הגידול הטבעי של האוכלוסייה, הפיתוח הכלכלי והצמיחה משפיעים ישירות על ענף התחבורה, ובכלל זה על איכות השירותים שהוא מספק: הצמיחה מגדילה את הביקוש לנסיעות בכבישים - של משאיות, כלי רכב פרטיים ותחבורה ציבורית - והדבר גורם להגדלת הגודש בכבישים, מחמיר את זיהום האוויר וגורם למטרדים אחרים.
בשנים 2000 - 2021 מצבת כלי הרכב, הנסועה, שטח הכבישים ואורך הכבישים גדלו פי 2.1, 1.75, 1.58 ו-1.24 בהתאמה, ולפיכך הגודש בכבישים הולך וגדל משנה לשנה. הנזק בגין הגודש בכבישים נאמד בכ-2% מהתוצר המקומי הגולמי, ולשנת 2021 הוא נאמד בכ-31 מיליארד ש"ח.
משרד התחבורה אמון על מתן שירותי התחבורה בכלל, ועל מתן שירותי התחבורה הציבורית (התח"צ) בפרט, ועל כן הוא צריך להיות שותף פעיל בתהליכי התכנון הסטטוטורי על כל רבדיו.
ביקורת המעקב העלתה כי משרד התחבורה פעל לתיקון מחצית מהליקויים שעלו בדוח הביקורת הקודם - 7 מתוך 16 תוקנו במידה רבה, ואחד נוסף תוקן באופן מלא.
משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את הפעולות שביצעו משרד התחבורה והוותמ"ל לקידום התחבורה הציבורית, בין היתר באמצעות קביעת הנחיות ותבחינים חדשים, את השיפור שחל בשיתוף הפעולה בין משרד התחבורה לבין הוותמ"ל, ואת התיקון מס' 7 בחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים (הוראת שעה), התשע"ד-2014, אשר שם דגש, בין היתר, פיתוח מוטה תחבורה ציבורית בתוכניות מועדפות.
עם זאת, הליקוי שקשור להסדרת מעמדה של הרשות הארצית לא תוקן; ואילו ליקויים שקשורים למבנה הארגוני של הרשות הארצית, להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, כוח אדם מקצועי באגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה, הסתמכות על יועצים חיצוניים בעבודת האגף לתכנון תחבורתי, העברת תוכנית מתאר ארצית לתשתיות תחבורה יבשתית - תמ"א 42 לאישור הממשלה, וייצוג משרד התחבורה במוסדות התכנון הארציים ובוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה - כל אלה תוקנו במידה מועטה.
כדי לעמוד ביעדים האסטרטגיים שקבע משרד התחבורה ולהוציא אל הפועל את מדיניותו, מומלץ כי המשרד יפעל לחיזוק היחידות המקצועיות העוסקות בתכנון מערכות התח"צ ובניהולן, להגביר את מעורבותו בתהליכי התכנון הסטטוטורי ולהפוך לגורם מוביל, ובמיוחד לחזק את האגף לתכנון תחבורתי - שהמחסור בכוח אדם ניכר בו במועד סיום ביקורת המעקב, פברואר 2023.
נוסף על כך מומלץ להסדיר את מעמדה, סמכויותיה ותחומי אחריותה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולפעול למימוש החלטת הממשלה לגבי הקמת רשויות מרחביות לתחבורה.
ביקורת מעקב זאת מדגישה את חשיבות הפיתוח של התחבורה הציבורית משלב התכנון ועד לביצוע; ואת תרומתה לצמיחת המשק ולהיערכות לגידול באוכלוסיית ישראל בשנים הקרובות.