לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

לנמלי הים בישראל חשיבות אסטרטגית רבה מבחינת הסחר הבין-לאומי של המדינה. העובדה שכ-99% מסך מטעני היצוא והיבוא (בטונות) עוברים בנמלים אלו מצביעה על התלות הגבוהה של הסחר הבין-לאומי של ישראל בנמלי הים. תלות זו נובעת בראש ובראשונה מעצם הדבר ששוקי המקור והיעד שלה אינם סמוכים לה בשל מיקומה הגיאוגרפי ומצבה הגיאופוליטי. כמו כן, מיעוט המשאבים הטבעיים מחייב משק פתוח שבו שיעור היבוא גבוה ונותן מענה לכלל צורכי המשק. 

לפיכך, חשיבותם של נמלי הים לכלכלת ישראל מצריכה את פעילותם הסדירה. עיכובים של האוניות בנמלי ישראל יוצרים צוואר בקבוק לפעילות הכלכלית של ישראל, מפחיתים את הפריון במשק ופוגעים הן ביצוא והן ברכיב היבוא המשמש למוצרי השקעה. מעבר לכך, ככל שנמשכת הפגיעה ביצוא וביבוא היא עלולה לפגוע בתעסוקה בענפים המושפעים באופן ישיר מיבוא תשומות (תעשייה, מסחר, בנייה וחקלאות) ועלולה להשפיע גם על יוקר המחיה.

מטענים באוניות נחלקים לכמה סוגים. העיקריים שבהם הם מכולות, מטען כללי, צובר חופנים ומתקנים אוטומטיים. מכולה היא תיבת פלדה המיועדת לאחסנת מטען לשם הובלתו; מטען כללי אינו ארוז במכולה, והוא יכול להגיע ביחידות (כגון כלי רכב), ארוז בחבילות או בארגזים ועוד; צובר חופנים - מטען כללי שאינו ארוז אלא נטען באונייה בתפזורת, כגון גרעינים, פחם, מלט ועפרת מתכת; מתקנים אוטומטיים המשמשים לשינוע מטענים כגון מלט, פוספטים, כימיקלים, דלק וגרעינים. רמת השירות בניטול מטענים מושפעת מגורמים רבים - אנדוגניים (הקשורים להתנהלות הנמל) ואקסוגניים (שאינם תלויים בהתנהלות הנמל).

במועד עריכת הביקורת חברת הנמל שנותרה בבעלות המדינה היא חברת נמל אשדוד, ובתשובתה למשרד מבקר המדינה מיולי 2023 צוין כי בשנים 2005 - 2018 העבירה חברת נמל אשדוד למדינה דיבידנד בסכום מצטבר של 733 מיליון ש"ח, ובגין השנים 2019 - 2020 היא אמורה להעביר דיבידנד נוסף למדינה בסכום של 90 מיליון ש"ח. בתשובה האמורה של חברת נמל אשדוד צוין עוד כי בנוסף לדיבידנד היא העברה למדינה, בשנים 2011 - 2022, גם סכומי תמלוגים בסכום מצטבר של 591.4 מיליון ש"ח.


נתוני מפתח

  • 6

    נמלים מסחריים פועלים בישראל: נמל חיפה, נמל המפרץ, נמל מספנות ישראל, נמל אשדוד, נמל הדרום ונמל אילת

  • 60,713

    אלפי טון מטען עברו בנמלי ישראל בשנת 2022 - עלייה של 70% לעומת שנת 2000 (שבה עברו 36,098 אלפי טון)

  • כ-80

    אוניות היה מספר השיא של אוניות שהמתינו בנמלי ישראל (חודשי השיא - מאי 2021 ומאי 2022)

  • 26%

    הירידה בתפוקה לשעת עבודה בנמל אשדוד בתחום מטעני צובר חופנים בשנים 2017 - 2022

  • 13 מתוך 14

    הדירוג של נמל אשדוד מתוך 14 נמלים בני-השוואה בעולם במדידת זמן השהייה של אוניות מכולה (מקום אחד לפני אחרון), על פי בדיקה של הבנק העולמי, בעיבוד משרד...

  • 2.7 ימים

    זמן השהייה החציוני בנמלי ישראל עבור אוניות מטען צובר חופנים בשנת 2021 לעומת 1.7 ימים בממוצע בנמלים של מדינות בנות-השוואה בעולם. זמן זה הוא הארוך ב...

  • 70%

    הירידה בהיענות של צוותי עבודה ("ידיים") בתחום צובר החופנים בנמל אשדוד בשנים 2017 - 2022. במכולות ובמטען כללי הייתה הירידה באותן שנים 24% ו-60% בהתאמה

  • 5.1 מיליארד ש"ח

    אומדן הנזק ליצוא בשנת 2021, על פי בדיקת אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר ועיבוד משרד מבקר המדינה. אומדן הנזק ליבוא במוצרי השקעה ובמוצרי צריכה היה בא...

פעולות הביקורת

​בחודשים אוגוסט 2022 עד אפריל 2023 בדק משרד מבקר המדינה את ענף נמלי הים בישראל ואת רמת השירות של נמל אשדוד. הבדיקה כללה בין היתר ניתוח של פעילות הנמלים בישראל בשנת 2021, אשר הושפעה מפגיעה בשרשרת האספקה העולמית בעקבות משבר הקורונה. כמו כן, נבדקו פעולות של רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) כגוף המאסדר את ענף הנמלים ושל חברת נמלי ישראל בע"מ (חנ"י) כחברת הנכסים של הנמלים, הקשורות לשירות הניתן במרחבי הנמלים באשדוד ובחיפה, ונבדקה רמת השירות בנמלים במרחבים אלה עד שנת 2022. הביקורת נעשתה בחברת נמל אשדוד בע"מ (חנ"א), בחנ"י וברספ"ן. בדיקות השלמה נעשו במשרד התחבורה ובמשרד האוצר. ב-10.1.23 הושלם תהליך הפרטת חברת נמל חיפה, ו-100% ממניותיה הועברו מהמדינה למשקיע פרטי. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    השפעת הגודש בנמלים על יוקר המחיה ועלויות היבואנים בשנת 2021 בעקבות משבר הקורונה - לגודש בנמלים השלכות כלכליות משקיות משמעותיות. השלכות אלה כוללות בין היתר פגיעה בתוצר בשל אובדן יצוא; שיבושים באספקת תשומות ובעקבות כך ירידת תפוקות במגזרי התעשייה, הבניין...
  • dislike
    מספר האוניות הממתינות מחוץ לנמלי ישראל - בתחילת שנת 2021 הייתה עלייה תלולה במספר האוניות הנמצאות בהמתנה בשערי הנמלים, עד לשיא של 77 אוניות ממתינות בחודש מאי 2021. במחצית השנייה של שנת 2021 נרשמה מגמת ירידה, אולם בסוף שנה זו החלה שוב מגמת עלייה, עד כדי...
  • dislike
    הסיבות להיווצרות תורים של אוניות בנמלים במרחב חיפה ואשדוד - בכל ארבעת מדדי השירות שנבדקו בנמל אשדוד, בנמל חיפה ובנמל המספנות - משך זמן ההמתנה הממוצע של אונייה; משך זמן השהייה הממוצע של אונייה; התפוקה הממוצעת לשעת עבודה; אחוז ההיענות לביקוש לידיים - חלה...
  • dislike
    הקצאת צוותים למשמרות בנמל - עלה כי מכלל הצוותים המוקצים לפריקה וטעינה ביממה בנמלי אשדוד וחיפה, רובם מוקצים למשמרת א' (שעות 06:30 - 14:30), ואילו שיעורי ההקצאה למשמרות ב' (בשעות 15:00 - 22:30) ו-ג' (בשעות 22:30 - 05:30) הולכים ופוחתים. הירידה חדה פחות ב...
  • dislike
    שיבוץ עובדי תפעול בנמל אשדוד - בשנים 2018 - 2022 בין 13.8% ל-22.0% מעובדי התפעול לא שובצו לעבודת פריקה וטעינה. שיעור עובדי התפעול שלא שובצו היה בשנים 2021 ו-2022 גבוה יותר יחסית לשנים קודמות (19.7% ו 22.0% בהתאמה) והדבר עלול להצביע על ניצול לא יעיל של...
  • dislike
    הפסקת עבודת הפריקה בנמל אשדוד עקב הגעה למלוא כמות הפרמיה במטענים מסוימים - הסכמי פרמיה אמורים לעודד את המוטיבציה של העובדים להגדיל את התפוקה ולקצר את זמן השהייה של אוניות בנמל. עלה כי במטענים מסוימים (מתכות וברזל המהווים כ-3% מפעילות הנמל, לפי חברת נמל...
  • dislike
    שימוש ברציפי העתודה להקלה בעומס בנמלים - נמצא כי ביולי 2021 הייתה פנייה של נמל המפרץ לעשות שימוש ברציפי העתודה לשם ניטול מטען כללי, וזאת במטרה לסייע בהקלה על העומס. אולם מסירת הרציפים לנמלים החדשים על ידי משרדי התחבורה והאוצר התעכבה וניתנה רק באפריל 2022.
  • dislike
    כללי התור התפעולי - נוהל התור התפעולי מעוגן בתקנות הנמלים מסדיר את הנושאים הבאים: סדרי הכניסה והיציאה מהנמל; סדרי הקדימה לאוניות מסוימות בכניסה לנמל וביציאה ממנו; וכן קובע אילו רציפים יוגדרו כרציפים מסחריים, שלגביהם קבעה רספ"ן כי הקצאתם לכלי שיט תהיה ל...
  • dislike
    השוואה בין-לאומית של זמני השהייה ורמות השירות בנמלי ישראל בהשוואה לנמלים במדינות אחרות - נמצא כי רספ"ן, חנ"י וחברת נמל אשדוד אינן מבצעות השוואות בין-לאומיות של מדדי השירות בנמלים. זאת למרות החובה של רספ"ן לעשות זאת על פי חוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד...
  • dislike
    אי-זמינות של מדלים ומשפכים וציוד לפריקת צובר חופנים - בנמל אשדוד בשנים 2018 - 2022 בתחום צובר חופנים יש מגמת גידול באי-הזמינות הממוצעת של מִדלים ומשפכים, עד כדי קרבה לאי-זמינות מלאה (100%) שהגיעה לשיאה בחודש אפריל 2022. במהלך תקופה זו העבודה בוצעה באמצ...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ לשרי התחבורה והאוצר, עקב חשיבות הנמלים לכלכלת ישראל והשפעתם על יוקר המחיה, לפעול לשיפור היעילות בניטול המטענים בנמלי ישראל ולקיצור זמני השהייה של אוניות בפתח הנמל, וכן לפעול לכך שהגופים המבוקרים הנמצאים בתחום אחריותם וסמכותם יתקנו את הליקויים שהו...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד התחבורה ורספ"ן ימשיכו לפעול מול הנמלים לבחינת הסיבות למספר הגבוה של האוניות הממתינות ולצמצום מספרן, וכן לקבוע יעדים לזמני השהייה של אוניות בנמלים, באופן שיהיו בטווח המקובל על פי השוואה בין-לאומית עם נמלים בני-השוואה לנמלי ישראל, ולעקוב אח...
    • [alt]
      מומלץ לחברת נמל אשדוד, לרספ"ן ולמשרד התחבורה לבחון את הסיבות להקצאה הלא-יעילה והחלוקה הלא-סימטרית של משמרות העבודה בפריקת המטענים בנמל אשדוד, ובמקרה הצורך ליצור תמריצים בקרב עובדי התפעול ובעלי המטענים לפריקת המטענים גם בשעות הלילה, וכן לפעול להעלאת שיע...
    • [alt]
      מומלץ למשרד התחבורה ולמשרד האוצר לבחון את תוצאות מתן ההרשאה לנמלים החדשים (נמל המפרץ ונמל הדרום) להפעלת רציפי העתודה ואת הצורך בהמשך הפעלתם לניטול מטען כללי. זאת כדי שתהיה לנמלים החדשים ודאות לטווח ארוך וכדי לאפשר קיום תחרות גם בתחום המטען הכללי, דבר ש...
    • [alt]
      מומלץ למשרד התחבורה ולרספ"ן לעדכן את נוהל התור התפעולי, וזאת לנוכח השינויים שהתרחשו בענף הנמלים בשנים האחרונות ובכלל זה כניסת נמלים חדשים, הפרטת נמל חיפה והעברת ניהול התעבורה הימית לידי חברות התעבורה הימית, תוך בחינה והתייחסות גם להשגות של הגורמים המקצ...

    סיכום

    ממצאי הביקורת מעלים כי רמת השירות והיעילות התפעולית של נמלי ישראל נמוכות ביחס לשנים עברו ולעומת נמלים דומים ובני-השוואה במדינות אחרות. עובדות אלו גורמות להפחתת הפריון במשק ולפגיעה ביצוא וברכיב היבוא למוצרי השקעה, ובמשתמע גם על יוקר המחיה. מאז שנת 2018 יש ירידה ברמת השירות ביחס לרמה שהייתה בשנת 2017, המתבטאת בעלייה של זמני ההמתנה וזמני השהייה של אוניות, שעלו במאות אחוזים ביחס לשנת 2017, והגיעו לשיא בתקופת הקורונה בשנת 2021. כן ניכרת ירידה בתפוקה לשעת עבודה בכל סוגי המטענים שצוינו ובעיקר בצובר החופנים. בשנת 2022 חל שיפור בזמני ההמתנה והשהייה, אך הם עדיין גבוהים בעשרות אחוזים מרמתם בשנת 2017. בתפוקה לשעת עבודה בנמל אשדוד, בעיקר במטען כללי וצובר חופנים, חלה ירידה ביחס לשנת 2017. בעיית היעילות של נמל אשדוד מתבטאת גם בהיענות להקצאת ידיים, שירדה בעשרות אחוזים ביחס לשנת 2017. כן נמצא כי מסיבות שונות בין 13.8% ל-22.0% מעובדי התפעול, שהיו יכולים להקטין את התור התפעולי, לא שובצו לעבודות פריקה וטעינה. בנמל אשדוד אף נמצא גידול בשנים 2018 - 2022 באי-זמינות של ציוד מתמחה, הכולל מנופים, מדלים, משפכים וציוד נוסף לניטול. גידול זה נגרם בעיקר מטיפול בתקלות שבר ומביצוע תחזוקה מונעת בהיקף נמוך מאוד על ידי חברת נמל אשדוד. כל אלה מצביעים על כך שתור האוניות שהמתינו מחוץ לנמל אשדוד הושפע לא רק ממשבר הקורונה, אלא גם מבעיות תפעוליות מבניות, הכוללות בין השאר יעילות נמוכה של ניטול מטענים ואי-זמינות של ציוד מתמחה בנמל אשדוד, שהן בין הגורמים שפגעו ביעילות עבודת ניטול המטענים. 

    עקב חשיבותם של הנמלים לכלכלת ישראל מומלץ למשרד התחבורה, לרספ"ן ולחברת נמל אשדוד לפעול לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה. בין היתר, עליהם לפעול להעלאת רמות השירות בכל תחומי המטענים ובכלל זה קיצור זמני השהייה וההמתנה, הגדלת התפוקה לשעת עבודה, הגדלת זמינות הציוד לניטול מטענים והגדלת שיעור ההיענות לביקוש לידיים. זאת באמצעות ייעול הליכי העבודה, בין היתר בהתאם להשוואות בין-לאומיות עם נמלים בני-השוואה, הקצאה מתאימה ומספיקה של צוותי עבודה, גמישות תפעולית, שתאפשר היענות מהירה למצבי משבר, ושיבוץ מיטבי של עובדי התפעול בנמלים. פעולות אלה יתרמו להוזלת עלויות ההובלה הימית ובכך גם להורדת יוקר המחיה בישראל וישפרו את מצב התעסוקה של התעשיות המשתמשות בחומרי גלם מיבוא.

    ​​​