לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

סעיף 246 לפקודת העיריות (נוסח חדש) קובע כי "העירייה תפקח על הצגת מודעות, שלטים וטבלות במקומות עסק או על גבי לוחות או מקומות אחרים או תאסור הצגתם". בסעיף 146(10) לצו המועצות המקומיות, התשי"א-1950, נקבע כי מועצה מקומית רשאית להסדיר, להגביל או לאסור פרסומת רחוב.

תכליתם של הסעיפים בפקודת העיריות ובצו המועצות היא לשמור על חזות נאה ואסתטית של העיר ולמנוע מצב של חוסר סדר מבחינת מספר השלטים, קביעת מקומם, צורתם ומשך הצגתם, העלול לכער את פני העיר ולפגוע בסביבה, ברווחתם של תושבי העיר והמבקרים בה ובאיכות חייהם.

בתחום שיפוטן של הרשויות המקומיות בכלל ושל הרשויות שנבדקו בפרט - עיריות טבריה, כרמיאל וסח'נין והמועצות המקומיות ירכא וכפר יאסיף מוצגים אלפי שלטי פרסום, חלקם במרחב הפרטי על מבני עסקים ומבני מגורים, וחלקם במרחב הציבורי במתקנים ציבוריים שהציבו הרשויות המקומיות לצורך כך. מערך השילוט של הרשויות המקומיות משמש גם להעברת מסרים מסחריים לעוברים ושבים בתחום שיפוטה של הרשות המקומית, בכבישיה ובדרכיה.


נתוני מפתח

  • 30 מתוך 257

    הרשויות המקומיות לא התקינו חוקי עזר לפרסום ולשילוט, נכון לספטמבר 2022

  • 28 מיליון ש"ח

    יתרות הפיגורים בגין אגרות שילוט של שלוש מתוך חמש הרשויות המקומיות שנבדקו (טבריה, כרמיאל וסח'נין) לסוף שנת 2021. בירכא ובכפר יאסיף אין מידע לגבי מספ...

  • 3.685 מיליון ש"ח

    סך כל ההכנסות מאגרות שילוט בשלוש מתוך חמש הרשויות שנבדקו (טבריה, כרמיאל, סח'נין) לשנת 2020

  • 13,500

    מספר השלטים בתחום שיפוטן של חמש הרשויות המקומיות שנבדקו בשנת 2022, ובכלל זה הרשויות המקומיות ירכא וכפר יאסיף שבהן לא נאספו נתונים מעודכנים על מספר...

  • 9 ו-35 שנים

    הרשויות ירכא וכפר יאסיף לא גבו אגרות שילוט במשך 9 שנים ו-35 שנים (בהתאמה) ממועד חקיקת חוקי העזר שלהן לשילוט

פעולות הביקורת

​בשנת 2015 פרסם משרד מבקר המדינה דוח בנושא "פרסום חוצות בתחומי הרשויות המקומיות" (הדוח הקודם או הביקורת הקודמת). בדוח נבדקו חמש רשויות מקומיות בצפון הארץ: העיריות טבריה, כרמיאל וסח'נין והמועצות המקומיות ירכא וכפר יאסיף (הרשויות המקומיות שנבדקו), וכן החברה הכלכלית מיסודה של עיריית טבריה (חכ"ל טבריה) ועמותת פסטיבל מחולות כרמיאל (עמותת פסטיבל כרמיאל). בביקורת הקודמת נבדקו הנושאים שלהלן: מדיניות פרסום חוצות, ניהול פרסום החוצות, ניהול התקשרויות עם קבלני הפרסום, טיפול הרשויות המקומיות בהצבת שלטים בתחום שיפוטן וגביית אגרות שילוט ודמי שימוש במתקני פרסום. בחודשים יוני-דצמבר 2022 ביצע משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב אחר פעולותיהן של הרשויות המקומיות והתאגידים לתיקון הליקויים העיקריים שהועלו בדוח הקודם. בדיקת השלמה נעשתה במשרד הפנים. בחודשים ינואר, פברואר ואפריל 2023 התקיימו סיורים ונעשו בדיקות השלמה בשלוש מהרשויות המקומיות שנבדקו: עיריית טבריה והמועצות המקומיות ירכא וכפר יאסיף. 

הביקורת הקודמת:

 - פרסום חוצות בתחומי הרשויות המקומיות (עמ' 279 - 324), מתוך דוחות על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2015, 2015.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    קביעת מדיניות ותוכנית כוללת לפרסום ולשילוט - בדוח הקודם עלה כי חמש הרשויות המקומיות שנבדקו לא קבעו תוכנית כוללת לשילוט בתחום שיפוטן, ולפיכך המערך להצבת שלטים במרחב הפרטי והציבורי שלהן לא נבחן בראייה רחבה ומערכתית הכוללת את כל מתקני הפרסום בתחום שיפוטן...
  • dislike
    העברת סמכויות לתאגידים העירוניים - עיריית טבריה - בדוח הקודם צוין כי בשנים 2005 עד 2013 העבירה העירייה לידי חכ"ל טבריה את ניהול פרסום החוצות במתקנים העירוניים, ובכלל זה את פרסום המכרז וההתקשרות עם הזוכה, זאת אף שלא הביאה את הנושא לדיון במליאת המועצה ול...
  • dislike
    הסכמי התקשרות בין העיריות לתאגידים העירוניים - בדוח הקודם עלה כי העיריות טבריה וכרמיאל לא הסדירו בהסכם בכתב את העברת ניהול פרסום החוצות לתאגיד העירוני חכ"ל טבריה ולעמותת פסטיבל כרמיאל. עוד עלה כי עם העברת ניהול פרסום החוצות לשני התאגידים חכ"ל טבריה ועמ...
  • dislike
    התקשרות עיריית כרמיאל לפרסום חוצות במתקני בילבורד - בדוח הקודם עלה כי בפברואר 2006 מסרה עיריית כרמיאל לחברה ב' את הזיכיון לפרסום מסחרי על גבי צד אחד של שישה מתקני בילבורד שהוצבו בתחום שיפוטה למשך עשר שנים בלי שפרסמה מכרז, ובלא שביקשה הצעות מחיר בנושא...
  • dislike
    התקשרות עמותת פסטיבל כרמיאל לפרסום חוצות על מכווני תנועה - בדוח הקודם הועלה כי עמותת פסטיבל כרמיאל חתמה בשנת 2012 על הסכם עם חברה ב' למשך חמש שנים, החל ב-1.1.13, עם אופציה להארכתו בשלוש שנים, שלפיו חברה ב' תמשיך לשווק מכווני תנועה ברחבי העיר. הבדיקה הע...
  • dislike
    התקשרות עמותת פסטיבל כרמיאל לפרסום חוצות על עמודי תאורה - בדוח הקודם עלה כי במאי 2002 חתמה עמותת פסטיבל כרמיאל עם משווקת על הסכם שהתייחס לתקופת פסטיבל שנת 2002, בלי שפרסמה מכרז ובלי שנקטה הליך תחרותי. בהסכם נקבעה עמלה בשיעור של 33.3% מסך ההכנסות בפועל....
  • dislike
    התקשרות חכ"ל טבריה עם חברה ד' למתן זיכיון על גשר ומתקני בילבורד - ממצאים מדוח המעקב - בשנת 2015 חתמה חכ"ל טבריה עם חברה ד', שזכתה במכרז פומבי בנושא הסכם להפעלת מתקני פרסום, על הסכם למתן זיכיון לפרסום על גשר עירוני להולכי רגל ועל מתקני בילבורד. ההתקשרות...
  • dislike
    מאגר נתונים בדבר שלטים שהתקינו בעלי עסקים בתחומי הרשויות - בדוח הקודם עלה כי בידי הרשויות המקומיות ירכא, כפר יאסיף וסח'נין לא היה מידע מלא ומאגר נתונים מעודכן בעניין מספר השלטים שהותקנו בתחום שיפוטן. בתחום השיפוט של רשויות מקומיות אלה הותקנו שלטים מסוג...
  • dislike
    טיפול הרשויות המקומיות בהצבת שלטים בתחום שיפוטן - בדוח הקודם עלה כי בתחום שיפוטן של ארבע הרשויות המקומיות - טבריה, ירכא, כפר יאסיף וסח'נין - הציבו מפרסמים ובעלי עסקים שלטים במרחב הציבורי שלא כדין וללא קבלת האישורים הדרושים, וכי הרשויות לא נקטו את האמצע...
  • dislike
    חיוב בדמי שימוש וגבייתם - חכ"ל טבריה - בדוח הקודם עלה כי חובותיו של קבלן א' בגין פרסום על שלטי דגל הסתכמו במועד סיום הביקורת הקודמת בכ-55,000 ש"ח. בביקורת המעקב הועלה כי חכ"ל תיקנה את הליקוי במידה מועטה - הקבלן שילם את חובותיו עד סוף שנת 2015, אולם עבו...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ שמשרד הפנים ינחה את הרשויות המקומיות שטרם התקינו חוקי עזר בנושא שילוט לבחון התקנת חוק עזר, זאת כדי להסדיר את אופן הצבת השלטים בתחום שיפוטן ולאפשר להן לגבות אגרת שילוט ולהגדיל את הכנסותיהן העצמיות.
    • [alt]
      מומלץ שארבע הרשויות המקומיות - כרמיאל, ירכא, כפר יאסיף וסח'נין - יפעלו לקביעת מדיניות להצבת שלטים במרחב הפרטי והציבורי שלהן כמתחייב מחוקי העזר שלהן. זאת כדי לשמור על בטיחותם, רווחתם ואיכות חייהם של התושבים ולממש את הפוטנציאל המסחרי של הרשויות. עוד מומל...
    • [alt]
      מומלץ שעיריות טבריה וכרמיאל יסדירו את נושא העברת שילוט החוצות לתאגידיהן בהסכם בכתב שיכלול את החובות והזכויות של הצדדים, ובכלל זה יקבעו בהסכם את דמי הניהול שהן ישלמו לתאגידיהן בעד ניהול מערך השילוט.
    • [alt]
      על עיריית כרמיאל, עמותת פסטיבל כרמיאל, וחכ"ל טבריה לוודא שקבלני השילוט ימלאו בקפדנות את סעיפי ההסכמים שנחתמו איתם.
    • [alt]
      על המועצות המקומיות ירכא וכפר יאסיף לפעול להקמת מאגר מידע מלא ועדכני על מתקני השילוט, וכן עליהן לחייב את בעלי העסקים באגרת שילוט בהתאם לתעריפים שנקבעו בחוקי העזר שלהן.

    סיכום

    מטרת התקנתם של חוקי עזר לשילוט היא לאפשר לרשויות המקומיות לפקח על הצבת שלטים ומתקני פרסום כדי לשמור על חזות נאה ואסתטית של היישוב וכדי לקיים את האיזון הראוי בין שמירה על איכות הסביבה ובין שיקולים כלכליים של מפרסמים ובעלי עסקים המבקשים להעביר מסרים מסחריים לעוברים ושבים בתחום הרשות המקומית. לכן על פי חוקי העזר על הרשויות המקומיות לקבוע אמות מידה בנוגע למקום השלטים, לאופן הצבתם, לצורתם, למידותיהם, לצבעם ולסוג החומר שממנו הם עשויים, וזאת כדי למנוע חוסר סדר, דבר שעלול לכער את פני היישוב ולפגוע בסביבתו, ברווחת התושבים והמבקרים בו ובאיכות חייהם.

    ביקורת המעקב העלתה כי חמש הרשויות המקומיות שנבדקו - טבריה, ירכא, כפר יאסיף, כרמיאל וסח'נין - לא תיקנו את רוב הליקויים שהועלו בדוח הקודם. לנוכח זאת, על רשויות אלה לתת את דעתן על הליקויים שהועלו בדוח המעקב ולפעול לתיקונם לאלתר. מומלץ כי משרד הפנים ישקול לכלול את נושא הטיפול בתחום השילוט בתוכנית הביקורת של רואי החשבון שמבצעים ביקורת מטעמו ברשויות המקומיות.


    עשוי לעניין אותך

    ​הביקורת הקודמת:

     - פרסום חוצות בתחומי הרשויות המקומיות (עמ' 279 - 324), מתוך דוחות על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2015, 2015.