לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

​שירותי הרווחה האישיים מיועדים לקידום הקבוצות הפגיעות ביותר בחברה. רוב מקבלי שירותי הרווחה האישיים מקבלים בקהילה את השירותים שלהם הם זכאים. את שירותי הרווחה האישיים בקהילה מספקות בעיקר הרשויות המקומיות, והן מספקות חלק ניכר מהשירותים במיקור חוץ, תוך שהן ממשיכות לשאת באחריות לאספקתם התקינה של השירותים בהיקף ובאיכות הנדרשים. הסמכות לקבוע את אמות המידה המקצועיות בנוגע לאופן אספקת שירותי הרווחה האישיים, לפיקוח עליהם ולדרכי מימונם נתונה למשרד הרווחה והביטחון החברתי (להלן – משרד הרווחה). אך גם לרשויות המקומיות נותר מרחב פעולה למימוש המדיניות שנקבעה במישור הלאומי בהתאם לצרכים המקומיים, בין היתר בנוגע למגוון השירותים שיסופקו, לדרכי אספקתם - אם במישרין אם במיקור חוץ - ובנוגע למקורות המימון המקומיים שישמשו לצורך כך.


נתוני מפתח

  • כ-1.8 מיליארד ש"ח

    ההוצאה השנתית של משרד הרווחה והרשויות המקומיות בשיטת המימון התואם על הפעלת מסגרות ועל אספקת שירותי רווחה אישיים בקהילה, ממוצע לשנים 2017 - 2020

  • מהם כ-1.4 מיליארד ש"ח

    ההיקף הכספי השנתי של שירותי רווחה בקהילה שמספקות הרשויות המקומיות בשיטת המימון התואם, ממוצע לשנים 2017 - 2020

  • מהם כ-400 מיליון ש"ח

    ההיקף הכספי השנתי של שירותי רווחה בקהילה שמספק משרד הרווחה בעצמו בשיטת המימון התואם, ממוצע לשנים 2017 - 2020

  • כ-80% (כ-230,000)

    שיעור מקבלי שירותי הרווחה בקהילה מכלל מקבלי שירותי הרווחה האישיים; מהם כ-195,000 (כ-84%) מקבלי שירותי רווחה בקהילה מהרשויות המקומיות, ממוצע לשנים...

  • כ-685 מיליון ש"ח

    ההיקף הכספי השנתי של שירותי רווחה בקהילה שסיפקו הרשויות המקומיות במיקור חוץ בשיטת המימון התואם, ממוצע לשנים 2017 - 2020

  • כ-81%

    שיעור הרשויות המקומיות שסיפקו שירותי רווחה במיקור חוץ, ממוצע לשנים 2017 - 2020

  • כ-320

    ארגונים שסיפקו שירותי רווחה אישיים בקהילה עבור הרשויות המקומיות במיקור חוץ, ממוצע לשנים 2017 - 2020

  • מהם כ-20 (כ-6%)

    ארגונים שסיפקו כ-54% משירותי הרווחה בקהילה במיקור חוץ עבור הרשויות המקומיות (כ-370 מיליון ש"ח), ממוצע לשנים 2017 - 2020

פעולות הביקורת

בחודשים דצמבר 2020 - נובמבר 2021 בדק משרד מבקר המדינה את נושא אסדרת אספקתם של שירותי הרווחה בקהילה על ידי הרשויות המקומיות. הממצאים המובאים בדוח מתבססים על ממצאי ביקורת עומק בעיריות באר שבע, מודיעין מכבים רעות (להלן - מודיעין), נהרייה ותל אביב-יפו (להלן - תל אביב); במועצות המקומיות עמנואל וג'יסר א-זרקא; ובמועצה האזורית הגליל העליון. כמו כן מתבססים הממצאים על תשובותיהן של  30 רשויות  מקומיות,  ובהן  הרשויות  שנעשתה  בהן  ביקורת  עומק,  על  

שאלונים שנשלחו אליהן ביולי 2021. בדוח מובאים ממצאים המתבססים גם על תשובותיהם על השאלונים של תשעה ארגונים, עמותות וחברות למטרות רווח, המספקים שירותים בין היתר לרשויות שבהן נעשתה ביקורת עומק. בדיקות השלמה נעשו במשרד הרווחה ובמחוזותיו, במשרד הפנים, במרכז השלטון המקומי ובמשרד החינוך. הבדיקה נעשתה גם באמצעות מפגשי שיתוף ציבור של הורים לילדים ובני נוער בסיכון המקבלים שירותים מהמחלקות לשירותים חברתיים, הן מקרב החברה היהודית והן מקרב החברה הערבית.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    איסוף שיטתי של נתונים על הזכאים לקבלת שירותי רווחה בקהילה - הרשויות המקומיות אינן מנהלות ומנתחות בשיטתיות נתונים בנוגע לאוכלוסיות רווחה המתגוררות בתחום שיפוטן הזכאיות לקבל שירותי רווחה אישיים, בין שזכאותן ממומשת ובין שאינה ממומשת, וכן אינן אוספות בשיטת...
  • dislike
    פיתוח שירותי רווחה בקהילה על ידי רשויות קטנות ופריפריאליות - ברשויות מקומיות קטנות, שהן לרוב גם פריפריאליות, מגוון שירותי הרווחה שניתנים לתושביהן מצומצם יותר, ולכן עשויים תושביהן שלא לקבל סוגים מסוימים של שירותים שהם זכאים להם. ניתוח נתוני משרד הרווחה...
  • dislike
    אספקת שירותי רווחה בקהילה על ידי משרד הרווחה - משרד הרווחה מפעיל בעצמו שירותי רווחה בקהילה בשיטת המימון התואם בהיקף כספי שנתי של כ-400 מיליון ש"ח, מתוך הוצאה בהיקף של כ-1.8 מיליארד ש"ח על שירותי רווחה בקהילה (בממוצע לשנים 2017 - 2020). ניתוח נתוני משרד...
  • dislike
    ריכוזיות תחום אספקת שירותי הרווחה בקהילה במיקור חוץ - מבין כ-320 הארגונים המספקים שירותי רווחה בקהילה במיקור חוץ עבור הרשויות המקומיות, 20 ארגונים (כ-6%) סיפקו כ-54% מהשירותים (בעלות של כ-370 מיליון ש"ח בממוצע לשנים 2017 - 2020). כמו כן, מהנתונים לשנת...
  • dislike
    ניסוח המכרזים שמפרסמות הרשויות המקומיות לאספקת שירותי רווחה בקהילה - בכשליש מהמכרזים ומהסכמי ההתקשרות שנבדקו, ובהם מכרז שפרסמה עיריית תל אביב, לא צוין כי בהתאם לדין חל על נותן השירותים איסור להעסיק עברייני מין. במחצית מבין המכרזים והסכמי ההתקשרות שנבדק...
  • dislike
    מנגנוני בקרה ואכיפה בהסכמי ההתקשרות של הרשויות המקומיות עם נותני שירותים חיצוניים לאספקת שירותי רווחה בקהילה - ההוראות שכוללות הרשויות המקומיות במסמכי המכרז והסכמי ההתקשרות לצורך פיקוח ובקרה על נותני השירותים החיצוניים הן לרוב כלליות ואינן עוסקות בתחומ...
  • dislike
    שימוש בסקרי שביעות רצון בתהליכי הפיקוח והבקרה על נותני שירותים חיצוניים - 23 (כ-80%) מהרשויות שהשיבו על השאלונים, ובהן העיריות באר שבע, מודיעין, נהרייה ותל אביב, המועצה המקומית ג'יסר א-זרקא והמועצה האזורית הגליל העליון, אינן מבקשות ממקבלי שירותי הרווחה...
  • dislike
    דרישות אבטחת מידע והגנת הפרטיות בהתקשרויות במיקור חוץ - כ-65% מהרשויות שהשיבו על השאלונים קבעו נוהל לאבטחת מידע במחלקה לשירותים חברתיים; וכרבע מהן הפיצו את הנוהל בקרב נותני שירותים חיצוניים; מעטות מהן (19%) ביצעו בקרה כדי לוודא שהם ממלאים חובות אלו; וש...
  • dislike
    התשתית הפיזית לאספקת השירותים - חמש (כ-17%) מהרשויות שהשיבו על השאלונים ראו בהקצאת תשתיות פיזיות אתגר מרכזי לעניין אספקת שירותי רווחה בקהילה. בקרב רוב הרשויות שהשיבו המספקות שירותים במיקור חוץ (20 רשויות), אחד השיקולים בהחלטתן אם לספק את השירותים במישר...
  • like
    העמדת נתונים על הזכאים לקבלת שירותי רווחה בקהילה לרשות הרשויות המקומיות - במהלך הביקורת החל משרד הרווחה להפיץ אחת לחודש בקרב מנהלי המחלקות לשירותים חברתיים לוח מחוונים (Dashboard) של נתוני הרשות המקומית ("המכלול").

תרשים התקציר

מספר מקבלי שירותי רווחה והיקף ההוצאה של משרד הרווחה והרשויות המקומיות על שירותי רווחה קהילתיים וחוץ-ביתיים, בממוצע, 2017 - 2020

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ כי כלל הרשויות המקומיות יחזיקו בנתונים מהימנים ועדכניים בנוגע לצורכיהן של כלל אוכלוסיות הרווחה בתחום שיפוטן, לרבות צורכיהם של תושבים שאינם מוכרים למחלקות לשירותים חברתיים, וכי הרשויות יאספו נתונים אלו ממקורות פנימיים או חיצוניים. מומלץ כי מסד הנת...
  • [alt]
    מומלץ כי משרד הרווחה יבחן מהם החסמים המקשים על רשויות קטנות ופריפריאליות בפיתוח שירותים בתחומי טיפול מסוימים או בהפניה לקבלת השירותים ברשויות מקומיות סמוכות, וכי הוא יבחן את כלל הפתרונות והתמריצים האפשריים על מנת להבטיח כי הזכאים לקבלת השירותים יקבלו א...
  • [alt]
    מומלץ לרשויות מקומיות המחליטות לספק שירותי רווחה במיקור חוץ, ובהן העיריות באר שבע, מודיעין, נהרייה ותל אביב, המועצה המקומית ג'יסר א-זרקא והמועצה האזורית הגליל העליון, לכלול בהסכמי ההתקשרות מנגנוני פיקוח ובקרה מפורטים שבמסגרתם יינתן ביטוי למתודולוגיה סד...
  • [alt]
    לנוכח האתגרים שביצירת תחרות במסגרת המכרזים של רשויות מקומיות בתחום שירותי הרווחה, בפרט רשויות קטנות ורשויות שהמדד החברתי-כלכלי שלהן נמוך, וכן לנוכח התועלת שביצירת שיתופי פעולה בין רשויות מקומיות בהקשר זה, מומלץ כי משרד הרווחה, בשיתוף עם מרכז השלטון המק...
  • [alt]
    על כלל הרשויות המקומיות, ובהן עיריות באר שבע, מודיעין ונהרייה, המועצה המקומית ג'יסר א-זרקא והמועצה האזורית הגליל העליון, לפעול על פי הוראות התע"ס; חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981; ותקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע"ז-2017; ועל פי יתר הוראותיו של רשם...

סיכום

רוב שירותי הרווחה האישיים מתקבלים בקהילה, ואת רובם מספקות הרשויות המקומיות - בהפעלה ישירה או במיקור חוץ. על מנת להבטיח שימלאו את תפקידן באופן המיטבי יש לוודא כי יונח לפני הרשויות המקומיות מלוא המידע הדרוש לתכנון המיטבי של השירותים, וכי יזוהו וימופו חסמים העלולים להקשות על רשויות קטנות ופריפריאליות את פיתוח השירותים ללא יצירת שיתופי פעולה אזוריים.

על מנת להפחית את ההשפעות השליליות העשויות להיות לדפוס אספקת שירותי הרווחה האישיים על ידי הרשויות המקומיות במיקור חוץ וכן על מנת לאפשר להן ליהנות מיתרונותיו, ובהם האפשרות לטיוב איכות השירותים שהן מספקות לתושביהן, עליהן להקפיד לנסח במדויק את כללי ההתקשרות ולהפעיל כראוי את מנגנוני הפיקוח, הבקרה והאכיפה העומדים לרשותן.