לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2016), בפרק "הקמת העיר חריש - היבטים מוניציפליים", עמ' 601 - 649

בדצמבר 1990 החליטה הממשלה לאשר את תוכנית "שבעת הכוכבים" לפיתוח יישובים קהילתיים-פרווריים שייצרו רצף התיישבותי בציר הגבעות שלאורך כביש חוצה ישראל. בתוכנית נכללה בין היתר הקמתו של היישוב חריש בתחום המועצה האזורית מנשה, השוכן בפתחו המערבי של ואדי ערה, מדרום לכביש 65 וממזרח לכביש 6. בשנת 2007 החל משרד הבינוי והשיכון (משרד השיכון) להכין תוכנית אב לעיר חרדית בחריש, ובספטמבר 2008 הוקמה הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש (הוועדה המיוחדת). בשנת 2012 הפך היישוב חריש למועצה המקומית חריש (המועצה המקומית או המועצה). בסוף שנת 2012 החליט משרד השיכון לשווק את המגרשים ביישוב לכלל המגזרים, ובשנים 2012 – 2015 הוועדה המיוחדת אישרה תוכניות מתאר להקמת 12,684 יחידות דיור (יח"ד) ביישוב. בהחלטת הממשלה 870 מדצמבר 2015 הוחלט על "סיוע בהקמת העיר חריש". בהחלטה הכריזה הממשלה כי חריש הוא יישוב בעל עדיפות לאומית ואימצה את המלצותיה של ועדת המנכ"לים להפעלת תוכנית לקידומו ולפיתוחו של היישוב לקראת הפיכתו לעיר. בסוף שנת 2020 התגוררו בתחומי המועצה המקומית חריש כ-22,280 תושבים. הדירוג החברתי-כלכלי של חריש בשנת 2016 היה באשכול שלוש ובשנת 2017 הדירוג היה באשכול חמש.


נתוני מפתח

  • כ-22,280

    תושבים בחריש בסוף שנת 2020 לעומת צפי של כ-57,000 תושבים. צפי האוכלוסייה לסוף שנת 2023 הוא כ-47,000 תושבים.

  • כ-7,080

    יחידות דיור מאוכלסות בסוף שנת 2020 לעומת צפי של כ-12,800 יחידות דיור.

  • כ-70,000 מ"ר

    שטחי מסחר ותעסוקה הרשומים במערכת הגבייה של המועצה ביוני 2021.

  • כ-500,000 מ"ר

    סך שטחי ארנונה מניבים משטחי התעסוקה הנדרשים למועצה לצורך פיתוח עצמאות כלכלית.

  • כ-114.7 מיליון ש"ח

    סך הסכומים שהעביר משרד הפנים לחריש במסגרת תוכנית הייצוב עד לסוף שנת 2020.

  • כ-31.4 מיליון ש”ח

    העודף המצטבר בתקציב הרגיל לסוף שנת 2020.

  • כ-83.4 מיליון ש"ח

    הגירעון המצטבר בתקציב לסוף שנת 2020 אם לא היו מתקבלים מענקים במסגרת תוכנית הייצוב.

פעולות הביקורת

​בשנת 2016 פרסם משרד מבקר המדינה דוח בעניין "הקמת העיר חריש – היבטים מוניציפליים" (הדוח הקודם או הביקורת הקודמת). בחודשים יוני – יולי 2021 בדק משרד מבקר המדינה את פעולותיהם של המועצה המקומית חריש, משרד הפנים, משרד השיכון ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (משרד התחבורה) לתיקון הליקויים העיקריים שהועלו בדוח הקודם בנוגע להיערכות הארגונית המיוחדת של המועצה המקומית להפיכתה לעירייה; לניהולה הכספי של המועצה ולמעורבותם של משרדי הממשלה בתכנון אזורי תעסוקה ובמתן פתרונות תחבורתיים (ביקורת המעקב). בדיקות השלמה נעשו בוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    צפי אכלוס – בדצמבר 2015 תחזית משרד השיכון הייתה כי היישוב חריש ימנה כ-57,000 תושבים עד סוף שנת 2020, ואילו בפועל מנה היישוב – להערכת המועצה – כ-22,000 תושבים בסוף אותה השנה.
  • dislike
    מינוי ועדות החובה והתכנסותן – בביקורת הקודמת עלה כי מליאת המועצה הקימה רק שבע ועדות חובה, למשל היא לא הקימה ועדה לקליטת עלייה. עוד עלה כי המועצה לא הקפידה לכנס את ועדותיה בתדירות הנדרשת. ביקורת המעקב העלתה כי מליאת המועצה מינתה עשר ועדות חובה כנדרש, א...
  • dislike
    התקנת חוקי עזר – למועד סיומה של הביקורת הקודמת לא סיימה המועצה המקומית חריש את עדכון כל חוקי העזר הישנים ואת אישורם של חוקי העזר החדשים. בביקורת המעקב עלה כי בספטמבר 2015 פורסמו שלושה חוקי עזר העוסקים בסלילת רחובות, שטחים ציבוריים פתוחים ובתיעול, וכי מ...
  • dislike
    תעריפי היטלים ואגרות במסגרת חוקי עזר – מניתוח השוואת תעריפים עולה כי בכל הנוגע להיטלי סלילת כבישים תעריפי המועצה המקומית חריש גבוהים בכ-7% – 105% מתעריפי העיריות אריאל וקריית שמונה, וכי התעריפים בכל הנוגע לתיעול נמוכים בכ-8% – 70% מתעריפי העיריות מודיע...
  • dislike
    מגבלת גבייה – ביולי 2021, כשנה וחצי לאחר פקיעת מועד מגבלת הגבייה בחוקי העזר העוסקים בתיעול ובסלילתם של רחובות ושנתיים וחצי לאחר פקיעתו בחוק העזר העוסק בשטחים ציבוריים פתוחים, פורסמו ברשומות שלושת חוקי העזר האמורים, הכוללים מגבלת גבייה מעודכנת ותעריפים...
  • dislike
    המצב הכספי של המועצה – בביקורת הקודמת צוין כי בהיעדר פתרון הנראה לעין בעניינו של אזור תעסוקה שייצור למועצה המקומית מקור הכנסה, יש חשש שהרשות לא תוכל לאזן את תקציבה ממקורותיה העצמיים, וגם לאחר שנת 2019 תהיה תלויה במענקים מהמדינה כדי שתוכל להמשיך לספק שי...
  • dislike
    אזורי תעסוקה – בביקורת הקודמת הועלה כי בתוכניות המתאר של חריש לא הוקצה שטח לאזור תעסוקה, וכי עד מועד סיום הביקורת הקודמת, בפברואר 2016, אושרו בתחום התוכניות המפורטות לשכונות העיר כ-53,865 מ"ר למסחר וכ-183,615 מ"ר לתעסוקה, דבר העלול לפגוע בצמיחתה ובהתפת...
  • dislike
    חלוקה הכנסות – בביקורת המעקב עלה כי בספטמבר 2016 מינה משרד הפנים ועדת חקירה לאיחוד רשויות, לשינוי גבולות, לחלוקת הכנסות ולשינוי מעמד מוניציפלי באזור חיפה (הוועדה הגיאוגרפית חיפה). בין היתר נקבע כי הוועדה תעסוק בנושא שינוי גבולות וחלוקת הכנסות. המלצות ה...
  • dislike
    מתן פתרונות תחבורתיים – בביקורת הקודמת עלה כי על אף הצורך המיידי בסלילתם של כביש 444 החדש (מצומת חריש עד החיבור עם כביש 9) וכביש 611, שייתנו מענה תחבורתי לתנועה באזור חריש בשנת 2020, אישרו משרד השיכון ומשרד התחבורה רק את תכנונם. בביקורת המעקב עלה כי חל...
  • like
    המבנה הארגוני – בביקורת הקודמת עלה כי המועצה המקומית חריש לא קבעה לעצמה מבנה ארגוני ואף לא דנה בהמלצות חברת הייעוץ שעימה התקשרה למטרה זו. ביקורת המעקב העלתה כי המועצה קבעה לעצמה מבנה ארגוני לשנים 2019 ו-2020.

תרשים התקציר

מידת תיקון עיקרי הליקויים שעלו בדוח הקודם

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ כי משרד השיכון יבצע ניתוח של הפער בין התחזית ובין האכלוס בפועל ויבחן את החסמים לגידול במספר יח"ד ובמספר התושבים ביישוב כדי שניתן יהיה להפיק לקחים בנוגע להמשך אכלוסה של חריש ולדרכים שיאפשרו לה לעמוד ביעדי האכלוס. עוד מומלץ לגבש תחזית עדכנית לשם המ...
  • [alt]
    על המועצה המקומית חריש להקפיד לכנס את ועדות החובה שלה בהיקף ובתדירות הקבועות בפקודות ובצו ולתעד בפרוטוקול את מועדי התכנסויותיהן ואת ההחלטות שהתקבלו בהן. על ראש המועצה, המשמש יו"ר של כמה ועדות, לדאוג לכינוסן ולהפעיל את הסמכות שהוקנתה לו לכינוסן של יתר ה...
  • [alt]
    על המועצה המקומית חריש לוודא כי חוקי העזר שאישרה מליאת המועצה יועברו לאישור משרד הפנים ויפורסמו כדין, זאת כדי שהיא תוכל לגבות היטלים מכוחם ולממן את פעולותיה. על המועצה המקומית חריש לפעול לקידום חוקי עזר נוספים ככל שנדרש לפעילותה.
  • [alt]
    מומלץ כי משרד הפנים יבחן את הפערים בתעריפים של היטלי סלילת הכבישים והתיעול במישור הכלל-ארצי במסגרת הליכי אישור חוקי עזר ואת השפעת הפערים האמורים על רמת הפיתוח ומחירי הדירות ברשויות השונות.
  • [alt]
    על המועצה המקומית חריש להקפיד להאריך את תוקף הגבייה של חוקי העזר, לבצע תחשיבים מעודכנים להיטלים השונים ולעדכן את התעריפים בחוקי העזר שלה בהתאם לצורך, עוד קודם לפקיעת מגבלת הגבייה, על מנת שתוכל להטיל היטלים ולגבותם כדין.

סיכום

הקמת העיר חריש, האמורה לאכלס עשרות אלפי תושבים, היא משימה לאומית המחייבת היערכות מיוחדת של משרדי ממשלה רבים ושיתוף פעולה ביניהם וכן שיתוף פעולה ביניהם לבין הנהלת המועצה המקומית. ביקורת המעקב העלתה כי המועצה המקומית חריש תיקנה את מרבית הליקויים שעלו בדוח הקודם ונבדקו בביקורת המעקב, וכי עליה להשלים את תיקון כל הליקויים. עוד העלתה ביקורת המעקב כי אף שחלה התקדמות מסוימת בתכנונם לא ניתנו פתרונות לעניין היעדר אזורי תעסוקה ופתרונות תחבורתיים באזור, וכי היעדר פתרון לבעיית ההכנסות העצמיות של חריש מותיר אותה במצב של גירעון מובנה בתקציבה השוטף.

על כל הגורמים הנוגעים בדבר – המועצה המקומית ומשרדי הממשלה, ובהם משרד הפנים, משרד השיכון ומשרד התחבורה – לפעול בשיתוף פעולה לקידום היישוב ולפיתוחו, בהתאם להחלטות הממשלה בנושא, בין היתר בתחומים המוניציפליים, הכספיים, התעסוקתיים והתחבורתיים.


עשוי לעניין אותך

​הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2016), בפרק "הקמת העיר חריש - היבטים מוניציפליים", עמ' 601 - 649