לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דוח על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות ורשימות המועמדים לתקופת הבחירות לכנסת העשרים וחמש ; דוח על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת העשרים וארבע לתקופה שבין 1.4.21 ל-30.11.22

תאריך הפרסום: 06.02.2024
סוג הפרסום: מימון מפלגות
מספר קטלוגי: 2024-P-001
מספר ISSN: 0793-1948

פתח דבר

 - דוח על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות ורשימות המועמדים לתקופת הבחירות לכנסת העשרים וחמש

נתונים פרטניים על תוצאות ביקורת החשבונות לתקופת הבחירות לכנסת העשרים וחמש 

 - דוח על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת העשרים וארבע לתקופה שבין 1.4.21 ל-30.11.22

נתונים פרטניים על תוצאות ביקורת החשבונות לתקופה השוטפת שבין 1.4.21 ל-30.11.22​

​רקע

ב-30.6.22 התפזרה הכנסת העשרים וארבע , וב-1.11.22 התקיימו הבחירות לכנסת העשרים וחמש.

​הגורמים המעורבים

רשימת מועמדים בבחירות לכנסת עשויה להיות מוגשת על ידי מפלגה  שיש לה נציג אחד לפחות בכנסת היוצאת או על ידי מפלגה שאינה מיוצגת בכנסת היוצאת. 

להלן ההגדרות של הגופים אשר רשאים להתמודד בבחירות לכנסת:

"סיעה" - מפלגה שיש לה לפחות נציג אחד בכנסת היוצאת. 

"רשימת מועמדים" - מפלגה שאינה מיוצגת בכנסת והגישה בבחירות לכנסת רשימת מועמדים. 

בדוח זה יכונו סיעות ורשימות מועמדים כהגדרתן לעיל - סיעות ורשימות או סיעות.

"רשימת מועמדים משותפת" - רשימת מועמדים שמגישות שתי מפלגות או יותר . 

בדוח זה יכונו רשימות מועמדים משותפות כהגדרתן לעיל - רשימות משותפות.

​המסד הנורמטיבי

חוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - החוק), קובע כי סיעות ורשימות המתמודדות בבחירות לכנסת זכאיות למימון ממלכתי של הוצאות הבחירות בתנאים המפורטים בו. נוסף על כך, הוראות החוק מטילות על כלל הסיעות והרשימות מגבלות בדבר הוצאותיהן והכנסותיהן בכל הנוגע לבחירות. 

מכוח החוק קבע מבקר המדינה הנחיות לסיעות ולרשימות בדבר הדרך לניהול חשבונותיהן - הנחיות מבקר המדינה לפי חוק מימון מפלגות בדבר ניהול ענייניה הכספיים של סיעה, התשס"ט-2009 (להלן - ההנחיות או הנחיות מבקר המדינה). 

לפי החוק, על הסיעות והרשימות לנהל את חשבונותיהן לפי הנחיות מבקר המדינה ולרשום את כל הכנסותיהן והוצאותיהן, ומערכות החשבונות של הסיעות והרשימות עומדות לביקורת מבקר המדינה. 

בחוק נקבע כי על נציגי הסיעות והרשימות למסור למבקר המדינה את חשבונותיהן לתקופת הבחירות ואת הדוחות הכספיים שלהן בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה. 

עוד נקבע בחוק כי על נציגי הסיעות בכנסת, אשר זכאיות למימון ממלכתי שוטף, למסור למבקר המדינה את חשבונותיהן השוטפים ואת הדוחות הכספיים שלהן בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה. 

לפי סעיף 10 לחוק, על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת דוח בדבר תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות לתקופת הבחירות ודוח בדבר תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת היוצאת. בכל דוח שעל מבקר המדינה למסור, כאמור, עליו לציין:

אם הסיעות והרשימות, לרבות סיעות משתתפות מטעם רשימות משותפות, ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; 

אם ההוצאות שלהן היו בגבולות שנקבעו בחוק; 

ואם ההכנסות שקיבלו היו בגבולות שנקבעו בחוק.

דוח זה עניינו תוצאות הביקורת על החשבונות של סיעות ורשימות לתקופת הבחירות לכנסת העשרים וחמש ועל החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת העשרים וארבע לתקופה 1.4.21 עד 30.11.22.

מסירת דוחות כספיים למבקר המדינה

סעיף 10(א) לחוק קובע כי על סיעות ורשימות להגיש למבקר המדינה את חשבונותיהן לתקופת הבחירות ודוח כספי לאותה תקופה "תוך 24 שבועות מהיום שבו פורסמו תוצאות הבחירות". 

לפי סעיף 10(ג1) לחוק "יראו שנה שבה מתקיימות הבחירות לכנסת כמסתיימת בתום החודש שבו פורסמו תוצאות הבחירות... יראו שנה שלאחר הבחירות כמתחילה בתחילת החודש אחרי פרסום תוצאות הבחירות וכמסתיימת בתום שנת הכספים הבאה". 

לפי החוק, המועד למסירת החשבונות והדוחות הכספיים לבחירות לכנסת העשרים וחמש וכן למסירת חשבונותיהן השוטפים של הסיעות בכנסת העשרים וארבע לתקופה שבין 1.4.21 ל-30.11.22 (להלן - התקופה השוטפת) היה ב-27.4.23.

חמש סיעות - אלתג'מוע אלווטני אלדמוקרטי - בל"ד (להלן - בל"ד), לזוז, התנועה הערבית להתחדשות (להלן - תע"ל), חד"ש - החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (המפלגה הקומוניסטית הישראלית וחוגי ציבור יהודים וערבים)(להלן - חד"ש) ורשימת האיחוד הערבי (להלן - רע"מ) - פנו לוועדת הכספים של הכנסת בבקשה לדחיית מועד ההגשה של דוחותיהן הכספיים לתקופת הבחירות לכנסת העשרים וחמש ולתקופה השוטפת. הוועדה אישרה לסיעת לזוז להגיש את דוחותיה הכספיים עד 31.5.23, וליתר הסיעות - עד 30.6.23. דוחותיהן הכספיים של הסיעות חד"ש ותע"ל הוגשו למשרדי כחודשיים לאחר המועד שקבעה הוועדה, ואילו דוחותיה של סיעת בל"ד הוגשו כחצי שנה לאחר המועד שקבעה הוועדה. ואולם, מצאתי לנכון לקבל את הדוחות שהוגשו באיחור, וזאת בשל החשיבות של ביצוע ביקורת על סיעות ורשימות שהשתתפו בבחירות והיו זכאיות למימון ממלכתי (ראו בפרק על נושאים בעלי היבטים עקרוניים "מסירת דוחות למבקר המדינה באיחור ניכר"). 

מועד מסירת דוח מבקר המדינה

לפי סעיף 10(ב) ו-(ד) לחוק, על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת דוח על תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות לתקופה השוטפת בצירוף דוח הביקורת על חשבונות הסיעות והרשימות לתקופת הבחירות לכנסת העשרים וחמש. זאת, לאחר סיום תהליך הביקורת שבמסגרתו התאפשר לסיעות להגיש את תגובותיהן על הממצאים שהעלתה הביקורת. לפי סעיף 10(ו) לחוק, ועדת הכספים של הכנסת רשאית לדחות, לבקשת מבקר המדינה, את מועד מסירת דוח מבקר המדינה ליושב ראש הכנסת.

בבוקר יום שבת, שמיני עצרת התשפ"ד, 7.10.23, פתח ארגון הטרור חמאס במתקפת פתע רצחנית על יישובי עוטף עזה והסביבה, לצד ירי כבד של אלפי טילים ורקטות על דרום הארץ ומרכזה. בשל המלחמה שפרצה מאז ובשל הגיוס הנרחב למילואים, פנו למשרדי נציגי סיעות  והודיעו כי יתקשו למסור למשרדי את תגובותיהן בתוך הזמן שהוקצב להן, ולכן הן ביקשו את אישורי למתן ארכה למסירת תגובותיהן על טיוטות ממצאי הביקורת שנשלחו אליהן. נוכח האמור, ועל מנת לאפשר את השלמת הליכי הביקורת, תוך מתן הזדמנות נאותה לנציגי הסיעות למסירת התייחסותם, פניתי לוועדת הכספים של הכנסת, וזו קבעה בהחלטתה מ-17.10.23  כי המועד למסירת דוח הביקורת על חשבונות הסיעות והרשימות לתקופת הבחירות לכנסת העשרים וחמש ולתקופה השוטפת יידחה ל-31.12.23; במועד האמור נמסרו תוצאות הביקורת כנדרש.

תוצאות הביקורת

תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות התבססו על הדוחות הכספיים שהן מסרו למשרדי; על חוות הדעת של רואי החשבון שבדקו את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; על בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; על השלמות, תיקונים והסברים של נציגי הסיעות, לרבות שימועים שהתקיימו לבקשתם; וכן על הצהרות של נציגי הסיעות שהתקבלו כראיה לפי סעיף 9(ג) לחוק. 

לפי החוק, כל אימת שמבקר המדינה קובע כי סיעה או רשימה פעלו שלא על פי הוראות החוק או לא ניהלו את חשבונותיהן לפי ההנחיות, יורה יושב ראש הכנסת כי יישלל מהן מימון ממלכתי בשיעור הקבוע בחוק. עם זאת, החוק הקנה למבקר המדינה את הסמכות להמליץ בנסיבות המצדיקות זאת כי יישלל סכום קטן מהשיעור הקבוע בחוק.

במסגרת שיקול הדעת שהופקד בידי לקביעת הסכום שיופחת מהשיעור הקבוע בחוק, וזאת על פי סעיף 10(ה) לחוק, הבאתי בחשבון, בין היתר, את מידת החומרה של כל הפרה, את מספר ההפרות, את סכומן, את תדירותן ואת הסברי נציגי הסיעות והרשימות.

המשך קריאה בקובץ המצורף מעלה


תוכן העניינים