לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
בטיחות מוסדות חינוך; תחזוקת מבנים; שיפוץ; מוקד עירוני; תחזוקה; בדיקות בטיחות

רקע

​לפי חוק לימוד חובה, התש"ט-1949, רשות מקומית היא רשות החינוך המקומית לגבי תחום שיפוטה של אותה הרשות, והיא אחראית לקיומם של בתי ספר בתחומה. בתפקידה זה הרשות אחראית לבצע תחזוקה שוטפת של בתי הספר ולקיום תנאי הבטיחות בהם. עבודות התחזוקה במוסדות החינוך נחלקות לשני סוגים עיקריים. הסוג האחד נוגע לתחזוקה השוטפת, המתבצעת במהלך שנת הלימודים, ואילו הסוג השני מתייחס לעבודות תחזוקה או לשיפוצים בהיקפים גדולים, המבוצעים במהלך החופש הגדול במסגרת הכנת מוסדות החינוך לפתיחת שנת הלימודים בספטמבר מדי שנה בשנה (שיפוצי קיץ). משרד החינוך הוציא חוזרים מיוחדים המפרטים נוהלי בטיחות והנחיות בטיחות לבתי הספר, בהם פורטו הצעדים שעל רשות החינוך המקומית לנקוט כדי למנוע מפגעי בטיחות וכדי לשמור על ביטחון הילדים.

 

נתוני מפתח

  • כ-860,000 ש"ח

    סך ההקצבות לצורך תחזוקה שלא הועברו לבתי הספר על ידי שלוש מתוך שש הרשויות המקומיות שנבדקו, בשנים 2019 - יוני 2022 (בשיעור שנע בין 12% ל-33%), מתוך ה...

  • ב-2

    מהרשויות המקומיות שנבדקו (עיריית טמרה והמועצה המקומית מעלה עירון) אין מוקד עירוני לניהול הטיפול בפניות הציבור, ובכלל זה הפניות שמגיעות ממנהלי מוסדו...

  • כ-193,000 ש"ח

    סך הסיוע הכספי שהקצה משרד החינוך לשיפוצי קיץ בשנת 2022 עבור 20 בתי הספר שנבדקו בשש הרשויות המקומיות שנבדקו

  • כ-3 מיליון ש"ח

    סך ההוצאה הישירה של שש הרשויות המקומיות שנבדקו בשנת 2022 בגין שיפוצי קיץ ב-20 בתי הספר שנבדקו

  • 65% (13 מתוך ה-20)

    שיעור בתי הספר שנבדקו ונמצאו בהם ליקויי תחזוקה של נזילות מהגגות וסימני רטיבות בקירות

  • 65% (13 מתוך ה-20)

    שיעור בתי הספר שנבדקו ונמצאו בהם ליקויי בטיחות חוזרים בדלתות, בארונות או במתקני השתייה, בשנים 2019 - 2022

  • 5

    מהרשויות המקומיות שנבדקו לא הקלידו את ממצאי מבדקי הבטיחות למערכת ממוחשבת ייעודית לצורך מעקב אחר תיקונם

  • 7

    מעבדות בחמישה מתוך 20 בתי הספר שנבדקו, נסגרו עקב ליקויי בטיחות לפרק זמן של שנה עד שנתיים

פעולות הביקורת

בחודשים מאי - נובמבר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את טיפול הרשויות המקומיות בנושא התחזוקה והבטיחות של בתי ספר על-יסודיים (חטיבות ביניים ותיכונים). הבדיקה נעשתה בשש הרשויות המקומיות הגלבוע, טמרה, מעלה עירון, נתניה, קריית אתא ושוהם (הרשויות המקומיות שנבדקו), שנבחרו תוך מתן ביטוי למאפיינים ולנתונים שונים: המחוזות המינהליים של משרד הפנים שבהם שוכנות הרשויות; מעמדן המוניציפלי; המדד החברתי-כלכלי שאליו הן משויכות; המגזר שאליו תושביהן משתייכים; ומספר התושבים שבתחום שיפוטן.

בדיקות השלמה נעשו במשרד החינוך באגף בכיר לביטחון, חירום ובטיחות סביבתית, וכן במחוזות שאליהם משויכות הרשויות שנבדקו - חיפה, צפון, מרכז ותל-אביב.

כמו כן, במסגרת הבדיקה סייר צוות הביקורת ב-20 בתי ספר על-יסודיים ברשויות שנבדקו (בתי הספר שנבדקו). סיורים אלה כללו, בין היתר, פגישות עם המנהלים והתרשמות ויזואלית מרמת התחזוקה ומקיום תנאי הבטיחות בבתי הספר שנבדקו. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    בעלי התפקידים המעורבים בתחזוקה ובבטיחות של מוסדות חינוך - באחד משני בתי הספר שנבדקו בתחומה של המועצה המקומית שוהם, לא מונתה ועדת בטיחות כנדרש.
  • dislike
    הקצבה תקופתית לבתי הספר לצורכי תחזוקה - המועצה האזורית הגלבוע, המועצה המקומית מעלה עירון ועיריית טמרה לא העבירו בשנים 2019 - יוני 2022 את מלוא סכומי ההקצבות שקבעו לבתי הספר שנבדקו: המועצה האזורית הגלבוע לא העבירה לבית ספר א' סך של 55,000 ש"ח, שהם כ-12%...
  • dislike
    הקצבה תקופתית לבתי הספר לצורכי תחזוקה - הרשויות המקומיות מעלה עירון ונתניה הקצו סכום הקצבה אחיד (5,000 ש"ח ו-4,200 ש"ח לחודש, בהתאמה) לכל בתי הספר העל-יסודיים, וזאת בלי להתחשב במצבם הפיזי, בשנת הקמתם ובמספר התלמידים הלומדים בהם או בצרכים בפועל.
  • dislike
    השקעה בשיפוצי קיץ - ההעברות של משרד החינוך לשיפוצי קיץ בשנת 2022 ב-20 בתי הספר שנבדקו, שהסתכמו בכ-193,000 ש"ח, היו נמוכות ביחס לצרכים בפועל של אותם המוסדות. ההוצאה הישירה של עיריית טמרה והמועצה המקומית מעלה עירון, המדורגות באשכול חברתי-כלכלי נמוך (3 ו-...
  • dislike
    נוהל בנושא תחזוקת בתי ספר על-יסודיים - במועצה האזורית הגלבוע, בעיריית טמרה ובמועצה המקומית מעלה עירון לא היו נהלים כתובים בנושא תחזוקת מוסדות חינוך, המגדירים בין היתר את חלוקת האחריות לביצוע עבודות התחזוקה בין הרשות המקומית לבין המוסד החינוכי ואת ממשקי...
  • dislike
    טיפול המוקד העירוני בפניות מוסדות החינוך - בשתיים מהרשויות המקומיות שנבדקו: טמרה ומעלה עירון אין מוקד עירוני לניהול הטיפול בפניות הציבור, ובכלל זה הפניות שמגיעות ממנהלי מוסדות החינוך בנושא התחזוקה בהם.
  • dislike
    תחזוקה שוטפת במוסדות החינוך - הליקויים העיקריים בבתי הספר שנבדקו היו בתחומן של ארבע מהרשויות שנבדקו: טמרה, מעלה עירון, נתניה וקריית אתא. עיקרי הליקויים נגעו לנזילות ורטיבות, שירותים מוזנחים ומזגנים לא-תקינים. עוד הועלו ליקויים פרטניים כמו תקלות חשמל ות...
  • dislike
    ניהול הבטיחות בבתי הספר - נמצאו ליקויים חוזרים שהופיעו במבדקי הבטיחות השנתיים ברוב בתי הספר שנבדקו: ב-13 בתי ספר מתוך ה-20 שנבדקו נמצאו דלתות שאינן ממוגנות כנדרש (טמרה, מעלה עירון, נתניה, קריית אתא, שוהם) וארונות או מתקני שתייה שאינם מקובעים לקיר (טמרה...
  • dislike
    אישורי בדיקות תקופתיות - שלוש מהרשויות המקומיות - העיריות טמרה וקריית אתא והמועצה המקומית מעלה עירון - לא הקפידו על עריכת מלוא הבדיקות התקופתיות הנדרשות לקבלת האישורים מגורמי המקצוע, כמו אישור מהנדס או הנדסאי מבנים, חשמלאי ואגרונום, ובתדירות הנדרשת למב...
  • dislike
    דרכי גישה לבתי הספר - בשתיים מהרשויות המקומיות שנבדקו, טמרה ומעלה עירון, יש בתי ספר שדרכי הגישה אליהם אינן בטוחות, והן צמודות למדרון שעלולות ליפול ממנו אבנים ולסכן את העוברים בהן.

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      משרד מבקר המדינה ממליץ למועצה האזורית הגלבוע, למועצה המקומית מעלה עירון ולעיריית טמרה להקפיד להעביר באופן סדיר את מלוא סכומי ההקצבות שלהן לבתי הספר שבתחומן. עוד מומלץ כי הרשויות המקומיות מעלה עירון ונתניה יבחנו את ההקצבות לבתי הספר אל מול הצרכים שלהם...
    • [alt]
      משרד מבקר המדינה ממליץ למשרד החינוך לבצע עבודת מטה אודות צורכי שיפוצי הקיץ, ולבחון את מתכונת ההקצאה לבתי הספר, תוך מתן תיעדוף לרשויות בדירוג חברתי-כלכלי נמוך, בהתחשב בתקציבים המשלימים שרשויות, בפרט בדירוג חברתי-כלכלי גבוה, מקצות ממקורותיהן לצורך כך.
    • [alt]
      משרד מבקר המדינה ממליץ לרשויות המקומיות מעלה עירון, טמרה, קריית אתא ונתניה, להקפיד על תחזוקה נאותה ושוטפת של כל מוסדות החינוך שבתחומן, ולתקן את ליקויי התחזוקה שנמצאו בהם, תוך מתן עדיפות לליקויים שיש בהם כדי לגרום נזקים למבנה.
    • [alt]
      על חמש מהרשויות המקומיות שנבדקו - טמרה, מעלה עירון, נתניה, קריית אתא ושוהם לפעול לתיקון הליקויים בקדימות 1, המתייחסת למפגע בטיחותי המחייב את הסדרתו באופן מיידי. עוד מומלץ לרשויות אלו לעקוב אחר הטיפול בליקויי הבטיחות כדי למנוע מפגעים בטיחותיים ולשמור על...
    • [alt]
      על עיריית טמרה והמועצה המקומית מעלה עירון לטפל לאלתר בכל ליקויי הבטיחות במעבדות בתי הספר העל-יסודיים שבתחומן, כדי שניתן יהיה לפתוח אותן לשימוש התלמידים באופן בטוח ובטיחותי. על עיריות נתניה וקריית אתא והמועצה המקומית שוהם לטפל לאלתר בכל ליקויי הבטיחות ש...

    סיכום

    הזכות לחינוך נחשבת זכות יסוד במדינת ישראל ובעולם. לפיכך יש חשיבות רבה בהקמת מערכת חינוך ובתמיכה בה כחלק מהשירות לאזרחים. במחקרים בין-לאומיים נמצא קשר חיובי בין התחזוקה והטיפול בבתי הספר לבין איכות ההוראה והישגי התלמידים בהם, ועל כן הומלץ להשקיע את הכספים בשיפור מצבם של מבני בתי הספר. לפי ההנחיות שמפרסם משרד החינוך בחוזרי מנכ"ל, על הרשויות המקומיות לדאוג להבטחת תנאים פיזיים נאותים ללימוד ולמשחק במוסדות החינוך שבתחומן. לכן השקעה בתחזוקה מיטבית של מוסדות החינוך, איתור מפגעי בטיחות בתחומם וטיפול בהם, הם תנאי שעל הרשויות המקומיות לקיימו כדי לשמור על שלומם של כל הבאים בשערי המוסדות ולהבטיח סביבה לימודית נאותה, וכך לחתור לשיפור הישגי התלמידים.

    ברשויות המקומיות שנבדקו הועלו ליקויים שונים בתחום תחזוקת בתי הספר, ובהם בין היתר נזילות ורטיבות, שירותים מוזנחים ומזגנים לא-תקינים, תקלות בחשמל ובתאורה, מחסור בשטחי הצללה, שולחנות וכיסאות ישנים ומחסור במרחבי למידה. כמו כן נמצאו ליקויי בטיחות בבתי הספר שנבדקו, ובכללם ליקויי בטיחות חוזרים במבדקים השנתיים, אי הקפדה על עריכת מלוא הבדיקות התקופתיות הנדרשות ובתדירות הנדרשת למבנים ולמתקנים, וכן ליקויים ממושכים בחיבור לחשמל, בדרכי הגישה לבתי הספר וליקויי בטיחות במעבדות.

    משרד מבקר המדינה ממליץ לרשויות המקומיות שנבדקו לשפר ולהגביר את פעילותן לתחזוקת מוסדות החינוך ואת טיפולן להסדרת מפגעי הבטיחות למען הבטחת סביבה לימודית מיטבית ובטוחה לתלמידיהן. על הרשויות המקומיות לקבוע נוהלי עבודה המגדירים את יחסי הגומלין ואת חלוקת האחריות בין הגורמים המעורבים בנושא; לבצע בקרה ופיקוח על הטיפול בפניות בנושא התחזוקה והבטיחות בבתי הספר; לערוך את כל בדיקות הבטיחות התקופתיות ולדאוג לקבלת כל אישורי הבטיחות המקצועיים בהתאם להנחיות משרד החינוך. על הרשויות המקומיות שנבדקו לפעול לטיפול במפגעים ובליקויי הבטיחות הנמשכים שנמצאו בבתי הספר שבתחומן במערכות החשמל, בדרכי הגישה ובמעבדות ולהסרתם בהקדם.