לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
קטינים; אינטרנט; המטה הלאומי להגנה על ילדים ובני נוער באינטרנט; תיקי חקירה; פדופיליה; בני נוער

רקע

רקע

 

הסביבה המקוונת היא זירת פעילות מרכזית בעולמם של ילדים ובני נוער. הם פעילים בה לצרכים מגוונים, לפרקי זמן הולכים וגדלים, ומגיל צעיר יותר מבעבר. המרחב המקוון מקנה לילדים ולבני הנוער הזדמנויות להכיר, לתקשר, לשחק, אך גם לפגוע ולהיפגע. לצד היתרונות הגלומים בו, הוא טומן בחובו סיכונים רבים - בהם פגיעות מיניות, בריונות, חרמות, הפצת תמונות בעלות אופי מיני ללא הסכמת המצולם, היחשפות לחומרים פוגעניים ועוד.

פגיעות וסיכונים במרחב המקוון

הסיכונים הטמונים בעולם המקוון רלוונטיים לכלל האוכלוסייה, אך הם מתעצמים כאשר מדובר בילדים ובני נוער. הסיבות לכך הן, בין היתר: השימוש הנרחב של קבוצות גיל אלו ברשת האינטרנט; חשיבותן של מערכות היחסים החברתיות בגילים אלו ומרכזיות הרשתות החברתיות בניהולן; חוסר בשלות  רגשית בגילים אלה להתמודד עם הסיכונים והפגיעות.

פגיעות וסיכונים במרחב המקוון

השלכות הפגיעות במרחב המקוון

לפגיעות ברשת בילדים ובבני נוער עלולות להיות השלכות קשות ביותר, חלקן ארוכות טווח, המתבטאות בתחומים החברתיים, הרגשיים וההתנהגותיים. אלה כוללות, בין השאר, פגיעה בביטחון העצמי, עלייה בסיכויים לצריכת סמים ואלכוהול, בעיות בלימודים ובמסגרות חברתיות, מתח ולחץ, הימנעות מהשתתפות במסגרות חברתיות ועוד.

השלכות הפגיעות במרחב המקוון

פעולות משרד החינוך למניעת פגיעה בתלמידים במרחב המקוון

 

משרד החינוך (להלן גם - המשרד) מתייחס במפורש לפגיעות מקוונות ולהיקלעות למצבי סיכון ברשת כאל נדבך בתופעת האלימות של תלמידים וכלפי תלמידים. מכוח תפקידיו על פי הדין, נושא משרד החינוך באחריות לקידום אקלים חינוכי מיטבי, המאפשר להכיל ולקבל את האחר, ולעודד יצירת אווירה תומכת למידה ופיתוח אחריות אישית וחברתית. חוק זכויות התלמיד, התשס"א-2000, נועד בין היתר לצמצם את האלימות בקרב התלמידים במוסדות החינוך ומחוצה להם. חוזר מנכ"ל לקידום האקלים הבית-ספרי ולהתמודדות עם אירועי אלימות (להלן - חוזר אח"ם) מבוסס על התפיסה שלפיה האקלים הבית-ספרי הוא הגורם המרכזי בפיתוח הביטחון האישי של התלמיד, תחושת השייכות שלו וכבודו האישי, לצד ערכים חברתיים כמו יושר וכבוד כלפי הזולת, אחריות, שמירה על פרטיות וכן ערנות לסכנות ולמצבי סיכון. עם זאת התנהלות התלמידים במרחב הדיגיטלי היא בעלת מאפיינים ייחודיים: נגישות למידע רב ולתכנים מגוונים ללא הגבלה וללא סיווג, טשטוש הגבולות בין הפרטי לציבור וסיכון לפגיעה בפרטיות, אפשרות להתנהלות אנונימית ועצמאית ללא השגחת מורים או הורים וללא מנגנוני בקרה. מאפיינים אלה מטילים על מערכת החינוך, על כל דרגיה, אתגר חינוכי חדש המחייב תכנון והיערכות החורגים מהמענה שנותן משרד החינוך לאלימות הפיזית ולהתנהגויות בסיכון הגלויות לעיני התלמידים. 


נתוני מפתח

  • 9% לעומת 22%

    הפער בנוגע לרמת האלימות המקוונת כלפי תלמידים נע בין כ-9% לפי סקר ניטור אלימות של הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (להלן - ראמ"ה) ו-22% על פי דוח ה...

  • 50%

    מכלל מנהלי בתי הספר (להלן - בתיה"ס) ציינו שניתן להסתמך במידה בינונית עד כלל לא על משרד החינוך לגבי קבלת מענה איכותי ומקצועי בסוגיות הנוגעות להגנה ע...

  • 35%

    מכלל מנהלי בתיה"ס ציינו שהתוכניות העדכניות הנוגעות למרחב המקוון שמפיץ מטה המשרד מקנות לתלמידים כלים לגלישה בטוחה ברשת - הן במסגרת הפעילות בבית הספר...

  • 25%

    מציבור ההורים לתלמידים מהפיקוח הממלכתי-יהודי סבורים שיש להם כלים לצמצום החשיפה לתכנים בעייתיים ברשת.

  • 50%

    מתלמידי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה אינם רואים בגורמי ביה"ס כתובת שאליה יפנו במקרה של אלימות מקוונת. ולמעלה מ-60% מקרב התלמידים בשכבות גיל אלה אי...

  • 70%

    מכלל מנהלי בתיה"ס דיווחו שבביה"ס שלהם אין תוכניות המיועדות לטיפול בתלמידים הפוגעים ברשת; כ-58% דיווחו שאין תוכניות המיועדות לטיפול בתלמידים שנפגעו ...

  • 83%

    מציבור ההורים ציינו כי לא השתתפו או לא קיבלו זימון להשתתפות בפעילות בנושא גלישה בטוחה ברשת בביה"ס.

  • 22%

    מכלל מנהלי בתיה"ס מעידים שבית הספר משתמש במידה מועטה או כלל לא בכלי הניטור שמשרד החינוך מעמיד לרשותו לבניית התוכנית המערכתית הבית ספרית.

פעולות הביקורת

​בחודשים מרץ עד דצמבר 2021 בדק משרד מבקר המדינה את נושא ההגנה על ילדים ובני נוער במרחב המקוון בהיבטי אכיפה, טיפול, חינוך ומניעה. הבדיקה בוצעה במטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת - 105 (להלן - המטה הלאומי), במשרד החינוך, ובמשטרת ישראל (להלן גם - המשטרה). בדיקות השלמה בוצעו במשרד המשפטים, במשרד לביטחון הפנים, במשרד התקשורת, במשרד הרווחה והביטחון החברתי (להלן - משרד הרווחה), במוסד לביטוח לאומי וביחידת צור בשירות בתי הסוהר. נוסף על כך התקיים שיח עם עמותות, ארגונים ומומחים שונים העוסקים בנושא. כמו כן, התקיים מפגש עם נציגי מועצת התלמידים והנוער הארצית, וכן בוצע הליך שיתוף ציבור עם הורים ומנהלים (להלן - סקר ההורים וסקר המנהלים שביצע משרד מבקר המדינה).

תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    שילוב הנושא כיעד בתכנון האסטרטגי של מערכת החינוך - במאי 2020 גיבש מטה המשרד תוכנית מערכתית רב-שנתית לקידום התנהלות מיטבית של תלמידים ולמניעת פגיעה בהם ברשת, אולם נכון לאוקטובר 2021, היא טרם אושרה על ידי מנכ"ל המשרד וטרם הופצה למחוזות ולמוסדות החינוך...
  • dislike
    תכנון והסדרה ביצועיים - חוזרי מנכ"ל ותוכניות לימוד לקידום התנהלות מיטבית של תלמידים ברשת ולמניעת פגיעה בהם - עלה כי השירות הפסיכולוגי ייעוצי במינהל הפדגוגי במשרד החינוך (להלן - שפ"י) לא עדכן את חוזר מנכ"ל "כישורי חיים" מדצמבר 2010 (להלן - חוזר כישורי...
  • dislike
    יישום חוזר אח"ם, תוכנית חיים ברשת ותוכנית כישורי חיים בבתי הספר - מרבית מנהלי בתיה"ס (85%) מכירים את המסמכים העדכניים הנוגעים למרחב המקוון שמפיץ מטה המשרד. עם זאת, שיעור גדול מהם (יותר מ-40%) סבורים שהכלים והתוכניות שהם מפעילים מקנות לתלמידים במידה בינ...
  • dislike
    איסוף נתונים ע"י בתי הספר וריכוזם ברמת המחוז - מחוזות משרד החינוך אוספים, בדרכים שונות ובהיקפים שונים, נתונים על פגיעות ברשת מכלל בתיה"ס. נתונים אלו נשמרים ברמה המחוזית, והמחוזות אינם מחויבים, על פי חוזר אח"ם, בהעברתם לרמת המטה. משכך, אין בידי מטה המ...
  • dislike
    תת-דיווח של תלמידים על פגיעות ברשת והימצאות במצבי סיכון - לפי סקר ניטור אלימות דיגיטלית של ראמ"ה , 93% מהתלמידים דיווחו כי הם יפנו לגורם כלשהו (לא בהכרח גורם בית ספרי) אם יחוו פגיעה ברשת. לעומת זאת, פנייה לגורם בית-ספרי עומדת על 57%: 70% מתלמידי כיתו...
  • dislike
    התמודדות עם אירועי פגיעה ברשת בתלמידים ושל תלמידים - על פי דיווחי המנהלים, לכ-70% מבתיה"ס אין תוכניות לטיפול בתלמידים הפוגעים ברשת ול-58% מבתיה"ס אין תוכניות לטיפול בתלמידים שנפגעו ברשת. מחצית מכלל מנהלי בתיה"ס דיווחו שאין להם תוכניות טיפול מספקות לת...
  • dislike
    הפיתוח המקצועי של מורים - רק שליש מכלל המנהלים סבורים במידה רבה או במידה רבה מאוד שלמורים יש מיומנויות דיגיטליות מספקות כדי לסייע לתלמידים להשתמש באופן מיטבי ברשת ולהתמודד עם אירועי פגיעה, ורובם (76%) מעדיפים שאנשי מקצוע בעלי מומחיות ספציפית יעבירו את...
  • dislike
    עמדות ההורים בנוגע לדרכי הדרכה הורית - תוכנית חיים ברשת, מסמך חילוץ הידע שיזם שפ"י והמטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, העלו את הצורך בשיתוף הורי התלמידים, בהדרכתם ובעירובם בנושא על ידי ביה"ס. עם זאת, רק כרבע (27%) מציבור ההורים סבורים במידה רבה או במידה ...
  • dislike
    שילוב הנושא כיעד בתכנון האסטרטגי של משרד החינוך - בסוף אוגוסט 2021, לקראת שנה"ל התשפ"ב (2022-2021), פרסם המשרד מסמך מדיניות שכותרתו "אבני דרך לשנה"ל התשפ"ב", המיועד לכלל בעלי התפקידים במערכת החינוך, ומטרתו לתכנן את שנת הלימודים הזו. המסמך התפרסם בפורטל...
  • dislike
    השפעת מגפת הקורונה על היקף העיסוק בבתי הספר בחינוך להתנהלות מיטבית ברשת - עלה כי 63% מכלל המנהלים מעריכים שבעקבות מגפת הקורונה היה עיסוק רב יותר של ביתה"ס בחינוך התלמידים להתנהלות מיטבית ברשת. בתיה"ס של הפיקוח הממלכתי-דתי (70%) ובתיה"ס היסודיים (69%)...

    תרשים התקציר

    תוכניות טיפול לתלמידים שפגעו ולתלמידים שנפגעו ברשת בבתי הספר

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי משרד החינוך ישלים את הליך התיקוף והאישור של התוכנית הרב-שנתית לקידום התנהלות מיטבית של תלמידים ברשת ולמניעת פגיעה בהם ברשת שגובשה במאי 2020, ומשיושלם הליך זה יפיץ אותה לדרגי המחוז והשטח ויבהיר להם מהו הכיוון האסטרטגי ומהן המשימות והיעדים הפרטנ...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד החינוך ידון בפערים הגדולים הקיימים בנתונים המתקבלים מכלי הניטור למיניהם בנוגע לאלימות דיגיטלית ולמצבי סיכון ברשת של ילדים ובני נוער, יעריך את מהימנותם של כלי הניטור כבסיס לגיבוש תוכניות ההתערבות למגוון הגילים ואוכלוסיות התלמידים ויקבע דרכ...
    • [alt]
      כדי ליצור תמונת מצב מערכתית שלמה יותר, הכוללת הן את הנתונים המגיעים מהמטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת והן את הנתונים ממחוזות משרד החינוך, מומלץ שמשרד החינוך יסדיר בחוזר אח"ם את אופן איסוף הנתונים על ידי המחוזות כך שיהיה אחיד וישקף את הנתונים מהשטח, ושהח...
    • [alt]
      לטיוב המענים הניתנים לתלמידים שנפגעו או לאלה שפגעו ברשת מומלץ שמשרד החינוך יבחן את היקף התוכניות הקיימות בבתי הספר לטיפול בתלמידים אלה ויתאים את הטיפול הניתן לצורכיהם, וכן שיגביר את שיתופי הפעולה שלו בנושא עם גורמים מחוצה לו - הורים, וגורמים ברשות המקו...
    • [alt]
      לאור תשובות מנהלי בתיה"ס של המגזר החרדי, לפיהן רק שיעור של כחצי אחוז ציינו כי תלמידים דיווחו על כך שהם נפגעו ברשת, מומלץ שהמשרד יגבש כלים למנהלים ולצוות החינוכי לאיתור וטיפול בתלמידים שנפגעו ברשת התואמים את אורחות החיים של החברה החרדית בבתיה"ס ומחוצה ל...

    סיכום

    התנהלות הילדים ובני הנוער במרחב המקוון מציבה את אחד האתגרים הגדולים ביותר בפני מערכת החינוך זה יותר מעשור. לצד תהליכים המחייבים את מערכת החינוך להנחיל לבוגריה ידע, כלים ומיומנויות שיכשירו אותם להיות "אזרחים דיגיטליים", שיאפשרו להם להשתלב במעגלי החיים ובשוק העבודה המשתנה, עליה לתת מענים לסיכונים הרבים הטמונים בהתנהלות האינטנסיבית של התלמידים ברשת - מרחב שהפך למרכזי ביותר בחייהם - בביה"ס ומחוצה לו. כחלק מכך למשרד החינוך תפקיד מרכזי בחינוך ילדים ובני נוער למניעת היקלעותם למצבי סיכון ברשת ולטיפול בנפגעים בה מקרבם. על משרד החינוך מוטל להוביל קידום היבטים אלה במישור הפדגוגי, הרגשי, הערכי והארגוני.

    משרד החינוך פירט בתשובתו למשרד מבקר המדינה סדרה של פעולות שביצע במשך השנים לקידום נושאים הקשורים להתנהלות מיטבית ברשת ומניעת פגיעה של תלמידים, ובהן תכלול הנושא ברמה הבין-משרדית עד הקמת המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת; השתתפות פעילה במוקד 105; מתן מענים לנושא בהיבטים מגוונים, כגון הרצאות בתחום החינוך במוקד 105 לכ-3,000 מנהלי בתיה"ס בשנת הלימודים התשפ"א; שיתופי פעולה עם גורמים שונים (כגון הפרקליטות והמשטרה), לשם קיום פעילויות במערכת החינוך; וקיום פעילות של מנהיגות נוער במסגרת התוכנית "עמיתים ומשפיעים", שבה משתתפים כ-8,000 בני נוער. נוסף על כך פעל משרד החינוך לפיתוח המקצועי וההכשרה בנושא של הצוות החינוכי ושל המפקחים והמדריכים המסייעים לו, והמובילים את קידום נושא ההתנהלות המיטבית ברשת והגברת המודעות למצבי סיכון ופגיעה בבתיה"ס.

    ממצאי הדוח מצביעים על כך שמשרד החינוך לא יצר ברמות המטה ובתיה"ס תשתית חינוכית הנותנת מענה מספק להיבטים השונים של התנהלות מיטבית ברשת. בנוגע למטה הועלו ליקויים בנוגע להסדרת מעמדו האסטרטגי המתועדף של הנושא; רתימת כל יחידות מטה המשרד שלהן אחריות להיבטים של פיתוחו והטמעתו; עדכון הנהלים והתוכניות והמעקב אחר יישומן; עוד נמצא פיתוח מקצועי לא מספק של המורים; ואי-מתן מענה לפערים בניטור ואיסוף של הנתונים על פגיעות מקוונות. בבתיה"ס ההיערכות ויישום חוזרי המנכ"ל והתוכניות בנושא אינה מספקת, לעומת הדומיננטיות שיש למרחב הווירטואלי בקרב התלמידים.

    מומלץ כי משרד החינוך יוסיף ויפעל לקידום התנהלות מיטבית ברשת ולמניעת פגיעה בתלמידים, מתוך העברת מסר לכל הגורמים השותפים לחינוך התלמידים לגבי החשיבות הראשונה במעלה של הנושא. במסגרת זאת מומלץ כי משרד החינוך ירחיב את מעגלי שיתוף הפעולה בין יחידות המטה והשטח, יחדד ויעדכן את הנהלים והתוכניות לבניית תשתית להתמודדות עם הנושא בבתי הספר, יגביר את המעקב אחר יישומם וכן את הערכת תרומתם. כמו כן מומלץ שיפעל מצדו להגברת מעורבות ההורים תוך מטרה להופכה למובנית. דגש מיוחד ראוי שייתן להגברת מיומנויות המורים משלב ההכשרה ועד שלב הפיתוח לאורך הקריירה; יקשור בין תהליכים אלה לבין שינוי דפוסי ההוראה בבית הספר או בהוראה מרחוק; במישור הבין משרדי מומלץ שהמשרד יטייב את שיתופי הפעולה עם הגורמים הנוספים במטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, ויטמיע את התובנות של תוצרי המטה הלאומי. 

    היגדים משיח עם נציגי מועצת התלמידים והנוער באשר לאופן הטיפול בפגיעות בתלמידים במרחב המקוון
    היגדים משיח עם נציגי מועצת התלמידים והנוער באשר לאופן הטיפול בפגיעות בתלמידים במרחב המקוון

    מקור: מפגש שקיים צוות הביקורת עם נציגי מועצת התלמידים והנוער הארצית ב-2.8.21.