לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

​הרשויות המקומיות מחויבות לנהל את פעילותן הכספית במסגרת תקציב שנתי ועל פיו לתכנן את פעילותן הכלכלית. תקציב הרשויות צריך להיות מאוזן, והוא נחלק לתקציב רגיל, המיועד למימון פעולות שוטפות של הרשויות המקומיות, ותקציב בלתי רגיל, שהוא תקציב חד-פעמי המיועד בין היתר לפרויקטים הנושאים אופי של עבודות פיתוח. הצלחת פעולותיהן של הרשויות המקומיות תלויה, בין היתר, בתכנונו של המשק הכספי שלהן וביעילותו. תקציב הרשויות הוא כלי מרכזי לביצוע מעקב ובקרה בעניין העמידה שלהן ביעדים שנתיים ותקציביים.


נתוני מפתח

  • 3.44 מיליארד ש"ח

    הגירעון המצטבר נטו בכלל הרשויות המקומיות בסוף שנת 2019, גידול של כ-3% יחסית לסוף שנת 2016, שבה הסתכם הגירעון ב-3.34 מיליארד ש"ח

  • 174.76 מיליון ש"ח

    גירעון שוטף בתקציב הרגיל של הרשויות בשנת 2019

  • 71.71 מיליארד ש"ח

    הכנסות הרשויות המקומיות בתקציב הרגיל בשנת 2019. הוצאות הרשויות הסתכמו ב-71.89 מיליארד ש"ח

  • 58%

    שיעור ההכנסות העצמיות של הרשויות מסך תקציבן הרגיל בשנת 2019

  • 41%

    שיעור הרשויות המקומיות שסיימו את שנת התקציב 2019 עם גירעון תקציבי שוטף, עלייה של כ-25% יחסית לשנת 2015, שבה השיעור עמד על כ-34%

  • 9

    מספר הרשויות המקומיות שסיימו את שנת התקציב 2019 עם גירעון שוטף הגדול מ-10%

  • 3

    בשנת 2021 שלוש רשויות מקומיות לא אישרו תקציב במועצת הרשות המקומית; בשנת 2020 ארבע; בשנת 2019 שתיים; בשנת 2018 אחת

  • 19

    מספר הרשויות המקומיות שתקציבן לשנת 2021 לא אושר על ידי משרד הפנים (נכון לנובמבר 2021)

פעולות הביקורת

​בחודשים יוני עד נובמבר 2021 בדק משרד מבקר המדינה היבטים שונים בניהול התקציב הרגיל ברשויות מקומיות (להלן - התקציב). הבדיקה התייחסה לשלב הכנת התקציב וגיבושו, לניהול התקציב במהלך שנת העבודה על ידי הרשויות המקומיות, ולקשרי הגומלין עם מחוזות משרד הפנים המשמשים גורמי בקרה ואסדרה. הבדיקה נעשתה בעיריות באקה אל-גרבייה, יוקנעם עילית, מודיעין עילית, קריית מלאכי, ראש העין ורמת השרון (להלן - הרשויות המקומיות שנבדקו). נוסף על כך, הביקורת נערכה במינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים ובמחוזות מרכז וחיפה של משרד הפנים וכללה ביקורת השלמה במחוזות של המשרד: צפון, תל אביב, ירושלים, דרום ואגף בכיר יישובים ישראליים ביהודה ושומרון.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    שיעור הכנסות עצמיות לפי אשכולות חברתיים לשנת 2019 - נמצא כי ככל שהרשות מדורגת באשכול חברתי-כלכלי גבוה יותר, שיעור ההכנסות העצמיות שלה גדול יותר. לדוגמה, שיעור ההכנסות העצמיות הממוצע של רשויות המדורגות באשכול חברתי-כלכלי 1 הוא 17.5%, ואילו באשכול החברתי...
  • dislike
    סך ההוצאה לתושב ברשויות המקומיות שנבדקו ופערים בתחום החינוך - יש שוני גדול בין שש הרשויות שנבדקו בהיקף ההוצאה על שירותים מקומיים וממלכתיים לתושב. לדוגמה, ההוצאה הגדולה ביותר לתושב על שירותים מקומיים, זו של עיריית רמת השרון, הייתה בשנת 2019 - 2,189 ש"ח...
  • dislike
    תוכניות אסטרטגיות ותוכניות מקושרות תקציב - עיריות באקה אל-גרבייה, יוקנעם עילית ורמת השרון לא הכינו תוכניות אסטרטגיות לשנים הקרובות, כאלה העוסקות בין היתר בהתפתחות העיר בעתיד, בגידול דמוגרפי ובצפי לגידול ההכנסות, ואין להן תוכניות עבודה מקושרות תקציב.
  • dislike
    הנחיות משרד הפנים להכנת תקציב שנתי - ההנחיות להגשת מסגרת תקציב שפרסם משרד הפנים לשנת התקציב 2020 פורסמו בסוף דצמבר 2019, ולשנת 2021 בתחילת דצמבר 2020, כלומר בסמוך לפתיחת שנת התקציב, במועד שתקציב הרשויות המקומיות היה אמור להיות מוכן ולאחר שהועבר למועצת...
  • dislike
    הגשת הצעת התקציב לחברי המועצה - עיריות באקה אל-גרבייה, יוקנעם עילית, מודיעין עילית, קריית מלאכי, ראש העין ורמת השרון הגישו את הצעות התקציב לעיון ולדיון של חברי המועצה במועד מאוחר מהקבוע בחוק: באקה אל-גרבייה - הצעת התקציב לשנת 2020 הוגשה לחברי המועצה ב...
  • dislike
    התכנסות ועדת הכספים - עיריות באקה אל-גרבייה, מודיעין עילית, קריית מלאכי ורמת השרון לא הקפידו לכנס את ועדת הכספים בתדירות של לפחות אחת לשלושה חודשים, כנדרש על פי הנחיות משרד הפנים. ועדת הכספים בבאקה אל-גרבייה התכנסה בשנים 2018 ו-2020 פעם אחת, ובשנים...
  • dislike
    אישור התקציב במועצת הרשות המקומית - על פי מידע שהתקבל ממשרד הפנים, בשנים 2018 - 2021 היו כמה רשויות מקומיות שפעלו לאורך כל השנה ללא תקציב שאושר במועצת הרשות: בשנת 2018 עיריית נצרת; בשנת 2019 עיריית טבריה והמועצה המקומית ירכא; בשנת 2020 עיריית אור עקיבא...
  • dislike
    אישור תקציב מילואים (אישור תוספת תקציב במהלך השנה) על ידי הרשויות המקומיות ומשרד הפנים - העיריות יוקנעם עילית ורמת השרון לא אישרו תקציבי מילואים לשנים 2018 ו-2019 אף שחרגו מתקציבן המאושר לאותן שנים ולא ביקשו את אישורו של משרד הפנים לחריגות כנדרש בחוק...
  • dislike
    בקרת מטה משרד הפנים על ניהול תקציבי הרשויות - אגף בקרה ותקצוב במשרד הפנים - קיים במהלך השנים 2018 - 2020 ישיבת בקרה אחת על התנהלותן התקציבית של הרשויות המקומיות (בראשות מנכ"ל משרד הפנים) בכל אחת מהשנים, ובשנת 2021, עד לנובמבר, לא קיים ישיבת בקרה, זאת...
  • dislike
    אישור תקציבי הרשויות במחוזות - נכון לסוף המחצית הראשונה של שנת 2021 אושרו במחוזות משרד הפנים תקציביהן של 57% מהרשויות המקומיות, משמע - נכון לאותה עת 43% מהרשויות התנהלו ללא תקציב מאושר. נכון לנובמבר 2021, חודש לפני סיום שנת התקציב, יש 19 רשויות מקומיות...

    תרשים התקציר

    התפלגות הרשויות המקומיות לאלו שסיימו את שנת התקציב בעודף או באיזון תקציבי ולרשויות שסיימו בגירעון תקציבי, 2015 - 2019

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי משרד הפנים ומשרד החינוך יבחנו את תקצוב שירותי החינוך ברשויות המקומיות כדי לצמצם את הפערים בין הרשויות בתחום זה. על העיריות באקה אל-גרבייה, יוקנעם עילית, קריית מלאכי, ראש העין ורמת השרון לאשר את תקציביהן לפני תחילת שנת התקציב, בהתאם להוראות החו...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד הפנים יבחן כלים שבאמצעותם יוכל לוודא שכלל הרשויות המקומיות מגישות את תקציבן לאישורו מוקדם ככל הניתן, יבחן אפשרויות להגברת המעקב והבקרה בעניין שינויים תקציביים שמבקשות הרשויות המקומיות לבצע במהלך שנת התקציב, יפרסם את ההנחיות להכנת התקציב מ...
    • [alt]
      על עיריית קריית מלאכי להקפיד למלא אחר הוראות החוקים השונים ואחר הנחיות משרד הפנים בניהול תקציבה. מומלץ כי משרד הפנים יבחן את האפשרויות העומדות לפניו לפעול מול רשויות מקומיות שאינן ממלאות אחר הוראות החוק והנחיותיו, לרבות נקיטת פעולות באופן מדורג.
    • [alt]
      מומלץ כי משרד הפנים יבחן הסדרה של פעולות (סנקציות) שיעמדו לרשותו בתקופות שבהן תקציב המדינה אינו מאושר, כדי שיוכל לפעול מול הרשויות על מנת לוודא שהן פועלות במסגרת תקציביהן ויגבש נוהלי עבודה מפורטים לכלל הגורמים במשרד העוסקים בנושא התקציב, ובכלל זה למחוז...

    סיכום

    כל רשות מקומית מחויבת לפעול במסגרת של תקציב שנתי, שהוא הביטוי הכספי של תוכנית העבודה שלה, והוא אמור לשקף את יעדיה ואת סדרי העדיפויות שלה. חשיבותו של תקציב ברשות המקומית נעוצה בכך שהוא כלי מרכזי לתכנון פעילותה ולביצוע מעקב ובקרה בעניין העמידה שלה ביעדים השנתיים והתקציביים שלה. ממצאי הדוח מעלים ליקויים בניהול התקציב ברשויות המקומיות. כמו כן נמצאו ליקויים בפעילות משרד הפנים בפיקוח על התנהלות הרשויות בעניין זה. כדי לשפר את התנהלותן של הרשויות המקומיות ואת יעילותן מהבחינה הכספית והתקציבית, על משרד הפנים והרשויות המקומיות לפעול לתיקון הליקויים, לאשר ולנהל את תקציבי הרשויות בהתאם להוראות הדין ולבחון את הדרכים לייעול תהליכי התכנון התקציבי והקצאת התקציבים על ידי הרשויות. נוסף על כך מומלץ כי הוועדה הבין-משרדית לביזור סמכויות והוועדה הפנימית לביזור סמכויות במשרד הפנים יבחנו את ממצאיו והמלצותיו של דוח זה במסגרת גיבוש המלצותיהן בדבר ביזור סמכויות לרשויות המקומיות.