לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

זיהום אוויר חוצה גבולות שמקורו בשריפת פסולת באזור יהודה ושומרון - פתח דבר

תקציר

פתח דבר

תופעת שריפת הפסולת לסוגיה בידי פלסטינים באזור יהודה ושומרון (יו"ש) קיימת זה כ-20 שנה וגורמת לזיהום אוויר רחב היקף המאיים על איכות חייהם ובריאותם של תושבי היישובים הישראליים והפלסטיניים ועל המערכת האקולוגית באזור. בשנים 2017 עד 2022 התרחבו והתגברו מפגעי זיהום האוויר והריח כתוצאה משריפות אלה באופן שפגע ברמה היום-יומית בחיי תושבים ישראלים ופלסטינים. בתחילת מלחמת "חרבות ברזל" אף פנו ראשי רשויות מקומיות באזור השפלה והמרכז לגורמי ממשלה שונים בתלונות על החמרה בהיקף המפגעים והנזקים הנגרמים בשל תופעה זו. 

לנוכח העובדה שמדובר במפגעים מתמשכים בעלי השפעה חמורה שהמענה לה מחייב פעולה מערכתית, החלטתי לקיים בשנת 2023 ביקורת בנושא, וממצאיה מתפרסמים בדוח זה.

הנזקים הנובעים מתופעת שריפת הפסולת ביו"ש קיימים בכמה מישורים: הראשון הוא הפגיעה המשמעותית מאוד באיכות החיים של אוכלוסייה נרחבת בישראל וביו"ש. מדובר במפגעים תדירים וכבדים של זיהום אוויר, ענני עשן וריחות חריפים, שהתושבים מתלוננים עליהם כבר שנים רבות ללא קבלת מענה מעשי שיסיר או יצמצם את התופעה. השני הוא הנזק הבריאותי הפוטנציאלי לכלל האוכלוסייה, ובייחוד לאוכלוסיות פגיעות כגון ילדים, זקנים וחולים כרוניים. והשלישי הוא הביטוי הכלכלי של התופעה. לפי הערכות שביצע משרד מבקר המדינה, העלות הכלכלית של כלל נזקי זיהום האוויר שמקורו בשריפת פסולת ביו"ש ואשר יש לו השפעה חוצת גבולות (ובהם נזקי תחלואה ותמותה ונזקים לכלכלה ולחקלאות), הגיעה בשנת 2023 לסך של 0.88 מיליארד ש"ח עד כ-1.3 מיליארד ש"ח לפחות. בתרחיש של "המשך עסקים כרגיל" העלויות המצטברות עקב זיהום אוויר זה בשנים 2023 עד 2030 צפויות להסתכם בכ-9.1 מיליארד ש"ח (לאחר היוון).

ממצאי דוח ביקורת זה משקפים תמונת מצב עגומה של כשל רב שנים בכל הנוגע למניעת שריפת פסולת ביו"ש ולטיפול בנזקיה בידי הגופים הממשלתיים הנוגעים בדבר, והם מדגישים את הצורך בנקיטת פעולה דחופה למיגור תופעה זו, תוך הסרת החסמים והכשלים שהביאו להתמשכותה והתגברותה. בביקורת הועלה כי לא גובשו מדיניות ותוכנית ממשלתית לטיפול במפגעים סביבתיים חוצי גבולות שמקורם ביו"ש; אין גורם מתכלל שלו הוענקה הסמכות להוביל את הטיפול הממשלתי בנושא; לא קודמו פרויקטים תשתיתיים סביבתיים לטיפול מוסדר בפסולת מעורבת ובפסולת אלקטרונית ביו"ש; וקיימת חולשה בתיאום הפעולות ובשיתוף המידע בין הגורמים הממשלתיים העוסקים בין השאר בפיקוח ואכיפה בתחום עבירות השלכת הפסולת ושריפתה ביו"ש ובטיפול בתלונות הציבור בנושא זה. 

יצוין כי ביוני 2023, במהלך הביקורת הנוכחית, כשש שנים לאחר שמשרד מבקר המדינה הפנה את תשומת ליבה של ממשלת ישראל בדוח ביקורת אחר לצורך בגיבוש מדיניות ממשלתית לניהול סביבתי חוצה גבולות, קיבלה הממשלה החלטה להקים צוות בין-משרדי שיוביל עבודת מטה לגיבוש מדיניות זו וכן יכין תוכנית לטיפול במפגעי פסולת ביו"ש ויגיש את המלצותיו לממשלה. הצוות הוקם והחל בפעילותו באוגוסט 2023, אך הוא פעל לסירוגין, ורק לאחרונה חזר לפעול ברציפות.

על כלל הגורמים והגופים הממשלתיים העוסקים בנושאי הסביבה ביו"ש, ובכלל זה הצוות הבין-משרדי, לחתור בנמרצות לסגירת הפערים שהתהוו בטיפול בנושא במשך שנים כה רבות. עליהם לפעול בתיאום ובשיתוף פעולה ומידע לגיבוש ויישום של ארגז כלים אופרטיבי שייתן מענה לבעיות השורש בנושא ויכלול, בין היתר, בניית תשתיות וגיבוש פתרונות קצה לשריפה מוסדרת של פסולת לסוגיה ביו"ש וכן קביעת כלי פיקוח ואכיפה מוגברים לטיפול בתופעת שריפת הפסולת באתרים לא מוסדרים ביו"ש. 

זיהומים סביבתיים, מטבעם, עיוורים לקיומם של גבולות שנקבעו בידי האדם ואינם מוגבלים לתחומם של יישובים פלסטיניים או ישראליים. המצב הגיאופוליטי, הסכסוך המתמשך בין ישראל לרשות הפלסטינית ופיצול השליטה בשטח מקשים את הטיפול במפגעים סביבתיים חוצי גבולות ומציבים אתגר של ממש לפני כל הגורמים האחראים לכך. בתוצרי ביקורת זו, הכוללים תשתית ידע מבוססת ומקיפה והמלצות אופרטיביות לטיפול יעיל בתופעת זיהום האוויר חוצה הגבולות שמקורו בשריפת פסולת לסוגיה ביו"ש, יש כדי לסייע באופן ניכר ומהותי לגורמי הממשלה השונים, לרבות הצוות הבין-משרדי, לטפל בנושא זה ובזיהומים חוצי גבולות נוספים, דוגמת זיהומי קרקע ומים; עליהם לעשות כן ולדאוג כי זיהומים אלו אכן יטופלו כראוי.

על השרה להגנת הסביבה ועל השר הנוסף במשרד הביטחון (האחראי ליחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים וליחידת המינהל האזרחי) לממש את האחריות והסמכות הנתונות בידיהם ולטפל בהקדם, באופן יעיל ומיטבי, מתוך ראייה רב-מערכתית מתכללת ורחבה, בתופעת שריפת הפסולת לסוגיה ביו"ש, למען הפסקת זיהום האוויר והנזקים רבי השנים הנגרמים ממנו לתושבים הישראלים והפלסטינים משני צידי קו התפר.

משרד מבקר המדינה בראשותי רואה חשיבות רבה בטיפול במוקדי זיהום סביבתיים, והוא ימשיך לעקוב אחר נושא זה ולבצע בו ביקורות מתוך הבנת הקשר הישיר בין השמירה על הסביבה ובין שיפור איכות חייהם ובריאותם של אזרחי המדינה ותושביה. 

מתניהו אנגלמן

מבקר המדינה

ונציב תלונות הציבור

ירושלים, אדר ב' התשפ״ד, מרץ 2024

תוכן העניינים


מדיניות ותוכנית ממשלתית לניהול סביבתי חוצה גבולות

זיהומי אוויר חוצי גבולות שמקורם בשריפת פסולת פלסטינית ביתית מעורבת ביו"ש

זיהומי אוויר חוצי גבולות שמקורם בשריפת פסולת אלקטרונית וציוד חשמלי ביו"ש

הפיקוח והאכיפה בעבירות השלכת פסולת ושריפות פסולת ביו"ש

טיפול מוקד החירום של המשרד להג"ס בפניות בנוגע למפגעים בישראל שמקורם בשריפת פסולת ביו"ש

כיבוי שריפות פסולת ביו"ש

שריפת פסולת באס"פים לא מוסדרים ביו"ש במהלך מלחמת חרבות ברזל