לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
הנגשה; מוגבלות; מוגבלים בניידות; שיוויון; חסמים; נגישות; נגישות לבעלי מוגבלויות; אוטובוסים; מוניות שירות; מוניות מיוחדות; תלונות על נהגים; תלונות הציבור; תלונות; מפקחים; שירות לנוסע

רקע

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), בשנת 2022 היו בישראל כ-1.096 מיליון אנשים עם מוגבלות, שהם קרוב ל-11.5% מכלל האוכלוסייה באותה השנה. לקשיים שחווים אנשים עם מוגבלות מתלווה גם הקושי להשתמש בתחבורה הציבורית (תח"ץ) הדרושה להם כדי להתנייד באופן עצמאי. התאמה של הסביבה ליכולותיהם הפיזיות, החושיות, הרגשיות והשכליות של אנשים עם מוגבלות תתרום לטיוב תפקודם.

חובת ההנגשה מעוגנת בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 (חוק השוויון או חוק שוויון זכויות); באמנה הבין-לאומית בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות; בפסיקות בג"ץ; ובתקנות שונות הקשורות להנגשה אשר חוקקו מאז חקיקת חוק השוויון.


נתוני מפתח

  • 1.096 מיליון

    מספר האנשים עם מוגבלות בישראל בשנת 2022; שיעורם כ-11.5% מכלל האוכלוסייה באותה השנה

  • 908,000

    מספר האנשים בני 20 ומעלה עם מוגבלות תפקודית חמורה; שיעורם כ-16% מכלל האוכלוסייה בגילים אלה בשנת 2022

  • 26 שנה

    חלפו מאז חקיקת חוק השוויון (שנת 1998), וטרם נקבעה בחוק חובת ההנגשה בקווי האוטובוס הבין-עירוניים

  • 19 שנה

    עברו מאז תיקון חוק השוויון (שנת 2005), שבו נקבע כי שר הפנים יתקין תקנות דרכים נגישות, והן טרם הותקנו

  • 2.6% ו-4.3% בלבד

    שיעור קווי האוטובוס הבין-עירוניים המונגשים מכלל קווי האוטובוס הבין-עירוניים בשנת 2023; ושיעור הקווים הבין-עירוניים המונגשים המתוכננים לשנת 2024

  • 10.5%

    השיעור הממוצע של ממצאים לא-תקינים בנושא נגישות הפנים (נגישות חושית) בקווי האוטובוס הבין-עירוניים, שנמצאו אצל רוב מפעילי התח"ץ במחצית הראשונה של שנת...

  • כ-48%

    שיעור תחנות אוטובוס שאישר משרד התחבורה להנגיש בפברואר 2023 לכ-109 רשויות מקומיות מתוך סך הבקשות שהגישו (5,852 מתוך 12,234)

  • 300 עד 800

    מספר המוניות המונגשות החסרות ברחבי הארץ (נכון לשנת 2023) כדי לתת מענה מלא לאנשים עם מוגבלות, לפי אומדן שחישב משרד מבקר המדינה בהתאם לנתוני משרד התח...

פעולות הביקורת

​באוקטובר 2021 פרסם מבקר המדינה דוח בנושא "הנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות" (הדוח הקודם או הביקורת הקודמת). בחודשים אוגוסט 2023 עד מרץ 2024 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב בעניין תיקון הליקויים שהועלו בדוח הקודם. הבדיקה העיקרית נעשתה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ובדיקות השלמה נערכו בנציבות שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות שבמשרד המשפטים (נציבות השוויון) ובמשרד הפנים. כמו כן התקיימו מפגשים עם ארגונים ועם עמותות הקשורים לנושא של נגישות לאנשים עם מוגבלות. 

הביקורת הקודמת:

מבקר המדינה, דוח שנתי 72א - חלק שני (2021), "הנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות", עמ'  643 - 741. ​


תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    התקנת תקנות דרכים נגישות - תיקון מס' 2 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות משנת 2005 קובע כי צמתים ומדרכות "יתוכננו, ייבנו ויותאמו" באופן המאפשר נגישות לאדם עם מוגבלות, וכי שר הפנים יקבע את התאמות הנגישות הנדרשות. בביקורת הקודמת עלה כי במועד סיומה (מר...
  • dislike
    חסמים בהנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות - בביקורת הקודמת עלה כי משרד התחבורה ביצע בשנת 2019 סקר תובנות בעניין הנגשת התח"ץ לאנשים עם מוגבלות. עם זאת, בסקר לא נכללו הנתונים שלהלן על אנשים עם מוגבלות המשתמשים בתח״ץ: מספר המשתמשים, הרגלי הנסיעה שלה...
  • dislike
    הנגשת אוטובוסים עירוניים - בביקורת הקודמת עלה כי במועד סיומה (מרץ 2021) טרם נעשו תיקונים בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), התשס"ג-2003, בעקבות השינויים הטכנולוגיים שחלו מאז התקנתן, וכי משרד התחבורה לא הכין תו...
  • dislike
    אסדרת הנגשת אוטובוסים בין-עירוניים - בביקורת הקודמת עלה כי גם שחוק השוויון חוקק בשנת 1998, טרם נקבעה בחוק חובה להנגשה פיזית של אוטובוסים בין-עירוניים. משרד התחבורה ציין בתגובה על ממצאי הדוח הקודם, ובדוח הערות ראש הממשלה , כי הוא מגבש זה שנתיים הצעה ל...
  • dislike
    הנגשת אוטובוסים בין-עירוניים (מוגבלות פיזית) - בביקורת הקודמת עלה כי משרד התחבורה לא קידם את הנגשת האוטובוסים הבין-עירוניים, ומלבד מכתב נציבות השוויון לכנסת משנת 2018 לא אותרו פניות בכתב של הנציבות ומשרד התחבורה לקידום הנגשתם. בביקורת המעקב נמצא כי ה...
  • dislike
    הנגשת תחנות אוטובוס - בביקורת הקודמת עלה כי בשנת 2019 היו כ-10,000 תחנות מונגשות, ונותרו כ-13,500 תחנות עירוניות וכ-3,500 תחנות לשירות בין-עירוני שאינן מונגשות. עוד עלה בביקורת הקודמת כי בכ-37.5% מ-80 היישובים שנבדקו לא הונגשו כל התחנות, וב-22.5% מהייש...
  • dislike
    כוח אדם באגף נגישות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה - בביקורת הקודמת עלה כי מלבד מנהל האגף, אין עוד עובדים באגף הנגישות, ושני יועצים חיצוניים מסייעים למנהל האגף בעבודה השוטפת. עוד עלה כי בשנתיים שקדמו לתקופת הביקורת הקודמת (ספטמבר 2020 עד מרץ 2021) תוכנן...
  • dislike
    דיווחים של מפעילי תח"ץ למשרד התחבורה ופרסום מידע לציבור בנושא הנגישות - בביקורת הקודמת עלה כי לא נמצאו באגף הנגישות דיווחים שהתקבלו ממפעילי התח"ץ על פי נוהל של משרד התחבורה, וכי משרד התחבורה לא דרש מידע על הפרסום של המפעילים לציבור בנושא נגישות שירותי...
  • dislike
    תלונות בנושא הנגישות המתקבלות במשרד התחבורה - בביקורת הקודמת עלה כי הדוחות השנתיים אינם נדרשים לנושא הנגישות או מציגים פילוח של ממצאים בנושא זה, וזאת בכל אחד מהתחומים המוצגים בדוחות, כגון ניתוח אמצעי התחבורה השונים וניתוח הפעילות בדרג המפעיל. בביקורת ה...
  • dislike
    כמות המוניות המונגשות - בביקורת הקודמת עלה כי חולקו רישיונות להפעלת כ-950 מוניות מונגשות, ביחס של מונית נגישה אחת ל-1,600 אנשים עם מוגבלות, לעומת יחס של מונית לא מונגשת אחת ל-340 אנשים ללא מוגבלות. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן, ועל פי החישובים...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      על שר הפנים, בהתייעצות עם שר התחבורה, להמשיך ולקדם באמצעות משרדי הפנים והתחבורה את תהליך התקנת תקנות דרכים נגישות בהקדם האפשרי, כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות להתנייד ממקום למקום בצורה המיטבית. הדבר נדרש ביתר שאת לנוכח התקופה הארוכה, כ-19 שנה, שעברה ממוע...
    • [alt]
      על משרד התחבורה להשלים את אישורה של תוכנית האב להנגשת התחבורה הציבורית ולקבוע בה לוחות זמנים ויעדים בני השגה. כך יוכל המשרד לפתור נכון ובשלבים את בעיות החסמים בהנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות ולשפר את השירות הניתן להם. עוד מומלץ כי משרד התחבור...
    • [alt]
      על משרד התחבורה ושר התחבורה להמשיך ולפעול להסדרת מענה עדכני לצרכים של אנשים עם מוגבלות הנוסעים בתח"ץ, חלקם על בסיס יום-יומי, כדי להקל עליהם בצורה מיטבית וקשובה לצורכיהם את השימוש בתח"ץ. בהתאם לכך עליהם לשקול את תיקון תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבל...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד התחבורה ונציבות השוויון יפעלו בהקדם האפשרי לקידום של חובת החקיקה בנוגע להנגשה של קווי האוטובוס הבין-עירוניים ולכל הקשור לתחבורה הבין-עירונית. מומלץ כי משרד התחבורה ימשיך ויקדם את פיילוט ההנגשה של קווי האוטובוס הבין-עירוניים בישובים, כדי ל...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד התחבורה יבחן את מבנה אגף הנגישות והמשאבים העומדים לרשותו כדי שהאגף יוכל לבצע את משימותיו ולהשיג את המטרות ואת היעדים שהוצבו לו, וכל זאת במסגרת לוחות הזמנים שנקבעו לו.

    סיכום

    לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2022, בישראל היו באותה השנה כ-1.096 מיליון אנשים עם מוגבלות, שהם קרוב ל-11.5% מכלל האוכלוסייה בישראל באותה העת. לקשיים שאנשים עם מוגבלות חווים מתלווה גם הקושי להשתמש בתחבורה הציבורית, הדרושה להם כדי להתנייד באופן עצמאי. התאמה של הסביבה הפיזית והאנושית ליכולותיהם הפיזיות, החושיות, הרגשיות והשכליות של אנשים עם מוגבלות תתרום לתפקודם ותביא לתועלות כלכליות וחברתיות נרחבות, כגון הגברת הניידות החברתית והכלכלית של אנשים עם מוגבלות, הזדמנויות תעסוקה חדשות והעלאת פריון העבודה במשק. לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998, מחויבותה של החברה בישראל לשמור על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות מושתתת על ההכרה בעקרון השוויון ובערך האדם שנברא בצלם ועל עקרון כבוד הבריות.

    ביקורת המעקב העלתה כי הרוב המוחלט של הליקויים שעלו בדוח הביקורת הקודם ונבדקו בביקורת המעקב, 22 ליקויים, לא תוקנו או תוקנו במידה מועטה: 13 מהם לא תוקנו כלל, ובהם היעדר חובת ההנגשה של קווי האוטובוס הבין-עירוניים בחוק שוויון זכויות; אי-עדכון תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), התשס"ג-2003; מחסור במוניות מונגשות; אי-גיבוש הסכמים עם מפעילי המוניות המונגשות והיעדר פיקוח על הדיווח של מפעילי התח"ץ. 7 ליקויים תוקנו במידה מועטה, ובהם התקנת תקנות דרכים נגישות; הכנת תוכנית אב להנגשת התחבורה הציבורית; קידום הנגשת קווי האוטובוס הבין-עירוניים; קידום הנגשת תחנות האוטובוס ופיתוח אמצעים טכנולוגיים (כגון יישומונים לתשלום בתח"ץ או לקבלת מידע של שירותי התח"ץ) עבור אנשים עם מוגבלות הנזקקים לשירותי תח"ץ. 2 הליקויים הנותרים תוקנו במידה רבה. על משרד התחבורה לבצע או להשלים בהקדם האפשרי את תיקון הליקויים שלא תוקנו או תוקנו במידה מועטה.

    משרד מבקר המדינה ממליץ למשרד התחבורה להשלים את הכנת תוכנית הנגישות לתחבורה הציבורית עד לשנת 2040. התוכנית צפויה לתת מענה על הצורך להשלים את הפערים בהנגשת כלל התחבורה הציבורית בישראל. עוד ממליץ משרד מבקר המדינה למשרד התחבורה להסדיר את חובת ההנגשה בקווי האוטובוס הבין-עירוניים בחקיקה, בייחוד לאחר שכבר חלפו כ-26 שנים מחקיקת חוק שוויון זכויות בשנת 1998; להסדיר את ענף המוניות המונגשות ולוודא כי שירותיהן יתפרסו בצורה שווה באזורי הארץ, יהיו זמינים בפרק הזמן שנקבע וייתנו מענה ושירות יעיל במחיר של נסיעות רגילות לאנשים עם מוגבלות וכך ישפרו את יכולתם להתנייד באופן עצמאי.


    עשוי לעניין אותך

    הביקורת הקודמת:

    מבקר המדינה, דוח שנתי 72א - חלק שני (2021), "הנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות", עמ'  643 - 741. ​