לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

רקע

שרשרת אספקה היא מונח המתייחס לכלל המשאבים והתהליכים הקשורים בספקים, בלקוחות ובקבלני ביצוע, אשר דרושים לצורך אספקת מוצר או שירות בארגון. מתקפות סייבר המתבצעות באמצעות שרשרת האספקה מכוונות לפגוע באחד מספקי הארגון, מנצלות את האמון שהארגון נותן בספק שלו כדי לחדור באמצעותו אל הארגון.

בשנים האחרונות חל גידול ניכר במספר מתקפות הסייבר על ארגונים ועוצמתן גברה, וכיום מתקפות סייבר המתבצעות באמצעות שרשרת האספקה שלהם הן אחד האיומים החמורים ביותר הנשקפים לכלל המשק. כמה דוגמאות למתקפות אלו בשנים 2022-2020: בנובמבר 2020 - דלף מידע רגיש בהיקף של טרה-בייט על לקוחות של חברת ביטוח גדולה ובכלל זה מידע מאלפי תיקים של עובדי מדינה, עקב ניצול חולשה במערכות חברת הביטוח; באוקטובר 2021 - דלף מידע רגיש של מיליון פרופילים באתר היכרויות של הקהילייה הגאה עקב פגיעה בספק שנתן לאתר ההיכרויות ולאתרים אחרים שהתארחו אצלו שירותי אירוח ואחסון של אתרים.

משרדי ממשלה וגופים שהם תשתיות מדינה קריטיות (גופי תמ"ק) נדרשים להתמודד עם הסיכון הנובע משרשרת האספקה באמצעות הכללת דרישות בתחום הגנת הסייבר במסגרת הליכי המכרז וההתקשרות.

הפגיעה בספקים שנותנים שירותים למשרדי ממשלה רבים או לגופי תמ"ק עלולה להיות חמורה במיוחד, זאת משום שפגיעה בהם עלולה לפגוע ברציפות התפקודית של המשק או לגרום לדלף מידע רגיש במיוחד. מהדוח עולה כי למשרדי הממשלה יש 18 ספקים עיקריים בתחום התקשוב והסייבר - מתוכם חמישה ספקים נותנים שירות ליותר מ-49 משרדים ושלושה ספקים נותנים שירות בהיקף כספי שנתי של יותר מ-327 מיליוני ש"ח.

התרשים בקובץ הדוח

מערך הסייבר הלאומי (להלן גם - מערך הסייבר או המערך) זיהה את האיום של תקיפת סייבר באמצעות שרשרת האספקה והשיק בשנת 2018 מתודולוגיה ייעודית למשק בנושא (מתודולוגיית שרשרת האספקה), שמפורסמת באתר של מערך הסייבר כהמלצה למשק. כמו כן מערך הסייבר פרסם לגופי התמ"ק הנחיה ייעודית המבוססת על מתודולוגיה זו. יחידת הסייבר בממשלה (יה"ב), האחראית להכוונה ולהנחיה המקצועית בתחום הגנת הסייבר עבור כלל משרדי הממשלה ויחידות הסמך, פרסמה אף היא בנובמבר 2019 הנחיה ייעודית בנושא שרשרת האספקה, המבוססת על המתודולוגיה של מערך הסייבר. מתודולוגיית שרשרת האספקה עודכנה בדצמבר 2022, וההנחיות לגופי התמ"ק ולמשרדי הממשלה עודכנו בהתאם לכך במהלך שנת 2023.

התרשים בקובץ הדוח

נתוני המפתח שלהלן מבוססים על נתונים שנאספו במסגרת מענה של 44 משרדי ממשלה וגופי תמ"ק על שאלון שהפיץ משרד מבקר המדינה. 


נתוני מפתח

  • 30%

    ממשרדי הממשלה ומגופי התמ"ק דיווחו שחוו בשנתיים האחרונות אירוע סייבר שמקורו בשרשרת האספקה

  • 86%

    ממשרדי הממשלה ומגופי התמ"ק הגדירו שאירוע סייבר באמצעות תקיפת שרשרת האספקה הוא איום ייחוס של הארגון

  • 55%

    ממשרדי הממשלה ומגופי התמ"ק אינם עובדים לפי מתודולוגיית שרשרת האספקה של מערך הסייבר

  • 41%

    ממשרדי הממשלה ומגופי התמ"ק לא ביצעו ביקורות סייבר על הספקים המהותיים שלהם בשלוש השנים האחרונות (2020 - 2022)

  • 57%

    מההתקשרויות של משרדי הממשלה בתחום התקשוב והסייבר בשנת 2021 בוצעו באמצעות מכרזים מרכזיים -שאינם כוללים דרישה ליישום מתודולוגיית שרשרת האספקה

  • 84

    אירועי סייבר בחברות אירוח ואחסון של אתרים בשנים 2021 - 2022

  • 43%

    ממשרדי הממשלה ומגופי התמ"ק אינם מערבים את ממונה הגנת הסייבר בתהליכי הרכש

  • אף אחד

    מ-13 הספקים המהותיים שנותנים שירותים לכמה גופי תמ"ק לא עבר התעדה על ידי גופי ההסמכה

פעולות הביקורת

בחודשים פברואר 2022 עד מאי 2023 בדק משרד מבקר המדינה את נושא ניהול סיכוני הסייבר מצד שרשרת האספקה בתחום התקשוב. הביקורת נעשתה במשרד ראש הממשלה - במערך הסייבר הלאומי ובאגף ביטחון, חירום וסייבר; במערך הדיגיטל הלאומי - ביה"ב וביחידת ממשל זמין; במשרד האוצר - במינהל הרכש ובאגף ביטחון, חירום וסייבר. בדיקות השלמה נעשו בכמה משרדי ממשלה ובגופי תמ"ק. בכלל הארגונים נבדק הנושא בנוגע לרשת הבלתי מסווגת.

במסגרת הביקורת הפיץ משרד מבקר המדינה בקרב 58 משרדי ממשלה וגופי תמ"ק שאלון הבודק כיצד הם מתמודדים עם הסיכון לביצוע מתקפות סייבר על שרשרת האספקה. שאלון זה התבסס, בין היתר, על נושאים ופערים שעלו בפגישות שקיים צוות הביקורת עם משרדים ועם גופי תמ"ק, ומטרתו הייתה להציג תמונת רוחב על אופן הטיפול של משרדי הממשלה ושל גופי התמ"ק בנושא מהותי זה. 44 משרדי ממשלה וגופי תמ"ק ענו על השאלון (31 משרדי ממשלה ו-13 גופי תמ"ק). 

רשימת משרדי הממשלה וגופי התמ"ק שהופץ אליהם השאלון (משרדי הממשלה וגופי התמ"ק שענו על השאלון מסומנים בהדגשה): גוף 1, מינהל התכנון, גוף 2, משרד האנרגייה והתשתיות, השירות המטאורולוגי הישראלי, גוף 5, הרבנות הראשית לישראל, משרד הבינוי והשיכון, המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה, משרד הרווחה והביטחון החברתי, רשות המים, הנהלת בתי המשפט, מינהל המחקר החקלאי, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, רשות התחרות, גוף 11, נציבות שירות המדינה, גוף 15, גוף 50, גוף 16, גוף 51, המשרד לשוויון חברתי, לשכת הפרסום הממשלתית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד התיירות, גוף 52, גוף 19, גוף 20, נתיב (רה"ם), גוף 21, משרד ראש הממשלה, משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה, רשות האכיפה והגבייה, המשרד לביטחון לאומי, המכון הגיאולוגי, משרד הכלכלה והתעשייה, הרשות הארצית לכבאות והצלה, המשרד לשירותי דת, משרד העלייה והקליטה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד התרבות והספורט, משרד התקשורת, גוף 38, משרד הבריאות, גוף 53, גוף 39, המינהל לחינוך התיישבותי ועליית הנוער, משרד העבודה, המשרד להגנת הסביבה, גוף 54, הנהלת בתי הדין הרבניים, רשות מקרקעי ישראל, משרד הפנים, גוף 43, גוף 45, משרד החוץ, גוף 55, משרד המשפטים. 

דוח זה מתמקד בניהול הסיכונים מצד שרשרת האספקה של משרדי ממשלה, ושל גופי תמ"ק המחויבים לעמוד בהנחיות של יה"ב ושל מערך הסייבר בהתאמה, אשר במועד כתיבת הדוח היו מבוססות על גרסה 1.3 של מתודולוגיית שרשרת האספקה. במהלך הביקורת, בדצמבר 2022, עודכנה המתודולוגיה לגרסה 1.4, בין היתר כדי לתת מענה על חלק מהפערים שהוזכרו בדוח זה.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    יישום מתודולוגיית שרשרת האספקה של מערך הסייבר בכלל הארגונים - 24 (55%) מתוך 44 משרדי הממשלה וגופי התמ"ק שהשיבו על השאלון אינם עובדים לפי מתודולוגיית שרשרת האספקה של מערך הסייבר. נוכח זאת חלק גדול מהספקים של הארגונים אינם נבדקים בצורה אחודה ובהתאם לבקרו...
  • dislike
    הטיפול בפערים במתודולוגיית שרשרת האספקה - מערך הסייבר עדכן את מתודולוגיית שרשרת האספקה (גרסה 1.4) והפיץ אותה לציבור בדצמבר 2022, אולם המתודולוגיה העדכנית לא נתנה מענה על חלק מהפערים המהותיים שהועלו עוד בוועדת ההיגוי של מערך הסייבר בנושא שרשרת האספקה בי...
  • dislike
    ניהול הסיכונים מצד שרשרת אספקה במכרזים מרכזיים - אף ש-57% מהרכש הממשלתי בתחום התקשוב והסייבר (בהיקף כספי שנתי של כ-1.4 מיליארד ש"ח) מבוצע באמצעות מכרזים מרכזיים, אין דרישה של מינהל הרכש מהספקים שעימם הוא מתקשר לעמוד במתודולוגית שרשרת האספקה של מערך הסי...
  • dislike
    מיפוי ספקים שיש להם השפעה נרחבת על המשק - מהשאלון שהעביר משרד מבקר המדינה עולה כי יש 18 ספקים עיקריים בתחום התקשוב והסייבר שנותנים שירותים למשרדי ממשלה ולגופי תמ"ק רבים - מתוכם חמישה ספקים נותנים שירות ליותר מ-49 משרדי ממשלה וגופי תמ"ק, ושלושה ספקים נו...
  • dislike
    ספקי אינטגרציה, IT ואחסון ואירוח של אתרים - למערך הסייבר אין סמכות לאכוף את מתודולוגיית שרשרת האספקה על חברות אחסון ואירוח של אתרים ועל חברות אינטגרציה ו-IT שנותנות שירות לארגונים רבים במשק. כמו כן התגלו בחברות אלו אירועי סייבר חוזרים (84 אירועי סייבר...
  • dislike
    התעדה של ספקים מהותיים (דירוג A) - שום ספק מ-13 הספקים המהותיים שנותנים שירותים לכמה גופי תמ"ק לא עבר הליך התעדה על ידי גופי ההסמכה אף שלפי הנחיית מערך הסייבר 30% מהספקים המהותיים של גופי התמ"ק היו צריכים להיות מותעדים עד לתום הרבעון הרביעי של שנת 2022...
  • dislike
    ביצוע ביקורות אצל ספקים מהותיים (דירוג A) - מערך הסייבר, יה"ב ומינהל הרכש אינם עושים ביקורות על ספקים מהותיים הנותנים שירותים למשרדים ולגופי תמ"ק רבים וכן על ספקים שזכו במכרזים מרכזיים (אף ששיעור ההתקשרויות עימם הוא כ-57% מכלל ההתקשרויות של משרדי הממשל...
  • dislike
    דיווח של ספקים על אירועי סייבר - 13 (30%) מתוך 44 משרדי הממשלה וגופי התמ"ק דיווחו שחוו אירוע סייבר בשנתיים האחרונות (בשנים 2021 - 2022) שמקורו בשרשרת האספקה, ואולם 8 (62%) מתוך 13 משרדי הממשלה וגופי התמ"ק האלו לא קיבלו עדכון על כך מהספק עצמו אלא מגורמי...
  • dislike
    נספח אבטחת מידע - הן בטיוטת נספח ז' של הוראת התכ"ם 7.3.1 שפרסם מינהל הרכש והן בהנחיה 5.19 שפרסמה יה"ב נכללה הנחיה למשרדים להוסיף במכרז ההתקשרות שלהם עם הספק נספח אבטחת מידע. נמצא כי שתי ההנחיות הללו אינן עולות בקנה אחד, וכל הנחיה מפנה לנספח אבטחת מידע...
  • dislike
    שיתוף גורמי הגנת הסייבר של הארגון בתהליכי הרכש - 19 (43%) מתוך 44 משרדי הממשלה וגופי התמ"ק שהשיבו על השאלון ציינו כי ממונה הגנת הסייבר או הממונה על שרשרת האספקה אינו מעורב בכל תהליכי הרכש בתחום התקשוב והסייבר בארגון. עוד נמצא כי ב-14 (40%) מתוך 35 משרד...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי מערך הסייבר ויה"ב, האחראים לגיבוש מתודולוגיית שרשרת האספקה וההנחיות הנובעות ממנה ולפיקוח על יישומם בפועל, יקיימו מעקב שוטף אחר מידת היישום של מתודולוגיה 1.4 ויפעלו מול הגופים למציאת פתרונות לפערים, אם יעלו. עוד מומלץ כי מערך הסייבר יוציא ליחיד...
    • [alt]
      מומלץ כי מינהל הרכש יכלול את דרישות הגופים האסדרתיים בתחום הסייבר במכרזיו ובפרט את הדרישה ליישם את מתודולוגיית שרשרת האספקה גרסה 1.4, ובמקרים בהם הוא סבור כי יש קושי ליישם דרישות אלו כהווייתן או יש חלופה טובה יותר, מומלץ כי הוא ידון בסוגיה זו עם הגופים...
    • [alt]
      מומלץ כי הגופים האסדרתיים בתחום הסייבר (מערך הסייבר, יה"ב) יפעלו לקבל את מיפוי הספקים המהותיים מהגופים המונחים שלהם ואת מיפוי הספקים שזכו במכרזים מרכזיים בתחום התקשוב והסייבר ממינהל הרכש, וכי הגופים האסדרתיים יהיו אחראים לעדכון רשימות אלו באופן עיתי. כ...
    • [alt]
      מומלץ כי מערך הסייבר יבחן את סוגיית ההסדרה של גופים כמו חברות IT ואינטגרציה וחברות אירוח אתרים ובכלל זה את היכולת שלהם ליישם את מתודולוגיית שרשרת האספקה, אם בדרך של אסדרה ואם בדרך אחרת. עוד מומלץ כי מערך הסייבר יבחן סוגיה זו בתיאום עם גופים אסדרתיים רל...
    • [alt]
      מומלץ כי הגופים האסדרתיים בתחום הסייבר (מערך הסייבר, יה"ב) יבחנו דרכים להפחתת העלויות שחלות על הגוף שמבקש להוסיף דרישה לעמידה במתודולוגיית שרשרת האספקה לספקים שנותנים שירות לגופי תמ"ק ולמשרדים רבים, למשל באמצעות התעדה משותפת של כמה גופים ובאמצעות סיוע...

    סיכום

    איום הייחוס לתקיפת סייבר באמצעות שרשרת האספקה הוא אחד האיומים המשמעותיים על ארגונים במשק. 86% מ-43 הארגונים שהשיבו על השאלון ציינו כי תקיפה באמצעות שרשרת האספקה היא איום ייחוס שלהם וכ-30% מהארגונים שהשיבו על השאלון דיווחו שחוו אירוע סייבר בשנתיים האחרונות (בשנים 2022-2021) שמקורו בשרשרת האספקה. האתגר בהתמודדות עם איום זה נובע מהעובדה שההגנה הנדרשת על הספק היא לכאורה מחוץ לתחום סמכותו של הארגון.

    מדוח זה עולה כי יש ספקים שנותנים שירות לעשרות משרדי ממשלה וגופי תמ"ק ולכן פגיעה בהם עשויה לפגוע פגיעה נרחבת ברציפות התפקודית של הממשלה והמשק.

    מערך הסייבר כגוף אסדרתי שאחראי לקדם את רמת הגנת הסייבר במשק גיבש בשנת 2018 מתודולוגיה לניהול האיום הנשקף משרשרת האספקה. ממצאי דוח זה, אשר ביסודו עומדת בחינה של יישום המתודולוגיה של מערך הסייבר במשרדי ממשלה, ביחידות הסמך, בגופי תמ"ק וביחידות הסייבר המגזריות, מעידים על כמה פערים הנוגעים לנושא, כמפורט להלן:

    1. 1. כשש שנים לאחר שמערך הסייבר גיבש את המתודולוגיה בנושא שרשרת האספקה היא לא מוטמעת במשק, ויש ארגונים שטוענים שאי אפשר ליישמה. נמצא כי 55% ממשרדי הממשלה וגופי תמ"ק שהשיבו על השאלון אינם עובדים לפי מתודולוגיית שרשרת האספקה, ונוכח זאת חלק גדול מהספקים של הארגונים אינם נבדקים בצורה אחודה ובהתאם לבקרות שהגדיר מערך הסייבר.

    2. 2. נמצאו פערים משמעותיים ביישום המתודולוגיה שלא ניתן להם מענה על ידי מערך הסייבר, כמו חוסר יכולת ליישם את הדרישות מול ספקים בין-לאומיים, עלויות גבוהות של התעדה ותהליך התעדה ארוך שאינו בהלימה לצרכים העסקיים של הארגונים.

    3. 3. מהדוח עולה כי למשרדי הממשלה יש 18 ספקים עיקריים בתחום התקשוב והסייבר שנותנים שירותים לארגונים רבים - מתוכם חמישה ספקים נותנים שירות ליותר מ-49 משרדים, ושלושה ספקים נותנים שירות בהיקף כספי שנתי של יותר מ-327 מיליוני ש"ח. ספקים אלו אינם מותעדים, ועל חלקם לא מתבצעות בקרות בתחום שרשרת האספקה - דבר שמסכן את הארגונים שהם נותנים להם שירות. כמו כן הגופים האסדרתיים בתחום הסייבר אינם פועלים למיפוי ספקים אלו ולקידום ההתעדה שלהם.

    4. 4. מינהל הרכש אינו מונחה על ידי שום גוף אסדרתי בתחום הסייבר. כמו כן, במכרזים המרכזיים אין דרישה של מינהל הרכש מהספקים שעימם הוא מתקשר ליישם את מתודולוגיית שרשרת האספקה ודרישות אבטחה נוספות שגופי האסדרה דורשים מהמשרדים, אף שהיקף הכספי של התקשרויות אלו הוא בממוצע כ-57% מכלל ההתקשרויות של המשרדים בתחום התקשוב והסייבר. נוסף על כך, שום גורם אינו מבצע ביקורות על רמת הגנת הסייבר של הספקים שזכו במכרזים מרכזיים. 

    5. 5. הממונה על הגנת הסייבר במשרדי הממשלה ובגופי התמ"ק אינו מעורב בתהליכי הרכש בתחום התקשוב והסייבר בארגון ובכלל זה אינו מעורב בתהליך סיום ההתקשרות עם הספק כדי לוודא שהספק ממלא את חובותיו בנושא סיום ההתקשרות (מחיקת המידע, החזרת האמצעים, ניתוק גישה מרחוק ועוד).

    6. 6. משרדים וגופי תמ"ק דיווחו שחוו אירוע סייבר בשנתיים האחרונות (בשנים 2021 - 2022) שמקורו בשרשרת האספקה, ואולם הם לא קיבלו עדכון על כך מהספק עצמו אלא מגורמים אחרים (כגון מערך הסייבר או אמצעי תקשורת). כמו כן, מינהל הרכש אינו מחייב את הספקים שזכו במכרזים מרכזיים לדווח על אירועי סייבר גם למערך הסייבר.

    7. 7. הגופים האסדרתיים בתחום הסייבר (מערך הסייבר, יה"ב, שב"כ, מלמ"ב, הרשות להגנת הפרטיות, יחידות הסייבר המגזריות) ומינהל הרכש מתווים מתודולוגיות שונות בתחום שרשרת האספקה ולא מתבצע תכלול של הדרישות, ועקב כך נוצר נטל רגולטורי על הארגונים והספקים.

    מכלול הפערים האמורים מחייבים הערכת מצב לגבי המענה המתודולוגי הקיים ודרך מימושו, שכן ממצאיו מלמדים כי נשקף סיכון ממשי לגופי תמ"ק, למשרדי ממשלה ולמגזרים מצד שרשרת האספקה בתחום התקשוב. על מערך הסייבר והגופים האסדרתיים בתחום הסייבר ומינהל הרכש לפעול לקיום הערכת מצב זו. בד בבד על כלל משרדי הממשלה וגופי התמ"ק שנבדקו לפעול, כל אחד על פי תחום אחריותו, לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה על מנת להבטיח שיפור ברמת ההגנה של הספקים ושל המשק כולו.

    במהלך הביקורת עדכנו מערך הסייבר הלאומי ויה"ב את הנחיותיהם למשרדים ולגופי התמ"ק, בין היתר כדי לתת מענה על פערים שהוצגו בדוח זה. מוצע אפוא כי מערך הסייבר ויה"ב יעקבו כבר במהלך השנה הקרובה אחר אופן הטמעת המתודולוגיה העדכנית ואחר ישימותה הלכה למעשה.