לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 68ג (2018), "מעקב הסדרת השימוש באופניים ובכלים דו-גלגליים חשמליים במרחב העירוני", עמ' 75-145

אופניים וכלים דו-גלגליים חשמליים הם כלי תחבורה חלופיים לשימוש ברכב הפרטי. לשימוש בכלים אלה יתרונות רבים, בהם ההקלה בעומסי התנועה, קיצור זמני הנסיעה והפחתת זיהום האוויר. אולם עם העלייה בהיקף השימוש בכלים הללו, ונוכח פערים בהסדרת הנושא (בתחום הפיקוח והאכיפה, תשתיות ייעודיות וחינוך), גוברת גם הסכנה להיפגעות, הן של הרוכבים עצמם והן של הולכי רגל ומשתמשים אחרים במרחב הציבורי.


נתוני מפתח

  • 3,089

    מספר הפצועים בשנים 2018 - 2020 בתאונות במעורבות אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וגלגינועים, מהם 2,846 רוכבים על כלים כאלה

  • 55

    מספר ההרוגים בשנים 2018 - 2020 מרכיבה על אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וגלגינועים

  • יותר מ-400,000

    אופניים חשמליים יובאו לישראל מאפריל 2010 ועד אוקטובר 2020

  • כ-38,000

    מספר דוחות תנועה שמילאה המשטרה בשנת 2020, שהם כשני שלישים מכלל הדוחות שהסתכמו בכ-58,000, שניתנו לרוכבי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וגלגינוע...

  • 80

    מספר דוחות התנועה שמילאה המשטרה בשנת 2020 לרוכבי כלים חשמליים שביצעו בהם שינוי מבני, שהם 0.1% מכלל הדוחות שהסתכמו בכ-58,000

  • כ-40%

    מהתקציב בהיקף של כ-151 מיליון ש"ח שהוקצה לרשויות המקומיות על ידי משרד התחבורה להקמת שבילי אופניים בתקופה 2015 עד אוגוסט 2021, נוצלו על ידן

  • כ-8 ק"מ

    של שבילי אופניים הוקמו במסגרת פרויקט אופנידן, זאת מתוך כ-150 ק"מ שתוכנן להקים במסגרת הפרויקט. מתקציב כולל של 700 מיליון ש"ח נוצלו עד כה כ-128 מיליו...

  • כ-7%

    מכיתות י' במגזר החרדי לומדים חינוך תעבורתי, לעומת הממוצע הכללי בקרב כלל התלמידים שהוא 77.3%

פעולות הביקורת

​בחודשים יוני - נובמבר 2021 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב אחר תיקון הליקויים המרכזיים שהועלו בדוח הקודם בכל הקשור לפעולות השלטון המרכזי והשלטון המקומי בעניין הסדרה של השימוש באופניים ובכלים דו-גלגליים חשמליים והפיקוח עליהם. נוסף על כך, ערך משרד מבקר המדינה ביקורת על נושאים שלא נכללו בדוח הביקורת הקודם וכן הרחבה בחלק מהנושאים שצוינו בדוח הקודם. הביקורת נעשתה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (משרד התחבורה), במשרד לביטחון הפנים (המשרד לבט"פ), במשטרת ישראל, באגף התנועה במשטרה (את"ן), במשרד הכלכלה והתעשייה (משרד הכלכלה), ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), במשרד החינוך ובעיריית רמת גן. בדיקות השלמה נעשו במכון התקנים הישראלי, במרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה שבמכון גרטנר (המרכז הלאומי לחקר הטראומה) ובפורום ה-15 של הרשויות המקומיות בישראל.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    נתוני נפגעים בתאונות של אופניים וכלים דו-גלגליים חשמליים שבידי המשטרה - מנתוני את"ן עולה כי בשנים 2012 - 2020 נהרגו בתאונות אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וגלגינועים 73 רוכבים, מהם 60 רוכבים בשנים 2017 - 2020. עוד עלה כי חל גידול של כ-55% בשנים...
  • dislike
    פעולות האכיפה של המשטרה בנוגע לעבירות תנועה של כלים דו-גלגליים חשמליים - בדוח הקודם צוין כי בשנים 2013 - 2014 המשטרה מיעטה באכיפת החוק על רוכבי אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וגלגינועים, וכי בשנים האלה היא מילאה 66 דוחות בלבד. בשנים 2015 -...
  • dislike
    אכיפת שדרוגים ושינויים מבניים בכלים דו-גלגליים - חלה עלייה של כ-74% (בשנת 2020 - 57,744, בשנת 2018 - 33,174) במספר הכולל של הדוחות שמילאה המשטרה כנגד המשתמשים באופניים ובכלים דו-גלגליים בשנים 2018 - 2020. עם זאת, בשנים 2018 - 2020 המשטרה מילאה 80, 53 ...
  • dislike
    פיקוח ואכיפה בנושא היבוא והשיווק של אופניים חשמליים - בדוח הקודם צוין כי משרד הכלכלה ומשרד התחבורה היו חלוקים ביניהם לגבי המשרד האחראי להפעלת סמכויות הפיקוח והאכיפה הנוגעות ליבוא ולשיווק של אופניים חשמליים. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן - חלוקת הא...
  • dislike
    רישוי ורישום של אופניים חשמליים וגלגינועים - בדוח הקודם צוין כי משרד התחבורה שינה את עמדתו כמה פעמים בדבר הצורך ברישוי ורישום של כלים דו-גלגליים חשמליים. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן - משרד התחבורה עדיין לא גיבש את מדיניותו בנושא. יצוין כי במוע...
  • dislike
    סמכויות השלטון המקומי בנוגע לפיקוח על המשתמשים באופניים ובכלים דו-גלגליים חשמליים ובנוגע לאכיפה בנושא - עיריות חיפה, חדרה, רחובות, חולון והרצלייה לא אישרו במועצת העירייה את יישום החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות ולא העניקו לפקחים ס...
  • dislike
    פרויקט אופנידן - בדוח הקודם צוין כי לפני שמשרד התחבורה החל לפעול לקידום הפרויקט, הוא לא בדק את נכונותן של הרשויות המקומיות לתכנן שבילים מזינים ואת היערכותן לכך. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן - משרד התחבורה לא בחן עם הרשויות המקומיות שבתחומן עובר...
  • dislike
    הקמת שבילי אופניים על ידי הרשויות המקומיות - בדוח הקודם צוין כי אין בידי משרד התחבורה מידע בדבר תשתיות שבילי אופניים שהקימו הרשויות המקומיות באופן עצמאי, ואין בידיו מידע בדבר שבילים בהקמה או בתכנון. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן - משרד התחבורה א...
  • dislike
    חינוך תעבורתי בכיתות י' במגזר החרדי - כיתות י' בכלל המגזרים אמורות ללמוד את תוכנית החינוך התעבורתי. הממוצע הארצי של כיתות י' הלומדות את הנושא הוא 77.3% מכלל כיתות י', ואילו בכיתות י' שבמגזר החרדי שיעור הכיתות הלומדות את תוכנית החינוך התעבורתי הוא 7% בל...
  • like
    הקמת שבילי אופניים על ידי עיריית רמת גן - בדוח הקודם צוין כי עיריית רמת גן הקימה 300 מטר של שבילי אופניים. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה רבה - קיימת התקדמות בסלילת שבילי אופניים על ידי עיריית רמת גן, ונכון לאוקטובר 2021 הוקמו 4.5 ק"מ של שבילי...

תרשים התקציר

מידת תיקון עיקרי הליקויים שעלו בדוח הקודם

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ כי המשטרה תפעל למציאת הדרכים לטיפול בסוגיית הנתונים החלקיים שבידה, כדי שהנתונים ישמשו אותה בגיבוש מדיניות האכיפה שלה.
  • [alt]
    מומלץ כי משרד התחבורה יגבש כלי אבחון מקצועי וחד-משמעי ברמה הראייתית, לבחינת ביצוע שינויים בכלים דו-גלגליים חשמליים. כמו כן, נוכח הסכנה הנשקפת לחיי הציבור עקב שינויים אלו, מומלץ כי המשטרה תפעל להגברת האכיפה כנגד רוכבי כלים דו-גלגליים חשמליים שביצעו שינו...
  • [alt]
    מומלץ כי משרד התחבורה ומשרד הכלכלה יסדירו ביניהם את האחריות לביצוע פעולות פיקוח ואכיפה בחנויות ללא רישיון סחר המוכרות כלים דו-גלגליים חשמליים, וכי משרד התחבורה ישלים את גיבוש מדיניותו בנושא רישוי כלי הרכב הדו-גלגליים החשמליים, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה...
  • [alt]
    מומלץ למשרד התחבורה לבחון מול הרשויות המקומיות במסגרת הקמת שבילי האופניים את פעילויותיהן ואת תוכניותיהן להקמת השבילים המזינים לאופנידן, וכן לבחון אם יש חסמים שמעכבים את מימוש הפרויקט. נוסף על כך, מומלץ כי משרד התחבורה ירכז נתונים בדבר מערך כלל שבילי הא...
  • [alt]
    מומלץ שהרשויות המקומיות שטרם עשו כן, ובפרט עיריות חדרה, רחובות והרצלייה, יבחנו את הצורך בהפעלת החוק לשם ייעול הליכי האכיפה בתחומן בנושא השימוש בכלים דו-גלגליים חשמליים, ובהתאם לתוצאות הבחינה יפעלו לאכיפתו. מומלץ כי עיריית באר שבע, שקיבלה החלטה במועצה ל...

סיכום

לשימוש באופניים ובכלים דו-גלגליים חשמליים יש יתרונות רבים, ובהם הפחתת עומסי תנועה, קיצור זמני הגעה והפחתת זיהום האוויר. בד בבד עם העלייה בהיקף השימוש בכלים הללו, גוברת הסכנה להיפגעות של הרוכבים ושל הולכי הרגל ומשתמשים אחרים במרחב הציבורי. לפיכך, וכדי לאפשר שימוש יעיל ובטיחותי בכלים הללו, נדרשת אסדרה מערכתית של הנושא בנוגע למרחב העירוני.

בדוח צוינו ליקויים בדבר הטיפול של משרדי הממשלה, ובכללם משרד התחבורה, משרד הכלכלה והמשרד לבט"פ, וכן של המשטרה בכל הקשור להסדרת השימוש באופניים ובכלים דו-גלגליים חשמליים. בין יתר הליקויים הועלה כי המשטרה ומשרד התחבורה לא פעלו לאכיפה כנגד העבירה של ביצוע שינויים מבניים בכלים האמורים, שמאפשרים הגברת מהירות לכדי 90 קמ"ש (במקום 25 קמ"ש המותרים בחוק); וכי חילוקי דעות בין משרד התחבורה לבין משרד הכלכלה בדבר קביעת הגורם האחראי לפיקוח בחנויות ללא רישיון סחר טרם יושבו מן הדוח הקודם ועד למועד סיום ביקורת המעקב.

נוכח מספר הנפגעים עקב תאונות בכלים האמורים ומאחר שלהסדרת הנושא יש השפעות ישירות על בטיחות הרוכבים והמשתמשים במרחב הציבורי, לצד ההכרה כי להסדרה זו יש גם השפעות על היבטי איכות חיים, כמו תחבורה ירוקה והקטנת גודשי התנועה - על משרדי הממשלה הנוגעים בדבר ומשטרת ישראל לפעול לתיקון הליקויים שצוינו בדוח הביקורת הקודם וטרם תוקנו, וכן לפעול לתיקון הליקויים הנוספים שהועלו בדוח המעקב.


עשוי לעניין אותך

​הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 68ג (2018), "מעקב הסדרת השימוש באופניים ובכלים דו-גלגליים חשמליים במרחב העירוני", עמ' 75-145