לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

הקמת העיר חריש - היבטים מוניציפליים // 601

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
החלטת ממשלה; פתרונות תחבורתיים

תקציר

רקע כללי

בדצמבר 1990 החליטה הממשלה לאשר את תכנית "שבעת הכוכבים" לפיתוח יישובים קהילתיים-פרווריים לאורך כביש חוצה ישראל. במסגרת התכנית הוחלט בין היתר להקים את היישוב חריש (להלן - חריש או היישוב) בהיקף של 6,000 יחידות דיור (להלן - יח"ד) בתחום השיפוט של המועצה האזורית מנשה. בפועל נבנו ביישוב כ-300 יח"ד בלבד.

ביולי 1992, במסגרת התכנית לאיחוד רשויות מקומיות, הוצאו היישובים קציר וחריש מתחום שיפוטה של המועצה האזורית מנשה והוכרזו כמועצה מקומית קציר-חריש.

בשנת 2007 החל משרד הבינוי והשיכון (להלן - משרד השיכון) להכין תכנית אב לעיר חרדית בחריש. בספטמבר 2008 הוקמה הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש (להלן - הוועדה המיוחדת), ובשנים 2015-2012 היא אישרה תכניות מתאר להקמת 12,684 יח"ד ביישוב.

במרץ 2010 החליטה הממשלה להקים ועדת מנכ"לים ל"קידום היישוב חריש" (להלן - ועדת המנכ"לים) על מנת שתגיש לממשלה בתוך 90 יום המלצות ל"פתרונות ארוכי טווח לצמיחתו העתידית של היישוב כפתרון משמעותי וארוך טווח למצוקות הדיור הקשות מהן סובלת האוכלוסייה בעלת צביון דתי"‏ (להלן - החלטת הממשלה לקידום היישוב חריש), והן יעוגנו בהחלטת ממשלה נוספת.

ביוני 2012 הוחזר היישוב קציר לתחום שיפוטה של המועצה האזורית מנשה, והיישוב חריש הוכרז כמועצה מקומית חריש (להלן - המועצה המקומית חריש או המועצה המקומית) המשתרעת על כ-3,560 דונם ובה כ-1,100 תושבים. בראש המועצה עומד מר יצחק קשת שנבחר באוקטובר 2013.

בסוף שנת 2012 החליט משרד השיכון לשווק את המגרשים ביישוב לכלל המגזרים, ומתוצאות מכרזי השיווק עלה כי אוכלוסיית היישוב תכלול חילונים, דתיים-לאומיים וחרדים.

בהחלטה מספר 870 של הממשלה מדצמבר 2015 הוחלט על "סיוע בהקמת העיר חריש" (להלן - החלטת הממשלה מדצמבר 2015 או ההחלטה). בהחלטה הכריזה הממשלה על חריש כעל יישוב בעל עדיפות לאומית, ואימצה את המלצות ועדת המנכ"לים בנוגע להפעלת תכנית לקידום ולפיתוח היישוב לקראת הפיכתו לעיר.

התהליך של הרחבת חריש ממועצה מקומית המונה כ-1,300 תושבים לעיר הצפויה לאכלס כ-60,000 תושבים (לפי נתוני משרד השיכון), מחייבת היערכות מיוחדת של משרדי ממשלה רבים, ובראשם משרד השיכון ומשרד הפנים, בתיאום עם הנהלת היישוב. במועד סיום הביקורת בפברואר 2016 היו העבודות בשטח בעיצומן, והן כללו הקמת תשתיות, סלילת כבישים ובניית שכונות מגורים, וכ-230 יח"ד חדשות ראשונות היו לפני אכלוס.

פעולות הביקורת

בחודשים ספטמבר 2015 - פברואר 2016 בדק משרד מבקר המדינה בזמן אמת, היבטים מוניציפליים בהקמת העיר חריש. הנושאים שנבדקו: פעילות ועדת המנכ"לים והחלטות הממשלה שהתקבלו בנושא; תכנון העיר ופעילות הוועדה המיוחדת; מעורבותם של משרדי הממשלה בהקמת מבני ציבור והיערכותם לאכלוס העיר; מתן פתרונות תחבורתיים; וההיערכות הארגונית של משרד הפנים והמועצה המקומית לקליטת התושבים. יצוין כי בביקורת זו לא נבדק נושא הקמת התשתיות ביישוב.

הביקורת נעשתה במועצה המקומית חריש ובוועדה המיוחדת. בדיקות השלמה נעשו במשרד השיכון, במשרד הפנים, במשרד האוצר, במשרד הכלכלה והתעשייה (להלן - משרד הכלכלה), במשרד החינוך, במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה) ובמשרד לביטחון הפנים.

הליקויים העיקריים

ועדת המנכ"לים לקידום היישוב חריש

ועדת המנכ"לים, בראשות מנכ"ל משרד השיכון, חרגה באופן ניכר מלוח הזמנים להצגת המלצותיה כפי שנקבע בהחלטת הממשלה לקידום היישוב חריש. בשל העיכוב בגיבוש ההמלצות, חלק ממשרדי הממשלה לא מילאו את תפקידם בקידום היישוב.

אי-קביעת דירוג חברתי-כלכלי לחריש

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן - הלמ"ס) לא קבעה דירוג חברתי-כלכלי  למועצה המקומית חריש כיחידה מחקרית נפרדת. כתוצאה מזה שגו משרדי הממשלה וייחסו ליישוב את הדירוג החברתי-כלכלי הגבוה שנקבע בעבר למועצה המקומית קציר-חריש שפורקה. הדבר גרם לכך שהמועצה המקומית חריש לא קיבלה את הסיוע שהגיע לה ופגע ביכולתה להעניק לתושביה שירותים מוניציפליים.

תכנון העיר והפיקוח על הבנייה

לא נמצאו אסמכתאות המעידות כי משרד השיכון והוועדה המיוחדת בחנו, בעקבות התוצאות של מכרזי השיווק, את הצורך בביצוע שינויים בתכניות המאושרות כדי להתאימן בצורה מיטבית להרכב האוכלוסייה שהשתנה.

הוועדה המיוחדת לא קבעה למפקחי הבנייה שלה נוהלי עבודה ולא הכינה להם תכנית עבודה סדורה ומחזורית לאיתור עברות בנייה ולטיפול בהן.

המועצה המקומית אכלסה מבני חינוך בניגוד לחוק, וזאת בלי שקבלה מהוועדה המיוחדת אישור אכלוס והחלה בהקמת קומה שלישית בבניין המועצה ללא היתר בנייה כחוק.

בתכניות המתאר לא הוקצה שטח לאזור תעסוקה כמקור הכנסה לרשות המקומית. היעדרו של אזור תעסוקה עלול לפגוע בהכנסות המועצה המקומית ובצמיחתה, ולהותירה רשות גירעונית לאורך שנים.

מעורבותם של משרדי הממשלה בהקמת העיר ובאכלוסה

משרד התחבורה לא ביצע את הפרויקטים התחבורתיים שנקבעו בתכנית המפורטת חריש/1/א כתנאי לאכלוס. הדבר עלול לעכב את האכלוס של חלק מיחידות הדיור שבנייתן תסתיים בטרם יושלמו. כמו כן, מערכת הכבישים הבין-עירוניים באזור חריש אינה מתאימה לנפח התנועה הקיים באזור כיום, וגם לאחר השלמת הפרויקטים התחבורתיים האמורים לא ישתפר המצב באופן ממשי.

משרד האוצר והמשרד לביטחון הפנים השתהו בגיבוש הסיכום התקציבי בנוגע להעתקת מחנה משמר הגבול (להלן - מחנה מג"ב) ולהקמת מרכז חירום בחריש. פרק הזמן הארוך שיידרש לתכנון מרכז החירום ולהקמתו יפגע בפיתוח השטח שעליו נמצא כיום מחנה מג"ב ובהכשרתו לבנייה.

היערכותו של משרד הפנים להקמת העיר

לא נמצאו אסמכתאות לכך שמשרד הפנים בחן חלופות להיערכות המוניציפלית להקמת העיר חריש, ובהן הצעתו של הממונה על מחוז חיפה למנות מינהלת הקמה שתעסוק בהקמת מוסדות ציבור, חינוך ורווחה ובקליטת התושבים החדשים.

היערכות ארגונית מיוחדת של המועצה המקומית להפיכתה לעיר

המועצה המקומית ומחוז חיפה של משרד הפנים גיבשו מתווה בן שתי פעימות לאיוש משרות מרכזיות על בסיס הצרכים של רשות מקומית בת 30,000 תושבים, אך עד מועד סיום הביקורת בפברואר 2016, טרם איישה המועצה המקומית את כל המשרות שאושרו לה. הדבר פגע בהיערכותה, בין היתר, בתחומי ההנדסה, רישוי עסקים וקליטת התושבים.

מליאת המועצה המקומית וועדות החובה שלה לא התכנסו כנדרש בדין. המועצה המקומית עדיין לא סיימה את עדכון חוקי העזר הישנים ולא אישרה את כל חוקי העזר החדשים הדרושים לה למימון השירותים לתושבים וחלק מהוצאות הפיתוח.

המועצה המקומית לא נערכה לקביעת סל השירותים שהיא מעוניינת להעניק לתושביה, ולא גיבשה תכנית עבודה למתן שירותים אלה.

הניהול הכספי של המועצה

משרד הפנים גיבש באפריל 2013 תכנית הבראה למועצה המקומית בלי שהביא בחשבון את הנטל הכבד שיוטל על תקציבה בשל התהליך המואץ של הקמת העיר. גם תכנית הייצוב החדשה לשנים 2019-2016 שגיבש המשרד אינה פותרת את בעיית המחסור במקורות הכנסה עצמית של המועצה.

ההמלצות העיקריות

על משרד השיכון לפקח מקרוב על יישומם של כל סעיפי החלטת הממשלה מדצמבר 2015.

על משרד התחבורה להוציא לפועל מוקדם ככל האפשר, את הפרויקטים התחבורתיים שהיעדרם מונע את אכלוס העיר לפי התכנית המפורטת; על משרד השיכון ומשרד התחבורה, בשיתוף לשכת התכנון המחוזית חיפה (להלן - לשכת התכנון המחוזית) לסיים את תכנון מערכת הכבישים הבין-עירונית באזור חריש כדי לאפשר מתן פתרונות תחבורתיים לבעיית עומס התנועה הצפוי בעקבות פיתוח העיר. על משרד התחבורה ומשרד האוצר אף לשקול לתקצב את ביצוע התכניות בתכנית החומש הבאה לפיתוח תשתיות תחבורה ולהוציאן לפועל.

נוסף על ההתאמות שביצעו עד כה, על משרד השיכון והוועדה המיוחדת לבחון את הצורך בביצוע שינויים בתכניות המפורטות ולהתאימן בצורה מיטבית להרכב האוכלוסייה הצפוי לאכלס את היישוב.

על הוועדה המיוחדת להכין נוהלי עבודה למפקחי הבנייה ולבנות לפיהם תכנית עבודה מחייבת וסדורה. בתכנית העבודה יש להגדיר, בין היתר, את תדירות הביקורים באתרי הבנייה. ולבחון אם צריך לתגבר את הפיקוח על הבנייה בעובדים נוספים, בייחוד לקראת מתן אישורי אכלוס.

על המועצה המקומית להקפיד לציית להוראות חוק התכנון והבנייה ולשמש דוגמה לתושבים בכל הקשור לבנייה על פי היתר ולאכלוס מבנים רק על פי אישור אכלוס.

על המועצה המקומית לקבוע מבנה ארגוני המותאם לצרכיה הקיימים והעתידיים, ולאייש את כל המשרות שאישר לה משרד הפנים. כמו כן עליה לכנס את מליאת המועצה ואת ועדות החובה בהתאם לדין, להשלים בהקדם את אימוץ חוקי העזר החדשים ולעדכן את חוקי העזר הקיימים, ולקבוע את סל השירותים שהיא מבקשת להעניק לתושביה.

סיכום

הקמת העיר חריש האמורה לאכלס כ-60,000 תושבים עד שנת 2020, היא משימה לאומית המחייבת היערכות מיוחדת של משרדי ממשלה רבים ושיתוף פעולה בינם לבין עצמם וביניהם לבין הנהלת המועצה המקומית.

לצד הפעילות הברוכה של חלק ממשרדי הממשלה בהקמת העיר חריש, הצביעה הביקורת גם על ליקויים בפעולותיהם של משרד השיכון ומשרד התחבורה בכל הנוגע למתן פתרון הולם לבעיית עומס התנועה הצפוי באזור. השיהוי במימוש הפרויקטים התחבורתיים החיוניים עלול לעכב את אכלוס העיר ולפגוע במרקם החיים של תושבי חריש וסביבתה.

ליקויים נמצאו גם בהיערכות המיוחדת של המועצה המקומית לקליטת אלפי התושבים. היא אף, לא קבעה את סל השירותים שהיא מעוניינת להעניק לתושביה ולא גיבשה תכניות עבודה למתן שירותים אלה.

על משרד השיכון ויתר משרדי הממשלה לוודא שהחלטת הממשלה מדצמבר 2015 תיושם במלואה. כמו כן עליהם להעביר את התקציבים הייעודים במועד, כך שלא יפגעו קליטת התושבים והשירותים המוענקים להם.

על המועצה המקומית חריש לתקן בהקדם את הליקויים שעלו בדוח זה, ולהיערך, בסיועו של משרד הפנים, להמשך הקמתה של העיר ולקליטת התושבים הרבים.