לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

​חברת החשמל לישראל בע"מ (חח"י או החברה) היא חברה ממשלתית וציבורית המייצרת חשמל, מוליכה ומספקת אותו למרבית צרכני החשמל בישראל. חח"י היא ספק שירות חיוני במשק החשמל ופועלת על פי רישיונות שהוענקו לה מכוח חוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (חוק משק החשמל). נוסף על אספקת החשמל לכ-3 מיליון לקוחותיה, חח"י מפעילה ערוצי שירות לקוחות שבהם הלקוחות יכולים לפנות אליה ולקבל שירות בנושאים שונים, כגון תשלום ובירור של חשבון, דיווח על תקלות והחלפת לקוחות. מוקד השירות הטלפוני (מוקד 103) של חח"י הוא ערוץ השירות המרכזי שלה, נוסף על מרכזי השירות הפרונטליים וערוצי השירות הדיגיטליים. נוסף על כך, חח"י מחויבת על פי חוק משק החשמל להעניק הנחה בחשבון החשמל לזכאים לה. 


נתוני מפתח

  • 196

    מספרן הממוצע של דקות אי-האספקה ללקוח בשנת 2021, לעומת מספר ממוצע של 153 דקות אי-אספקה בשנת 2017

  • 45%

    מהבקשות לחיבור לרשת החשמל נענו בפרק זמן של יותר משלוש שנים מהגשת הבקשה

  • פי 4.1

    היחס בין זמן אי-האספקה הממוצע ללקוח בנפת נגב (241 דקות) ובין הזמן הממוצע ללקוח בנפת גוש דן (59 דקות) בשנים 2013 - 2021

  • 1,026 לקוחות חח"י

    שבבדיקה מדצמבר 2022 לא קיבלו הנחה בחשבון החשמל על אף זכאותם, ולאחר מועד סיום הביקורת, חח"י עדכנה את ההנחה בחשבונם

  • 13.7 מיליון

    פניות ופעולות בוצעו בערוצי השירות השונים של חח"י בשנת 2022. כ-5.8 מיליון מתוכן בוצעו בערוצי שירות עצמי

  • 309 שניות

    זמן ההמתנה הממוצע למענה נציג במוקד 103 בשנת 2022 (פרק זמן ארוך ב-109 שניות מיעד החברה), לעומת 194 שניות בשנת 2015

  • 13

    מספר הטפסים שאינם דיגיטליים מתוך סך של 34 הטפסים באתר החברה

  • 158,000 זכאים

    להנחה בחשבון החשמל לא מקבלים את ההנחה בפועל. (שיעור אי-מיצוי זכאות של 36%). מרביתם אינם רשומים כלקוחות החברה

פעולות הביקורת

​בחודשים יולי 2022 עד ינואר 2023 בדק משרד מבקר המדינה את השירות לציבור בחח"י, תוך הבחנה בין המוצרים שמספקת החברה ללקוחותיה ובין שירות הלקוחות שמעניקה החברה ללקוחותיה בערוצים השונים, את הטיפול שלה בתלונות הציבור ואת הטיפול שלה באוכלוסיות ראויות לקידום ובזכאים להנחה בחשבון החשמל. בדיקות השלמה נעשו ברשות החשמל. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    ירידה באמינות אספקת החשמל - על אף מחויבות החברה לפי חוק משק החשמל והוראות רישיונותיה לספק חשמל באמינות וביעילות, בשנים 2017 - 2021 נרשמה מגמת הרעה באמינות האספקה ללקוח, אשר התבטאה בעלייה במספר דקות אי-אספקה ללקוח (עלייה של 43 דקות אי-אספקה ללקוח) הנובע...
  • dislike
    תדירות הפסקות החשמל ומשך שיקום אספקת החשמל - במדד תדירות ההפסקות ללקוח נרשמה מגמת עלייה של כ-26% בשנים 2017 - 2021, מממוצע של 3.1 הפסקות ללקוח בשנת 2017 לממוצע של 3.9 הפסקות ללקוח בשנת 2021. גם במשך שיקום האספקה הייתה ירידה בין שנת 2017 לשנת 2018, ובשנ...
  • dislike
    שונות באמינות אספקת החשמל בין אזורים שונים בארץ - על אף חובתה של החברה מתוקף חוק משק החשמל לספק חשמל באמינות וביעילות, יש פערים ניכרים באמינות אספקת החשמל ובמשך שיקום האספקה בין הנפות. בנפת נגב, למשל, היה ממוצע אי-האספקה ללקוח בשנים 2013 - 2021 241 דקו...
  • dislike
    חיבור צרכנים לרשת החשמל - השיעור הממוצע בשנים 2015 - 2021 של החיבורים שבוצעו בפועל מתוך סך החיבורים שהוזמנו היה 46% - 55% לפי שלושה תרחישים שנבחנו. כמו כן, שיעור החיבורים שבוצעו בפועל מתוך סך החיבורים שהוזמנו הוא נמוך לאורך שנים בשלושת התרחישים שנבחנו...
  • dislike
    זמן ההמתנה ושיעור המענה במוקד 103 - החברה לא עמדה ביעדיה לגבי שיעור המענה בשנים 2016 - 2022, אף שהורידה את היעד מ-90% בשנים 2016 - 2018 ל-80% בשנת 2019 ול-72.5% בשנת 2020, ובפועל שיעור המענה בשנה זו היה 62%. יצוין כי בשנים 2021 - 2022 החברה העלתה את הי...
  • dislike
    כוח האדם במוקד 103 - חח"י צמצמה את מצבת נציגי השירות במוקדי השירות (מ-679 נציגי שירות בפברואר 2021 ל-544 נציגי שירות בנובמבר 2022) ולא עמדה בהיקף כוח האדם הנדרש לשימור רמת שירות תקינה (680 נציגי שירות), ובעקבות זאת חלה עלייה ניכרת בזמני ההמתנה (מממוצע...
  • dislike
    שימוש בערוצים הדיגיטליים - חח"י מציעה שירות לקוחות בערוצי שירות עצמי (שירותים דיגיטליים), בין היתר באמצעות אתר במרשתת (אינטרנט) או אפליקציה (5.3 מיליון פעולות בשנת 2022), וואטסאפ (12,200 פעולות) ומענה קולי IVR (1.1 מיליון פעולות). במקביל לגידול בשימוש...
  • dislike
    שיעור המיצוי של הזכאים לתעריף מופחת - חשמל הוא מוצר בסיסי, אשר חיוני לקיום חיים בכבוד. כפועל יוצא מכך ניתן סיוע לאוכלוסיות ראויות לקידום המתקשות בתשלום חשבון החשמל. סיוע זה מתמקד בעיקר בהנחות בחשבון החשמל לאזרחים זכאים ובהגנה על זכאים מפני ניתוקים. בין...
  • like
    דילוגים בקריאת מוני חשמל - יצוינו לחיוב השיעור הנמוך (כ-3%) של הפרת אמות המידה בנושא דילוגים יזומים והירידה בשיעור הדילוגים היזומים בשנת 2021.
  • like
    שביעות רצון מרמת השירות במוקד 103 - יצוין לחיוב כי שביעות הרצון הכללית משירות מוקד 103 היא רבה, אולם יש מגמת ירידה קלה בשביעות הרצון הכללית מ-93% בשנת 2014 ל-88% בשנת 2022.

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    על חח"י לנקוט בצעדים לשיפור אמינות אספקת החשמל, בין באמצעות צמצום משך שיקום האספקה ובין באמצעות צמצום תדירות ההפסקות ללקוח על ידי פיתוח רשת החשמל כנדרש. מומלץ כי חח"י, רשות החשמל ומשרד האנרגייה יבחנו דרכים לשיפור אמינות האספקה.
  • [alt]
    מומלץ כי רשות החשמל תבחן את משך הזמן שאורך שלב התכנון בפועל (מתוך הליך חיבור הצרכנים לרשת החשמל) ותשקול לקבוע לוחות זמנים לחברת החשמל לגיבוש תוצר התכנון והגשתו לרשויות הרלוונטיות, וכי היא תגבש אמות מידה לשיקוף סטטוס שלב התכנון ללקוח. כמו כן, מומלץ כי ח...
  • [alt]
    מומלץ כי חח"י תפעל לצמצם את זמן ההמתנה לנציג במוקד 103 ולעמוד ביעדים שקבעה בעצמה ובאמות המידה שקבעה רשות החשמל. כמו כן, מומלץ כי חח"י תפעל לשמירה על עקביות היעדים לאורך השנים כדי לשמר רמת ביצועים נאותה.
  • [alt]
    מומלץ כי החברה תפעל להגברת השימוש בערוצים הדיגיטליים, תוך בחינה של הרחבת מגוון הפעולות שניתן לבצע בערוצים הדיגיטליים. עוד מומלץ כי החברה תפעל לתיעוד כניסות וניסיונות של משתמשים לבצע פעולות בשירותים הדיגיטליים, תנתח את שיעורי ההצלחה ותסיק מסקנות מכך.
  • [alt]
    על חח"י לבחון מדוע יש לקוחות של החברה שזכאים להנחה ואינם מקבלים אותה כאמור, וכן עליה לפעול למתן ההנחה בחשבון החשמל ללקוחות אלה. מומלץ כי חח"י, בשיתוף המוסד לביטוח לאומי, יפעלו להעלאת שיעור המיצוי בקרב משפחות זכאיות עם ארבעה ילדים. כמו כן, מומלץ כי חח"י...

סיכום

חח"י מעניקה שירות לכ-3 מיליון לקוחות, שירות הכולל הן אספקת חשמל לצרכן והן שירות לקוחות נלווה בערוצי שירות שונים. אמינות אספקת החשמל לצרכני הקצה נמצאת במגמת ירידה כבר כמה שנים, ויש פערים גדולים בין אמינות האספקה באזורים שונים בארץ. רמת השירות במוקד 103 של חח"י נמצאת במגמת ירידה זה כמה שנים, והגברת הפעילות בערוצים הדיגיטליים של החברה אינה מספיקה כדי להוריד את העומס במוקד 103. מגמת ירידה זו במוצר ובשירותים שמספקת החברה הביאה גם לעלייה במספר התלונות המוגשות לחברה בשנים האחרונות. שיעור מיצוי הזכאים לתעריף מופחת בחשבון החשמל הוא נמוך, והוא נמצא במגמת ירידה בשנים האחרונות, על אף פעולות החברה להעלאת שיעור זה. 

על החברה לפעול לשיפור אמינות האספקה ולצמצום הפערים בין הנפות, להפחית את עומס הפניות במוקד 103 על מנת להעלות את רמת השירות בו, לפעול לשיפור הטיפול בתלונות הציבור ולבחון דרכים להגדלת שיעור מיצוי הזכאים לתעריף מופחת.