facebook

סיפורהּ של תלונה: הקטנה לא-מוצדקת של מענק הכנסה

בעקבות התערבותהּ של נציבות תלונות הציבור שונתה המדיניות של רשות המסים לעניין ההגדרה מיהו ילד שבגינו זכאי נישום למענק הכנסה [מס הכנסה שלילי]

מענק הכנסה [מס הכנסה שלילי] הוא "תוספת הכנסה המשולמת על ידי רשות המסים ישירות לחשבונות הבנק של בעלי הכנסות נמוכות (העומדים בקריטריונים הקבועים בחוק) ומטרתו, בין היתר, לשפר את מצבם הכלכלי של העובדים ברמות השכר הנמוכות, לצמצם פערים כלכליים-חברתיים ולהוות תמריץ להשתתפות עובדים בשוק העבודה".

מתלונן פנה לנציבות תלונות הציבור בתלונה על שרשות המסים הפחיתה את גובה זכאותו לתשלום מענק הכנסה. למתלונן אושר מענק לשנת 2014, כשתשלום המענק בוצע בתשלומים. כאשר הגיע מועד ביצוע התשלום השלישי מסרה לו רשות המסים כי הוא אינו זכאי לתשלום ואף יידרש להשיב חלק מן הסכום ששולם לו. ההסבר לשינוי היה כי בהתאם לקבוע בחוק נגזר גובה המענק ממספר הילדים של מי שהגיש תביעה למענק, ואולם עד כה מספר הילדים נקבע לפי מספר הילדים שהתובע נושא בפרנסתם ולאחרונה שינתה רשות המסים את מדיניותה וקבעה כי מעתה ישולם המענק רק לפי מספר הילדים הביולוגיים. לפיכך, מאחר שלתובע ולבת זוגו יש 2 ילדים משותפים ישולם המענק רק בגינם. אולם, ביחס לשני הילדים שאשתו היא אמם והוא נושא בהוצאותיהם מגיל צעיר, מאחר שהם אינם ילדיו לא ישולם לו המענק בגינם.

בעקבות פנייתהּ של נציבות תלונות הציבור לרשות המסים בעניין שינוי המדיניות והפגיעה שנגרמה לתובעי המענק עקב כך, הודיעה הרשות כי החליטה לשוב ולפעול על פי מדיניותהּ הקודמת כך שהזכאות למענק הכנסה תיקבע לפי מספר הילדים החיים במשק הבית. עוד הודיעה רשות המסים לנציבות כי אם תחליט בעתיד לשנות את מדיניותהּ בעניין תפורסם על כך הודעה מראש. רשות המסים הוסיפה  כי תשלח הודעה על כך לכלל הזכאים שזכויותיהם נפגעו.