לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
אפקטיביות; הדרכות עובדים; דוח מעקב

רקע

השירות הציבורי בישראל, שבמרכזו עומד שירות המדינה, משמש ידה הארוכה של הרשות המבצעת בהגשמת סמכויותיה, מדיניותה ויעדיה. להדרכת העובדים בשירות המדינה וללמידתם תפקיד חיוני במיצוי כושרו המקצועי של ההון האנושי בשירות המדינה, וכן בהתאמת יכולותיו של שירות המדינה לצרכים המשתנים של הציבור ולאתגרי עולם העבודה העתידי. 

מערך ההדרכה בשירות המדינה כולל יחידות בכל גוף ממשלתי. בראש מערך ההדרכה הארצי עומדת נציבות שירות המדינה - ארגון המטה האחראי והמוסמך לתכנונם ולניהולם של ההון האנושי והמערך הארגוני בשירות המדינה - ובה אגף בכיר ללמידה ורווחה ארגונית בשירות המדינה (אגף ההדרכה). 


נתוני מפתח

  • כ- 84,000

    עובדים הועסקו בשירות המדינה בשנת 2022 ב-84 גופים ממשלתיים

  • כ-1.2 מיליארד ש״ח

    ההוצאה הכוללת על ההדרכה בשירות המדינה בשנת 2017 (כ-87 מיליון ש"ח העלות הישירה של פעולות ההדרכה; כ-860 מיליון ש"ח עלות ימי ההיעדרות בגין פעולות הדרכ...

  • 32 מיליון ש״ח

    עלות יישום מתווה הנציבות לשיפור מערך ההדרכה בשירות המדינה

  • 9.6 מיליון ש״ח

    סך התקציב שהוקצה לאגף ההדרכה בנציבות במהלך שלוש השנים (2020 - 2022)

  • 57%

    שיעור הגופים הממשלתיים שבידי נש"ם היו דיווחי הביצוע שלהם לשנת 2021

  • 37.9 (מתוך 100)

    הציון הכולל שניתן לגופים הממשלתיים על מדידת אפקטיביות ההדרכה בשנת 2019

  • כ-3%

    שיעור עובדי המדינה שהשתתפו בפעולות הדרכה באמצעות למידה מרחוק

  • רק 10%

    שיעור הגופים הממשלתיים שהטמיעו את המערכת לניהול הלמידה (LMS)

פעולות הביקורת

​בחודשים פברואר עד יולי 2018 ביצע משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא ההדרכה בשירות המדינה (הביקורת הקודמת), וממצאיה פורסמו בדוח ביקורת במאי 2019 (הדוח הקודם) . בחודשים מרץ עד יוני 2022 בדק משרד מבקר המדינה אם ובאיזו מידה תיקן נש"ם ליקויים שהועלו בדוח הקודם. הביקורת נעשתה בנש"ם, ובדיקות השלמה נעשו באגף התקציבים במשרד האוצר. 

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 69ב (2019), "מערך ההדרכה בשירות המדינה".

תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    החלטה בנוגע ליישום דוח הוועדה הציבורית שעסקה במערך ההדרכה בשירות המדינה (ועדת שמחון) משנת 2015 - בביקורת הקודמת עלה כי החלטותיה של נש"ם בנוגע לאימוצו של דוח ועדת שמחון ולהכנת מתווה ליישומו לאורך השנים לא היו עקביות; לא התקבלה לגביהן החלטה כוללת בנוגע ל...
  • dislike
    תקציב אגף ההדרכה - נש"ם העריכה כי עלות יישום המלצות הצוות לבחינת מבנה ההכשרה בשירות המדינה מסתכמת בכ-32 מיליון ש"ח. הביקורת העלתה כי בשנים 2020 ו-2022 אושר כשליש מדרישת התקציב של הנציבות עבור אגף ההדרכה, ובשנת 2021 - כרבע; היקף התקציב שהוקצה לכלל פעילו...
  • dislike
    תכנון ארוך טווח בתחום ההדרכה - בביקורת הקודמת עלה שאגף ההדרכה פעל על פי תוכנית שנתית, וכי הוא לא הכין תוכנית רב-שנתית בתחום ההדרכה כמתחייב מהוראות התקשי"ר. בביקורת הנוכחית נמצא שהליקוי תוקן במידה מועטה: אגף ההדרכה לא גיבש תוכנית הדרכה רב-שנתית. בהיעדר...
  • dislike
    איסוף מידע מלא ועדכני על ההקצאות התקציביות בתחום ההדרכה - בביקורת הקודמת עלה כי אין בידי רשויות המדינה נתונים מלאים ועדכניים על ההשקעה התקציבית הכוללת בהדרכה בשירות המדינה. ריכוז המידע שקיבל משרד מבקר המדינה מגורמים ממשלתיים בביקורת הקודמת הוביל להערכה...
  • dislike
    הפיקוח והבקרה של נש"ם על תכנון פעולות ההדרכה בגופים הממשלתיים - בביקורת הקודמת עלה כי בידי נש"ם לא הייתה תמונת מצב מלאה בנוגע ליישום תפיסת ההפעלה בתחום ההדרכה על ידי הגופים הממשלתיים ולכן נפגעה יכולתה לקיים פיקוח ובקרה כנדרש, וכי רק חלק מהגופים הגישו ת...
  • dislike
    הערכת האפקטיביות של פעולות ההדרכה - בביקורת הקודמת נמצא שאגף ההדרכה הנחה את הגופים הממשלתיים להעריך את אפקטיביות פעולות ההדרכה הפנימיות שהם מקיימים, אולם מרבית הגופים לא הגישו לו דיווח על אפקטיביות פעולות ההדרכה, ואשר לגופים שדיווחו - האגף לא עיבד את ד...
  • dislike
    המענים המקצועיים הרוחביים שמספק אגף ההדרכה בנש"ם לגופים הממשלתיים - בביקורת הקודמת עלה שמרבית הסמנכ"לים למינהל בגופים הממשלתיים, המשמשים אחראים להדרכה, לא ראו באגף ההדרכה כתובת מסייעת; וכי האגף לא פעל במידה מספקת לזיהוי צורכי הדרכה רוחביים בגופים הממשל...
  • like
    מדיניות נש"ם בנוגע לתמהיל פעולות ההדרכה - הביקורת הקודמת העלתה כי בשנת 2017 כ-43% מתקציב ההדרכה בכלל הגופים הממשלתיים שימשו להכשרות המכוונות לליבת העיסוק של העובד; נש"ם לא ביצעה עבודת מטה מקצועית המבססת את היעד הכמותי שקבעה בהנחיותיה בעניין שיעור הכשר...
  • like
    שיטות הדרכה לא פרונטליות - בביקורת הקודמת נמצא שכרבע מהגופים הממשלתיים לא השתמשו בשיטות הדרכה לא פרונטליות, וכ-80% מהגופים הממשלתיים אשר השתמשו בשיטות הדרכה לא פרונטליות עשו זאת בהיקף מצומצם. בביקורת הנוכחית עלה כי הליקוי תוקן במידה רבה: אגף ההדרכה המל...
  • like
    מערכת ממוחשבת לניהול הלמידה וההדרכה - בביקורת הקודמת עלה כי עד מועד סיום הביקורת, יולי 2018, לא גיבשה נש"ם מסמך אפיון כתשתית לפיתוח המערכת הכוללת, ולא הוחל בפיתוחה; הכלים הממוחשבים ששימשו את הגופים הממשלתיים בניהול ההדרכה לא היו אחידים; תפקוד מערך ההדר...

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ שנש"ם תשלים את כל הפעולות הנחוצות לצורך קביעת המשימות הנדרשות לשם שיפור מערך ההדרכה בשירות המדינה. בכלל זאת, על נש"ם לפעול יחד עם אגף התקציבים במשרד האוצר להקצאת תקציב מתאים, ובמידת הצורך להשלים גיבוש הצעת החלטה לממשלה בנושא. כן מומלץ שהנציבות תת...
  • [alt]
    מומלץ כי נש"ם תוודא שהגופים הממשלתיים מיישמים את הנחייתה להשקיע 70% ממשאבי הלמידה בשנת 2022 בליבת העיסוק של עובדי הגופים, וכי היא תנחה את הגופים גם בנוגע לשנים הבאות.
  • [alt]
    מומלץ שנש"ם תפעל להכנת תוכנית הדרכה רב-שנתית מאושרת ומתוקצבת לקידום תהליכי פיתוח ההון האנושי בשירות המדינה.
  • [alt]
    מומלץ שנש"ם תפעל לגיבוש מידע מלא על כלל מרכיבי ההוצאה הממשלתית על ההדרכה כדי לייצר נתונים מלאים ועדכניים על ההשקעה התקציבית הכוללת בהדרכה בשירות המדינה. זאת באמצעות ייזום פתיחת מרכזי קרנות או בכל דרך אחרת.
  • [alt]
    מומלץ שנש"ם תנתח את הנתונים שהגופים מעבירים אליה על ביצועיהם באופן סדיר ובסמוך ככל הניתן לסיום שנת העבודה, כדי שיהיה אפשר להפיק מהם לקחים לצורך שיפור פעולות ההדרכה. עוד מומלץ לפרסם את הממצאים עם שמות הגופים הממשלתיים על מנת לעודדם לשפר את ביצוע...

סיכום

להדרכת עובדי המדינה וללמידתם תפקיד חיוני במיצוי כושרו המקצועי של ההון האנושי בשירות המדינה, וכן בהתאמת יכולותיו של שירות המדינה לצרכים המשתנים של הציבור ולאתגרי עולם העבודה העתידי. 

ממצאי ביקורת המעקב מעלים כי שלוש שנים לאחר שפורסם הדוח הקודם הנציבות תיקנה רק מקצת הליקויים שהועלו בו באופן מלא או במידה רבה; כי היא תיקנה ליקוי אחד במידה חלקית; וכי היא תיקנה במידה מועטה או לא תיקנה כלל חלק ניכר מהליקויים שהועלו בדוח הקודם. מומלץ כי נש"ם תפעל לתיקון כלל הליקויים, וכי נציב שירות המדינה יעקוב אחר פעולות התיקון הנדרשות כדי להבטיח מילוי מיטבי של תפקידי נש"ם בתחום ההדרכה והלמידה בשירות המדינה. 


עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 69ב (2019), "מערך ההדרכה בשירות המדינה"