לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
ספורט; מינהלת הספורט ההישגי; תכנית אסטרטגית; אפשרי בריא; תכנית אב; מתקני ספורט

רקע

​לפעילות גופנית תרומה משמעותית לבני האדם, שכן היא גורמת להרגשה טובה, תורמת למניעת השמנה ומחלות כרוניות שונות ומשפרת את מצבם הגופני והנפשי הן של אנשים בריאים והן של הסובלים מבעיות בריאותיות, בכל גיל. מלבד היתרונות הבריאותיים הברורים של העיסוק בספורט ושל הפעילות הגופנית, הם תורמים לתחושת הלכידות החברתית, משמשים כלי לקידום חינוכי ותרבותי, פועלים כמגשרים בין אוכלוסיות ובין עדות שונות ומצמצמים פערים חברתיים. ספורט עממי (המכונה גם ספורט קהילתי) מוגדר כהתעמלות של תושבים בשעות הפנאי שלהם שלא במסגרת מאורגנת כהגדרתה בחוק. הוא כולל פעילויות ספורטיביות עצמאיות, פעילות ספורט מודרכת בחוגים או בקבוצות ומגוון אירועים, כגון צעדות, מרוצים, משחים, תחרויות, פסטיבלים, ניווטים ומסעות אופניים. הספורט העממי הוא ענף הספורט הגדול ביותר בישראל ובעולם - הן מבחינת מספר הפעילים בו והן מבחינת מגוון ענפי הספורט הנכללים בו. 


נתוני מפתח

  • 27 מיליארד דולר

    הערכת העלות הכלכלית השנתית העולמית של טיפול רפואי בבני אדם בשל היעדר פעילות גופנית מספקת, על פי ארגון הבריאות העולמי

  • 150 -300 דקות

    משך הזמן השבועי המומלץ לביצוע פעילות אירובית בעצימות בינונית למבוגרים, על פי ארגון הבריאות העולמי

  • כ-50%

    מהישראלים הבוגרים עסקו בפעילות גופנית סדירה (לפחות פעמיים בשבוע בקביעות לאורך כל חודשי השנה ולא פחות מ-30 דקות ברציפות לכל פעם) בשנת 2021, לפי סקר...

  • 66%

    השיעור הממוצע של תושבי הרשויות המקומיות שנבדקו בביקורת אשר טענו כי הם עוסקים בפעילות ספורט לפחות פעם בשבוע

  • רק 22%

    השיעור של תושבי הרשויות שנבדקו שסברו שהרשות המקומית שבה הם מתגוררים מעודדת את התושבים לעסוק בפעילות גופנית במידה רבה

  • 1.2 -9.7 ש״ח בלבד

    טווח הסכומים של התמיכה השנתית הממוצעת לתושב בפעילות ספורט עממי במסגרת סל הספורט בשנים 2018 - 2021 ברשויות שנבדקו

  • 7% - 30% בלבד

    שיעור התמיכה של סל הבסיס והיוזמות במסגרת סל הספורט ברשויות שנבדקו, מתוך סך ההוצאות בתחומן בשנת 2021 על תחום הספורט העממי

  • 0.07

    ממוצע אולמות הספורט ל-1,000 נפש ברשויות מקומיות לא-יהודיות (כפי שעלה משאלון הרשויות), לעומת 0.21 ברשויות מקומיות יהודיות

פעולות הביקורת

משרד מבקר המדינה בדק בחודשים מאי עד נובמבר 2022 היבטים שונים בנוגע לפעולותיהן של הרשויות המקומיות לקידום הספורט העממי בתחומן בשנים 2018 - 2022. בין היתר נבדקו הגורמים המעורבים בקידום הספורט העממי בישראל; תכנון מתארי ואסטרטגי לקידום הספורט העממי; השקעות הרשויות המקומיות בספורט העממי; שימוש בתשתיות הספורט ברשויות והתאמת תשתיות אלו לצורכי התושבים. הבדיקה נעשתה בשבע רשויות מקומיות: בעיריות בית שמש, חדרה, טירת כרמל וקריית ים; במועצות המקומיות כפר קרע ופרדס חנה-כרכור ובמועצה האזורית גליל תחתון (הרשויות שנבדקו). הואיל ופעילויות רבות של הספורט העממי ברשויות שנבדקו מתבצעות באמצעות מתנ"סים או באמצעות עמותות עירוניות, הוחלה עליהם ביקורת לצורכי דוח זה.

במסגרת הביקורת שלח משרד מבקר המדינה במהלך הביקורת שאלון ל-50 רשויות מקומיות נוספות (שאלון הרשויות) לצורך ניתוח המבנה הארגוני של אגפי הספורט בהן, דפוסי הפעילות בנוגע לקיום פעילויות ספורט עממי, והאופן שבו מקיימת הרשות המקומית קשר עם הציבור בנושא. בדיקות השלמה נעשו במשרד התרבות והספורט, במשרד הבריאות, במשרד החינוך, במינהל התכנון של משרד הפנים ובמרכז השלטון המקומי. כמו כן בוצע תהליך של שיתוף ציבור בקרב מדגם מתושבי הרשויות שנבדקו, במטרה למפות את עמדותיהם ואת מידת שביעות רצונם בכל הקשור לספורט העממי ברשויות (סקר עמדות התושבים). 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    קידום הספורט העממי על ידי מינהל הספורט במשרד התרבות והספורט - בתוכנית האסטרטגית לספורט שהכין מינהל הספורט באפריל 2021 לא נקבע גורם אחראי לפיתוח ולקידום הספורט העממי בישראל. נמצא כי בתוכנית האסטרטגית לספורט שהכין מינהל הספורט באפריל 2021 התחום היחיד (מב...
  • dislike
    שיעור סל הספורט מסך התמיכות של מינהל הספורט - נמצא כי תקציב התמיכות הכולל שהעביר מינהל הספורט בשנים 2019 - 2021 גדל בשיעור של כ-29% (מכ-389.5 מיליון ש"ח לכ-504 מיליון ש"ח), ואילו תקציב סל הספורט לרשויות המקומיות, שהוא עיקר התמיכה התקציבית של מינהל הספו...
  • dislike
    תוכנית "אפשרי בריא" - במסגרת התוכנית הלאומית לקידום אורח חיים פעיל ובריא שאישרה הממשלה בנובמבר 2011 (בשמה הממותג "אפשריבריא"), פרסם משרד הבריאות קול קורא לרשויות המקומיות להצטרפות לתוכנית ולקבלת תמיכה לצורך ביצוע תוכניות ופעילויות לקידום הבריאות במסגרת...
  • dislike
    רשת "ערים בריאות" במרכז השלטון המקומי - עלה כי 47% מהרשויות המקומיות שהשיבו על שאלון הרשויות (23 מתוך 49) אינן חברות ברשת "ערים בריאות", וכי 23% מהן (11 רשויות), אינן מכירות את פעילותה של הרשת. מתוך הרשויות שנבדקו עיריות חדרה, וקריית ים, המועצות המקומי...
  • dislike
    תדירות העיסוק בפעילות ספורטיבית ברשויות שנבדקו - מניתוח סקר עמדות התושבים עלה כי 66% מכלל המשיבים ברשויות שנבדקו העידו על עצמם שהם מבצעים פעילות ספורטיבית בתדירות של פעם בשבוע לפחות ופעילות הספורט הנפוצה הייתה הליכה; 21% השיבו שהם מבצעים פעילות ספורטיב...
  • dislike
    הרשויות המקומיות כגורם מעודד לעיסוק בספורט עממי - נמצא פער ניכר בין נקודת המבט של הרשויות המקומיות הרואות עצמן כמקדמות את העיסוק בספורט עממי (הרשויות דירגו עצמן בשאלון הרשויות בציון של 4 ומעלה מתוך 5 בתשובה לשאלה על תפיסתן בסוגיות אלה), לבין נקודת המבט...
  • dislike
    תוכניות אב לספורט ברשויות שנבדקו - עלה כי עיריית קריית ים הכינה טיוטה של תוכנית אב לספורט אולם לא סיימה אותה, וכי למועצה המקומית כפר קרע לא הייתה תוכנית אב לספורט. בתוכניות האב לספורט של הרשויות שנבדקו - בית שמש, גליל תחתון, חדרה, טירת כרמל, פרדס חנה-כ...
  • dislike
    תוכניות המתאר של הרשויות שנבדקו - עלה כי הנחיות מינהל התכנון לעיצוב המרחב הציבורי אינן כוללות הוראות ברורות בנושא ספורט עממי והשמירה על אורח חיים בריא. עוד עלה כי למועצות המקומיות כפר קרע ופרדס חנה-כרכור וכן למועצה האזורית גליל תחתון אין הנחיות לתכנון...
  • dislike
    תמיכת סל הספורט ברשויות שנבדקו - עלה כי התמיכה השנתית הממוצעת לתושב של מינהל הספורט באמצעות רכיבי סל הספורט הקשורים לספורט עממי בשנים 2018 - 2021 ברשויות שנבדקו נעה בין 1.2 ש"ח ל-9.7 ש"ח לתושב. התמיכה לתושב בעיריית בית שמש (שדירוגה החברתי-כלכלי הוא 2)...
  • dislike
    פריסת תשתית לספורט העממי ברשויות המקומיות - המיפוי שנערך ברשויות המקומיות בית שמש, חדרה, כפר קרע וקריית ים במסגרת הביקורת מצביע על השונוּת במספר, במגוון ובאופן הפריסה של מתקני הספורט ברשויות ועל חוסר במתקנים בכמה מהן. בבית שמש אותרו פערים ניכרים בין הש...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי משרד התרבות והספורט ישלב בתוכנית האסטרטגית לספורט תוכניות פעולה, יעדים ומדדי הצלחה שיחתרו להשגת המטרה הלאומית של קידום תרבות הספורט העממי והפעילות הגופנית בקרב כל תושבי המדינה, בד בבד עם קידום הספורט התחרותי וההישגי.
    • [alt]
      מומלץ כי משרד התרבות והספורט יבחן את התקצוב של סוגי הספורט השונים באופן שיעודד את קידום המטרות הלאומיות שקבע לעצמו, ובהן הגדלת מספר העוסקים בספורט עממי. עוד מומלץ כי משרד התרבות והספורט, שאחת ממטרותיו הלאומיות היא קידום תרבות הפעילות הגופנית כרכיב חיונ...
    • [alt]
      מומלץ כי כלל הרשויות המקומיות שאינן משתתפות בתוכנית "אפשרי בריא" - ובהן גליל תחתון, חדרה, פרדס חנה-כרכור וקריית ים - יפעלו לקיים את התנאים להשתתפותן כדי שיוכלו להצטרף אליה. כן מומלץ כי הרשויות האמורות והמועצה המקומית כפר קרע יפעלו לצירופן לרשת "ערים בר...
    • [alt]
      מומלץ כי עיריית קריית ים תשלים את טיוטת תוכנית האב לספורט ותפרסמה, וכי המועצה המקומית כפר קרע תכין ותפרסם תוכנית אב לספורט.
    • [alt]
      מומלץ כי המועצה המקומית כפר קרע והמועצה האזורית גליל תחתון יכללו בתוכניות המתאר העתידיות שלהן הוראות שיסייעו בהבטחת צורכי הציבור בתחום ליצירת מרחב המקדם עיסוק בספורט עממי ושמירה על אורח חיים בריא בהתאם להנחיות חוק התכנון והבנייה.

    סיכום

    לרשויות המקומיות יכולת השפעה רבה על בריאות תושביהן בהיבטים של פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא, הן באמצעות תכנון המרחב הציבורי שבתחומן והן בהשקעה ובארגון של פעילויות ספורט עממי. ממצאי הביקורת מלמדים כי אף שמשרדי ממשלה וגופים אחרים יזמו תוכניות ונתנו תמיכות לקידום הספורט העממי ברשויות המקומיות, אין גורם מתכלל האחראי להסדרת התחום ברמה הלאומית, שבסמכותו להנחות את הרשויות המקומיות כיצד עליהן לפעול, בהתאמה לתוכנית אסטרטגית ארוכת טווח, בעלת אמות מידה ברורות ויעדים מדידים. יוצא אפוא כי הרשויות המקומיות פועלות לקידום הספורט העממי בהתאם ליכולתן הכלכלית ולפי סדרי העדיפויות שהן קובעות לעצמן, אף שהן רואות בכך נושא בעל חשיבות רבה לטובת התושבים. 

    מומלץ כי הגורמים הרלוונטיים - ובהם משרד התרבות והספורט, משרד הבריאות, משרד החינוך ונציגי הרשויות המקומיות - ישקלו הקמת גוף מתאם או מרכֵּז שיגבש מדיניות לאומית כוללת וארוכת טווח לקידום הספורט העממי בקרב תושבי ישראל, לשם הגדלת מספר התושבים הפעילים בספורט ולמען בריאותם ורווחתם. עוד מומלץ כי בהיעדר מדיניות ואסטרטגיה לאומית לקידום הספורט העממי, הרשויות המקומיות ינצלו את כלֵי התכנון העומדים לרשותן לקידום אורח חיים פעיל ובריא בקרב תושביהן, יבדקו את הצרכים ואת הרצונות של התושבים לשם קבלת החלטות מיטביות בארגון הפעילויות של הספורט העממי ובהשקעה במתקני ספורט ויפעלו על פי תוכניות סדורות שיאמצו. כמו כן מומלץ כי הרשויות המקומיות יפרסמו לתושביהן את המידע על מתקני הספורט שבתחומן ויאפשרו להם להשתמש במתקנים אלו באופן שוויוני ועל פי קריטריונים ברורים.