לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
תקציב המדינה; קורונה; מדיניות; מגמות עולמיות; אינפלציה; חוות דעת; צמיחה; יוקר המחיה; חוק ההסדרים; אסטרטגיה; דוח מעקב

רקע

​המועצה הלאומית לכלכלה (המועצה) החלה לפעול במשרד ראש הממשלה בשנת 2006, ובראשה עמד היועץ הכלכלי לראש הממשלה. המועצה נועדה לשמש גוף מטה לראש הממשלה בנושאים כלכליים, המסייע בקבלת החלטות בנושאים אלו בהתבסס על נתונים עדכניים, על ניתוחים מקצועיים ועל תכנון שיטתי ארוך טווח. תפקידי המועצה, שנקבעו בידי הממשלה בהחלטותיה הם: לגבש יוזמות בעניין צעדי מדיניות לעידוד הצמיחה במשק בד בבד עם צמצום הפערים הכלכליים בין אוכלוסיות שונות בישראל; להכין חוות דעת בנושא הצעת תקציב המדינה ולהציע חלופות, לפי הצורך, בנוגע למסגרת התקציב ולהיבטים מסוימים שלו; להכין חווֹת דעת מקצועיות לגבי הצעות החלטה בתחום הכלכלה העומדות על סדר היום של הממשלה ושל ועדותיה; ולשמש מוקד העבודה המקצועית בתחום האסטרטגיה הכלכלית-חברתית של הממשלה. 


נתוני מפתח

  • 16 שנים

    מאז הקמתה לא עוגנו מעמדה וסמכויותיה של המועצה בחקיקה כנדרש בהחלטת הממשלה

  • יוני 2015

    המועד האחרון שבו נדונה בממשלה הערכת המצב האסטרטגית

  • כשנה וחצי

    פרק הזמן שבו לא אויש תפקיד ראש המועצה

  • 3

    מ-11 משרות הכלכלנים שבמועצה לא היו מאוישות

  • 70% - 92%

    שיעור הפרויקטים שהמועצה ביצעה באופן מלא בשנים 2021-2014

  • 47%

    הירידה בשיעור הפרויקטים שהמועצה הייתה גורם מרכזי בגיבוש תוצריהם (מכלל הפרויקטים שהניבו תוצר), בשנים 2018 - 2021 (מ-72% ל-38% בהתאמה). קדמה לכך ע...

  • 3

    הצעות תקציב מדינה לשנים 2015 - 2016, לשנים 2017 - 2018 ולשנים 2021 - 2022 שהמועצה לא חיוותה את דעתה עליהן כנדרש

  • 22%

    שיעור הירידה במספר הפרויקטים שהמועצה עסקה בהם משנת 2014 (46 פרויקטים) ועד שנת 2021 (36 פרויקטים)

פעולות הביקורת

​בשנת 2014 ביצע משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא סדרי עבודתה של המועצה הלאומית לכלכלה, וממצאיה פורסמו בדוח ביקורת במאי 2015. בחודשים פברואר - יולי 2022 בדק משרד מבקר המדינה את אופן הסדרת עבודת המועצה; האופן שבו היא מגבשת את האסטרטגיה הכלכלית-חברתית של הממשלה; תרומת המועצה לעבודת הממשלה; ואופן הכנת חוות דעתה בנושא תקציב המדינה. הבדיקה נעשתה במשרד ראש הממשלה, ובדיקת השלמה נעשתה באגף התקציבים במשרד האוצר. 

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 65ג (2015), "סדרי עבודתה של המועצה הלאומית לכלכלה".

תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    הסדרת מעמד המועצה בחקיקה - מעמד המועצה נקבע בהחלטות הממשלה. בהחלטות האלה לא נקבע, למשל כי המועצה מוסמכת לקבל מידע, לרבות ממשרד האוצר, ואף לא נקבע כי בסמכותה לזמן בעלי תפקידים בגופי הממשלה או בזרועותיה לצורך קיום דיונים ולא נקבעו כללים למינוי ראש המועצה...
  • dislike
    איוש תפקיד ראש המועצה - ביוני 2021 פרש ראש המועצה הלאומית לכלכלה מתפקידו, ובסוף ינואר 2023 מונה ראש המועצה. במשך שנה וחצי, מאז פרישתו של ראש המועצה האחרון ועד למינוי ראש המועצה, המועצה הייתה כפופה במישרין למנכ"ל משרד רה"ם, לצד יחידה כלכלית אחרת של המשר...
  • dislike
    גיבוש האסטרטגיה הכלכלית-חברתית של הממשלה - בשנת 2012 החליטה הממשלה למסד תהליכים כלל-ממשלתיים מעמיקים, מבוססי מחקר, לצורך התמודדות מבעוד מועד עם אתגרים ארוכי טווח במישור החברתי-כלכלי שבתחום אחריותם של משרדים שונים ולהקים גופים לצורך מיסוד וביצוע של התהל...
  • dislike
    תרומת המועצה הלאומית לכלכלה לעבודת הממשלה - במשך חמש שנים (2016 - 2020) בוצעו 99 פרויקטים שהמועצה הובילה ואף שימשה גורם מרכזי בגיבוש תוצריהם; במסגרת 36 מהפרויקטים האלה (36%) הוגשו הצעות החלטה לממשלה. נמצא כי פעילות המועצה הלכה והצטמצמה משנת 2018: היקף...
  • dislike
    הכנת חוות דעת על תקציב המדינה והצעת חלופות - במסגרת שלושה תהליכים לגיבוש תקציב המדינה (לשנים 2015 - 2016, לשנים 2017 - 2018 ולשנים 2021 - 2022) המועצה לא הכינה חוות דעת כנדרש, בנוגע להצעת תקציב המדינה לפני הגשתה לממשלה, בנוגע למסגרת התקציב ובנוגע לנושא...
  • like
    רוב הפרויקטים של המועצה בשנים 2014 - 2021 (70% - 92% מהם) בוצעו באופן מלא.

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    על משרד רה"ם לפעול להשלמת הצעת החוק לשם חיזוק מעמד המועצה והסדרת סמכויותיה ובכלל זה לקבל מידע מגופים ממשלתיים ולקיים דיונים בהשתתפות נציגיהם. מומלץ כי ראש הממשלה יפעל לקיום דיון עיתי בממשלה או בוועדת שרים לאסטרטגיה כלכלית-חברתית, בהתאם להחלטת הממשלה מש...
  • [alt]
    מומלץ כי משרד רה"ם יגבש את תוכניות העבודה של המועצה הלאומית לכלכלה גם על סמך התפוקות הנדרשות ממנה לנוכח תפקידיה, סמכויותיה והיקף המשאבים שלרשותה, וכי הוא יוודא שהתוכניות מאפשרות למצות את פוטנציאל הפעילות של המועצה.
  • [alt]
    מומלץ כי משרד רה"ם יקבע את היקף המשימות המוטלות על המועצה בהתאם למידת מעורבותה בהם ולתוצרים הנדרשים בפרויקטים השונים, בהתחשב בהיקף כוח האדם שלה, וכי הוא יוודא שהמשימות האלה הולמות את תפקידי המועצה שנקבעו על פי החלטות הממשלה. עוד מומלץ כי המועצה הלאומית...
  • [alt]
    על המועצה להקפיד לגבש חוות דעת מקיפה בנוגע להצעת התקציב לפני הגשתה לממשלה, בנוגע למסגרת התקציב ובנוגע לנושאים המרכזיים הכלולים בו, ולהציע חלופות בנושאים אלו לפי הצורך. עוד מומלץ כי משרד רה"ם ומשרד האוצר יפעלו לגיבוש מתכונת עבודה שתאפשר יישום של החלטת ה...

סיכום

​ממצאי הביקורת העלו פערים וליקויים בעבודת המועצה: מספר הפרויקטים שבהם המועצה הייתה גורם מרכזי בגיבוש התוצר מכלל הפרויקטים שהניבו תוצר פחת מכ-72% בשנת 2018 לכ-38% מהפרויקטים בשנת 2021. אף שבשנים האמורות לא חל שינוי בהיקף משאביה; המועצה לא הכינה חוות דעת מקיפה בעניין הצעת תקציב המדינה לשנים 2015 - 2016, 2017 - 2018 ולשנים 2021 - 2022, אף שמתפקידה לעשות זאת, ובכך לא מילאה את ייעודה - לשמש מערכת המאזנת את זו של משרד האוצר, המציגה דעות בלתי תלויות בתחומי הכלכלה והחברה, בדגש על ראייה אסטרטגית וארוכת טווח; משנת 2012 הוקמו גופים אשר נדרשו לבצע תהליכים אסטרטגיים ארוכי טווח. במשך השנים הלכו ופחתו הפעולות של חלק מהגופים האלו להשלמת ביצועם של אותם תהליכים. המשך פעילות המועצה למילוי ייעודה טעון עיגון של תפקידיה וסמכויותיה, לרבות קביעת סמכויותיה לקבל מידע ממשרדי הממשלה ומיחידות הביצוע; ופעילות סדירה ושוטפת של המוסדות והתהליכים שנקבעו בהחלטת הממשלה משנת 2012 לצורך הבטחת בסיס איתן לתכנון אסטרטגי לממשלה בתחום הכלכלי והחברתי. האחריות לביצוע כל אלה מוטלת על משרד רה"ם, ומומלץ שהוא יפעל לעיגון פעילות המועצה בחוק.


עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 65ג (2015), "סדרי עבודתה של המועצה הלאומית לכלכלה"