לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

רקע

הטרדה מינית פוגעת בכבוד האדם, בחירותו, בפרטיותו ובזכותו לשוויון. היא פוגעת בכבודו העצמי ובכבודו החברתי של המוטרד, ועלולה לפגוע בבריאותם של הנפגעים ובחוסנם הנפשי ולהשפיע לרעה על יכולתם ללמוד ולהתפרנס, לתת אמון בזולת, ליצור קשרים בין-אישיים ולתפקד כיאות במסגרת המשפחתית והחברתית. בשנת 1998 חוקקה הכנסת את החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998, שבו נקבע כי "לא יטריד אדם מינית את זולתו ולא יתנכל לו". על ביצוע החוק הופקד שר המשפטים, ומתוקף סמכותו הותקנו התקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק), התשנ"ח-1998.

בישראל 258 רשויות מקומיות המעסיקות כ-190,000 עובדים משלהן ועובדים רבים של חברות כוח אדם ונותני שירותים אחרים. כבכל סביבת עבודה, גם כאן מתקיימים פעמים רבות יחסי מדרג ותלות בין עובדים שונים, ורבים מעובדי הרשויות המקומיות גם מקיימים קשר ישיר ותכוף עם הציבור, בין השאר בקבלת קהל ובמתן שירותים שונים לתושבים. במציאות זאת חובה על הרשות המקומית להבטיח סביבת עבודה נקייה מהטרדה מינית - הן בקרב עובדי הרשות המקומית והן במערכת הקשרים המתקיימת בינם ובין הציבור. 


נתוני מפתח

  • כ-173,000

    נפגעו מהטרדה מינית בשנת 2021, לפי סקר ביטחון אישי לשנת 2021 של המשרד לביטחון הפנים והלמ"ס

  • כ-9,500

    מספר הפניות על הטרדה מינית שהתקבלו במרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית בשנת 2021

  • 51%

    מעובדי הרשויות המקומיות שנבדקו ציינו בשיתוף הציבור כי הם אינם יודעים מי האחראי למניעת הטרדה מינית ברשות או חושבים כי אין אחראי לנושא

  • 14%

    מעובדי הרשויות המקומיות שנבדקו ציינו בשיתוף הציבור כי חוו הטרדה מינית או שידוע להם על מישהו אחר שחווה לדבריו הטרדה מינית במסגרת העבודה ברשות בשלוש...

  • 22%

    מעובדי הרשויות המקומיות שנבדקו ציינו בשיתוף הציבור כי הם מגדירים את מקום העבודה ברשות כלא בטוח או בטוח במידה בינונית מפני הטרדות מיניות (190 מתוך 866)

  • רק 3

    מתוך 12 הרשויות המקומיות שנבדקו פרסמו את התקנון למניעת הטרדה מינית באתר המרשתת שלהן

  • 38

    רשויות מקומיות מינו אחראי למניעת הטרדה מינית, זאת מתוך 43 הרשויות שבביקורת הקודמת נמצא כי לא מינו אחראי או שלא ענו על השאלה בנושא

  • רק 18

    תלונות בגין הטרדה מינית הוגשו במצטבר ב-12 הרשויות המקומיות שנבדקו, ממועד סיום הביקורת הקודמת (אוקטובר 2018 עד אוגוסט 2022)

פעולות הביקורת

בשנת 2019 פרסם משרד מבקר המדינה דוח בעניין "טיפול הרשויות המקומיות בהטרדות מיניות ובמניעתן" (הדוח הקודם או הביקורת הקודמת). בחודשים יוני עד ספטמבר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את פעולותיהם של כמה רשויות מקומיות ושל משרד הפנים לתיקון הליקויים העיקריים שהועלו בדוח הקודם בנוגע לאסדרת הטיפול בהטרדות מיניות ברשויות המקומיות; בנוגע למינוי אחראים למניעת הטרדה מינית ברשויות המקומיות; בנוגע לפעולות הרשויות המקומיות למניעת הטרדה מינית; ובנוגע להיבטים בטיפולן בתלונות על הטרדה מינית (ביקורת המעקב). ביקורת המעקב נעשתה במשרד הפנים; בעיריות אום אל-פחם, אור עקיבא, אלעד, באר יעקב, חדרה, טבריה, טירת כרמל, מגדל העמק, נצרת ונשר; במועצה המקומית רכסים; ובמועצה האזורית חוף הכרמל. בדיקות השלמה נעשו ברשות לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי במשרד לשוויון חברתי.

במסגרת ביקורת המעקב נבדקו גם 77 רשויות מקומיות שבביקורת הקודמת לא נמצא לגביהן כי מינו אחראי למניעת הטרדה מינית או קבעו תקנון למניעת הטרדה מינית. ל-62 מהרשויות המקומיות האלה נשלחו שאלות בנוגע לכך (שאלות המעקב), וב-15 הרשויות הנותרות נבדקו הנושאים באמצעות בדיקת הדיווחים שלהן בנוגע לתיקון הליקויים שהועלו לגביהן בדוח הקודם.

נוכח היקף תופעת ההטרדות המיניות הנמצאת על סדר היום הציבורי ונוגעת לחלק גדול באוכלוסייה ונוכח החשיבות של מיגורה, משרד מבקר המדינה מצא לנכון להוסיף על כלי הביקורת הרגילים גם תהליך של שיתוף ציבור. במסגרת זאת, נשאלו באמצעות סקר 7,552 עובדים ב-12 הרשויות המקומיות שנבדקו כמה שאלות במטרה לקבל מידע מכלי ראשון על תחושת הביטחון והמוגנות שלהם מפני הטרדות מיניות, ובכלל זה מידת היכרותם של העובדים עם האחראי ועם התקנון; המידה שבה הם תופסים את מקום העבודה ברשות המקומית כבטוח מפני הטרדות מיניות; היקף העובדים שחוו הטרדה מינית או שידוע להם על מישהו אחר שחווה לדבריו הטרדה מינית במסגרת עבודתם ברשות המקומית (שיתוף הציבור). על כל השאלות בשאלון השיבו 866 עובדים. 

הביקורת הקודמת:

טיפול הרשויות המקומיות בהטרדות מיניות ובמניעתן, מתוך דוחות על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2019 (2019).


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    היקף התלונות על הטרדה מינית - בביקורת הקודמת עלה מניתוח תשובותיהן של 241 רשויות מקומיות שהשיבו על שאלה בנושא, כי מינואר 2015 עד יולי 2018 הוגשו אצלן 372 תלונות על הטרדה מינית, לפי החלוקה הבאה: ב-152 רשויות מקומיות לא הוגשו תלונות; ב-43 רשויות מקומיות ה...
  • dislike
    תחושת ביטחון ומוגנות מפני הטרדות מיניות - ממצאי שיתוף הציבור שערך משרד מבקר המדינה מצביעים על כך שאחד מתוך שבעה עובדים (14%) שהשיבו על הסקר ציין כי הוטרד או ידוע לו על מישהו אחר שחווה לדבריו הטרדה מינית בשלוש השנים האחרונות במסגרת העבודה ברשות. עוד עלה...
  • dislike
    מינוי אחראי וקביעת תקנון - בביקורת הקודמת נמצא כי הרשויות המקומיות בסמת טבעון ויאנוח-ג'ת לא מינו אחראי למניעת הטרדה מינית, והרשויות המקומיות בסמת טבעון, זרזיר, לקייה, מעלה עירון וסאג'ור לא קבעו תקנון למניעת הטרדה מינית. ביקורת המעקב העלתה כי ברשויות הא...
  • dislike
    היכרות עם האחראי וחשיפה לחומרי הדרכה - בשיתוף הציבור שערך משרד מבקר המדינה עלה כי 51% מהמשיבים אינם מכירים את זהות האחראי או חושבים שאין אחראי לנושא ברשות המקומית. הרשויות המקומיות שבהן שיעור העובדים שאינם מכירים את זהות האחראי היה הגבוה ביותר היו אום...
  • dislike
    קבלת מידע, פיקוח ובקרה - בביקורת הקודמת נמצא כי משרד הפנים לא דרש מהרשויות המקומיות לדווח במסגרת דוחות מצבת כוח אדם על מינוי אחראי למניעת הטרדה מינית, וכי אין בידי המשרד מידע על פעולות המניעה שנקטו הרשויות המקומיות; על מספר התלונות שקיבלו; על טיפולן בת...
  • dislike
    הדרכת מנהלים ועובדים במניעת הטרדה מינית - בביקורת הקודמת נמצא כי הרשויות המקומיות אור עקיבא, נצרת ורכסים לא קיימו פעילויות הדרכה על מניעת הטרדה מינית לעובדיהן. ביקורת המעקב העלתה כי הליקוי תוקן במידה מועטה: נמצא כי ממועד סיום הביקורת הקודמת באוקטובר 20...
  • dislike
    טיפולן של רשויות מקומיות ערביות בהטרדות מיניות ובמניעתן - בביקורת הקודמת הומלץ כי משרד הפנים, בתיאום עם כל הגורמים הנוגעים בדבר ובהם הרשות לקידום מעמד האישה, ייתן את הדעת על התנהלותן של הרשויות המקומיות הערביות בכל הנוגע למניעת הטרדות מיניות ולטיפול בה...
  • dislike
    קביעת הנחיות ונהלים - הביקורת הקודמת העלתה כי אף שחלפו 20 שנה מאז נחקק החוק למניעת הטרדה מינית, משרד הפנים לא קבע הנחיות ונהלים לטיפולן של הרשויות המקומיות בהטרדות מיניות ולא פיקח על יישום החוק, ובכלל זאת הוא לא קבע הנחיות לגבי מצבים שבהם האחראי נמצא ב...
  • like
    מינוי אחראי למניעת הטרדה מינית - מהתשובות על השאלון שהופץ בביקורת הקודמת לכל 257 הרשויות המקומיות עלה כי 40 רשויות לא מינוי אחראי ושלוש רשויות לא ענו על השאלה בעניין זה. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה רבה: 38 מתוך 40 הרשויות המקומיות שלא מינו...
  • like
    הגדרת תפקיד האחראי ותגמול כספי - בביקורת הקודמת נמצא כי משרד הפנים לא הגדיר את תפקידו ואת תחומי אחריותו של האחראי למניעת הטרדה מינית ברשות המקומית ולא קבע תנאי סף לתפקיד. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן באופן מלא: בנובמבר 2019 פרסם משרד הפנים הגדרת ת...

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    על הרשויות המקומיות לפעול כדי להגביר את תחושת המוגנות של העובדים מפני הטרדות מיניות ולהשפיע על האווירה הארגונית לשם קידומה של סביבת עבודה נקייה מהטרדה מינית. על משרד הפנים, בתיאום עם משרד המשפטים, להמשיך ולפעול להסדרת הנושא ולוודא כי בידי הרשויות המקומ...
  • [alt]
    מומלץ כי משרד הפנים ידרוש מהרשויות המקומיות לדווח לו על מינוי אחראי למניעת הטרדה מינית במסגרת דוחות מצבת כוח אדם שהוא מקבל מהן בכל שנה וכן יגבש הנחיות לקבלת מידע נוסף בכל הנוגע לפעולותיהן למניעת הטרדות מיניות ולטיפול בהן. לאור חשיבות הנושא מומלץ כי משר...
  • [alt]
    מומלץ כי משרד הפנים יפרסם, בתיאום עם משרד המשפטים, הנחיות לרשויות המקומיות למקרה שבו מוגשות תלונות נגד בכירים ברשות המקומית, והאחראי נתון במצב של חשש לניגוד עניינים באופן שאינו מאפשר את ביצוע הבירור על-ידו, וכן הנחיות בכל הנוגע לשמירה על פרטיותם של המע...
  • [alt]
    מומלץ כי משרד הפנים יביא לידיעת כלל הרשויות המקומיות את ההחלטה בדבר תגמול כספי לאחראי ויחדד את עמדתו ולפיה גם אחראי שמונה שלא בדרך של מכרז לפני פרסום ההחלטה, כאשר עדיין לא הייתה חובה לקיים מכרז לתפקיד, זכאי לקבל את התגמול.
  • [alt]
    מומלץ כי משרד הפנים והרשות לקידום מעמד האישה יפעלו לקדם את מעורבותה של הרשות בתחום מניעת הטרדות מיניות בקרב רשויות מקומיות וישקלו לקבוע הסדר הדומה לזה הקיים לגבי יועצות לקידום מעמד האישה ברשויות המקומיות גם לגבי האחראים למניעת הטרדות מיניות, בשינויים ה...

סיכום

הטרדה מינית פוגעת בכבוד האדם, בחירותו, בפרטיותו ובזכותו לשוויון, והטרדה מינית במסגרת יחסי העבודה משפיעה לרעה על סביבת העבודה כולה. ממצאי הביקורת הקודמת העלו כי היבטים מהותיים הנוגעים ליישום הוראות החוק והתקנות למניעת הטרדה מינית בשלטון המקומי, לרבות אופן הטיפול בתלונות, לא הוסדרו.

ביקורת המעקב העלתה כי הייתה התקדמות של ממש בכל הנוגע לפעולות משרד הפנים בנושא מינוי אחראי למניעת הטרדה מינית ברשויות המקומיות: המשרד פרסם הגדרת תפקיד לאחראי, קבע תגמול כספי עבור ביצוע התפקיד והנחה על בדיקת מינוי אחראי במסגרת דוחות הביקורת של רואי החשבון החיצוניים מטעמו. עם זאת היבטים אחרים טרם הוסדרו. כך למשל, משרד הפנים אינו אוסף מידע על פעולות המניעה שנקטו רשויות מקומיות בנושא מניעת הטרדה מינית ועל מספר התלונות שהתקבלו והטיפול בהן, והוא לא קבע הנחיות לגבי מצבים שבהם האחראי נמצא בניגוד עניינים ובפרט לגבי מקרים שבהם מעורבים בתלונה עובדים בכירים, לגבי יידוע הנפגע בדבר הטיפול בתלונה ולגבי השמירה על פרטיות המעורבים. עוד העלתה ביקורת המעקב כי רשויות מקומיות רבות פעלו לתיקון הליקויים שעלו בדוח הקודם: בעקבות הביקורת הקודמת 41 רשויות מינו אחראי למניעת הטרדה מינית ו-59 רשויות קבעו תקנון למניעת הטרדה מינית; האחראיות בעיריות אור עקיבא, אלעד ונשר ובמועצה המקומית רכסים עברו הכשרה ייעודית; העיריות אלעד, חדרה ונשר הפיצו לעובדיהן לומדה; ורשויות מקומיות נוספות נקטו פעולות להעלאת המודעות של עובדיהן וביצעו הדרכות בנושא. ואולם נמצא כי ברשויות המקומיות שנבדקו כמעט לא הוגשו תלונות (18 תלונות במצטבר ממועד סיום הביקורת הקודמת), דבר העלול להעיד על כך שממדי התופעה עדיין לא ברורים דיים, ואין די במילוי החובות החוקיות. 

שיתוף הציבור שערך משרד מבקר המדינה העלה ממצאים קשים ולפיהם יותר ממחצית מהמשיבים ציינו שהם לא ידעו אם קיים אחראי למניעת הטרדה מינית ברשות המקומית או חושבים כי אין אחראי לנושא; 22% מהמשיבים ציינו כי הם מגדירים את מקום העבודה ברשות כלא בטוח או בטוח במידה בינונית מפני הטרדות מיניות (ובעיריות נצרת, אום אל-פחם ואלעד 30% ומעלה מהמשיבים); אחד מתוך שבעה עובדים השיב כי הוא הוטרד או ידוע לו על מישהו שהוטרד בשלוש השנים האחרונות במסגרת העבודה ברשות המקומית; וכרבע מהעובדים השיבו כי לא היו פונים לאחראי אם היו חווים הטרדה מינית. 

על כלל הרשויות המקומיות לפעול כדי להגביר את תחושת המוגנות של העובדים מפני הטרדות מיניות ולהשפיע על האווירה הארגונית לשם קידומה של סביבת עבודה נקייה מהטרדה מינית. על משרד הפנים, בתיאום עם משרד המשפטים, להמשיך ולפעול להסדרת הנושא ולוודא כי בידי הרשויות המקומיות הכלים המתאימים להתמודדות עם התופעה ולנקוט צעדים להגברת תחושת המוגנות של העובדים ברשויות המקומיות. 


עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמת:

טיפול הרשויות המקומיות בהטרדות מיניות ובמניעתן, מתוך דוחות על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2019 (2019).