לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
אלימות; גזענות; ספורט; כדורסל; מורחקים; קוד אתי

רקע

אירועי הספורט נועדו, בין היתר, לשקף "שיתוף פעולה, עבודה בצוות, פיתוח הגוף ופיתוח הרוח" ; עם זאת מתלווה אליהם, בארץ ובעולם, אלימות בעוצמוֹת משתנות ובגוונים רבים, ובהם אלימות פיזית, אלימות מילולית וגילויי גזענות. בעקבות אירועים חוזרים ונשנים של אלימות במגרשי הספורט ובהתבסס על המלצותיהן של ועדות שונות שעסקו בנושא והמליצו על כלים להתמודדות עם התופעה זו חוקק ב- 2008 חוק איסור אלימות בספורט, התשס"ח-2008, ובו נקבעו הכללים ואחריות המשטרה וגופי אבטחה אזרחיים לניהול אירועי ספורט. על פי החוק הוקמה במרץ 2009 המועצה למניעת אלימות בספורט, אך היא אינה פועלת מאז יולי 2017. באוגוסט 2017 הוקם במשטרה מערך למניעת אלימות בספורט, במימון משרד התרבות והספורט, המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל.

נתוני מפתח

  • 58%

    משרות שוטרים מאוישות במערך למניעת האלימות בספורט, נכון לדצמבר 2019.

  • כ-3.5 שנים

    מאז יולי 2017 המועצה למניעת אלימות בספורט איננה פועלת, לאחר שפעלה במשך 8 שנים מאז הקמתה במרץ 2009.

  • ירידה של 22%

    בפתיחת תיקי חקירה בנושא האלימות בספורט בעונת המשחקים 2018-19 לעומת 2017-18 (199 תיקי חקירה לעומת 256).

  • 15 מיליון ש"ח

    התקציב השנתי שנקבע להפעלת המערך המשטרתי למניעת אלימות בספורט. עוד 20 מיליון ש"ח לשנה מועברים למשטרה עבור "שיטור בשכר" במשחקים.

  • ל-36%

    מהמורחקים בעונות המשחקים 2017-18 ו-2018-19 נקבעה גם חובת התייצבות במשטרה בזמן המשחק - לעומת כ-14% בדוח הביקורת הקודם, שהתייחס לשנים 2011 עד 2014.

  • 2,623 הרשעות

    בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל בכל סוגי עבירות האלימות והגזענות בעונת 2018-19 מול 2,278 הרשעות (עלייה של 15%) בעונת המשחקים 2017-18 ומול 1,886 הרשעות

  • 12 הרשעות

    בעבירות גזענות בספורט בבית הדין של איגוד הכדורסל בעונת 2018-19 מול ממוצע של 3 הרשעות בעונות 2014-15, 2016-17 ו-2017-18.

  • 1 תיק חקירה

    פתחה המשטרה בגין עבירת גזענות בעונות המשחקים 2017-18 ו-2018-19, ולא הוגש בגינו כתב אישום.

פעולות הביקורת

​בחודשים פברואר עד ספטמבר 2020 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב מורחבת בנושא מניעת האלימות בספורט - ביקורת המעקב נעשתה על תיקון הליקויים שהועלו בדוח הביקורת הקודם שפורסם באוקטובר 2015, והרחבת הביקורת נעשתה על היחידה המשטרתית החדשה - המערך למניעת אלימות בספורט - שהוקמה באוגוסט 2017. הביקורת נעשתה במשרד התרבות והספורט (המשרד), במטה הארצי של משטרת ישראל (מטא"ר) - באגף השיטור, אבטחה וקהילה ובאגף חקירות ומודיעין (אח"ם), במחוז ירושלים, במחוז תל אביב ובמחוז החוף, בהתאחדות לכדורגל ובאיגוד הכדורסל. בדיקות השלמה נעשו במשרד לביטחון הפנים (המשרד לבט"פ), במשרד החינוך ובמועצה להסדר הימורים בספורט (הטוטו).

הביקורת הקודמת:


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    פעילות המועצה למניעת אלימות בספורט - במועד הביקורת הקודמת פעלה המועצה למניעת אלימות בספורט (בראשות שופטת בדימוס), שהוקמה ב-2009 (המועצה), על פי החוק. בביקורת המעקב עלה כי המועצה פעלה עד שנת 2017, המועד שבו פג תוקף המינוי של יו"ר המועצה. מאז לא מינו שרי...
  • dislike
    גיבוש תוכנית פעולה למניעת אלימות בספורט על ידי המועצה ומשרד התרבות והספורט - בביקורת הקודמת עלה כי המועצה לא גיבשה תוכנית מסודרת "לפעולה ולטיפול בנושא האלימות בספורט", כמתחייב מתפקידיה על פי החוק. בביקורת המעקב עלה כי המועצה הפסיקה את פעילותה בטרם גיבש...
  • dislike
    תכלול המערך למניעת אלימות בספורט בידי משרד התרבות והספורט והמועצה - בביקורת הקודמת עלה כי המשרד לא השכיל להוביל ולתכלל את פעילות הגופים השונים בתחום מניעת האלימות בספורט ואת קידומם של הנושאים הנוגעים לבנייה ולהפעלה של המערך להתמודדות עם אלימות בספורט...
  • dislike
    מסד נתונים מרכזי על היקף אירועי האלימות והגזענות בספורט - בביקורת הקודמת עלה כי לא צלח ניסיונה של המועצה מיוני 2014 לבנות מסד נתונים על יסוד נתונים של גופים האוגרים מידע על אירועי אלימות, כמו המשטרה, ההתאחדות לכדורגל ואיגוד הכדורסל. בביקורת המעקב עלה כ...
  • dislike
    שימוש בכרטיסי אוהד לזיהוי מורחקים ממגרשים - בביקורת הקודמת עלה כי למרות המלצות ועדת צור ואישורן על ידי השרה דאז ב-2015, טרם בוצע קישור בין כרטיסי האוהדים למערכת ממוחשבת של המשטרה שנועדה לזהות אוהדים שהורחקו ממגרשים. בביקורת המעקב נמצא כי לא חל שינוי במצב.
  • dislike
    היעדר נתונים אמינים על שיעור המורחקים ממגרשים ועל יעילות הענישה - בביקורת הקודמת צוין כי על אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל לעקוב אחר האופן שבו מיישמים קציני החקירות את ההוראה לחייב מורחקים להתייצב בתחנת המשטרה ולעדכנה או לגבש לה חלופה לפי הצורך. בביק...
  • dislike
    הטיפול בעבירות גזענות בספורט - בביקורת הקודמת ציין מבקר המדינה כי "המיעוט הבולט של תיקי חקירה וכתבי אישום בשל התבטאויות גזעניות בכל העונות משקף חולשה מהותית ועשיה בלתי מספקת של מערך האכיפה המשטרתי". בביקורת המעקב עלה כי בעונות המשחקים 2017-18 ו-2018-19...
  • dislike
    משרות שוטרים במימון משרד התרבות והספורט - משרד התרבות והספורט מימן את הקמת המערך הייעודי במשטרה לטיפול באלימות בספורט ואת ותפעולו, אך המערך שהוקם לא מיצה את מלוא הפוטנציאל לפעילות המוסכמת; כך ב-2019, מאחר שהמשרד העביר למשטרה 12 מיליון ש"ח בשנה כפי שהתח...
  • dislike
    המשך הפעלת המערך הייעודי במשטרת ישראל החל משנת 2021 - במועד סיום הביקורת בספטמבר 2020, טרם נבחנה הפעלת שלב ב' של איוש המערך וכי כתוצאה מהיעדר הסכמות בין משרד התרבות והספורט לבין המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל לגבי המשך מימון פעילות המערך החל משנת 2021...
  • like
    הקמת מערך משטרתי ייעודי למניעת אלימות בספורט - בביקורת הקודמת צוין כי ועדת צור המליצה להקים דסק ייעודי במחלקת המודיעין של המשטרה שיעסוק בנושא האלימות בספורט. במועד סיום הביקורת הקודמת טרם הוקמה היחידה המשטרתית. בביקורת המעקב עלה כי בהתאם להסכם מיוני 20...

תרשים התקציר

מניעת אלימות בספורט – עיקרי ממצאי ביקורת המעקב המורחב

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    כל עוד לא בוטלה המועצה וקיימת חובה לאיישה על פי חוק, על שר התרבות והספורט לפעול למינוי חברי המועצה כחוק. מומלץ כי עם כינונה תפעל המועצה למניעת אלימות בספורט לגבש תוכנית כוללת להתמודדות עם האלימות בספורט, תשלים בניית מסד נתונים כולל על אירועי אלימות ותי...
  • [alt]
    על משרד התרבות והספורט להיות הגוף המתכלל של הגופים ושל הפעולות בכל הנוגע למניעת אלימות בספורט; מומלץ שהוא יגבש תוכנית כוללת מתאימה לשם כך, לרבות יעדים להפחתת אירועי האלימות, לוח זמנים להשגת היעדים וכלי מעקב ומדידה.
  • [alt]
    מומלץ כי משרד התרבות והספורט יפעל מול משטרת ישראל לקידום הפקת כרטיסי אוהדים משולבים במינויים אשר יכללו זיהוי טכנולוגי המקושר למערכת המורחקים במשטרה. זיהוי זה יאפשר מחד כניסה בטוחה ומהירה למגרשים, ומאידך - מניעת כניסת מורחקים על ידי שימוש בכרטיס לכניסה...
  • [alt]
    מומלץ כי הפרקליטות תפעל עם משרד התרבות והספורט, המשטרה וההתאחדויות לכדורגל ולכדורסל לקידום המתווה למאבק בתופעות גזענות בספורט, שעליו סוכם אצל היועץ המשפטי לממשלה עוד ב-2013. מומלץ כי המשטרה תגביר את האכיפה בתחום מניעת גזענות בספורט. מומלץ למשטרה לקבוע...
  • [alt]
    מומלץ שמשרד התרבות והספורט יפעל עם משרד החינוך ועם איגודי הספורט ליצירת שיתופי פעולה ולגיבוש תוכניות משותפות בתחום מניעת האלימות בספורט בקרב ילדים ונוער ויבצע מדידה והערכה של התוכניות המופעלות על ידי משרד החינוך, ההתאחדויות והקבוצות. כמו כן מומלץ כי מש...

סיכום

ממצאי ביקורת המעקב מצביעים על כך שלצד נושאים שתוקנו מאז הביקורת הקודמת עדיין יש נושאים שלא תוקנו. המועצה למניעת אלימות בספורט הפסיקה את פעילותה בשנת 2017; משרד התרבות והספורט אינו פועל כמתכלל של הנושאים שבאחריותו והדורשים תיאום עם גופים אחרים; והמשרד לבט"פ טרם הסדיר את המשך פעילות היחידה המשטרתית למניעת אלימות בספורט, שהסכם הפעלתה מסתיים ב-2020.

בצל תקופת הקורונה התקיימו חלק מהמשחקים בעונת 2019-20 ללא קהל אוהדים. מומלץ כי כלל הגופים הרלוונטיים ינצלו תקופה זו לניתוח הפעולות שנעשו ואלו שנדרש לעשותן או להשלימן לשם המשך מניעת תופעות של אלימות וגזענות בספורט.

על משרד התרבות והספורט, המשרד לבט"פ, משטרת ישראל, ההתאחדויות והאיגודים והקבוצות לפעול לתיקון הליקויים ולבחון את ההמלצות שבדוח, כל גוף בתחום אחריותו.

עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמת: