לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

חברת דואר ישראל בע"מ היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה, שהחלה לפעול במרץ 2006 על פי רישיון שניתן לה מכוח הוראות חוק הדואר, התשמ"ו-1986. החברה כפופה לפיקוחה של רשות החברות הממשלתיות, ובתחומים מסוימים של פעילותה היא כפופה גם לפיקוחו של משרד התקשורת. 

המעבר של החברה לקריה הדוארית במודיעין נבע בעיקר מהעלייה בהיקף פריטי הסחר המקוון אשר גרמה לאי-התאמתו של בית המיון הישן בתל אביב למאפייני הפעילות הדוארית החדשה משיקולי התייעלות, שיפור האינטגרציה והתקשורת בין המטה לתפעול וכן חיסכון בשטחים ביחס למצב הקודם. בשנים 2016 - 2017 הקימה חברת הדואר את מרכז הסחר המקוון במודיעין. בהמשך הקימה החברה גם את משרדי המטה שלה ושל בנק הדואר באותו מתחם, והוא הפך לקריה הדוארית. 

החברה הקימה את הקריה הדוארית בשני שלבים:

    • • שלב א' -  בתחילת שנת 2017 העבירה החברה את פעילות המיון של דברי הדואר שלה מירושלים, תל-אביב וחיפה למרכז הסחר המקוון באזור התעשייה של העיר מודיעין.

    • ​• שלב ב' - כארבע שנים לאחר מכן, ברבעון הראשון של שנת 2021, העבירה החברה לאותו מתחם במודיעין גם את המשרדים והיחידות של המטה ששכנו בנכסים קודמים ברחבי הארץ כך שהמתחם כולו הפך למתחם הקריה הדוארית. 

ברשות החברה יש יותר מ-300 נכסי מקרקעין שיש לנהלם תוך הקפדה על כללי מינהל תקין ועל פי אמות מידה של חיסכון ויעילות.

בשנים האחרונות מתמודדת החברה עם הרעה משמעותית במצבה הפיננסי, עם הפחתה ניכרת בהיקף המכתבים הנשלחים באמצעותה, ומנגד עם כוונה לבצע הפרטה מלאה של הבעלות עליה והוצאתה מידי המדינה.


נתוני מפתח

  • כ-694 מיליוני ש"ח

    גובהו של הגירעון בהון החוזר של החברה, נכון ל-31.12.21

  • כ-13,000 שטח בנוי במ"ר

    גודל השטח הבנוי ששכרה חברת הדואר בשלב א' בפרויקט לצורך הקמת מרכז סחר מקוון בקריה הדוארית ב-2016

  • כ-31,000 שטח בנוי במ"ר

    גודל השטח הבנוי ששכרה החברה בשלב ב' בפרויקט לצורך שטח תפעולי ושטח משרדי המטה בקריה הדוארית ב-2017

  • כשנה וחצי

    משך העיכוב בכניסה לקריה הדוארית ביחס למועד המקורי שתוכנן: מרץ 2021 במקום יולי 2019

  • כ-90 מיליוני ש"ח

    עלות עבודות ההתאמה לנכס הקריה הדוארית שנעשו בשלב ב' בפרויקט בשלוש התקשרויות נפרדות ללא מכרז

  • כ-100% חריגה

    בתקציב עבור ביצוע התאמות לנכס בשלב ב' בפרויקט: מכ-45 מיליון ש"ח בתכנון לכ-90 מיליון ש"ח בפועל

  • כ-19 מיליוני ש"ח

    גובה שכר הדירה השנתי שמשלמת חברת הדואר עבור הקריה הדוארית בכללותה משנת 2021

  • 154 מתוך 335

    נכסי מקרקעין של החברה אינם רשומים כיאות בלשכות רישום המקרקעין על שם החברה

פעולות הביקורת

בחודשים אוגוסט 2022 - מרץ 2023 בדק משרד מבקר המדינה היבטים בהקמת הקריה הדוארית, בייחוד בשלב ב' בפרויקט. הביקורת נעשתה בעיקרה בחברת הדואר, ברשות החברות הממשלתיות ובמינהל הדואר שבמשרד התקשורת (ביקורת המעקב). 

כמו כן, דוח שנתי 68א של מבקר המדינה שפורסם בשנת 2017 (הדוח הקודם) עסק בניהול הנכסים בחברת הדואר, ובביקורת המעקב בדק משרד מבקר המדינה את תיקון הליקויים ואת יישום ההמלצות שהועלו בו. 

הביקורת הקודמת:

ניהול הנכסים וההתקשרויות - חברת דואר ישראל בע"מ, מתוך דוח שנתי 68א (2017)


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    עמידה בלוחות זמנים של השלמת שלב ב' בפרויקט - העברת משרדי המטה למודיעין - השלמת שלב ב' בפרויקט, ובכלל זה השלמת המעבר למשרדי המטה, נדחתה מהמועד המתוכנן ברבעון השני של שנת 2019 לרבעון הראשון של שנת 2021 - עיכוב של כשנה וחצי. עיכוב ניכר זה נבע בין היתר מ...
  • dislike
    חריגה מהתקציב המתוכנן לביצוע עבודות התאמה לנכס המושכר - חוזה ההתקשרות הראשון לשלב ב' בפרויקט עמד על סכום של 45 מיליון ש"ח לשם התאמת הנכס לצורכי החברה, אך בפועל החברה השקיעה כ-90 מיליון ש"ח. התאמות הנכס לצורכי החברה כללו בין היתר בניית משרדים ושטחים ציב...
  • dislike
    ניצול שטח משרדי המטה בקריה הדוארית - עלה כי בקריה הדוארית קיימים שטחים רבים שאינם בשימוש, ובהם גם שטחים שיועדו לשמש מוקד בנק הדואר, חדר אוכל, חדר כושר ומרפאת שיניים, וזאת, גם כתוצאה מתוכניות ההתייעלות אשר הביאו לירידה במצבת העובדים וכן כתוצאה מהמעבר של...
  • dislike
    בדיקת הכדאיות הכלכלית של החלופות לביצוע שלב ב' בפרויקט - בבסיס ההחלטה לביצוע שלב ב' בפרויקט שייעודו העברת יחידות המטה לקריה הדוארית במודיעין, נערכה בדיקה כלכלית (תחשיב) בחברת הדואר לצורך בחירה של אחת מהחלופות: (א) המשך הפעילות הנוכחית - שכירות או החזקה...
  • dislike
    תהליך קבלת ההחלטה בדירקטוריון ובהנהלת חברת הדואר על הקמת הקריה הדוארית והפיקוח והבקרה על ביצוע שלב ב' בפרויקט - עלה כי הנהלת החברה לא בחנה חלופות נוספות לרכישה או שכירות במקומות אחרים, ולפיכך גם הדירקטוריון לא דן בהן ולא הנחה לפעול להמצאתן.
  • dislike
    התקשרות בפטור מהליך מכרזי לשכירות הנכס במסגרת שלב ב' בפרויקט - החברה קבעה כי ניתן לבצע את ההתקשרות כהתקשרות המשך להתקשרות מ-10.3.16 לשכירת שטח מרכז הסחר המקוון (ההתקשרות הראשונה) בעלות של כ-5.2 מיליון ש"ח דמי שכירות לשנה, וזאת ללא ביצוע מכרז פומבי בהתא...
  • dislike
    התקשרות בפטור מהליך מכרזי לביצוע עבודות התאמה בנכס המושכר במסגרת שלב ב' בפרויקט - עלה כי שלוש ההתקשרויות של חברת הדואר עם חברה א' המשכירה את הנכס במודיעין עבור ביצוע התאמות בנכס המושכר בשלב ב' של הפרויקט על פני יותר משלוש שנים ובסכומים מהותיים בהיקף כו...
  • dislike
    השלמת מעבר יחידות מטה ויחידות תפעוליות לקריה הדוארית - עלה כי שש יחידות המטה, אשר החברה נושאת בעלות ארנונה שנתית של כ-725,000 ש"ח בגינן, טרם הועברו לקריה הדוארית כפי שתוכנן, ובניגוד לרציונל העומד מאחורי הקמתה של קריה זו. עוד עלה כי אחת היחידות ממוקמת ב...
  • dislike
    מספר הרכבים הצמודים - עלה כי במקביל להעברת פעילות החברה לקריה הדוארית גדל מספר העובדים הזכאים לקבלת רכב צמוד במקום החזר הוצאות רכב. בין השנים 2017 - 2021 חלה עלייה בשיעור של 60% במספר הרכבים (מ-279 רכבים ל-447) אשר הוצמדו לעובדי החברה השונים לצד עלייה...
  • dislike
    היעדר מפקח חיצוני להקמת משרדי המטה והעלויות הכספיות שנגרמו בעקבות כך - עלה כי הטלת ניהול הפרויקט להקמתם של משרדי המטה והפיקוח עליו בידי אגף הבינוי של החברה, הנעדר ניסיון ומיומנות הדרושים להיקף הפרויקט, ולא על מנהל-מפקח חיצוני המתמחה בכך כמקובל, פגע באו...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי חברת הדואר תבחן את העברת כלל היחידות האמורות לקריה הדוארית כפי שתוכנן מלכתחילה. הדבר יתרום להפחתת העלויות שבהן נושאת החברה בגין השטחים והמשרדים שבהם ממוקמות כיום אותן יחידות ויתרום להגשמת החזון בדבר איחוד כלל הפונקציות הנדרשות במקום אחד ויצירה...
    • [alt]
      מומלץ כי החברה תחזק את הבקרות שהיא עורכת על תחשיבים כלכליים מהותיים, וכי בתחשיבים אלו יוצגו הנחות נוספות לשם הגדלת טווח הבחינה וביסוסה. על דירקטוריון החברה לעקוב ברציפות אחרי הגשמת המדיניות, התוכניות והתקציבים של החברה, ולשם כך מומלץ לגלות מעורבות גבוה...
    • [alt]
      מומלץ כי חברת הדואר תפעל ליישם את תוכניתה לצמצום מהותי של השטחים במשרדי המטה ולקידום קליטת יחידות נוספות או השכרת משנה. פעולה זו תתרום לניצול השטחים באופן מיטבי ותתרום לחיסכון ולמציאת מקורות נוספים אשר יסייעו לחברה בהתמודדות עם מצבה הפיננסי הקשה כיום.
    • [alt]
      נוכח היקפם הגדול של הנכסים שרישומם טרם הוסדר באופן מלא, מומלץ שנוסף על מגמת השיפור שהציגה, תגביר החברה את מאמציה להסדיר בשיתוף רמ"י ורשם המקרקעין את רישום מלוא נכסיה כנדרש. זאת גם בשל הליך הפרטת החברה המתוכנן.
    • [alt]
      על החברה להעדיף ככל הניתן ביצוע התקשרויות באמצעות מכרז פומבי בהתאם לחוק חובת מכרזים, ובהתאם לתקנה 1ב לתקנות חובת המכרזים, גם כאשר קיימת אפשרות להשתמש בזכות לפטור ממכרז, ואם החברה בוחנת החלת פטור לפי תקנה מסוימת, עליה לוודא את עמידתה בתנאי התקנה. כמו כן...

    סיכום

    בשנים 2016 - 2017 הקימה חברת הדואר את מרכז הסחר המקוון במודיעין. הקמת מרכז הסחר המקוון סייעה לחברה לעמוד בהיקפים ההולכים וגדלים של תעבורת פריטי הדואר הבין-לאומי, שהיא הפעילות המרכזית של חברת דואר ישראל כיום ומנוע הצמיחה העיקרי שלה. בהמשך הקימה החברה גם את משרדי המטה שלה ושל בנק הדואר באותו מתחם, והוא הפך לקריה הדוארית. מדוח הביקורת עולה כי נפלו פגמים וליקויים משמעותיים בתכנון הפרויקט ובניהולו. לפרויקט לא נוהל תקציב ייעודי, ובוצעו התאמות ושיפורים בנכס המושכר בשווי של עשרות מיליוני ש"ח בלי שהתקבלו האישורים הנדרשים מדירקטוריון החברה ובלי שבוצע הליך מכרזי לצורך ביצועם כנדרש בחוק. כמו כן, מהביקורת עלה כי רמת הפיקוח והבקרה על תכנון הפרויקט וניהולו הייתה נמוכה ולקויה מצד החברה שבחרה לנהל פרויקט כה מהותי החורג מתחומי פעילותה השוטפת באופן עצמאי ובלי שהפעילה מנגנוני בקרה מלאים. 

    עוד נמצא כי חל עיכוב בסיום הפרויקט, כי לאחר השלמת הפרויקט קיימת צפיפות עונתית בקומת התפעול והמיון בקריה הדוארית, וכי שוררת בה תופעה של "צווארי בקבוק" תפעוליים, וזאת בניגוד להימצאותם של שטחים נרחבים בלתי מנוצלים בקומות המשמשות את משרדי המטה. נוסף על כך, המעבר של יחידות בחברה אשר היו אמורות לעבור לקריה הדוארית במודיעין ובכך לתרום לחיסכון כספי ניכר לחברה טרם יצא אל הפועל. החברה לקחה על עצמה נטל כספי כבד המתבטא בהשקעה ראשונית גבוהה ובבנייה מרווחת שלא לצורך באופן שיביא להכבדה על תקציב החברה במשך שנים רבות ויש בו כדי לתרום למצבה הכספי הקשה.

    על החברה לתקן את הליקויים הנוגעים לנכסי המקרקעין שבהחזקתה, שחלקם הועלו כבר בדוח הקודם, ובין היתר להשלים את תהליך רישומם כדין. בשיפור אופן ניהול הנכסים יש ליצור תשתית ממשית ליציבותה הכספית ולצמיחתה של חברת הדואר, כולל במסגרת תהליך הפרטה עתידי.

    בתשובת חברת הדואר מ-1.6.23 (להלן - תשובת החברה) צוין כי "החברה מקבלת את המלצות טיוטת דו"ח הביקורת וסבורה כי יש בטיוטת דו"ח הביקורת לא מעט תובנות ולקחים מביצוע פרויקט מורכב כל כך של הקמת הקריה הדוארית אחרי כ-20 שנים בהן הנושא נבחן ע"י הנהלות רשות הדואר וחברת דואר ישראל".


    עשוי לעניין אותך

    ​הביקורת הקודמת:

    ניהול הנכסים וההתקשרויות - חברת דואר ישראל בע"מ, מתוך דוח שנתי 68א (2017)