לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

​חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ (נתג"ז או החברה) התאגדה בישראל בשנת 2003 כחברה ממשלתית בבעלות מלאה של מדינת ישראל, בהתאם להחלטת הממשלה 649. ב-2004 הוענק לה רישיון (שהוארך ב-2005 עד שנת 2034) להקמה ולהפעלה של מערכת הולכת גז טבעי לפי חוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002, והיא החלה לפעול בשנת 2004. החברה היא מונופול טבעי בשוק הולכת הגז בישראל. נתג"ז כפופה לשני מאסדרים: המאסדר בתחום הגז הטבעי הוא משרד האנרגייה והתשתיות, הפועל מבחינה זו דרך רשות הגז הטבעי. המאסדר האחר הוא רשות החברות הממשלתיות, המאסדרת את כלל החברות הממשלתיות. בשנת 2022 העסיקה החברה כ-150 עובדים. מערכת ההולכה שהקימה החברה כוללת ארבעה מרכיבים עיקריים: (א) שלוש תחנות לקבלת הגז מספקי הגז; (ב) צנרת יבשתית וימית; (ג) תחנות PRMS ; (ד) תחנות הגפה. בהתאם להוראות הרישיון, החברה אחראית לתפעול המערכת ולתחזוקתה השוטפת. מערכת ההולכה של גז טבעי מתפרסת מהיישוב ציפורית שבצפון ועד סדום בדרום. אורך צנרת הולכת הגז הוא כ-830 ק"מ (נכון לשנת 2021). החברה מוליכה גז טבעי ל-41 לקוחות שונים, ובכללם לקוחות שמייצאים גז למצרים וירדן וכן ל-50 תחנות PRMS, המשמשות לחיבור לקוחות למערכת ההולכה. 


נתוני מפתח

  • 1,005 מיליון ש"ח

    הכנסות נתג"ז ב-2021, 64% מהן מהשוק בישראל, 23% מיצוא למצרים ו-13% מיצוא לירדן

  • 52.5%; 25.1%

    שיעור הרווח התפעולי והרוח הנקי ב-2021. שיעור הרווח הנקי הממוצע בחברה (16%) במשך שנים גבוה ביחס לחברות תשתית אחרות שהן מונופול בתחומן (תש"א [תשתיות...

  • 0 ש"ח

    סכום הדיבידנד שחולק מאז הקמת נתג"ז מ-2004 ועד שנת 2022. בשנת 2022 הכריזה החברה, לראשונה מאז היווסדה, על חלוקת דיבידנד למדינה בסכום של 80 מיליון ש"ח...

  • כ-200 מיליון ש"ח

    ההפסד למדינה בשל הקטנת מס החברות בשנים 2018 - 2022, בגין פחת מואץ בסך 863 מיליון ש"ח שנדרש ביתר כתוצאה מאי- הארכת הרישיון

  • כ-14 שנים

    חלפו מאז התקבלה החלטת שר האנרגייה והתשתיות דאז (2009) לגבש תוכנית אב לפיתוח משק האנרגייה, אך תוכנית האב טרם גובשה

  • 346 מיליון ש"ח

    החלק של נתג"ז (43%) במימון הקו הימי אשדוד-אשקלון (מתוך 796 מיליון ש"ח)

  • 60 מיליון ש"ח

    העלייה בתקציב פרויקט הקו הימי אשדוד-אשקלון לאחר השלמת המכרזים. מועד הסיום נדחה מאפריל 2023 ועד ינואר 2014 (לא סופי)

  • 17%

    שיעור ההפחתה בתעריף החברה שקבעה מועצת הגז החל בשנת 2022. ובכלל זה ירידה של כ-7% בתעריף של לקוחות החברה, והיתרה בשיעור 10% מועברת לתעריף מערכתי לניה...

פעולות הביקורת

​בחודשים אוגוסט 2022 - ינואר 2023 עשה משרד מבקר המדינה ביקורת בנושאים פיננסיים הקשורים בחברה. הביקורת התמקדה בנושאים אלה: הצגת הדוחות הכספיים לשנים 2019 - 2021; היחסים הפיננסיים והכלכליים; סעיפים מהותיים מן המאזן ומדוח הרווח וההפסד; עבודת רואה החשבון המבקר; סוגיות בנושאי ממשל תאגידי. הביקורת נעשתה בחברת נתג"ז, ברשות הגז הטבעי, במשרד האנרגייה והתשתיות וברשות החברות הממשלתיות. בדיקות השלמה נעשו בחברת החשמל לישראל (חח"י) ובחברת נגה בע"מ. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    יחסים פיננסיים - חברת נתג"ז היא מונופול טבעי בשוק הולכת הגז בישראל. שיעורי רווח גבוהים מדי של מונופול עלולים לבוא על חשבון העודף לצרכן [רווחים עודפים של מונופול שמשקפים מצב בו הצרכנים שילמו מחיר גבוה מדי עבור השירות] ולהקשות עליו את ההתמודדות עם יוקר ה...
  • dislike
    אי-הארכת רישיון נתג"ז ב-15 שנים - בשנת 2017 פורסם דוח מסכם בנושא חיזוק ההון העצמי של נתג"ז ("מתווה עיבוי ההון") שנועד להעלות את יחס ההון העצמי למאזן מ-14% בשנת 2016 ל-20% בשנת 2022, ובכך להבטיח גיוסים עתידיים ואת המשך תוכנית הפיתוח של החברה. כדי להשיג...
  • dislike
    התנגשות אינטרסים של מאסדרי נתג"ז והשפעתה על חלוקת דיבידנד - מאז הקמת נתג"ז בשנת 2004 ועד למועד סיום הביקורת לא חילקה נתג"ז דיבידנד למדינה. עלה כי לכל מאסדר מטרות שונות, כך שיוצא שדרכי הפעולה של המאסדרים להשגת מטרותיהם השונות עלולות להביא אותם לפעולות מ...
  • dislike
    סדר קדימות באספקת גז טבעי - במועד סיום הביקורת אספקת הגז של המדינה מתבצעת משלושה מאגרי גז: תמר, לווייתן וכריש. אספקת גז תלויה, בין היתר, בקוטר הצינור שמוביל את הגז לצרכנים ובכמות הגז שמספקים ספקי הגז. הגז המופק בתמר וכריש מיועד ברובו למשק המקומי, ואילו...
  • dislike
    תוכנית אב למשק האנרגייה ולמשק הגז הטבעי - במועד סיום הביקורת אין לרשות הגז הטבעי תוכנית אב למשק הגז הטבעי. משמע שבין היתר אין לרשות חזון, מטרות ויעדים לגבי משק הגז הטבעי וחברת נתג"ז. היעדר תוכנית כזו עלול לפגוע, בין השאר, בניתוח צורכי משק הדלק, בפיתוח...
  • dislike
    הקו הימי אשדוד-אשקלון: קבלת ההחלטה במועצת הגז - ב-2021 התקשרה נתג"ז עם חברת שברון מדיטרניאן בע"מ בהסכם לאספקת שירותי הולכה לצורך הזרמת גז טבעי ממאגר לוויתן וממאגר תמר באשדוד אל נקודת הקבלה של EMG באשקלון ליצוא למצרים. בפרוטוקולים של המועצה לגבי ההחלטה...
  • dislike
    הקו הימי אשדוד-אשקלון: לוחות זמנים ותקציב ביצוע הפרויקט החל בנובמבר 2021. העיכוב בביצוע פרויקט הקו הימי אשדוד-אשקלון נוצר בשל עיכובים רבים בעבודה מול קצא"א ובשל תקלה תפעולית באוניית הסמינול Seminole האחראית להנחת הצנרת. לאחר השלמת המכרזים גדל תקציב הפר...
  • dislike
    מוכנות לאירועי רעידות אדמה וחירום - נמצא כי עד מועד סיום הביקורת לא הסתיים העדכון של דוח המכון הגיאולוגי על השפעת תרחישי רעידות אדמה על רשת הולכת הגז אשר הוזמן בשנת 2020 (אורך קווים - 564 ק"מ), וכי הדוח האחרון הוכן בשנת 2012 (אורך קווים - 168 ק"מ). המכ...
  • dislike
    אחסון גז יבשתי - עלה כי מאז 2012 ועד מועד סיום הביקורת הנחתה רשות הגז את נתג"ז פעמים אחדות לבצע בחינה כלכלית של חלופות לאחסון יבשתי של גז טבעי ואלו נבחנו על ידה. כמו כן, רשות הגז הנחתה את נתג"ז במהלך 2022 לקדם עריכת ניסוי בראש זוהר. עם זאת, רשות הגז לא...
  • dislike
    תקופת כהונה של רואה החשבון המבקר - על נתג"ז חלים כללי החברות הממשלתיות (מינוי רואי חשבון ושכרם), התשנ"ד-1994. בכללים נקבע כי התקופה הכוללת של מינוי רואה חשבון מבקר לא תהיה יותר משש שנים רצופות. עם זאת, רואה החשבון המבקר של החברה מכהן כבר יותר מ-18 שנה...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מוצע כי רשות החברות הממשלתיות תבחן את שיעורי הרווחיות של החברות הממשלתיות שהן מונופול ואת השפעת התעריפים שנקבעו להן גם על יוקר המחיה בישראל, בשים לב לצורך לשמור על יציבות החברות ועל עמידתן לטווח הקצר והארוך במחויבותן. עוד מומלץ כי רשות הגז הטבעי ורשות...
    • [alt]
      על משרד האנרגייה והתשתיות לקדם תיקון לחוק משק הגז הטבעי במטרה לאפשר את הארכת רישיון נתג"ז ב-15 שנים כך שיחול עד שנת 2049, וזאת בהתאם לסיכום הוועדה לעיבוי ההון (שהיו חברים בה: משרד האנרגייה והתשתיות, משרד האוצר, רשות החברות הממשלתיות ורשות הגז הטבעי). א...
    • [alt]
      גז טבעי חשוב למשק וכן ליצואנים של הגז. מומלץ שמשרד האנרגייה והתשתיות יקבע סדרי עדיפויות בין אספקת הגז למשק המקומי וליצוא, תוך תיאום בין המאסדרים השונים (רשות הגז הטבעי, הממונה על ענייני הנפט שבמשרד האנרגייה והתשתיות, וחברת נגה המנהלת את רשת החשמל הארצי...
    • [alt]
      על רשות הגז הטבעי לסיים את בחינת הכדאיות של אחסון יבשתי של גז טבעי ולפעול למול משרד האנרגייה והתשתיות לקבלת החלטה בדבר הקמתו של מאגר אחסון תפעולי או אסטרטגי של גז לעת שגרה ולעת חירום ובהתאם לפעול להקימו, בהתחשב בכך שלפי דוח שהכינה רשות הגז הטבעי בשנת...
    • [alt]
      מוצע כי נתג"ז ורשות הגז הטבעי יפעלו להסרת החסמים ולקידום הפרויקט הימי כדי שהנחת קו אשדוד-אשקלון תסתיים בהקדם האפשרי. עיכוב בהנחת הקו הימי אשדוד-אשקלון מעכב גם את הגידול הפוטנציאלי ביצוא הגז בשנים אחדות, וצפוי לגרום נזק לחברה ולאוצר המדינה בשל אי-קבלת מ...

    סיכום

    חברת נתג"ז היא מונופול טבעי בשוק הולכת הגז בישראל. החברה הקימה את צנרת ההולכה של הגז הטבעי (כ-800 ק"מ), והיא מזרימה דרכו את הגז ללקוחות ראשיים ברחבי הארץ. שיעור הרווח הנקי בחברה (16%) במשך שנים גבוה ביחס לחברות תשתית בארץ (תש"א - 15%; מקורות - 4% ממוצע חברות זרות - 6%), והיא איתנה מבחינה פיננסית אף על פי שהיא ממונפת יותר מחברות בענף. 

    הביקורת העלתה כי הארכת רישיון נתג"ז ב-15 שנים עד שנת 2049 (המלצת מתווה ההון) לא בוצעה. לעובדה זו היו תוצאות שליליות הן מבחינת נתג"ז והן מבחינת המדינה. בין השאר, הדבר גרם (בשנים 2018 - 2022) לדחיית תשלום מיסים לאוצר המדינה בשל קיטון תשלומי מס החברות של נתג"ז בכ-200 מיליון ש"ח; וגרם בין היתר לקיטון ברווחים המדווחים של החברה בכ-863 מיליון ש"ח כתוצאה מרישום הוצאות כפחת מואץ. מומלץ כי רשות הגז הטבעי שבמשרד האנרגייה והתשתיות, משרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות יפעלו להאריך את תוקף הרישיון של החברה, יבחנו מדי שנה את תעריפי החברה ואת השפעתם על יוקר המחיה וכן יפעלו להסדיר את חלוקת הדיבידנד מהחברה למדינת ישראל כתשואה על השקעתה. עוד מומלץ כי משרד האנרגייה והתשתיות יקבל החלטה על אחסון תפעולי ואסטרטגי של גז טבעי לעת שגרה ולעת חירום.

    אומנם לפי התוכניות של משרדי הממשלה והחלטות ממשלה שהתקבלו השימוש בדלקים פוסיליים ובגז טבעי אמור לקטון בשל המעבר לאנרגיות מתחדשות בעשורים הבאים, ועם זאת השימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים הוא אסטרטגי למדינת ישראל. על כן, מומלץ כי משרד האנרגייה והתשתיות יפעל להסדיר את עתידה של החברה במסגרת הארכת הרישיון ולגבש תוכנית אב למשק האנרגייה.