לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
פטור ממכרז; התקשרויות

רקע

​הרשות המקומית משמשת נאמן הציבור בכל פעולותיה, ועל חלוקת משאביה להיעשות בהליך מסודר ושקוף כדי למנוע הקצאה לא שוויונית שלהם. כדי להבטיח שהרשות המקומית תעמוד בחובתה זו, קבע המחוקק בין היתר הסדרים לפעולת הרשות המקומית בחלוקת משאביה. כך קבע המחוקק כי ככלל התקשרות של רשות מקומית בחוזה להעברת מקרקעין או טובין, להזמנת טובין או לביצוע עבודה תיעשה באמצעות מכרז פומבי. הצורך ליצור מנגנונים שישפרו את אפשרותן של הרשויות המקומיות לפעול ביעילות ומועילות ולאפשר לרשות המקומית גמישות תפעולית ותפקודית הוביל לקביעת הסדרים בחקיקה שבעת התקיימות התנאים הקבועים בהם ניתן לפטור את הרשות המקומית מן הצורך בעריכת מכרז פומבי, במקרים מסוימים באמצעות התקשרויות בפטור ממכרז. כך למשל, התקשרות בהיקף כספי הקטן מהסכום שקבע המחוקק לביצוע מכרז (תקרת הפטור); התקשרויות לעבודה דחופה; התקשרויות עם ספק יחיד או מומחה יחיד בארץ; התקשרויות לביצוע עבודה מקצועית הדורשת ידע או מומחיות מיוחדים או יחסי אמון מיוחדים; התקשרויות עם המדינה; התקשרויות עם תאגידים ממשלתיים; והתקשרות עם מוסדות ללא כוונת רווח.


נתוני מפתח

  • כ-200

    מספר ההתקשרויות עם ספקים בתחומים שונים בחמש הרשויות המקומיות שנבדקו בשנים 2018 - 2020

  • כ-50%

    שיעור ההתקשרויות שבוצעו בפטור ממכרז מכלל ההתקשרויות החדשות שבוצעו ברשויות שנבדקו בשנים 2018 - 2020

  • כ-33%

    שיעור ההתקשרויות שבוצעו במכרז פומבי מכלל ההתקשרויות החדשות שבוצעו ברשויות שנבדקו בשנים 2018 - 2020

  • כ-11%

    שיעור ההתקשרויות שבוצעו במכרז זוטא מכלל ההתקשרויות החדשות שבוצעו ברשויות שנבדקו בשנים 2018 - 2020

  • כ-143,000 ש"ח

    תקרת הפטור ממכרז (ללא תוספת מע"ם) לעירייה או למועצה אזורית או מקומית שבהן יותר מ-20,000 תושבים נכון ליוני 2021

  • כ-71,000 ש"ח

    תקרת הפטור ממכרז (ללא תוספת מע"ם) למועצה אזורית או מקומית שבהן פחות מ-20,000 תושבים נכון ליוני 2021

  • כ-400 מיליוני ש"ח

    ההיקף הכספי השנתי הממוצע של ההתקשרויות עם ספקים בשנים 2018 - 2020 בעיריית קריית גת (ההיקף הגדול ביותר שנבדק)

  • כ-23 מיליוני ש"ח

    ההיקף הכספי השנתי הממוצע של ההתקשרויות עם ספקים בשנים 2018 - 2020 במועצה המקומית רכסים (ההיקף הקטן ביותר שנבדק)

פעולות הביקורת

​בחודשים יוני - אוקטובר 2021 בדק משרד מבקר המדינה את התקשרויותיהן של רשויות מקומיות עם ספקים בפטור ממכרז בשנים 2018 - 2021 כדי לבחון ביצוע פעולותיהן על פי הוראות החקיקה ובאופן הוגן ושוויוני. בביקורת נבדקו אסדרת ההתקשרויות בפטור ממכרז; היערכות הרשויות המקומיות להתקשרויות; והתקשרויות הרשויות המקומיות לפי הסדרי הפטור השונים. הבדיקה נעשתה בחמש רשויות מקומיות: בעיריות הוד השרון, מעלות תרשיחא וקריית גת, במועצה האזורית הגלבוע ובמועצה המקומית רכסים (הרשויות המקומיות שנבדקו).   


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    הסדרת ההתקשרות בפטור ממכרז - בשלוש מהרשויות המקומיות שנבדקו (העיריות הוד השרון ומעלות תרשיחא והמועצה האזורית הגלבוע) הדרך הנפוצה ביותר להתקשרות הייתה בפטור ממכרז. הדבר בולט בייחוד בהתפלגות ההתקשרויות של עיריית הוד השרון ושל המועצה האזורית הגלבוע...
  • dislike
    קידום הסדרים חברתיים בהתקשרויות עם ספקים - נכון לנובמבר 2021, בתקנות העיריות (מכרזים), התשמ"ח-1987 (תקנות המכרזים), בתוספת הרביעית לצו המועצות המקומיות, התשי"א-1950 (התוספת הרביעית), ובתוספת השנייה לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958 (הת...
  • dislike
    היערכות הרשויות המקומיות שנבדקו להתקשרות בפטור ממכרז - נהלים פנימיים - לא קיימת אחידות באופן שבו נוהלי הרשויות המקומיות שנבדקו מסדירים את ההליכים הקשורים להתקשרויות בפטור ממכרז, וחלקן הסדירו חלק מההיבטים הקשורים לנושא (כגון עריכת אומדן, אופן הפנייה לספ...
  • dislike
    שקיפות ופרסום לציבור - עיריית מעלות תרשיחא, המועצה האזורית הגלבוע והמועצה המקומית רכסים אינן עומדות בחובת הפרסום החלה עליהן בכל הנוגע לשקיפות פעולותיהן, כפי שהדבר מתבטא בהנגשה לציבור של המידע המתחייב בתקנות המכרזים ובחוזר מנכ"ל משרד הפנים 8/2016, והן א...
  • dislike
    שימוש בכלים מקוונים לניהול התקשרויות - הרשויות המקומיות שנבדקו לא השתמשו בכלים מקוונים לניהול התקשרויות בפטור ממכרז מול ספקים (פרט לאפשרות למתן מענה והגשת הצעות מחיר בדואר אלקטרוני), כמו מתן אפשרות להגיש טפסים באמצעות מערכת מקוונת. נמצא כי לכל הרשויות...
  • dislike
    ליקויים בהתקשרויות הרשויות המקומיות לפי הסדרי הפטור השונים - סכומי תקרת הפטור ממכרז - בשנים המבוקרות בפרסומי משרד הפנים של הסכומים החודשיים המעודכנים לא הייתה אחידות בנושא הוספת שיעור המע"ם לסכומים המוצגים. בכל הפרסומים החודשיים משנת 2021 ועד מועד סיום...
  • dislike
    אומדן טרם ההחלטה על התקשרות בפטור ממכרז - בעיריות הוד השרון, מעלות תרשיחא וקריית גת נמצאו שלוש התקשרויות מתוך ההתקשרויות שנבחרו (אחת בכל אחת מהרשויות המקומיות האמורות) שבהן ליקוי באומדן הוביל להתקשרות בפטור ממכרז בניגוד לתקנות המכרזים. בעיריית הוד השרו...
  • dislike
    הגדלת היקף התקשרויות עם ספקים - עיריית מעלות תרשיחא בהתקשרות אחת והמועצה האזורית הגלבוע בשש התקשרויות עם ספק אחד הגדילו את היקף ההתקשרויות ללא מכרז בשיעורים גבוהים מהמותר על פי התקנות וצווי המועצות; בשלוש התקשרויות של המועצה המקומית רכסים הוגדל היקף הה...
  • dislike
    התקשרויות לביצוע עבודה מקצועית הדורשת ידע ומומחיות מיוחדים - עיריית מעלות תרשיחא והמועצה המקומית רכסים התקשרו עם יועצים בפטור ממכרז לפי סעיף 3(8), אך לא על פי הוראות חוזר מנכ"ל 8/2016. כך במועצה המקומית רכסים ועדת התקשרויות החליטה על ביצוע שבע התקשרויו...
  • dislike
    איחוד התקשרויות והליכי רכש - עיריית קריית גת, המועצה האזורית הגלבוע והמועצה המקומית רכסים התקשרו עם שבעה ספקים בפטור ממכרז בכמה חוזים לביצוע עבודה, אף שהיה מקום לראותם כעבודה אחת. כך למשל: עיריית קריית גת - התקשרות בשנת 2018 לביצוע עבודות איטום בהיקף כ...

    תרשים התקציר

    התפלגות ההתקשרויות ברשויות המקומיות שנבדקו*, לפי סוג התקשרות, 2018 - 2020 (במספרים ובאחוזים)

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי משרד הפנים יבחן את הצורך בהסדרת אופן ההתקשרות של הרשויות המקומיות בפטור ממכרז, בדומה לנושאים שהוסדרו בתקנות חובת המכרזים בנוגע להתקשרויות דומות שמשרדי הממשלה מבצעים.
    • [alt]
      מומלץ כי משרד הפנים ישקול הוספת כללים בשיתוף הרשויות המקומיות למתן עדיפות לעידוד עסקים קטנים ולהעדפת תוצרת הארץ בהתקשרויות של רשויות מקומיות עם ספקים בהתקשרויות בפטור ממכרז. עוד מומלץ כי הרשויות המקומיות שנבדקו ישקלו קיום הסדרים חברתיים בכל סוגי ההתקשר...
    • [alt]
      לאור השונות הקיימת באופן שבו נושא הפנייה לספקים להתקשרות בפטור ממכרז נעשה בכל רשות ורשות, מומלץ כי משרד הפנים, בהתייעצות עם הרשויות המקומיות, ייתן דעתו על הנושא ויפעל להסדרת הליך ההתקשרות בפטור ממכרז מתחילתו, עת הרשויות המקומיות פונות לקבלת הצעות מחיר...
    • [alt]
      מומלץ כי עיריות הוד השרון ומעלות תרשיחא והמועצה המקומית רכסים ישקלו לקבוע נוהל המחייב לתעד את הניסיון המצטבר שלהן בעבודה מול ספקים ולשלבו בהליכי הרכש שלהן. עוד מומלץ כי רשויות מקומיות אלו יקבעו נהלים לעדכון הדדי בין המחלקות ברשות בנוגע לטיב השירות שהתק...
    • [alt]
      על הרשויות המקומיות שנבדקו לפעול על פי ההוראות שנקבעו בתקנות המכרזים ובחוזר מנכ"ל משרד הפנים 8/2016 ולהעלות לאתרים שלהן במרשתת מידע כנדרש. על עיריות מעלות תרשיחא וקריית גת, המועצה האזורית הגלבוע והמועצה המקומית רכסים לפרסם באתרי המרשתת שלהן את החלטות ו...

    סיכום

    ​מטרתו המרכזית של המכרז הפומבי היא לאפשר לרשות המינהלית להשיג את ההצעה המיטבית מבחינת איכות ומחיר, תוך שמירה על כללי תחרות הוגנת ומתן הזדמנות שווה לכול. המחוקק איזן בין חובת המכרז הפומבי - דרך המלך להתקשרותן של הרשויות המקומיות עם ספקים - לבין הצורך להעניק לרשויות המקומיות גמישות תפקודית ותפעולית עת הן מתקשרות עם ספקים. בהתאם לכך נקבעו הסדרים בחקיקה המאפשרים לרשויות המקומיות להתקשר בפטור ממכרז עם ספקים בלי לקיים מכרז פומבי.