לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
כביש אגרה; כביש האגרה; הנתיב המהיר; שאטלים; עומס בכבישים; כביש 6; מנהרות הכרמל

רקע

ענף התחבורה הוא אחד הענפים הכלכליים המרכזיים במשק, והתפתחותו היא תנאי הכרחי לתפקוד יעיל של משק מודרני וצומח ועל כן פיתוחו ושיפורו הם מנוף מכריע בתהליך הצמיחה הכלכלית, בפיתוח העירוני והאזורי ובהעלאת רמת הבטיחות, לרווחת אזרחי המדינה, לשיפור איכות הסביבה ואף לצמצום פערים כלכליים וחברתיים. 

ההשקעה הנדרשת להקמת תשתיות תחבורה היא גבוהה מאוד ומתחרה מול צרכים רבים הממומנים בתקציב המדינה. אחת הדרכים להתמודד עם מגבלות תקציב המדינה בפיתוח תשתיות של תחבורה היא שיטת "שותפות ציבורית-פרטית" - Public-Private Partnership (PPP), המאופיינת במודלים שונים של שיתוף פעולה בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי בהקמת פרויקטים ציבוריים. 

אחד המודלים של PPP הוא מודל BOT (BOT - Build-Operate-Transfer - בנייה, הפעלה והעברה). על פי מודל זה, גוף ציבורי מִתקשר בהסכם זיכיון ארוך טווח עם זכיין מהמגזר הפרטי המקבל עליו את האחריות לספק את התשתית הציבורית, לרבות מימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. בתמורה מקבל המפעיל הפרטי זכות לגבות תשלום ממשתמשי המתקן. בתום תקופת ההסכם נמסר המתקן לידי הגוף הציבורי ללא תמורה.

בישראל קיימים שלושה כבישי אגרה - מנהרות הכרמל, כביש 6 והנתיב המהיר שכולם הוקמו במודל BOT.


נתוני מפתח

  • 4 זכיינים פרטיים

    מפעילים את שלושת כבישי אגרה. שני זכיינים מפעילים את כביש 6 - אחד במקטע המרכזי והשני במקטע הצפוני; זכיין אחד מפעיל את מנהרות הכרמל וזכיין אחד מפעיל...

  • 9.75 מיליארד ש"ח

    עלויות ההקמה של כבישי האגרה על ידי הזכיינים הפרטיים. לפי נתוני החשכ"ל, עלויות ההקמה של כביש 6 במקטע המרכזי, כביש 6 במקטע הצפוני, מנהרות הכרמל והנתי...

  • כ-207.5 ק"מ

    אורכם הכולל של כבישי האגרה בישראל, מתוך מעל ל-8,500 ק"מ של כבישי ישראל - כביש 6 במקטע הצפוני, המרכזי והדרומי (ללא אגרה) - 188 ק"מ; מנהרות הכרמל - 6...

  • 36 - 50 קמ"ש בלבד

    המהירות הממוצעת שנמדדה בקטעים מסוימים של כביש 6 בשעות שיא בוקר, ו 47 קמ"ש בשעות אחר הצהריים, בו המהירות המותרת היא 120 ק...

  • כ- 273%

    קצב הגידול המצטבר של התנועה משנת 2003 ועד שנת 2019 בכביש 6 במקטע המרכזי. עד שנת 2017 היה קצב הגידול השנתי הממוצע כ-8.8% והוא פחת החל משנת 2017 ל-4....

  • 70% ירידה במהירות הנסיעה הממוצעת

    הצפויה להתרחש בשנת 2030 בכביש 6 בקטע שבין באקה לניצני עוז ביחס למצב הקיים ללא ביצוע הרחבה של כביש 6. ביתר הקטעים שנבחנו בכביש 6 הירידה במהירות הממו...

  • 390 מיליון ש"ח

    התועלת המשקית הצפויה בשנת 2030 מביצוע הרחבת כביש 6 והקמת מחלף בית נחמיה ככביש רגיל, ו-260 מיליון ש"ח בהפעלה כנתיב רב תפוסה (נר"ת)

  • 15.22 ו-11.01 ש"ח

    התעריפים בקטע 18 של כביש 6 במקטע המרכזי, ללקוח מזדמן ולמנוי וידאו בהתאמה לעומת 9.27 ו- 7.94 ש"ח בלבד בכביש 6 צפון ללקוח מזדמן ולמנוי וידאו בהתאמה...

פעולות הביקורת

​בחודשים אוגוסט 2023 עד אפריל 2024 בדק משרד מבקר המדינה את הפעלת כבישי האגרה בישראל; את רמת השירות הניתנת בכבישי האגרה; את הפיקוח של חברת חוצה ישראל כרשות ממונה על הזכיינים; ואת הפעולות של חברת חוצה ישראל ושל המדינה בנוגע לפרויקט ההרחבה של כביש 6. הביקורת נעשתה בחברת חוצה ישראל, במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובמשרד האוצר.

 

תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    בחינת כדאיות שיטת PPP אל מול מימון הקמת הכבישים מתקציב המדינה - נכון לשנת 2024 ישנם 3 כבישי אגרה, ואורכם הכולל הוא כ-207.5 ק"מ, מתוך כ-8,500 ק"מ של כבישי ישראל. בשנים 2019 ועד 2023, בהתאם לרשת הביטחון, קיבלה המדינה 111 ו-85 מיליון ש"ח מהזכיינים של כביש...
  • dislike
    עומסי התנועה בכביש 6 בקטע המרכזי - מנתוני יועץ התנועה של משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל עלה שבנובמבר 2019 היה עומס תנועה בינוני-גבוה לכיוון דרום בשעות 05:00 - 09:00 בין מחלף עירון לנחשונים, ובשעות 14:00 - 19:00 בין מחלף חורשים לנחשונים; לכיוון צפון היה...
  • dislike
    הפער בין תעריפי כביש 6 בקטע המרכזי לעומת כביש 6 צפון - תעריפי הנסיעה בכבישי אגרה נגזרים בין היתר מעלות ההקמה, התפעול והתחזוקה של הפרויקטים ומגובה המימון שהמדינה משקיעה בהם. בהתאם לחוק, לתקנות ולהסכם הזיכיון, ובאישור הרשות הממונה התעריף לרכב פרטי של מנו...
  • dislike
    מבנה התעריפים בכביש 6 בקטע המרכזי - למרות העומסים ההולכים וגדלים בכביש, משרד התחבורה, משרד האוצר וחוצה ישראל לא פעלו בשיתוף עם הזכיין לשינוי מבנה התעריפים של המקטע המרכזי של כביש 6 לגבי רכב פרטי, כפי שנקבע בהסכם הזיכיון המקורי, כך שיהיה קשר בין רמת התע...
  • dislike
    הרחבת כביש 6 בקטע המרכזי - נמצא כי לאחר ההרחבה האחרונה בשנת 2014, מילא בעל הזיכיון את מחויבותו בעניין הרחבת הכביש, ואין לו מחויבות להרחבות העתידיות לפי הסכם הזיכיון אלא באמצעות הוראת שינוי, ולכן כל הרחבה נוספת אינה חלק מחוזה הזיכיון המקורי שנחתם בשנת...
  • dislike
    תחזוקת כביש 6 דרום - לעומת יתר קטעי כביש 6 המתוחזקים על ידי הזכיינים, נמצא כי עבודות התחזוקה של כביש 6 דרום מבוצעות על ידי נת"י, על פי תוכנית תחזוקה ותעדוף בהתאם לתקציב שמאשרת הממשלה, וכי קיים פער בין הסכום הנדרש לפי מודל התחזוקה שפותח בנת"י - 2.4 מילי...
  • dislike
    כדאיות כלכלית להחלטה שהנתיב שייסלל בפרויקט ההרחבה יופעל כנתיב רב תפוסה (נר"ת) - פרויקט ההרחבה של כביש 6 כולל הוספה של נתיב רביעי בשני הכיוונים ממחלף קסם עד מחלף עירון; הוספה של נתיב שלישי בשני הכיוונים ממחלף עירון עד מחלף עין תות; ושדרוג מחלף בית נחמיה...
  • dislike
    בחינת אופן הפעלת כביש 6 עם סיום תקופת הזיכיון - תאריך סיום הזיכיון של חברת דרך ארץ צפוי להתארך ב-3 שנים נוספות עד שנת 2032 בשל פרויקט הרחבת הכביש. נמצא כי על אף דברי נציג אגף התקציבים דאז בוועדת המכרזים במרץ 2021, שבתום תקופת הזיכיון בשנת 2032 תופסק גב...
  • dislike
    התעריף הבסיסי לנסיעה במנהרות הכרמל - התעריף הבסיסי של מנהרות הכרמל התייקר באופן ריאלי מאז פתיחת מנהרות הכרמל לתנועה, בדצמבר 2010: לרכב פרטי בסכום של 4.39 ש"ח; לרכב ציבורי בסכום של 13.29 ש"ח; ולמשאית בסכום של 21.95 ש"ח (גידול ריאלי של 65.3%, 66.3% ו-65...
  • dislike
    בחינת נחיצותם של קווי שאטל נוספים במוקדי תעסוקה במטרופולין תל אביב - נמצא שיעד השאטל הנוסף מחניון הנתיב המהיר לאזור רוטשילד בתל אביב נקבע על ידי חברת חוצה ישראל על סמך סקר שביצעה בפברואר 2018 באמצעות יועץ סקרים ותנועה, ועד אפריל 2024 לא בוצעו סקרים סדו...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ למשרד התחבורה ולמשרד האוצר בשיתוף חוצה ישראל לנתח את הכדאיות הכלכלית בפועל של כבישים שהוקמו בעבר בשיטת PPP לעומת הקמת כבישים במימון תקציבי, גם לנוכח שמונה פרויקטים בתחום התחבורה הנמצאים כיום בשלבים שונים של קידום לביצוע בשיטת PPP, ולצורך ארגון ומ...
    • [alt]
      מומלץ לנוכח העלייה בעומסי התנועה ורמת השירות היורדת בכביש, שמשרד התחבורה, משרד האוצר וחוצה ישראל יעקבו באופן שוטף אחר תנועת כלי הרכב, מהירות הנסיעה ופרמטרים נוספים כדי לזהות נקודות תורפה שעשויות להשפיע על רמת השירות בכביש, ולפעול ליישום פתרונות אופטימל...
    • [alt]
      מומלץ שחברת חוצה ישראל, משרד התחבורה ומשרד האוצר יפעלו להשלים את הרחבת כביש 6 במועד שנקבע כדי למנוע את הפגיעה המתמשכת בציבור הנוסעים ובכלכלת המשק, ויעקבו בקפדנות אחר השלמת התהליך התחרותי לבחירת קבלני הביצוע ואחר רמת הביצוע של העבודות הקבלניות בסטנדרטים...
    • [alt]
      מומלץ שמשרד התחבורה, משרד האוצר וחברת חוצה ישראל יבחנו לעומק את סוגיית הנר"ת (נתיב רב תפוסה) בהתחשב במכלול הנושאים הקשורים לכך, ובכלל זה האפקטיביות של הנר"ת והשפעתו על התנועה; ההיתכנות ולוחות הזמנים להפעלת רשת נר"תים; והארכת תקופת הזיכיון.
    • [alt]
      מומלץ לחברת חוצה ישראל, למשרד התחבורה ולמשרד האוצר, לבחון את האפשרות להאחדה ולפישוט שיטת קביעת התעריפים, כדי למנוע פערים ניכרים בתעריפי הנסיעה בין קטעי הכביש השונים, וכך לאפשר לנוסעים שקיפות שתאפשר להם לקבל החלטות מתאימות יותר, כל זאת ולנוכח הצפי של הצ...

    סיכום

    ענף התחבורה הוא אחד הענפים הכלכליים המרכזיים במשק שיש לו זיקה וקשרי גומלין הדוקים לענפי המשק האחרים, ועל כן פיתוחה ושיפורה הם מנוף מכריע בתהליך הצמיחה הכלכלית, בפיתוח העירוני והאזורי ובהעלאת רמת הבטיחות, לרווחת אזרחי המדינה. אחת הדרכים להתמודד עם מגבלות תקציב המדינה בפיתוח תשתיות של תחבורה היא שיתוף פעולה בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי בהקמת פרויקטים ציבוריים במודל BOT (Build-Operate-Transfer - בנייה, הפעלה והעברה). חברת חוצה ישראל היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה שהוקמה במרץ 1993 כדי לקדם את סלילתו של כביש 6 בשיטת BOT והיא משמשת כרשות ממונה על כביש 6, המופעל על ידי שני זכיינים פרטיים, וכן על מנהרות הכרמל והנתיב המהיר שהוקמו אף הם בשיטת BOT. 

    משרד מבקר המדינה ממליץ למשרד התחבורה למשרד האוצר ולחוצה ישראל לקיים דיוני הפקת לקחים, ולתעדם לצורך שימור הידע הארגוני; לנתח את הכדאיות הכלכלית בפועל של כבישים שהוקמו בעבר בשיטת PPP לעומת הקמת כבישים במימון תקציבי, לשם היערכות מתאימה לקראת פרויקטים דומים בעתיד; לעקוב באופן שוטף אחר עומסי התנועה, אחר תנועת כלי הרכב, מהירות הנסיעה ופרמטרים נוספים ולפעול ליישום פתרונות אופטימליים לבעיה זו בפרק זמן קצר ככל הניתן; להשלים את הרחבת כביש 6 במועד שנקבע כדי למנוע את הפגיעה המתמשכת בציבור הנוסעים ובכלכלת המשק; לבחון את סוגיית הנר"ת ובכלל זה האפקטיביות של הנר"ת והשפעתו על התנועה, ההיתכנות ולוחות הזמנים להפעלת רשת נר"תים, והארכת תקופת הזיכיון; לבחון את הטענה כי נוהל פר״ת אינו אומד את מלוא התועלות הכלכליות מנתיבי תחבורה ציבורית לעומת נתיבים לרכב פרטי ולעדכנו במקרה הצורך. משרד מבקר המדינה ממליץ עוד לחברת חוצה ישראל, למשרד התחבורה ולמשרד האוצר לבחון ולשקול את האפשרות ליצירת מבנה תעריפים אחיד, עקבי ולא תנודתי שיהיה לו קשר לסוג הרכב, סוג המנוי ומרחק הנסיעה, זאת כדי למנוע פערים ניכרים בתעריפי הנסיעה ולאפשר לנוסעים שקיפות שתאפשר להם לקבל החלטות מתאימות יותר, כל זאת לנוכח הצפי של הצטרפות זכיינים נוספים, עם ביצוע הארכות לכביש 6; לפעול לגיבוש מבנה תעריפים דיפרנציאלי לרכב פרטי שיהיה תואם לרמת השירות הניתנת בכביש 6 ובאופן שיקטין את רמת העומסים בכביש, ולהגיע מבעוד מועד, בטרם סיום ההרחבה, להסכמה עם הזכיין כך שעם סיום ההרחבה ייושם מבנה תעריפים דיפרנציאלי התואם לרמת השירות.