לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

ענף התחבורה הוא אחד הענפים הכלכליים המרכזיים במשק, והתפתחותו היא תנאי הכרחי לתפקוד יעיל של משק מודרני וצומח. מערכות התחבורה משמשות מנוף בעל חשיבות מכרעת בתהליך הצמיחה הכלכלית, והן תורמות ליעילות הכלכלית ולפיתוח העירוני והאזורי. כמו כן הן תורמות לשיפור רווחת אזרחי המדינה ואף לצמצום פערים כלכליים וחברתיים.

להלן תיאור התפתחות מצבת כלי הרכב, אורך הכבישים, שטח הכבישים והנסועה בערכים מוחלטים בשנים 2000 - 2021 בישראל. שנת 2000 נבחרה כשנת בסיס (מדד 100) לצורך ההשוואה. 

 התרשום בקובץ הדוח

התרשים מעלה כי בשנים 2000 - 2021 מצבת כלי הרכב, הנסועה, שטח הכבישים ואורך הכבישים גדלו פי 2.1, 1.75, 1.58 ו-1.24 בהתאמה, ולפיכך הגודש בכבישים הולך וגדל משנה לשנה, והנזק בגין הגודש מוערך בכ-31 מיליארד ש"ח בשנת 2021.


נתוני מפתח

  • פי 2.1 ופי 1.75

    גידול בנסועה בכבישים ובמצבת כלי הרכב, בהתאמה, בשנים 2000 - 2021

  • פי 1.58 ופי 1.24

    גידול בשטח הכבישים ובאורך הכבישים, בהתאמה, בשנים 2000 - 2021

  • 31 מיליארד ש"ח

    הנזק המשקי המוערך בשנת 2021 בגין הגודש בכבישים

  • 21%

    שיעור ירידה במספר תקני כוח האדם ומשרות עבודה בלתי צמיתה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית בשנת 2022 (82) לעומת שנת 2017 (104)

  • 12 שנה

    לא הסדירו את מעמדה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כיחידת סמך למרות החלטת הממשלה משנת 2011

  • 24 חודשים

    פרק הזמן הממוצע שעובר משלב הגשת התוכנית לוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים ועד מתן תוקף לתוכנית על ידה

  • מיולי 2007

    לא הושלם אישורה של תוכנית מתאר ארצית לתשתיות תחבורה יבשתית - תמ"א 42 (המועד שבו החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה על הכנתה)

  • 31

    מספר הנת"צים שהוקמו במטרופולין תל-אביב-יפו, באורך כולל של כ-19.27 ק"מ, בשנים 2019 - 2022, רובם במסגרת הפרויקט "מהיר לעיר"

פעולות הביקורת

​בחודשים אוגוסט 2022 עד פברואר 2023 ביצע משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב בעניין תיקון הליקויים שהועלו בפרק בנושא "תכנון וקידום של התחבורה הציבורית" במסגרת דוח מיוחד בנושא "משבר התחבורה הציבורית" שפורסם במרץ 2019 (ביקורת המעקב). הבדיקה נעשתה ברשות הארצית ובאגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (משרד התחבורה). בדיקות השלמה נעשו במינהל התכנון שבמשרד הפנים, בעיקר בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים. 

הביקורת הקודמת:

 - משבר התחבורה הציבורית, 2019


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    הסדרת מעמדה של הרשות הארצית - בביקורת הקודמת עלה כי אף שבהחלטת הממשלה 3988 משנת 2011 נקבע כי הרשות הארצית תהיה יחידת סמך במשרד התחבורה, נציבות שירות המדינה (נש"ם) ומשרד התחבורה לא פעלו ליישום החלטה זו. כמו כן צוין בדוח הביקורת הקודם כי אם לפי תפיסתה של...
  • dislike
    המבנה הארגוני של הרשות הארצית - בביקורת הקודמת עלה כי הרשות הארצית לא איישה את כל המשרות שנקבעו בתקן כדי למלא את תפקידיה, ובפועל גם פחת מספר המשרות בתקן במידה ניכרת בעקבות קיצוצים ותוכניות עידוד פרישה שבוצעו מאז הוקמה הרשות. במועד סיום הביקורת הקודמת...
  • dislike
    הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות - בביקורת הקודמת עלה כי "למרות ההכרה בצורך להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות, ולמרות שמבקר המדינה העיר על כך בעבר, הניסיונות החוזרים ונשנים לפעול להקמתן ולעיגונן בחקיקה לא צלחו. לרשויות כאלה יכולה להיות השפעה מכרעת בכל הנ...
  • dislike
    כוח אדם מקצועי באגף לתכנון תחבורתי - בביקורת הקודמת עלה כי משנת 2014 מציין האגף לתכנון תחבורתי את הנזקים הנובעים מהמחסור בכוח אדם מקצועי באגף, שהעיקרי שבהם הוא פגיעה בייצוג משרד התחבורה במוסדות התכנון הסטטוטוריים. בפועל לא פעל משרד התחבורה לחיזוק היכול...
  • dislike
    הסתמכות על יועצים חיצוניים בעבודת האגף לתכנון תחבורתי - בביקורת הקודמת עלה כי "שימוש בעובדים מקצועיים רבים שאינם אנשי השירות הציבורי והעברת פעילויות ליבה של המשרד לגורמי חוץ מחלישים את גוף הידע המקצועי של המשרד ופוגעים בסמכות ובאחריות המקצועית של אנשי...
  • dislike
    תוכנית מתאר ארצית לתשתיות תחבורה יבשתית - תמ"א 42 - בביקורת הקודמת עלה כי במועד סיומה, מרץ 2018, לא הסתיימה הכנת תוכנית מתאר ארצית משולבת לתשתיות תחבורה יבשתית (תמ"א 42), והיא לא הובאה לאישור המועצה הארצית והממשלה. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במי...
  • dislike
    ייצוג משרד התחבורה במוסדות התכנון הארציים, בוועדות המחוזיות ובוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה - בביקורת הקודמת עלה כי "נציגי מת"ח [משרד התחבורה] אינם משתתפים בחלק מהדיונים שמקיימות הוועדות המחוזיות. לטענת מת"ח, הדבר נובע ממצוקת כוח האדם באגף לתכנון תחבו...
  • like
    התיאום בין האגף לתכנון תחבורתי לבין הרשות הארצית - בביקורת הקודמת עלה כי נמצאו ליקויים בתיאום בין אגף תכנון תחבורתי לבין הרשות הארצית. במקרים רבים נציגי אגף התכנון התחבורתי מעלים בדיוני מוסדות התכנון דרישות להקצאת שטח למתקני תח"צ, אולם אין בידיהם מידע...
  • like
    עדכון ההנחיות הנוגעות לתכנון, לקידום ותפעול התח"צ על ידי משרד התחבורה - בביקורת הקודמת עלה כי "במשך שנים רבות לא עסקו הנחיות משרד התחבורה בנושאים מהותיים רבים החיוניים לשיפור שירותי התח"צ והשימוש בה. הנחיות בנושאים כמו ממשקים בין ייעודי קרקע ותחבורה...
  • like
    תכנון שימושי קרקע בקרבת אמצעי התח"צ - בביקורת הקודמת נמצאו תוכניות שלגביהן עקרון השילוב הנכון בין ייעודי קרקע ואמצעי התח"צ לא התקיים, ובהן תמ"ל 1046 להקמת שכונה חדשה בדרום-מערב אור יהודה ותמ"ל 1023 להקמת שכונה חדשה בדרום-מזרח רמת גן. בביקורת המעקב נמצא...

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    על משרד התחבורה ונש"ם לפעול כדי להסדיר את מעמדה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בהתאם להחלטת הממשלה 3988 משנת 2011; ואם השתנו הנסיבות והתנאים, עליהם לפנות לממשלה כדי לשנות את החלטתה משנת 2011.
  • [alt]
    מומלץ כי משרד התחבורה, משרד האוצר ונש"ם יבחנו מחדש את תקני כוח האדם ברשות הארצית לתחבורה ציבורית ובאגף לתכנון תחבורתי ויתאימו אותם למשימותיהם השוטפות, אשר מתרבות עם השנים בגלל הביקוש לתחבורה הציבורית ובגלל הגידול הטבעי באוכלוסייה של מדינת ישראל.
  • [alt]
    על משרד התחבורה להשלים את פעילותו כדי להשלים את הקמתן של הרשויות המרחביות לתחבורה, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה 1854, ולבחון לאחר הקמתן אם הן אכן נותנות מענה הולם על הצרכים של קידום התחבורה הציבורית ותכנונה.
  • [alt]
    מומלץ כי משרד התחבורה להמשיך ולעדכן את ההנחיות הרלוונטיות לתכנון, לקידום, ולתפעול של התחבורה הציבורית, ולעקוב באופן שוטף אחר עדכונן ויישומן על ידי משתמשי התחבורה הציבורית וכלל הציבור.
  • [alt]
    מומלץ כי משרד התחבורה ומשרד האוצר יסדירו את המחלוקת לגבי כתב השיפוי ובמידת הצורך יפנו לשרים האחראים לשני המשרדים, ואף יפנו לממשלה, לצורך הכרעה במחלוקת. עקב חשיבותה ותרומתה של תמ"א 42 לפיתוח התחבורה הציבורית ברמה הארצית, יש חשיבות להסדרת המחלוקת לגבי כת...

סיכום

הגידול הטבעי של האוכלוסייה, הפיתוח הכלכלי והצמיחה משפיעים ישירות על ענף התחבורה, ובכלל זה על איכות השירותים שהוא מספק: הצמיחה מגדילה את הביקוש לנסיעות בכבישים - של משאיות, כלי רכב פרטיים ותחבורה ציבורית - והדבר גורם להגדלת הגודש בכבישים, מחמיר את זיהום האוויר וגורם למטרדים אחרים.

בשנים 2000 - 2021 מצבת כלי הרכב, הנסועה, שטח הכבישים ואורך הכבישים גדלו פי 2.1, 1.75, 1.58 ו-1.24 בהתאמה, ולפיכך הגודש בכבישים הולך וגדל משנה לשנה. הנזק בגין הגודש בכבישים נאמד בכ-2% מהתוצר המקומי הגולמי, ולשנת 2021 הוא נאמד בכ-31 מיליארד ש"ח.

משרד התחבורה אמון על מתן שירותי התחבורה בכלל, ועל מתן שירותי התחבורה הציבורית (התח"צ) בפרט, ועל כן הוא צריך להיות שותף פעיל בתהליכי התכנון הסטטוטורי על כל רבדיו.

ביקורת  המעקב העלתה כי משרד התחבורה פעל לתיקון מחצית מהליקויים שעלו בדוח הביקורת הקודם - 7 מתוך 16 תוקנו במידה רבה, ואחד נוסף תוקן באופן מלא. 

משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את הפעולות שביצעו משרד התחבורה והוותמ"ל לקידום התחבורה הציבורית, בין היתר באמצעות קביעת הנחיות ותבחינים חדשים, את השיפור שחל בשיתוף הפעולה בין משרד התחבורה לבין הוותמ"ל, ואת התיקון מס' 7 בחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים (הוראת שעה), התשע"ד-2014, אשר שם דגש, בין היתר, פיתוח מוטה תחבורה ציבורית בתוכניות מועדפות.

עם זאת, הליקוי שקשור להסדרת מעמדה של הרשות הארצית לא תוקן; ואילו ליקויים שקשורים למבנה הארגוני של הרשות הארצית, להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, כוח אדם מקצועי באגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה, הסתמכות על יועצים חיצוניים בעבודת האגף לתכנון תחבורתי, העברת תוכנית מתאר ארצית לתשתיות תחבורה יבשתית - תמ"א 42 לאישור הממשלה,  וייצוג משרד התחבורה במוסדות התכנון הארציים ובוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה - כל אלה תוקנו במידה מועטה.

כדי לעמוד ביעדים האסטרטגיים שקבע משרד התחבורה ולהוציא אל הפועל את מדיניותו, מומלץ כי המשרד יפעל לחיזוק היחידות המקצועיות העוסקות בתכנון מערכות התח"צ ובניהולן, להגביר את מעורבותו בתהליכי התכנון הסטטוטורי ולהפוך לגורם מוביל, ובמיוחד לחזק את האגף לתכנון תחבורתי - שהמחסור בכוח אדם ניכר בו במועד סיום ביקורת המעקב, פברואר 2023.

נוסף על כך מומלץ להסדיר את מעמדה, סמכויותיה ותחומי אחריותה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולפעול למימוש החלטת הממשלה לגבי הקמת רשויות מרחביות לתחבורה.  

ביקורת מעקב זאת מדגישה את חשיבות הפיתוח של התחבורה הציבורית משלב התכנון ועד לביצוע; ואת תרומתה לצמיחת המשק ולהיערכות לגידול באוכלוסיית ישראל בשנים הקרובות.


עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמת:

 - משבר התחבורה הציבורית, 2019