לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
לוחות זמנים; תקציב; גמלאות; הפקת לקחים; מעקב ובקרה; ניהול הפרוייקט; תכנון מול ביצוע; פיקוח ובקרה; הפקת לקחים; ועדת היגוי; מעקב ופיקוח; מערכות ליבה; עובדים בתקן; משילות בפרויקטים; המבוטח במרכז

רקע

בשנת 2009 יזם המוסד לביטוח לאומי (הביטוח הלאומי) את פרויקט "תבל" לשדרוג מערך המחשוב ("תבל" או הפרויקט), אשר היעד המרכזי שלו הוא מימוש עקרון "המבוטח במרכז", המתמקד במיצוי זכויותיו. הפרויקט נועד לשדרג בהדרגה את מערכות הליבה ומערכות המטה המרכזיות בביטוח הלאומי, ובסך הכול 48 מערכות ותת-מערכות, ולהקים תשתית טכנולוגית מודרנית. על פי המתוכנן הפרויקט היה אמור להימשך 11 שנים (מתחילת שנת 2010 ועד סוף שנת 2020) ותקציבו הכולל היה אמור להסתכם בכ-477 מיליון ש"ח.

בשנת 2015 פרסם מבקר המדינה דוח​ העוסק בשלב א' של הפרויקט (דוח המבקר מ-2015). בדוח האמור צוין בין היתר כי לנוכח החריגות מתקציב הפרויקט ומלוח הזמנים שלו מתחייבת נקיטת פעולה תכליתית לתיקון הליקויים, כדי להבטיח כי בשנים הבאות יימשך יישומו של הפרויקט על פי התוכניות והתכולות שאושרו. עוד צוין בדוח האמור כי היות שאחד היעדים העיקריים של הפרויקט הוא להעמיד במרכז את המבוטח ואת מיצוי זכויותיו, נודעת חשיבות רבה להשלמתו של הפרויקט בלא עיכובים נוספים. בשנת 2017, נקבע בדוח יועצים ששכר הביטוח הלאומי כי הדרך שנבחרה למימוש הפרויקט לא הייתה נכונה, ונוסף על כך יש כשל כולל בניהול התוכנית. ההמלצה העיקרית של היועצים הייתה שיש להמשיך ביישום תוכנית הפרויקט תוך גידורה לתכולה חלקית יחסית לתכולת התוכנית המקורית.

בשנת 2020 פרסם משרד מבקר המדינה דוח נוסף על פרויקט "תבל" (הדוח הקודם או הביקורת הקודמת), ובו ביקורת על ניהול התכולות של הפרויקט, על תקציבו ועל תוכנית העבודה שלו, לרבות על תיקון הליקויים שמבקר המדינה התריע עליהם בדוח המבקר מ-2015. בדוח זה נקבע כי אף שהביטוח הלאומי יישם במסגרת הפרויקט כמה מערכות חשובות ומתקדמות והן תרמו לשדרוג תהליכי העבודה בביטוח הלאומי ולשיפור השירות למבוטח, מערכות אלו הן רק חלק קטן מהמערכות שתוכננו בשנת 2009, והדרך ליישום מלא של היעד העיקרי של הפרויקט - מימוש תפיסת "המבוטח במרכז" - עוד ארוכה. ההמלצה העיקרית בדוח הייתה שעל הביטוח הלאומי לבחון לעומקם את הליכי ההערכה והתכנון בפרויקט ולנהל מעקב הדוק אחר התקדמות העמידה באבני הדרך שלו בכל שלב ושלב כדי למנוע עיכובים נוספים ביישומו. 

בשנת 2021 הוחלט לצמצם עוד את הפרויקט ולהתמקד רק בחלק מתחום הגמלאות - סוגי גמלאות אשר במסגרת אישורן יש לכנס ועדות רפואיות, וכן הוחלט להקפיא את הטיפול בשאר מערכות הליבה. בהמשך אותה שנה שכר הביטוח הלאומי יועץ נוסף לבחינת המשך דרכו של הפרויקט. היועץ ציין כי הפרויקט סובל מפיגור גדול בלוחות הזמנים ובפער גדול בעלויות למול המתוכנן; לצד זאת הוא ציין כי חל שיפור בניהול הפרויקט. היועץ המליץ להמשיך בפרויקט בדגש על חיזוק תהליכי הבקרה התקציבית. 

​הביקורת הקודמת:


נתוני מפתח

  • 14 שנים

    חלפו מתחילת הפרויקט שהחל בשנת 2010 ותוכנן להסתיים בשנת 2020. במועד סיום התוכנית הרב-שנתית הנוכחית (בשנת 2025) הפרויקט יהיה בפיגור של חמש שנים ואין...

  • 1 מיליארד ש"ח

    החריגה הצפויה בעלות הפרויקט עד מועד סיומה של התכנית הרב שנתית הנוכחית. חריגה זו צפויה לגדול במאות מיליוני ש"ח נוספים עד להשלמת הפרויקט

  • 200%

    הגידול הצפוי בעלות הפרויקט יחסית לתקציבו המקורי עד למועד סיומה של התכנית הרב שנתית הנוכחית. מתכנון של 477 מיליון ש"ח לצפי של 1.5 מיליארד ש"ח

  • 50%

    ממערכות הליבה (19 מערכות מתוך 38) הוצאו מתכולת הפרויקט ומימושן הוקפא, כגון המערכות המטפלות בגמלאות זקנה ושאירים, מילואים וילדים

  • 51 שנים

    גיל מערכת המידע המטפלת בגמלאות זקנה ושאירים. מערכת זו ומערכות נוספות שפותחו לפני עשרות שנים, הוצאו מתכולת הפרויקט

  • 270,000

    מבוטחים טופלו באמצעות מערכת "תבל" בשנת 2022, כמו כן הוגשו 140,000 תביעות והתקיימו 50,000 ועדות רפואיות באמצעות המערכת

  • רק 10 מערכות

    מתוך 38 מערכות הליבה שפיתוחן תוכנן במקור להסתיים בשנת 2020 מומשו עד למועד הביקורת הנוכחית (26%)

  • 116 מיליון ש"ח

    התקציב השנתי הממוצע של פרויקט "תבל" בשנים 2019 - 2023

פעולות הביקורת

​בחודשים יוני עד ספטמבר 2023 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב ממוקדת על הממצאים העיקריים שעלו בביקורת הקודמת על פרויקט "תבל". ביקורת המעקב נעשתה במוסד לביטוח לאומי והתמקדה בתקציב הפרויקט, בלוחות הזמנים למימושו ובתכולותיו. כמו כן נבדקו תוכניות העבודה הרב-שנתיות והשנתיות והבקרה עליהן וכן הבקרה התקציבית על הפרויקט.

 

תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    תיחום הפרויקט והתכולות שיושמו - בביקורת הקודמת עלה כי הביטוח הלאומי יישם במסגרת הפרויקט חלק קטן מהמערכות שתוכננו להיכלל בפרויקט בשנת 2009. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה. הביטוח הלאומי החליט לגרוע מהפרויקט 19 (50%) מתוך 38 מערכות הליבה ש...
  • dislike
    לוחות הזמנים של הפרויקט - במועד סיום הביקורת, 14 שנים לאחר תחילת ביצועו של הפרויקט, ועל אף צמצום תכולות הפרויקט לכמחצית מהתכנון המקורי, ניתן לקבוע כי הפיגור הגדול בלוחות הזמנים והצמצום המתמשך והנרחב בתכולותיו משקפים תהליך עקבי ורב-שנתי של התרחקות מהתכנ...
  • dislike
    הביטוח הלאומי החליט לגרוע מפרויקט "תבל" ולא לשדרג 19 (כ-50%) ממערכות הליבה שתוכננו במקור, מרביתן בתחום הגמלאות, כאשר לביטוח הלאומי אין תוכנית חלופית למתן מענה טכנולוגי למערכות אלו. המערכות שהוחלט לגרוע מהפרויקט עסקו בין היתר בתחומים אלה: גמלת זקנה ושאי...
  • dislike
    תקציב הפרויקט - בביקורת הקודמת עלה כי על אף היישום החלקי של תכולות הפרויקט יחסית לתכנון המקורי, שיעור ביצועו של התקציב עד יולי 2019 היה גדול בכ-58% מהתקציב המקורי שאושר לפרויקט. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן, ואף שהתכולות המקוריות של הפרויקט צומ...
  • dislike
    הכללת עלות העסקתם של עובדים בתקן של הביטוח הלאומי בתקציב הפרויקט - בביקורת הקודמת עלה כי נתוני תקציב הפרויקט אינם כוללים את עלות העסקתם של עובדים בתקן של הביטוח הלאומי המשולבים בפרויקט והומלץ כי עלות העסקתם תיכלל בתקציב הפרויקט. בביקורת המעקב נמצא כי ה...
  • dislike
    תכנון הפרויקט לעומת ביצועו והבקרה התקציבית עליו - בביקורת הקודמת עלה כי צוות הפיקוח התקציבי של הביטוח הלאומי התקשה לבצע בקרה מלאה על תקציב הפרויקט לעומת התכולות המתוכננות, בשל היעדר נתוני תכנון מפורטים, מלאים ומעודכנים. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי בהל...
  • dislike
    הפרקטיקה של מחיקת נתוני התכנון משקפת ליקוי ממשי שיש לו השפעות משמעותיות ביותר על כל תחום הפיקוח והבקרה על התנהלות הפרויקט. בהיעדר בקרה שוטפת על פערים בין התכנון לבין הביצוע בפועל, לא ניתן לעמוד על בעיות באופן הקצאת המשאבים בפרויקט (מאות אלפי שעות פיתוח...
  • dislike
    ביצוע תחקיר בסיום כל גרסה - נמצא שלאחר ההשלמה של כל גרסה או סבב פיתוח לא מבוצעים תחקירים ותהליכי הפקת לקחים מעמיקים כדבר שבשגרה. הביטוח הלאומי מסתפק בביצוע תחקירים נקודתיים בעניינם של אירועים ספציפיים, שאינם מספקים את המענה על הצורך בקיום תהליך הפקת לק...
like
  • like
    מנגנוני המשילות בפרויקט - משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את פעולות הביטוח הלאומי לקיום עבודה שוטפת של ועדת ההיגוי וועדת הכספים וכן את הפגישות העיתיות בראשות החשב וסמנכ"ל תקשוב, ובכלל זאת את העובדה שהתוכנית מוסכמת על כלל הגורמים המעורבים בביצועה.

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    על הביטוח הלאומי להבנות תוכנית סדורה אשר תכלול לוח זמנים סופי להשלמת הפרויקט על כל רכיביו שאושרו על ידו. כמו כן, עליו לקבוע מנגנוני בקרה עיתיים כדי לוודא שהתוכנית שתיקבע תמומש הלכה למעשה. כל זאת על מנת להשיג את היעד העיקרי של הפרויקט – העמדת המבוטח ומי...
  • [alt]
    על הביטוח הלאומי לבחון את עתיד המערכות שהוצאו מתכולת הפרויקט, ובכלל זה את איכות המענה הקיים ואת הישימות הטכנולוגית להמשך פעולתן בתצורה הטכנולוגית הקיימת לאורך זמן ובהתאם לגבש תוכנית רב-שנתית לשם שדרוגן והשגת היעד המרכזי של מימוש עקרון המבוטח במרכז, המת...
  • [alt]
    נוכח החריגה המשמעותית והמתמשכת מתקציב הפרויקט, על הביטוח הלאומי לבצע תחקיר מעמיק בנושא, לזהות ולנתח את הגורמים לחריגה זו ולקבוע באילו דרכי פעולה ניתן למנוע חריגות נוספות בפרויקט זה ובפרויקטי מחשוב אחרים שמנהל הביטוח הלאומי. על בסיס תחקיר זה, על הביטוח...
  • [alt]
    על הביטוח הלאומי לכלול בתקציב הפרויקט את כלל הוצאות הפרויקט ובכללן את עלויות העסקתם של עובדי התקן.
  • [alt]
    על הביטוח הלאומי ליישם תהליכי בקרה כמקובל, שבמסגרתם ייבחן התכנון המקורי לעומת הביצוע בפועל, ובכלל זה ינותחו החריגות, הן הערכות היתר והן הערכות החסר, כך שניתן יהיה ללמוד ולהפיק לקחים מבוססים ואמינים בנוגע לעלויות בפועל וכן בנוגע ליעילות עבודתם של צוותי...

סיכום

פרויקט "תבל" הוא פרויקט הדגל הדיגיטלי של המוסד לביטוח לאומי שהוחל בביצועו לפני למעלה מעשור כדי להסיר חסמים טכנולוגיים ותהליכיים ולממש את חזון הביטוח הלאומי להנגיש את מכלול השירותים של הביטוח הלאומי לציבור ולאפשר את שקיפות הנתונים. זאת במסגרת תפיסת הביטוח הלאומי לשים את המבוטח במרכז ולמצות את זכויותיו. נכון למועד ביקורת המעקב הביטוח הלאומי השקיע כ-1.2 מיליארד ש"ח בפרויקט והשלים עשר (רבע) מתוך 38 מערכות הליבה שתוכננו להיכלל בפרויקט. 

משרד מבקר המדינה פרסם שני דוחות ביקורת בנושא יישום הפרויקט: האחד בשנת 2015 והשני בשנת 2020. דוח מעקב זה נועד לבחון את אופן תיקון הליקויים העיקריים שעלו בביקורת הקודמת. 

בביקורת המעקב עלה כי מרבית הליקויים הליבתיים שעלו בדוח הקודם לא תוקנו או תוקנו במידה מועטה. כך עלה כי החריגה בלוחות הזמנים נמשכת, וכי אין לביטוח הלאומי צפי של מועד השלמת הפרויקט. כמו כן, במקביל לכך שהביטוח הלאומי צמצם את תכולות הפרויקט עד לכדי מחציתו, במועד הביקורת עלות הפרויקט הצפויה הנוכחית עומדת על כ-1.5 מיליארד ש"ח, חריגה המסתכמת בכמיליארד ש"ח מהתקציב המקורי שעמד על כ-477 מיליון ש"ח (חריגה של כ-200%), ועד להשלמת הפרויקט חריגה זו צפויה לגדול במאות מיליוני ש"ח נוספים. חריגות מתמשכות אלו בלוחות הזמנים ובעלויות הפרויקט פוגעות ביכולת לספק שירות מיטבי לציבור המבוטחים. הדוח אף מצביע על פרקטיקה של עדכון בדיעבד של נתוני התכנון, אשר פוגעת פגיעה יסודית ביכולת לקיים הליכי פיקוח ובקרה נאותים על תקציבי הפרויקט ועל בחינת המשאבים שהוקצו בפועל למול אלו שתוכננו ואושרו מלכתחילה. אשר למעורבות הגורמים הרלוונטיים בפרויקט, נמצא כי הביטוח הלאומי תיקן את הליקוי שעלה בדוח הקודם ובכלל זה החל לכנס ישיבות של ועדות היגוי וכן פגישות בקרה עיתיות של נציגי הנהלת הביטוח הלאומי.

אף שעד מועד סיום הביקורת הושקעו בפרויקט "תבל" כספי ציבור בסך של יותר ממיליארד ש"ח (למעלה מפי שניים מהתכנון הראשוני והכולל של הפרויקט), המטרה של שיפור השירות לציבור וסיוע לציבור במיצוי זכויותיו מושגת באופן חלקי בין היתר עקב צמצום בתכולות הפרויקט. 

החריגות המהותיות בפרויקט מחייבות את הנהלת הביטוח הלאומי להפגין מעורבות ניכרת בניטור הגורמים שהביאו לחריגות אלו, להבנות מנגנונים לצמצומן ולקבוע באופן סופי ומחייב את מועד השלמת הפרויקט ואת תקציבו. הנהלת הביטוח הלאומי נושאת באחריות לוודא כי כספי הציבור שהיא משקיעה בפרויקט ינוצלו ביעילות, ולפיכך מוצע כי הביטוח הלאומי יחיל את התובנות שיופקו מתיקון הליקויים העולים מדוח זה גם על כלל הפרויקטים שבניהולו. בד בבד נדרשת הנהלת הביטוח הלאומי לבחון, נוכח קצב היישום של פיתוח המערכות, כפי שהתקדם ב-14 השנים האחרונות, את הצפי להשגת שיפור המענה התקשובי בכלל המערכים של הביטוח הלאומי, ובמיוחד באלו שפיתוחם הוצא מתיחום הפרויקט, ולקיים דיון מעמיק ואסטרטגי בנושא לאור תוצאות בחינה זו.


עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמת: