לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

רקע

​הביקורת הפנימית היא תפקידו העיקרי של מבקר הרשות המקומית - האמון על בדיקת פעילותה של הרשות ועל הגשת דין וחשבון שנתי על הביקורת שעשה. מעמדו של מבקר הרשות מורכב. מחד גיסא הוא עובד של הגוף המבוקר וכפוף לעיקרון ההיררכי המחייב אותו לציית להוראות הממונים עליו; מאידך גיסא, יכולתו למלא את תפקידו כהלכה קשורה קשר הדוק ליכולתו לפעול בעצמאות, בניטרליות וללא תלות בגורם כלשהו. לנוכח השפעתן הרבה של הרשויות המקומיות על חיי התושב והסיוע הממשלתי הרב הניתן להן, נודעת חשיבות לחיזוק מנגנוני הביקורת - החיצוניים והפנימיים - על המתרחש בהן כדי להבטיח את תפקודן התקין. 


נתוני מפתח

  • ב-28 (כ-11%)

    מתוך 257 הרשויות המקומיות לא כיהן מבקר נכון לספטמבר 2022

  • ב-53 (כ-23%)

    מתוך 229 הרשויות המקומיות שבהן אוישה משרת המבקר כיהנה אישה במשרה זו נכון לספטמבר 2022

  • 40 (כ-57%)

    מתוך 70 העיריות שמסרו מידע בנושא לא העסיקו עובדי ביקורת נכון לספטמבר 2022

  • 19 (כ-28%)

    מתוך 67 העיריות שמסרו מידע בנושא לא העסיקו עובדי ביקורת נכון לספטמבר 2022 ולא הקצו את התקציב המזערי שנקבע בדין עבור לשכת המבקר בשנת הכספים 2021

  • 138 (כ-67%)

    מתוך 206 הרשויות המקומיות שבהן כתב המבקר דוח ביקורת לשנת 2020 לא פרסמו באתר המרשתת שלהן את דוח הביקורת לשנה זו נכון ליוני 2022

  • ב-72 (כ-28%)

    מתוך 257 הרשויות המקומיות לא התכנסה ועדת הביקורת בשנת 2020

  • ב-30 (כ-19%)

    מתוך 156 הרשויות המקומיות שמסרו מידע בנושא לא נדון דוח הביקורת שהוגש בשנת 2021 במועצת הרשות המקומית או בוועדת הביקורת נכון לספטמבר 2022

  • ב-63 (כ-53%)

    מתוך 119 העיריות והמועצות המקומיות שמסרו מידע בנושא לא נדון דוח הביקורת שהוגש בשנת 2021 בצוות לתיקון ליקויים נכון לספטמבר 2022

פעולות הביקורת

​בשנת 2020 פרסם משרד מבקר המדינה דוח ובו ממצאי ביקורת בנושא "תפקידם והתנהלותם של המבקר, הגזבר והיועץ המשפטי ברשויות המקומיות" (הביקורת הקודמת). בחודשים אפריל עד ספטמבר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את פעולותיהם של משרד הפנים ושל מחוזותיו וכן את פעולותיהן של הרשויות המקומיות לתיקון הליקויים העיקריים שעלו בביקורת הקודמת בכל הנוגע לתפקידו ולהתנהלותו של המבקר ברשות המקומית וכן בכל הנוגע לממשק העבודה בין הנהלת הרשות ובין מנגנוני הביקורת הפנימיים (ביקורת המעקב). 

הביקורת הקודמת:

מבקר המדינה, דוח שנתי 71א (2020), "תפקידם והתנהלותם של המבקר, הגזברוהיועץ המשפטי ברשויות המקומיות", 365 - 417.

תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    ניהול אינטגרטיבי של נתונים לבחינת מועילות הביקורת - ביקורת המעקב העלתה כי הנתונים המצויים בידי משרד הפנים על המבקרים המכהנים ברשויות המקומיות, ובכלל זה על היקף משרתם ועל המשאבים המוקצים להם אינם מנוהלים, מאורגנים ומנותחים כראוי: (א) הנתונים נאספים במקב...
  • dislike
    מינוי מבקרים ברשויות המקומיות - בביקורת הקודמת עלה כי בעיריית באקה אל-גרבייה, במועצות המקומיות ג'וליס, דיר חנא, ירכא וכפר מנדא ובמועצה האזורית מבואות החרמון לא כיהן מבקר שלא בהתאם לנדרש בדין לפחות ארבע שנים. נוסף על כך עלה כי למרות פרק הזמן הממושך שבו...
  • dislike
    גיוון מגדרי באיוש משרת מבקר הרשות המקומית - נמצא כי שיעורן של הנשים המכהנות כמבקרות ברשויות המקומיות (כ-23%) נמוך משיעורן בכלל האוכלוסייה, וכי ברשויות מקומיות לא-יהודיות שיעור זה נמוך עוד יותר (כ-6%). נוסף על כך, מנתונים לשנת 2020 שהתקבלו מהממונה על הש...
  • dislike
    הגשת דוחות ביקורת שנתיים - הביקורת הקודמת העלתה כי בשנים 2015 - 2017 לא הוגשו בממוצע בכל שנה דוחות ביקורת בכ-9% מהרשויות המקומיות (22 רשויות), וכי ב-14 רשויות מקומיות לא הגיש מבקר הרשות דוחות ביקורת כמתחייב על פי דין באחת או יותר מהשנים 2015 - 2017. ב...
  • dislike
    איכות דוחות הביקורת והיקפם - הביקורת הקודמת העלתה כי היו מבקרי רשויות מקומיות שהגישו דוחות דלי תוכן ודלי ממצאים, דוחות שהמלצותיהם אינן אפקטיביות ודוחות העוסקים בנושאים צדדיים שאינם מבטאים ראייה אסטרטגית של עבודת הביקורת המתבססת על סדרי עדיפויות ועל הער...
  • dislike
    עבודה לפי תקנים מקצועיים - בביקורת הקודמת המליץ משרד מבקר המדינה למשרד הפנים לבחון מתן הנחיה לכלל מבקרי הרשויות המקומיות לפעול על פי תקני הביקורת הנהוגים בעולם בתחום זה. משרד הפנים מסר אז כי ישקול בחיוב להנחות את המבקרים ברשויות המקומיות לאמץ בעבודתם א...
  • dislike
    פרסום ממצאי הביקורת - בביקורת הקודמת עלה מתוך התשובות על השאלונים, כי בשנים 2015 - 2017, בממוצע לשנה, כ-62% מהרשויות שבהן כתב המבקר דוח ביקורת פרסמו לציבור את דוחות הביקורת באמצעות אתר המרשתת (אינטרנט) שלהן. עוד עלה כי כ-28% מהרשויות לא פרסמו את הדוח ב...
  • dislike
    דיון בדוח הביקורת ומעקב אחר תיקון הליקויים - בביקורת הקודמת עלה כי בשיעור ניכר של הרשויות המקומיות לא טופלו ממצאי הביקורת כראוי (בכרבע מהרשויות המקומיות לא נדון דוח הביקורת במועצת הרשות המקומית או בוועדת הביקורת, ובכמחצית מהעיריות והמועצות המקומיות לא...
  • dislike
    השוני בדינים החלים על רשויות מקומיות מסוגים שונים - בביקורת הקודמת עלה כי הוראות בדין שנועדו להבטיח את מעמד המבקר ואת מועילות הביקורת הוחלו רק על חלק מסוגי הרשויות. בין היתר נקבעו תקנים ותקציב מזעריים ללשכת מבקר הרשות בעיריות אך לא במועצות מקומיות או ב...
  • like
    מעקב משרד הפנים אחר הגשת דוחות הביקורת ואיכותם - בביקורת המעקב עלה כי משרד הפנים מיסד מנגנון ממוחשב לשיפור ההליך של העברת עותקים של דוחות הביקורת של מבקרי הרשויות המקומיות וכן קבע כללים להגדלת היקף משרתו של מבקר ללא מכרז. נוסף על כך עלה כי משרד הפנים ה...

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ כי משרד הפנים ימסד מנגנון ממוחשב לניהול אינטגרטיבי ושוטף של הנתונים על מינוי מבקרים ברשויות המקומיות, על היקף העסקתם ועל משך כהונתם וכן על תפקוד יתר מנגנוני הביקורת הפנימיים, וכי מידע זה יעמוד לרשות כל אגפי משרד הפנים, לרשות הממונים על מחוזות משר...
  • [alt]
    על המועצות המקומיות ג'וליס, כפר מנדא ופסוטה לאייש את משרת המבקר כנדרש. לנוכח עמדתו של משרד הפנים, ואם הוא סבור שההסדר הקיים בדין אינו מספק מענה הולם במקרים שבהם אי-איוש משרת המבקר נמשך פרקי זמן ממושכים, מומלץ כי יפעל לקביעת מנגנון חלופי ובר אכיפה בשים...
  • [alt]
    לנוכח החשיבות שבהבטחת גיוון מגדרי, בפרט בתחום הביקורת הפנימית, מומלץ למשרד הפנים לקדם את יישום כלל המלצותיו של צוות המדיניות שהקים בנושא איתור, גיוס וקידום של נשים לתפקידים בכירים, ובין היתר להנחות את הרשויות המקומיות בדבר חובתן בדין לפעול לקידום ייצוג...
  • [alt]
    על מבקריהן של כלל הרשויות המקומיות, ובכללם מבקרי העירייה ביתר עילית, המועצות המקומיות אפרת, בית ג'ן ושגב שלום והמועצה האזורית גוש עציון, להגיש דוחות ביקורת כנדרש.
  • [alt]
    מומלץ כי בבחירת נושאי הביקורת מבקריהן של כלל הרשויות המקומיות יתבססו על סקר סיכונים, יקפידו לעסוק בנושאים המצויים בליבת העשייה של הרשות המקומית מן ההיבטים הכספיים והציבוריים ויתמקדו בהיבטים החושפים את התנהלותה התקינה של הרשות לסיכונים משמעותיים - ויקפי...

סיכום

​מנגנוני הביקורת הפנימיים ברשויות המקומיות, ובראשם מבקר הרשות, הם מעגל ההגנה הראשון מפני פגיעה בתפקודן התקין של הרשויות המקומיות, ועל כן נודעת חשיבות עליונה לכך שהרשויות עצמן יבטיחו את תפקודם התקין של מנגנונים אלה ואת מועילותם. נוסף על כך, וכדי לצמצם את הצורך בהפעלת סמכויות ההתערבות הנתונות לו, הכרוכה לעיתים בהתערבות במנגנון הדמוקרטיה המקומית, מומלץ שמשרד הפנים ינקוט בכל הכלים העומדים לרשותו לחיזוק מועילותם של מנגנונים אלה ולהבטחת תפקודם התקין. הדברים אמורים ביתר שאת ברשויות קטנות, פריפריאליות ושאינן איתנות או אינן יציבות, שהיקף הסיוע הממשלתי הניתן להן (כ-78% מהכנסותיהן), ובכללו מענקי האיזון המוענקים להן, גבוה יותר, ושבהן נמצא שיעור גבוה יותר של ליקויים בתפקודם של מנגנוני הביקורת הפנימיים.


עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמת:

מבקר המדינה, דוח שנתי 71א (2020), "תפקידם והתנהלותם של המבקר, הגזברוהיועץ המשפטי ברשויות המקומיות", 365 - 417.