילית ברשות המיסים לבין הפרקליטות, נקבע כי בתיקים שבהם קיים צוות חקירה משותף (צח"ם) של כמה גורמי חקירה, "כל...
  • dislike
    סגירת תיקים של צוותי חקירות משותפים בידי המחלקה המשפטית של מע"ם - יש חקירות אשר עולה בהן חשד לביצוע עבירות הן בתחום מס הכנסה והן בתחום המע"ם. במרבית המקרים האלו המחלקה המשפטית של המכס ומע"ם היא שמטפלת בהגשת כתב האישום. עלה כי כאשר המחלקה המשפטית של המכ...
  • dislike
    יחסי הגומלין בין משרדי השומה לחקירות לבין פקידי השומה - בביקורת עלה כי רק ב-75 מ-86 המקרים שנבדקו (87%), קבעו משרדי השומה האזרחיים שומות לעברייני מס שניתן בעניינם גזר דין, ואילו ב-11 מקרים (13%) הם לא קבעו שומות עד למועד סיום הביקורת. זאת שלא בהתאם להנ...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ לרשות המיסים לבחון את היעדים שקבעה ואת המשימות המוטלות על משרדי השומה לחקירות של מס הכנסה ושל המכס ומע"ם באזורים השונים, לקבוע בהתאם למדדים רלוונטיים את מספר המשרות הנדרשות לכל משרד חקירות ולאייש אותן.
    • [alt]
      מומלץ לרשות המיסים לאסוף נתונים על זמני הטיפול בתיקים ולקיים בקרה שוטפת בנושא. כמו כן מומלץ כי רשות המיסים תהיה בקשר שוטף עם פרקליטות המדינה ותעמוד על הצורך להגיש כתבי אישום בזמן ולעמוד בדרישות החוק. מומלץ להטמיע מערכת ממוחשבת שתאפשר למנהלי משרדי השומה...
    • [alt]
      מומלץ לרשות המיסים להקים בכל אחת מיחידות המודיעין שבמשרדי החקירות מערך שיוכל לנתח, להעריך ולהעשיר את המידע המצוי ברשותו, ובכלל זה כלים ממוחשבים שיוכלו להפוך את המידע שיש בידיהם למידע בעל ערך, ולסייע באיתור נישומים שמעלימים הכנסות ומשתמטים מתשלום מס.
    • [alt]
      על הרשות לאסוף נתונים על זמני הטיפול בתיקים ולקיים בקרה שוטפת בנושא. כמו כן מומלץ כי רשות המיסים תהיה בקשר שוטף עם פרקליטות המדינה ותעמוד על הצורך להגיש כתבי אישום בזמן ועל פי דרישות החוק.
    • [alt]
      על הנהלת רשות המיסים להסדיר את שיתוף הפעולה בין המחלקה המשפטית של המכס ומע"ם לבין יחידות החקירה של מס הכנסה ולוודא שיש שיתוף מלא במידע, ובכלל זה בעת קבלת ההחלטה על סגירת תיק, כדי שמס הכנסה יוכל לקבל החלטה על המשך הטיפול בתיקים.

    סיכום

    לטיפול הפלילי בנישומים החשודים בהעלמת הכנסות יש חשיבות רבה, שכן נוסף על התכלית של ענישת הנישומים העבריינים, הוא משמש להרתעה של כלל ציבור הנישומים. גורם ההרתעה הוא יסוד חשוב בהפעלתה של מערכת מס יעילה וצודקת. 

    בדוח זה צוינו ליקויים בנוגע לתקינה מתאימה של יחידות החקירות, למשך זמני החקירה, לעבודת המודיעין ולטיפול המשפטי בתיקי החקירות.

    מומלץ כי רשות המיסים תפעל לתקן את הליקויים שצוינו בדוח זה, לצורך חיזוק מערך החקירות, הגברת ההרתעה, גביית מס אמת וחיזוק המאבק בפשיעה הכלכלית.