לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

רקע

​בשלהי שנת 2003 היו נתונות רשויות מקומיות רבות במשבר כספי, ובעקבותיו, בפברואר 2004, קיבלה הממשלה החלטה שנועדה להוביל לפתרון כולל לגירעונות ברשויות המקומיות, כך שתתאפשר בין היתר אספקה של שירותים מוניציפליים באופן שוויוני וביעילות מרבית לכלל תושבי המדינה. במסגרת הפתרון הוצע מתווה לגיבוש תוכניות הבראה לרשויות. תוכניות ההבראה כללו הצעות לדרכי פעולה שהרשויות יידרשו לנקוט לצורכי התייעלות במטרה להגיע לאיזון תקציבי. בהמשך להחלטת הממשלה נקבעה תוכנית הבראה בחוק כאמצעי להבאת רשויות מקומיות לאיזון תקציבי. משנת 2005 פעלו רשויות מקומיות שמצבן הכספי היה קשה באמצעות תוכניות הבראה שגיבשו בשיתוף משרד הפנים. 


נתוני מפתח

  • 71 רשויות מקומיות

    פעלו בשנים 2011 - 2020 במסגרת תוכניות הבראה. ביוני 2022, מועד תחילת הביקורת, פעלו 33 רשויות מקומיות במסגרת תוכניות הבראה

  • 79%

    מהרשויות שפועלות במסגרת תוכניות הבראה הן רשויות מהמגזר הערבי

  • 13 תוכניות הבראה

    חוזרות ונשנות שלא צלחו הופעלו בארבע הרשויות המקומיות שנבדקו: חמש תוכניות בבוסתאן אל-מרג', שתי תוכניות בבית אריה, שלוש תוכניות בג'יסר א-זרקא, ושלוש...

  • 62.9 מיליון ש״ח

    העביר משרד הפנים לארבע הרשויות המקומיות שנבדקו לכיסוי גירעונות נצברים במסגרת תוכניות ההבראה בשנים 2011 - 2020

  • כ-42.2 מיליון ש״ח

    הלוואות נטלו הרשויות המקומיות שנבדקו לכיסוי גירעונות נצברים במסגרת תוכניות ההבראה בשנים 2011 - 2020

  • ב-84 מתוך 186

    הדרישות שנקבעו כאבני דרך וכיעדים נוספים במסגרת 13 תוכניות ההבראה - לא הצליחו הרשויות שנבדקו לעמוד

  • 27 מיליון מתוך כ-145 מיליון ש״ח

    סכומי מענקים שבהם לא זכו הרשויות שנבדקו מחמת אי-עמידה ביעדי תוכניות ההבראה

  • רק 3% עד 26%

    שיעורי גביית הארנונה מפיגורים בממוצע לשנה של הרשויות שנבדקו, בשנים 2011 - 2020

פעולות הביקורת

​בחודשים יוני עד נובמבר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את הפעלת תוכניות ההבראה ברשויות המקומיות בשנים 2011 - 2020. הנושאים העיקריים שנבדקו: גיבוש תוכניות הבראה, השגת מטרות תוכניות ההבראה ועמידה ביעדיהן, מענקים והלוואות הניתנים לרשויות והבקרה על יישום התוכניות. הבדיקה נעשתה בארבע רשויות מקומיות, שבכל אחת מהן הופעלו במשך השנים כמה תוכניות הבראה: במועצות המקומיות בית אריה, ג'יסר א-זרקא וסאג'ור ובמועצה האזורית בוסתאן אל-מרג' (הרשויות שנבדקו). הבדיקה נעשתה גם במשרד הפנים - במטה ובמחוזות יהודה ושומרון, חיפה וצפון. 

תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    היקף הרשויות שפעלו במסגרת תוכניות הבראה - בשנים 2011 - 2020 פעלו 71 רשויות מקומיות במסגרת תוכניות הבראה. בדרך כלל כל תוכנית הבראה נמשכה שנה עד שנתיים. לרוב מספר תוכניות ההבראה שהוטלו על כל אחת מ-71 הרשויות האמורות נע בין תוכנית אחת בלבד לארבע תוכניות ל...
  • dislike
    תחולת תוכניות ההבראה ברשויות שנבדקו - 11 מתוך 13 תוכניות ההבראה שהיו בארבע הרשויות שנבדקו נחתמו בין חודשיים לעשרה חודשים לאחר שביצוען החל. דהיינו, התוכניות נחתמו בדיעבד, וכתוצאה מכך בתוכניות ההבראה נקבעו פעולות להשגת יעדים שבפועל כבר בוצעו. במועצה האזו...
  • dislike
    עמידה ביעד הראשי של תוכניות ההבראה (איזון בתקציב השנתי הרגיל) - בשתיים מארבע הרשויות שנבדקו (בית אריה וג'יסר א-זרקא) גדלו חובות הרשות המקומית (הכוללים את הגירעון הנצבר בתקציב הרגיל, את הגירעונות הסופיים בתקציבים הבלתי רגילים ואת עומס המלוות) במהלך השני...
  • dislike
    הרכבה של תוכנית הבראה - נמצא כי אף שבהחלטת ממשלה נקבעו דרישות למימוש נכסים בבעלות הרשות המקומית, לביצוע שינויים מבניים וארגוניים ולהתייעלות ברכש ועריכת מכרזים משופרים, בפועל בכל 13 תוכניות ההבראה שהופעלו בארבע הרשויות המקומיות שנבדקו לא נכללו דרישות כא...
  • dislike
    עמידה ביעדי אבני הדרך וביעדים הנוספים - הרשויות המקומיות בוסתאן אל-מרג', בית אריה, ג'יסר א-זרקא וסאג'ור לא עמדו ב-84 מתוך 186 מהדרישות שנקבעו להן באבני הדרך וביעדים הנוספים שהוגדרו להן במסגרת 13 תוכניות ההבראה, וכתוצאה מכך הן לא קיבלו הלוואות שנדרשו לה...
  • dislike
    חובות מסופקים וחובות אבודים (חובות למחיקה) - בסוף שנת 2020 הסתכמו החובות המסופקים והחובות למחיקה בבוסתאן אל מרג' בכ-15.7 מיליון ש"ח, בבית אריה בכ-2.7 מיליון ש"ח, בג'יסר א-זרקא בכ-181 מיליון ש"ח ובסאג'ור בכ-53.7 מיליון ש"ח. השיעור הגבוה של החובות המסופק...
  • dislike
    סקר נכסים לחיובי ארנונה - המועצה המקומית בית אריה לא ערכה סקר נכסים במשך 13 שנים, והמועצה המקומית סאג'ור לא ערכה סקר נכסים במשך 11 שנים, אולם משרד הפנים הציב להן את היעד הזה באיחור רב, זאת במסגרת תוכניות ההבראה האחרונות שבוצעו בשנת 2020. בעקבות הסקרים...
  • dislike
    גביית ארנונה - בשנים 2011 - 2020 היה השיעור הממוצע של סך גביית הארנונה (שוטפת ופיגורים) במועצות המקומיות ג'יסר א-זרקא וסאג'ור 35% ו-28%, בהתאמה, זאת למול ממוצע ארצי בשיעור של 66%. בשנים 2011 - 2020 השיעור הממוצע של גביית ארנונה מפיגורים של שלוש רשויות...
  • dislike
    הכנסות מארנונה שלא למגורים - חיובי הארנונה בגין נכסים שאינם למגורים של המועצות המקומיות בית אריה, ג'יסר א-זרקא וסאג'ור והמועצה האזורית בוסתאן אל-מרג' בשנת 2020, היו חלק קטן יחסית מכלל חיובי הארנונה שלהן (3% - 8%) לעומת הממוצע הארצי (49%), בין היתר בשל...
  • dislike
    בקרת משרד הפנים על יישום תוכניות ההבראה - למשרד הפנים אין נתונים מלאים מרוכזים לגבי גובה המענקים שניתנו לכל אחת מהרשויות שהיו בתוכניות הבראה ולכלל הרשויות בכל שנה, ואין למשרד הפנים נתונים מרוכזים על סכומי ההלוואות שנטלה כל רשות מקומית; בשנים 2011 - 202...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      על הרשויות המקומיות בוסתאן אל-מרג', בית אריה, ג'יסר א-זרקא וסאג'ור לעמוד בכל היעדים שנקבעו להן בתוכניות ההבראה ולפעול לצמצום גירעונותיהן הנצברים. מומלץ כי משרד הפנים יבחן מדרג של פעולות ובקרות למול רשות מקומית שאינה עומדת ביעדים. על משרד הפנים להימנע מ...
    • [alt]
      על הרשויות המקומיות בוסתאן אל-מרג', בית אריה, ג'יסר א-זרקא וסאג'ור לפעול להגברת גביית הארנונה שבפיגורים. מומלץ כי משרד הפנים יקבע יעדים לגביית חובות ארנונה בפיגור.
    • [alt]
      כדי להגדיל את ההכנסות העצמיות של הרשויות בחברה הלא-יהודית מומלץ כי משרד הפנים יכלול בתוכניות ההבראה יעדים לפיתוח אזורי תעסוקה ותעשייה ויפעל עם הרשויות לקידומם, ולחילופין יקדם ועדות גבולות לחלוקת הכנסות.
    • [alt]
      כדי לשפר את הבקרה של משרד הפנים על יישום תוכניות ההבראה עליו לנהל מערכת מידע הכוללת: רשימה שנתית של רשויות שבתוכניות הבראה, משך הזמן של כל תוכנית, נתונים שנתיים על היקף המענקים שניתנו לרשויות ועל ההלוואות שכל רשות מקומית נטלה בפועל בגין תוכניות ההבראה שלה
    • [alt]
      מומלץ כי משרד הפנים ינקוט פעולות כגון הסמכת החשב המלווה גם כגובה ממונה במטרה להגדיל את שיעורי הגבייה של הארנונה (גם במקרים שבהם גביית הפיגורים נמוכה), של תשלומי החובה האחרים ושל תשלומי המים ברשויות כגון אלה שנבדקו, כלומר רשויות שעמדו בקריטריונים למינוי...

    סיכום

    בדוח זה בחן משרד מבקר המדינה את פעילותן של ארבע רשויות מקומיות - בית אריה, ג'יסר א-זרקא, בוסתאן אל-מרג' וסאג'ור - במסגרת 13 תוכניות הבראה ואת מידת הצלחתן לעמוד ביעדים שנקבעו להן באותן התוכניות בעשר שנים (2011 - 2020). מהדוח עולה כי הרשויות האמורות לא הצליחו לעמוד ב-84 מתוך 186 מהדרישות שנקבעו להן באבני הדרך וביעדים הנוספים שהוגדרו להן במסגרת 13 תוכניות ההבראה, וכתוצאה מכך הן לא קיבלו הלוואות שנדרשו להבראתן ומענקים בסך כ-27 מיליון ש"ח שהיו מגולמים ביעדים, אם היו עומדות בכל היעדים שנקבעו. כתוצאה מכך הרשויות לא הצליחו להגיע לאיזון שנתי בתקציב הרגיל, והן המשיכו להתנהל עם גירעונות נצברים. יוצא אפוא כי המנגנון שאימץ משרד הפנים להבראת אותן רשויות ולשיפור תפקודן אינו אפקטיבי דיו.

    הכישלון רב השנים בתוכניות ההבראה מחדד את הצורך בבחינה יסודית של מתכונתן הנוכחית. משרד מבקר המדינה ממליץ למשרד הפנים לערוך הליך של למידה והפקת לקחים ולבחון באילו צעדים ואמצעים נוספים יש לנקוט כדי לסייע לרשויות המקומיות ולתושביהן. כמו כן מומלץ לשקול שינוי במתכונת תוכניות ההבראה לרשויות, בייחוד לנוכח אחריותו של משרד הפנים וסמכויותיו, כדי שרשויות אלה יצאו לעצמאות כלכלית וניהולית.