לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

​חוקי העזר הם חוקים שמתקינה הרשות המקומית, והסמכות להתקנתם נתונה למועצת הרשות. בעזרת חוקי העזר מתאפשר לרשות המקומית למלא את תפקידיה, לפעול לפי סמכויותיה ולהסדיר את דרכי הפעילות של מחלקותיה למתן שירותים לתושבים המתגוררים בתחום שיפוטה. נוסף על כך, חוקי העזר מאפשרים לרשות המקומית להטיל על בעלי נכסים או מחזיקיהם את החובה לבצע פעולות מסוימות בנכסים אלו ולהימנע מפעולות אחרות, כדי לשמור על טובת הציבור, בריאותו וביטחונו. ללא חוקי עזר הרשויות המקומיות אינן מוסמכות להטיל על התושבים תשלומים שונים (היטלים, אגרות, דמי השתתפות ותשלומי הוצאות), כדי לממן שירותים מסוימים.


נתוני מפתח

  • 2,384

    מספר חוקי העזר שהתקינו הרשויות המקומיות, בהתאם לנתוני אגף המחשוב במשרד הפנים נכון לנובמבר 2021

  • 13%

    שיעור חוקי העזר (71 מ-535) שהיו בטיפול הלשכה המשפטית של משרד הפנים יותר מתשעה חודשים לפני שאושרו לפרסום

  • 6 חודשים

    זמן הפיגור של משרד הפנים בעדכון רישומי חוקי העזר של הרשויות המקומיות באתר המרשתת שלו

  • 27

    התקינו עד 10 חוקי עזר: חריש ומג'דל שמס (10 חוקי עזר); אל בטוף, בסמ"ה, זמר וחורה (9); אבו גוש, ערבות הירדן ומזרעה (8); בוסתאן אל מרג', מסעדה וקריי...

  • 48

    לא התקינו חוק עזר להריסת מבנים מסוכנים

  • 36%

    מהודעות "אי-עיכוב" נשלחו יותר ממאה ימים לאחר המועד שבו העבירו הרשויות המקומיות למשרד הפנים את בקשותיהן לאישור חוקי העזר

פעולות הביקורת

​בשנת 2016 פרסם משרד מבקר המדינה ביקורת דוח בעניין חקיקת חוקי עזר של רשויות מקומיות (להלן – הדוח הקודם או הביקורת הקודמת). בחודשים מאי עד נובמבר 2021 בדק משרד מבקר המדינה את הפעולות של הרשויות המקומיות ושל משרד הפנים לתיקון הליקויים העיקריים שצוינו בדוח הקודם. ביקורת המעקב נעשתה במשרד הפנים ובחמש רשויות מקומיות: עיריות כפר יונה, לוד ורחובות, המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה והמועצה האזורית חוף השרון. נוסף על כך נשלח שאלון לשבע הרשויות המקומיות הנוספות שנבדקו בביקורת הקודמת, לגבי פעולותיהן לתיקון הליקויים שצוינו בעניינן בדוח הקודם.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    חוקי עזר לדוגמה ונוסחים מומלצים לחוקי העזר – בביקורת הקודמת נמצא כי כל חוקי העזר לדוגמה פורסמו לפני עשרות שנים (האחרון שבהם בשנת 1988), וכי משרד הפנים לא עדכן אותם במשך השנים למרות השתנות הנסיבות. ביקורת המעקב העלתה כי משרד הפנים לא עדכן את חוקי העזר...
  • dislike
    טיפול היחידה הכלכלית של משרד הפנים – בביקורת הקודמת המליץ משרד מבקר המדינה למשרד הפנים לעגן בנהלים או בהנחיות או בקווים מנחים את הבדיקות שהיחידה הכלכלית נדרשת לבצע. בביקורת המעקב נמצא כי לא נקבעו נהלים לגבי הבדיקות שהיחידה הכלכלית נדרשת לבצע לגבי חוקי...
  • dislike
    טיפול היחידה הכלכלית של משרד הפנים – בביקורת הקודמת נמצא כי למשרד הפנים אין מידע מפורט על שיעור האגרות וההיטלים שגובות הרשויות המקומיות השונות מתושביהן. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן, וכי מערכת המחשוב החדשה של משרד הפנים אינה כוללת מידע מפורט על...
  • dislike
    התקשרות הרשויות המקומיות עם חברות ומשרדים העוסקים בחישובי תעריפים – בביקורת הקודמת נמצא כי עיריית רחובות התקשרה עם יועצים להכנת התחשיבים של ההיטלים בלי שקיימה הליך תחרותי. בביקורת המעקב נמצא כי עיריית רחובות המשיכה להתקשר עם יועצים להכנת התחשיבים של הה...
  • dislike
    פרסום חוקי העזר במרשתת על ידי הרשויות המקומיות – בביקורת הקודמת נמצאו הליקויים האלה: 20 רשויות מקומיות לא הקימו אתר מרשתת; 139 רשויות שהיו להן אתרי מרשתת לא פרסמו בהם את חוקי העזר; 64 רשויות הפנו לאתר המרשתת של משרד הפנים, שהיו בו שגיאות לא מעטות. בביק...
  • dislike
    רשויות מקומיות שחוקקו מספר מועט של חוקי עזר – בבדיקת המעקב נמצא כי יש 27 רשויות מקומיות שהתקינו עד 10 חוקי עזר.
  • dislike
    היטל שמירה – בביקורת הקודמת נמצא כי בידי משרד הפנים לא נמצא מידע בסיסי על הוצאות השמירה של רוב הרשויות המקומיות, על שיעור הגבייה בפועל מכלל החיובים ועל מספר העובדים שמימון העסקתם בוצע מכספי ההיטל. בביקורת המעקב נמצא כי למשרד הפנים אין נתונים על הכנסותי...
  • dislike
    חוקי העזר ברשות מקומית מאוחדת – בביקורת הקודמת נמצא כי במועד הביקורת, יותר מ-12 שנה לאחר איחודן של המועצות המקומיות בנימינה-גבעת עדה, 5 מ-25 חוקי העזר היו של המועצה המאוחדת. שאר 20 חוקי העזר, מהם 9 חוקים זהים, נחקקו על ידי שתי הרשויות המקומיות בנפרד לפ...
  • like
    משך הטיפול בהצעות לחוקי עזר בלשכה המשפטית של משרד הפנים – בביקורת הקודמת נמצא כי 74 מ-355 הצעות חוקי עזר שהטיפול בהן הסתיים (21%) היו בטיפול הלשכה המשפטית יותר מתשעה חודשים. בביקורת המעקב נמצא כי 71 מ-535 (13%) חוקי העזר שאושרו על ידי משרד הפנים היו בט...
  • like
    התקשרות משרד הפנים עם חברות לבדיקת תחשיבים – בביקורת הקודמת נבדק הטיפול של חברה א' במדגם של 42 מכלל 256 תחשיבים שהחברה בדקה (16%), ונמצא כי הטיפול במרביתם נמשך שלושה עד חמישה חודשים, והטיפול בכמה מהם נמשך אף כשנה. בביקורת המעקב נמצא כי רק ב-10% מהתחשיב...

תרשים התקציר

מידת תיקון עיקרי הליקויים שעלו בדוח הקודם

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ כי משרד הפנים ישלים את בחינתו בדבר ביזור הסמכויות, לרבות בתחום חוקי העזר, ויבחן דרכים לסייע לרשויות המקומיות להסדיר את סמכויותיהן בדרך שתייתר חקיקת חוקי עזר, ולחלופין לחוקק בצורה פשוטה, תוך הפחתת הבירוקרטיה, חוקי עזר בהתאם לצורכי הרשויות. עוד מומ...
  • [alt]
    מומלץ למשרד הפנים לבחון את הגורמים לעיכובים בטיפול בחוקי העזר ולפעול כדי לצמצמם ככל הניתן; עוד מומלץ כי משרד הפנים ינחה את הרשויות לפעול להשלמת גיבוש חוקי עזר בפרקי זמן שייקבעו על ידו ויתחמו ההליך כולו בפרק זמן של עד שנה.
  • [alt]
    מומלץ כי משרד הפנים יפעל לנהל במערכת הממוחשבת בסיס מידע עדכני של סכומי האגרות וההיטלים שגובות הרשויות המקומיות השונות, ולהשתמש בנתונים בעניין זה לבדיקת הבקשות שמגישות לו הרשויות המקומיות לאישור חוקי העזר שלהן; עוד מומלץ לשלב במערכת הממוחשבת לניהול חוקי...
  • [alt]
    על הרשויות המקומיות שהתקינו מספר מועט של חוקי עזר לדאוג לחוקק חוקי עזר בכל התחומים הנחוצים למילוי תפקידיה של הרשות המקומית, לרבות חוקי עזר שיאפשרו להן לגבות סכומים הנדרשים לשם פיתוח הרשויות. מומלץ למשרד הפנים לעודד את הרשויות המקומיות האמורות לחוקק חוק...
  • [alt]
    מומלץ לעיריית רחובות לפנות לעוד מציעים לקבלת הצעות מחיר לפני התקשרותה עם יועצים להכנת התחשיבים גם כשמדובר בהתקשרות בפטור ממכרז, זאת כדי שבחירת היועצים תיעשה בהליך תחרותי.

סיכום

ממצאי ביקורת זו מעידים כי הליקויים שצוינו בדוח הקודם לגבי פרסום חוקי העזר במרשתת על ידי משרד הפנים תוקנו, למעט הליקוי של פיגור בעדכון הרישומים במאגר. ואולם קיימים ליקויים שטרם תוקנו: לא נקבעו נהלים לגבי הבדיקות שהיחידה הכלכלית במשרד הפנים נדרשת לבצע ולא נקבעו הנחיות להשוואת תעריפים; למשרד הפנים אין מידע מפורט על סכום האגרות וההיטלים שגובות הרשויות המקומיות השונות; קיים איחור רב במשלוח הודעות אי-עיכוב לרשויות המקומיות על ידי הלשכה המשפטית של משרד הפנים; משרד הפנים לא קבע מחירים מזעריים ומרביים לאגרת תעודת אישור; משרד הפנים לא פרסם הוראות בנוגע לשלטים או למודעות ולא הנחה את הרשויות המקומיות אילו מרכיבים עליהן להביא בחשבון בקביעת תעריף אגרת השילוט. נוסף על כך קיימים ליקויים שתוקנו באופן חלקי: פורסם נוסח מומלץ אחד לחוק עזר; התקצר משך הטיפול של הלשכה המשפטית במשרד הפנים בהצעות לחוקי עזר; התקצר משך הטיפול של בדיקת התחשיבים לחוקי העזר; חלק מהרשויות שבביקורת הקודמת לא היה להן חוק עזר להריסת מבנים מסוכנים, חוקקו חוק עזר זה בשנים האחרונות.

לגבי חמש הרשויות המקומיות שנבדקו – בחלק מהן הליך הטיפול בהצעות חוקי העזר נמשך זמן רב מדי, לעיתים יותר משנתיים ימים; עיריית רחובות התקשרה עם יועצים להכנת התחשיבים של היטלים בלי שקיימה הליך תחרותי, הגם שההליך הוא בפטור ממכרז; מתוך חמש הרשויות שנבדקו למועצה האזורית חוף השרון יש שני חוקי עזר שהתחשיבים לגביהם אינם מעודכנים. 

מומלץ כי משרד הפנים יבחן דרכים לייעול מנגנון החקיקה של חוקי העזר בדרך שתפחית את ההליכים הבירוקרטיים הנדרשים לחקיקתם ועדכונם של אלפי חוקי עזר ברשויות המקומיות.


עשוי לעניין אותך

​הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוחות על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2016 (נובמבר 2016), "חקיקת חוקי עזר של רשויות מקומיות", עמ' 529 – 596