לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

רקע

במסגרת פרסום זו פורסם דוח נוסף בנושא ארנונה: ארנונה ברשויות המקומיות - אסדרה, הטלה ומתן הנחות.

אחד התפקידים המרכזיים של הרשות המקומית הוא לספק שירותים לתושבים, לבעלי העסקים ולבעלי עניין נוספים המתגוררים והפועלים בתחום שיפוטה. צרכני השירותים בעידן המודרני אינם מסתפקים בעצם קבלת השירות אלא מצפים לשירות איכותי ולקבלת מענה מהיר, בין היתר בערוצים דיגיטליים, לזמינות השירותים ולמידע נגיש ומותאם להם בזמן אמת. הקשר עם הציבור בעידן החדש דורש ידע והבנה, והוא מתבסס על ערוצי תקשורת ועל כלים מתקדמים ההולכים ומשתכללים כל הזמן.

הארנונה היא המס העיקרי שהרשויות המקומיות בישראל גובות, והיא המקור העיקרי למימון ההוצאות הכרוכות בביצוע תפקידיהן ולאספקת שירותים לתושביהן. בתחום גביית הארנונה מרבית הרשויות המקומיות מספקות שירות בשלושה ערוצים עיקריים: שירות טלפוני, שירות מקוון ושירות פרונטלי. השונות הרבה בקהל מקבלי השירות, הנעה בין קהל המעדיף שירות פרונטלי לבין קהל המעדיף שירות בערוץ הדיגיטלי, מציבה לפני הרשות את האתגר של ניהול השונות ותיעדוף ערוצי השירות. זמינות השירות לתושב בתחום הארנונה ואיכותו נמדדות בכמה היבטים, ובהם המידע בנושא ארנונה שהרשות מעמידה לרשות התושבים באתר שלה במרשתת (אינטרנט); היקף השירות המקוון ואיכותו; משך הטיפול בפניות; ואיכותו וזמינותו של השירות הטלפוני והפרונטלי. 


נתוני מפתח

  • 3 מתוך 6

    מספר הרשויות המקומיות שנבדקו שלא עקבו בקביעות אחר התפלגות פניות התושבים בנושא ארנונה בערוצי השירות השונים (עיריית נוף הגליל והמועצות המקומיות קריית...

  • 40% בלבד

    שיעור הנישומים במועצה האזורית עמק יזרעאל (6,721 נישומים) שהצטרפו לשירות השובר הדיגיטלי נכון לשנת 2022 (הרשות בעלת שיעור המצטרפים הגדול ביותר)

  • רק 5%

    שיעור הנישומים בעיריית נוף הגליל (990 נישומים) שהצטרפו לשירות השובר הדיגיטלי נכון לשנת 2022 (הרשות בעלת מספר המצטרפים הקטן ביותר)

  • כ-49,000

    מספר הפניות המקוונות בנושא ארנונה שהוגשו לאגפי הגבייה בעיריות אשדוד, כפר סבא ונוף הגליל, במועצה האזורית עמק יזרעאל ובמועצה המקומית קריית טבעון בש...

  • 120 ימים

    זמן התקן הארוך ביותר לטיפול בפנייה לבקשת הנחה לנזקק שקבעה רשות מקומית (עיריית כפר סבא)

  • 21 ימים

    זמן התקן הקצר ביותר לטיפול בפנייה לבקשת הנחה לנזקק שקבעה רשות מקומית (המועצה האזורית עמק יזרעאל)

  • 34%

    שיעור הפניות המקוונות (11,158 פניות) שהוגשו לעיריית אשדוד בשנת 2021 ושמשך הטיפול בהן חרג מזמני התקן שנקבעו באמנת השירות של העירייה.

  • 25,198

    מספר הפניות הטלפוניות לאגפי הגבייה (מתוך כ-262,000 שיחות), שבהן נטשו הפונים את ההמתנה בשנת 2021 בעיריות אשדוד, כפר סבא ונוף הגליל, במועצה האזורית ע...

פעולות הביקורת

​בחודשים מאי עד נובמבר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את נושא השירות לתושב בתחום הארנונה ברשויות המקומיות בהיבטים האלה: מתן מידע לציבור; אמנות השירות; השירות המקוון, הפרונטלי והטלפוני; ובחינת איכות השירות. הבדיקה נעשתה בשש רשויות מקומיות: עיריות אשדוד, כפר סבא ונוף הגליל, המועצות המקומיות קריית טבעון וריינה והמועצה האזורית עמק יזרעאל (הרשויות המקומיות שנבדקו). בדוח הביקורת שולבו דוגמאות לתלונות שנבדקו בנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה בנושא השירות לתושב בתחום הארנונה בשנים 2019 - 2021, ולהחלטות שהתקבלו בעניינן. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    פרסום מידע לציבור - כל הרשויות המקומיות שנבדקו - אשדוד, כפר סבא, נוף הגליל, עמק יזרעאל, קריית טבעון וריינה, לא פרסמו את צווי הארנונה המעודכנים שלהן על לוחות המודעות ברשות, ושתיים מהן - המועצות המקומיות קריית טבעון וריינה - לא פרסמו את צו הארנונה באתריה...
  • dislike
    ערוצי התקשורת עם אגף הגבייה - עיריית נוף הגליל, המועצה האזורית עמק יזרעאל והמועצה המקומית ריינה לא פרסמו באתריהן במרשתת את שעות הפעילות של המענה הטלפוני באגף הגבייה.
  • dislike
    פרסום מידע בהודעת התשלום השנתית על ארנונה כללית - נמצא כי עיריית נוף הגליל והמועצות המקומיות קריית טבעון וריינה לא פרסמו בהודעת התשלום השנתית ששלחו לתושבים את פרטי הממונה על תלונות הציבור ואת דרכי הגשת התלונה, כנדרש. עוד נמצא כי עיריית אשדוד לא פרסמה א...
  • dislike
    מעקב הרשויות המקומיות אחר נתוני השימוש בערוצי השירות - הפרונטלי, הטלפוני והמקוון - עיריית נוף הגליל והמועצות המקומיות קריית טבעון וריינה אינן עוקבות אחר התפלגות הפניות בין ערוצי השירות השונים באגף הגבייה.
  • dislike
    שירותים מקוונים באתרי הרשויות המקומיות במרשתת - נמצא כי כל הרשויות המקומיות שנבדקו הקימו אתרים במרשתת כנדרש בחוק, והן משתמשות בהם גם לצורך מתן שירות מקוון לתושב בתחום הארנונה. עם זאת, הביקורת העלתה כי רמת השירותים המקוונים לא הייתה אחידה, וכי הרשויות נ...
  • dislike
    פעולות הרשויות לעידוד המעבר לשוברי תשלום דיגיטליים - אף שאין חובה לכך, בשנים האחרונות החלו חלק מהרשויות המקומיות לקדם את המעבר מדיוור הודעות תשלום הארנונה באמצעות הדואר לדיוורן באופן דיגיטלי: בעיריות אשדוד, כפר סבא ונוף הגליל, במועצה האזורית עמק יזרעאל...
  • dislike
    קביעת אמנת שירות לאגף הגבייה ופרסומה, וזמני התקן לטיפול בפניות מקוונות - עיריית נוף הגליל, והמועצות המקומיות קריית טבעון וריינה לא קבעו אמנות שירות; עיריית נוף הגליל והמועצה המקומית ריינה לא הגדירו זמני תקן לטיפול בפניות התושבים לאגף הגבייה והמועצה האז...
  • dislike
    זמני הטיפול בפניות מקוונות לעומת זמני התקן שנקבעו - נמצא כי זמן הטיפול ב-11,158 (כ-34%) מהפניות שהוגשו לעיריית אשדוד וב-414 (כ-20%) מהפניות שהוגשו למועצה האזורית עמק יזרעאל חרג מזמני התקן שהגדירו הרשויות האמורות. לעומתן זמן הטיפול ב-38 (כ-1%) מהפניות ש...
  • dislike
    שעות הפעילות של השירות הטלפוני והפרונטלי באגף הגבייה - בכל הרשויות המקומיות שנבדקו - אשדוד, כפר סבא, נוף הגליל, עמק יזרעאל, קריית טבעון וריינה, קבלת הקהל באגף הגבייה מתרכזת בשעות הבוקר והצוהריים, והדבר עלול לאלץ חלק מהתושבים להיעדר מהעבודה לצורך קבלת ש...
  • dislike
    מעקב אחר זמני ההמתנה לקבלת השירות הפרונטלי והטלפוני באגף הגבייה - חמש מתוך שש רשויות מקומיות שנבדקו - עיריות כפר סבא ונוף הגליל, המועצה האזורית עמק יזרעאל והמועצות המקומיות קריית טבעון וריינה לא אספו מידע על זמני ההמתנה של מקבלי השירות הפרונטלי באגף הג...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי עיריית נוף הגליל והמועצות המקומיות קריית טבעון וריינה יעקבו באופן שוטף אחר התפלגות הפניות בין ערוצי השירות השונים - הפרונטלי, הטלפוני והמקוון. המעקב אחר נתוני השימוש בערוצי השירות יסייע להן לבחון את היקף השימוש בשירותים בערוצי השירות הפרונטלי...
    • [alt]
      נוכח השימוש הגובר באמצעים מקוונים ככלי להידוק הקשר עם התושבים, ומאידך גיסא ככלי להגברת יעילות פעולת הרשות המקומית, מומלץ כי הרשויות המקומיות כפר סבא, נוף הגליל, עמק יזרעאל, קריית טבעון וריינה, ירחיבו את השימוש בכלים המקוונים שהן מעמידות לרשות התושבים ל...
    • [alt]
      מומלץ כי עיריית נוף הגליל, המועצה האזורית עמק יזרעאל והמועצות המקומיות קריית טבעון וריינה יקבעו אמנת שירות ובה יוגדרו מדדים לאיכות השירות והתנאים לעמידה בהם ויפרסמו אותה לציבור; מומלץ כי עיריות אשדוד וכפר סבא יעדכנו את אמנת השירות של אגף הגבייה ויקבעו...
    • [alt]
      מומלץ כי עיריות אשדוד וכפר סבא, המועצה האזורית עמק יזרעאל והמועצה המקומית קריית טבעון יבחנו מדי פעם בפעם את זמני התקן שקבעו באמנת השירות או בנוהליהן הפנימיים ויעדכנו אותם לפי הצורך. מן הראוי שהרשויות המקומיות האמורות, משקבעו זמני תקן לטיפול בפניות, יפע...
    • [alt]
      מומלץ כי עיריית נוף הגליל, המועצה האזורית עמק יזרעאל והמועצה המקומית קריית טבעון יבחנו דרכים לקיצור זמני ההמתנה למענה בשירות הטלפוני של אגף הגבייה, וזאת כדי לצמצם את מספר השיחות שננטשות ולייעל את השירות באגף הגבייה; מומלץ כי עיריות אשדוד, כפר סבא ונוף...

    סיכום

    הארנונה היא המס העיקרי שהרשויות המקומיות בישראל גובות, והיא המקור העיקרי למימון ההוצאות הכרוכות בביצוע תפקידיהן ולאספקת שירותים לתושביהן. לשירותים שהרשות המקומית מספקת יש השפעה ישירה על איכות חייהם ורווחתם של התושבים ועל מצבם הכלכלי והחברתי. 

    בדוח זה הועלו ליקויים בכל הקשור להיקף ולאיכות של השירות המקוון, של השירות הטלפוני ושל השירות הפרונטלי שהרשויות מציעות לתושביהן בתחום הארנונה, ולמידע שהן מפרסמות לציבור על זכויותיו וחובותיו בנושא ארנונה, הן במדיה הדיגיטלית והן בהודעות המופצות לבתי התושבים בדואר. ממצאי הביקורת מלמדים כי הרשויות המקומיות שנבדקו נבדלות ביניהן במידה ניכרת מבחינת השירות המקוון הזמין באתריהן במרשתת, וכי למרות פעולות הרשויות המקומיות שנבדקו לעידוד המעבר משוברי תשלום המופצים בדואר לשוברי תשלום דיגיטליים, מרבית הנישומים בתחומי שיפוטן עדיין מקבלים את הודעות תשלום הארנונה באמצעות הדואר.

    על הרשויות המקומיות - העיריות אשדוד, כפר סבא ונוף הגליל, המועצות המקומיות קריית טבעון וריינה והמועצה האזורית עמק יזרעאל - לפעול לתיקון הליקויים ולבחינת ההמלצות שעלו בדוח לפי העניין, ובין היתר בכל הקשור לקביעת אמנת שירות שבה יוגדרו מדדים לאיכות השירות והתנאים לעמידה בהם, ובכל הקשור להפעלת מערך מדידה תומך ומתמשך אשר ילווה את פעילותן ויכלול מידע שוטף על מידת עמידתן במדדים שנקבעו. מומלץ כי כלל הרשויות המקומיות ישאפו להעמיד לרשות הציבור, ובייחוד לרשותן של אוכלוסיות הראויות לקידום, את מרב המידע בנושא ארנונה. עליהן לכלול את נושא השירות לתושב בסדר היום שלהן תוך אימוץ כלים חדשניים לשיפור איכות השירות שעשויים לתרום לחיסכון בכספי ציבור, לרווחת התושבים ולאיכות הסביבה. מומלץ כי משרד הפנים ינחה את כלל הרשויות המקומיות לקבוע אמנת שירות ולהגדיר בה זמני תקן לשירותים שהן מספקות לתושבים, לקיים הליך סדור ותדיר למדידת היקף השימוש בשירותים המקוונים שהן מציעות לתושביהן באתריהן במרשתת, ולהרחבת היצע השירותים המקוונים שהן מעמידות לרשותם באתרים אלה בתחום הארנונה, וזאת לצורך ייעול השירות לציבור תוך חיסכון בכספי ציבור ותרומה לאיכות הסביבה. עוד מומלץ כי משרד הפנים יפרסם לרשויות המקומיות הנחיות והמלצות הנוגעות למתכונת הפרסום ולהיקף המידע שעליהן לפרסם בנושא הארנונה.


    עשוי לעניין אותך

    ​מבקר המדינה, דוחות על הביקורת בשלטון המקומי 2021 (2021), "שירותים מקוונים של רשויות מקומיות בשגרה ובחירום", עמ' 311 - 414.

    במסגרת פרסום זו פורסם דוח נוסף בנושא ארנונה: ארנונה ברשויות המקומיות - אסדרה, הטלה ומתן הנחות.