לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
מוניות מיוחדות; מוניות שירות

רקע

דוח זה עוסק בשלושה נדבכים: 

  • שער ראשון: המוניות המיוחדות ("מוניות ספיישל")
  • שער שני: מוניות השירות 
  • שער שלישי: פעילות המוניות בנתב״ג 

מדי שנה בשנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, על פי הערכות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (משרד התחבורה) - כ-72 מיליון נסיעות בשנה. על פי נתוני רשות המיסים בישראל (רשות המיסים), ההכנסות בענף המוניות הסתכמו בשנת 2022 בכ-6.5 מיליארד ש"ח. בישראל קיימים שני סוגים עיקריים של מוניות: מוניות מיוחדות ("ספיישל"), שהן מוניות העומדות לרשות מזמין הנסיעה; ומוניות שירות, שנוסעת במסלול הסעה קבוע. בסוף שנת 2023 היו בישראל 25,050 רישיונות להפעלת מונית. 

פקודת התעבורה [נוסח חדש] ותקנות התעבורה, התשכ"א-1961, מסדירות את ענף המוניות בישראל. בין היתר הן קובעות את סוג הרכב שיכול לשמש מונית, את דרישות הבטיחות מהמונית ואופן סימונה, את הליך קבלת הרישיון להפעלת מונית ולמתן היתר להעבירו לאחר וכן את חובותיהם של מפעילי המוניות, תוך פיקוח על תעריפי הנסיעה ברחבי הארץ.

משרד התחבורה ממונה על קביעת המדיניות בענף התחבורה ועל יישומה וכן על שירותי מערכות התחבורה בים, באוויר וביבשה. הוא גם המאסדר העיקרי של ענף המוניות באמצעות: (1) הרשות הארצית לתחבורה ציבורית העוסקת בתכנון, רישוי ותפעול התחבורה הציבורית. המפקח על התעבורה אחראי למתן רישיונות הפעלה למונית מיוחדת ולמוניות השירות, לרמת השירות הניתנת לציבור המשתמשים ולפיקוח ובקרה ברמה הארצית על פעילות קווי השירות באוטובוסים ובמוניות. (2) יחידת התביעות הארצית אחראית לאכוף את הדין בכל תחומי הפיקוח של משרד התחבורה. (3) אגף רכב ושירותי תחזוקה אחראי לוודא ולאשר שהדגם שמבקשים להפעיל כמונית עומד בדרישות המחייבות, ולבדוק במסגרת מבחן הרישוי השנתי שהתנאים המחייבים מתקיימים בכלי הרכב המשמש מונית. (4) אגף הרישוי אחראי להכשרתם המקצועית של הנוהגים בכלי רכב מקצועי, לרבות נהגי מוניות מיוחדות ומוניות השירות ורישום ייעוד רכב כרכב מונית.

ממשלות ישראל ביצעו בשנים האחרונות שינויים יזומים בענף המוניות, לרבות רפורמה באסדרה של מוניות השירות ועדכון תעריפי נסיעה במוניות מיוחדות. במרץ 2016 החלו משרד התחבורה ומשרד האוצר לקדם רפורמה במחירי הנסיעה במוניות שנתונים לפיקוח ועדת המחירים מכוח חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996. במרץ 2018 הציגה ועדת המחירים לציבור את מבנה התעריפים החדש, ובמאי נכנסה לתוקף שיטת תמחור חדשה. בשנת 2016 החלה המדינה במהלך להסדרה מחדש של ענף מוניות השירות. באוגוסט 2016 התקבלה החלטת הממשלה 1851 בדבר "פתיחת ענף המוניות לנסיעות שיתופיות ופיתוח תחום מוניות השירות". בפברואר 2018 פורסם חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120), התשע"ח-2018, והוא הבסיס לרפורמה בענף מוניות השירות, שיישומה נמשך גם בימים אלה. על פי חוק זה, רישיונות להפעלת קווי שירות למוניות יינתנו לתאגיד שהתאגד בישראל שנבחר "בהליך תחרותי, שוויוני ופומבי", דהיינו במכרז שיערוך משרד התחבורה.


נתוני מפתח

  • 72 מיליון

    נסיעות במוניות מיוחדות בשנת 2017, לפי הערכת משרד התחבורה

  • 25,050

    מספר הרישיונות להפעלת מונית בישראל בסוף שנת 2023

  • 70%

    מתלונות הציבור בשנים 2019 - 2023 שהוגשו לרשות הארצית לתחבורה הציבורית (4,668 מ-6,641 תלונות) היו תלונות הנוגעות להפקעת מחיר (1,761 תלונות, 26.5%)...

  • 5,136 ש"ח

    תוספת העלות המצטברת שבה נשאו נהגי המוניות בשנים 2020 - 2023, בלי שהדבר התבטא בתעריפי הנסיעה, זאת בשל ההפרש בין מחיר הסולר שחושב במסגרת קביעת תעריף...

  • 3 פקחים בלבד

    במשרה מלאה ועוד 2 פקחים-חוקרים מפעיל אגף הפיקוח במשרד התחבורה לשם בחינת עמידת נהגי המוניות בכללים בנוגע לכ-72 מיליון נסיעות בשנה. בשנת 2023 בוצעו...

  • 59 מוניות שירות בלבד

    פועלות בענף מוניות השירות. ערב הרפורמה בענף פעלו כ-844 מוניות שירות. יעד הרפורמה היה הפעלת 2,500 מוניות שירות

  • 152 כתבי אישום בלבד

    הוגשו בשנת 2023 נגד נהגי מוניות. בשנה זו התקבלו 2,041 תלונות על נהגי מוניות במחלקת פניות הציבור במשרד התחבורה ובוצעו 2,261 פעולות אכיפה יזומות, וזא...

  • 165 מוניות שירות

    31 מכוני רישוי המפוקחים על ידי משרד התחבורה העבירו בשנת 2023 מבחן רישוי ל-165 מוניות שירות שרישיונן לבצע נסיעות שירות בקו שירות לא היה תקף, בניגוד...

פעולות הביקורת

​משרד מבקר המדינה בדק בחודשים אוגוסט 2023 - מאי 2024 את תהליכי מתן הרישיונות להפעלת מוניות ורישוי כלי רכב המשמשים כמוניות, את פעולות הפיקוח והבקרה השוטפות על אופן הפעלת המוניות ואת הטיפול בתלונות הציבור. כמו כן בדק משרד מבקר המדינה את תהליכי העבודה לביצוע שינויים יזומים בענף המוניות, לרבות רפורמה באסדרה של מוניות השירות ועדכון תעריפי הנסיעה במוניות מיוחדות. הבדיקה בוצעה ביחידות השונות של משרד התחבורה. בדיקות השלמה בוצעו ברשות שדות התעופה (רש"ת), במשרד להגנת הסביבה, במשרד האוצר, במשרד המשפטים, במשרד העבודה וברשות המיסים. 

תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    פיקוח על בעלי רישיון להפעלת מונית - פקודת התעבורה מחייבת את ועדת המוניות לבדוק את הרקע של מבקש רישיון להפעלת מונית; כן היא מחייבת בדיקה זהה של המבקש שיועבר אליו רישיון מאדם אחר. עם זאת, בביקורת עלה כי למשרד התחבורה אין הוראת מינהל בעניין ביצוע מעקב אחר...
  • dislike
    פיקוח על השכרת רישיונות להפעלת מונית - הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה אינה מפקחת על נושא שכירת רישיון. בהיעדר אסדרה בנושא, בעל רישיון להפעלת מונית עלול להשכיר את רישיונו לאדם אחר אשר אינו עומד בתנאים שנקבעו בפקודת התעבורה לקבלת רישיון להפעל...
  • dislike
    המעקב של משרד התחבורה אחר תשלומי האגרה - המערכת הממוחשבת של אגף הממונה על הנפקת הרישיונות ברשות הארצית לתחבורה ציבורית מאפשרת הנפקת רישיון ללא אימות ממוחשב של תשלום האגרה, ודבר קבלת התשלום נבדק ידנית על ידי אגף רישוי ומשק לשעת חירום ברשות הארצית לתחבור...
  • dislike
    תלונות נגד נהגי מוניות - בשנים 2019 - 2023 מרבית הפניות שהוגשו לרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה היו תלונות הנוגעות ל"הפקעת מחיר" (1,761 תלונות, 26.5%), "אי-הפעלת מונה" (1,448 תלונות, 21.8%), ו"התנהגות הנהג" (1,459 תלונות, 22%). תלונות אלה לבד...
  • dislike
    הרפורמה בענף מוניות השירות - הרפורמה שקידם משרד התחבורה בענף מוניות השירות, שנועדה להפוך את מגמת הדעיכה בפעילותן ולהגדיל את מספרן עד פי שלושה, ל-2,500 מוניות, נכשלה ולא השיגה את מטרותיה. נהפוך הוא, מספר מוניות השירות צנח ב-93% - מ-844 בשנת 2017 ל-59 בש...
  • dislike
    הפעלת מוניות שירות בחלוקה גיאוגרפית - במסגרת הרפורמה בענף מוניות השירות נבחרו על ידי משרד התחבורה זוכים להפעלת מוניות שירות בעשרה אשכולות גיאוגרפיים מתוך 24 (42%). במועד סיום הביקורת (מאי 2024) פעילות רק 59 מ-400 המוניות (15%) שאמורות לשרת את הציבור בא...
  • dislike
    פיקוח על מוניות השירות - נמצא כי 165 מוניות שירות שאין להן רישיון מתאים לנסיעה בקו שירות כנדרש לפי תיקון 120 לפקודת התעבורה עברו מבחן רישוי שנתי ב-31 מכוני רישוי המפוקחים על ידי אגף הרכב במשרד התחבורה, זאת בניגוד להוראות הפקודה ותקנותיה. עוד עלה כי אין...
  • dislike
    פעילות המוניות המיוחדות בנתב"ג - בעקבות כישלון המכרז שערכה רש"ת לניהול והפעלה של מערך כולל של הסעות נוסעים במוניות מנתב"ג לכל רחבי הארץ, פעלו המוניות המיוחדות בנתב"ג במשך שש שנים (יוני 2017 - אוגוסט 2023) במתכונת של "שוק פתוח", כלומר ישירות על ידי רש"ת...
  • dislike
    האכיפה מצד רשות שדות התעופה בכל הנוגע להתנהגות נהגי המוניות המיוחדות בנתב"ג - רש"ת מתמודדת בשנים האחרונות עם עבירות חוזרות ונשנות של נהגי מוניות - שידול נוסעים (התנהגות אסורה לפי תקנה 517 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961: "לא ישדל אדם נוסע לנסוע במונית מהנמ...
  • dislike
    עיכובים במכרזים למוניות שירות בנתב"ג - הרפורמה בענף מוניות השירות הותנעה בשנת 2018, אולם עד לסוף שנת 2023 משרד התחבורה לא פרסם מכרז עבור קווי השירות בנתב"ג. בשנת 2018 משרד התחבורה החל בתכנון מכרזים לקווי שירות בכל הארץ, ובכלל זה מנתב"ג לאזור ירושלים ול...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ למשרד התחבורה להפעיל מנגנון פיקוח שיאפשר לוודא כי בעלי רישיונות ממשיכים לעמוד בתנאים שנקבעו לקבלת רישיון.
    • [alt]
      מומלץ למשרד התחבורה לפעול להחלת הפיקוח גם על השכרת רישיון, ובכך לוודא כי הכללים שקבעה המדינה עבור הפעלת מונית אכן מתקיימים.
    • [alt]
      מומלץ למשרד התחבורה לתקף מחדש את כל תפיסת ההפעלה לגבי מוניות השירות, בהתייחס לצורכי השוק העדכניים - הצורך בקיום שירות משלים באמצעות מוניות שירות או באמצעות תגבור שירותי התחבורה הציבורית באוטובוסים זעירים במקומות שבהם קיימות מגבלות טופוגרפיות, או ביקוש...
    • [alt]
      מומלץ כי לנוכח זכייתו של תאגיד במכרז לניהול מערך היסעי המוניות ולנוכח הניסיון שצברה רש"ת בשבע השנים שבהן ניהלה את אזור המוניות במתכונת "שוק פתוח", רש"ת תבצע תהליך שוטף של פיקוח יעיל על התנהלות מערך ההיסעים במתכונתו החדשה, תוך יישום הלקחים שהופקו בשנים...
    • [alt]
      מומלץ כי רש"ת תפעל לממש את סמכויות האכיפה הקיימות בידה בתחום המוניות, בהתאם לחקיקה ולכללי רש"ת.

    סיכום

    להערכת משרד התחבורה, מדי שנה בשנה מתבצעות כ-72 מיליון נסיעות במוניות, והכנסות ענף המוניות מסתכמות בכ-6.5 מיליארד ש"ח. משרד התחבורה הוא המאסדר העיקרי של הענף והוא קובע את המפרט הטכני של הרכבים המשמשים למונית, את הדרישות להפעלת מונית, את תנאי קבלת רישיון הנהיגה במונית, את כללי ההתנהגות של נהגי המוניות ואת החובות שלהם. כמו כן, הוא קובע עם משרד האוצר את תעריפי הנסיעה ואת מדיניות המיסוי.

    בביקורת עלה כי העלאת רמת השירות לנוסע כרוכה בשיפור ההסדרה בכמה היבטים, שהמרכזיים שבהם כוללים בקרה על רישיונות ההפעלה והנהיגה הניתנים לנהגים הבאים במגע עם הציבור, המשך הסדרת אופן אכיפת העבירות בענף, תמחור הוגן של תעריפי הנסיעה עבור הנהג והנוסע, הגברת השקיפות לגבי חובותיו וזכויותיו של נהג המונית, הקטנת זיהום האוויר הנובע מפעילות ההסעה וכן הסדרת הפעילות של ענף מוניות השירות בישראל והסדרת פעילות המוניות באזור נתב"ג.

    משרד מבקר המדינה ממליץ לשר האוצר ולשרת התחבורה, בהתייעצות עם ועדת המחירים המשותפת למשרד התחבורה ומשרד האוצר, לעדכן את בסיס תעריפי הנסיעה במוניות מיוחדות, תוך הצגת מסמך מסכם שיסביר את המודל הכלכלי והנחות העבודה שמהם נגזר עדכון תעריפי הנסיעה.

    על משרד התחבורה, משרד האוצר, רשות המיסים ורש"ת לפעול כל אחד בתחומו ותוך שיתוף פעולה ככל הנדרש כדי לתקן את הליקויים שצוינו בדוח זה. 

    יישום ההמלצות השזורות בפרקי הדוח עשוי לשפר את תהליכי ההסדרה בענף המוניות ולהביא לעלייה ברמת השירות לאזרח בהיבטים של קבלת שירות הסעות בהיקף נרחב יותר, מחיר מפוקח והוגן, צמצום זיהום האוויר של המוניות והעלאת רמת הבטיחות לנוסעים.